Nån här som kutat en marathon och vill dela med sig av lite erfarenheter? Hur pass måste man hålla igen på halvamara-tempot för att inte krokna?
Det beror ganska exakt enbart på hur mycket man tränat.
En polare som kutar mycket menar att det brukar ta tvärstopp runt 3 mil om man fuskat med att vätska upp innan, och med tanke på hur vaderna kändes efter 2 mil i söndags lär man måsta ner i tempo rätt rejält för att det ska gå hålla 2 mil till...
Två mil fixar man om man är i hygglig form, inte skadad och har lite pannben. Säg att definitionen på det är att man klarar en mil någorlunda bekvämt. Man sänker eventuellt tempot lite, accepterar att det inte måste vara kul hela tiden och sedan är halvmaran fixad.
Att träna så att man kan genomföra marathon är något helt annat, på flera plan. Man kommer att behöva många och långa långpass. För mig innebär det ett antal pass över tre mil (och för att klara dem naturligtvis ännu fler pass mellan två och tre mil). Det första tremilapasset för säsongen har alltid varit hemskt men därefter går det lättare och med tre fyra pass över tre mil, mitt längsta brukar vara 34 kilometer, ökar tryggheten.
Hur mycket tempot måste ned är ju individuellt. När jag sprang mitt bästa marathon för tre år sedan öppnade jag i ganska exakt femminuterstempo de första tre milen. Mitt pers på halvan var (och är) 1:36, alltså kilometertempo på 4:34, och det var nog ungefär den kapacitet jag hade då också. För mig alltså en knapp halvminut i sänkt kilometertempo. Nu höll inte femminuterstempot den sista milen så där tappade jag ganska mycket, men hade jag varit bättre långdistanstränad hade det kanske gått. Tumregeln är väl sänkt tempo med 10 procent om distansen dubblas, men det är ganska inexakt.
Kortversionen: Är du trött efter en mil kan du säkert köra 11,1 kilometer till på lite tjurskallighet. Är du trött efter två mil kommer du inte 22,2 kilometer till, i alla fall inte springandes.