Kvalitén på bensin hos Jet?

Dr.Bike

Guest
80% av mitt tankande under de senaste 8 åren har varit på jet. Jag har inte märkt någon skillnad och då har jag kollat hur långt jag kommit på varenda tank mer eller mindre, av gammal vana.

Precis som jag gjort i 25 år... alltid nollat trippen vid tankning.
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Då fick jag iaf svar på min fråga där.. Så nu är jag nöjd i vågen..



Okej.. Fick bara veta av en att dom var uppköpta. Visste inte att dom körde på solo fortfarande.

Men nu när man läst här har många myter och fågetecken lösts iaf för mig.
Dock är det MÅNGA inom bil och mc branchen som verkar skylla på att bensinen blir dålig om den ligger i tanken under vintern. Själv har jag aldrig haft några problem. Med att starta mina hojar efter en vinter dvala. Dock polarn med sin V twin. Så nu har jag något att snacka om på fyllan ikväll. :fyllisar

Tyvärr så är det ingen myt att bensin är en färskvara..
Men finns inga stationer som har bensin liggandes längre än max någon vecka, då cisternerna inte är speciellt stora i förhållande till omsättningen. De flesta får påfyllning 1-4 ggr per vecka.
När det såldes "rapsbränsle" för någr år sen var det därimot problem, då skiten såldes så lite att den blev gammal och "geggig" innan den hade omsatts.
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Det måste vara nåt fel på JETs bensin som jag tankar. Jag blir oftast frånåkt av de flesta nyare literhojjar på rakorna på banorna runtom i landet. :huvet

Jag fortsätter dock tanka JET-soppan då den är överlägsen i svängarna för där är förhållandet det motsatta. Literhojjarna tappar massa effekt å tom min gamle bumse drar ifrån.

:fyllisar
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Jag tankar nästan alltid bilen på Jet, hojen har inte räckvidd att jag kan välja, och har aldrig haft några problem...

Preemraff finns både i gbg och fd scanraff i brofjorden. Enligt Wiki så tillveras 75-80% av
Sveriges drivmedel här. Det tolkar jag som att de säljer även till andra bolag?!
 

Fille Radfyra

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Stockholm/Bagarmossen
Hoj
Yamaha XJ 550 -83, Honda CRF 450 2010
Hehe, kan inte låta bli att tänka på ett gammalt avsnitt av Macken när Roy och Roger får besök av en kund som vill försäkra sig om att bensinen de säljer är svensk... "För man vill ju vara solidarisk!"

Skämt åsido, har heller aldrig märkt någon skillnad på soppan från de olika bolagen...
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
När jag pendlade som mest mellan uppsala och stockholm, 12mil om dagen.
Då tankade jag alltid på Jet. Dock så efter ett par tillfällen då soppaförbrukningen
gick upp markant (tankade 1gång i veckan) böt jag till ok. Och då gick förbrukningen ner igen!

Jag gissar att de hade fyllt upp med sämre bensin de gångerna. Men inte med meningen kanske?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
När vi ändå behandlar ämnet bensin så måste jag nämna vad en sköning på jobbet brukade säga så fort bensinpris diskuterades.

"De kan höja bensinpriset hur mycket de vill, för jag tankar ändå aldrig för mer än 100kr".

Att han fick mindre mängd soppa för pengarna slog honom aldrig...:hihi
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Kör nästan alltid på V-Power, både Honda och Rg-enginering rekommenderar den. Det är inte så att det inte går att köra på lägre oktan, finns ju ''knacksensor''. Högre oktan gäller ju framförallt hojar man "pillat" med. BMW (bil)rekommenderar 98oktan till alla bensinmotorer utom de allra minsta.

Prestanda hojar bör helst köras på 98 oktan, tom min fyrhjuling ska köras på 98 oktan "under kraftig belastning" står det i bruksanvisn. Till bladen står det att får du knackningar vid 95 oktan, byt leverantör eller öka oktan.

Tror ju som övriga här att mesta bensinen kommer ur samma gryta, kör man hoj får man ju ofta byta mack, då räckvidden inte är så lång.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
När vi ändå behandlar ämnet bensin så måste jag nämna vad en sköning på jobbet brukade säga så fort bensinpris diskuterades.

"De kan höja bensinpriset hur mycket de vill, för jag tankar ändå aldrig för mer än 100kr".

Att han fick mindre mängd soppa för pengarna slog honom aldrig...:hihi

Klockrent.

Själv tankar jag på OK/Q8, men som någon sade för länge sedan, de måste ha Viagra i sin bensin för hojen ställer sig upp hela tiden.. :va
 

mtk

Lat
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Hade en GSXR 1000 K4
Sorry.
Fel. Men skitsamma.
Och Vi säljer som sagt på Statoil inte 96 okt längre. Och tror heller inte Preem gör det.


Jo det gör ni, Statoil i Åhus har fortfarande 96oktan. ;)
och Preem har det på flera stationer. Men det är skitsamma det är påväg bort. Hoppas de sista pumparna med det försvinner iår. Hatar blendfel.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
S@tan va mycket myter det finns om saker å ting! Är det inte att hojen svänger av vägen när man bromsar å ena oket inte funkar så är det att allt skitdyrt är bättre än allt billigt :rofl
Jag har kört rätt många mil som f.d. yrkeschaufför, och mesta soppan som åkare tankades på Statoil. Även privat har det blivit statoil eftersom det ofta blir så att man tankar på samma ställe där man känner igen personal etc, iaf fram till att Q-Star öppnade automatstation där jag bodde förut. JET har man ju inte tankat under åren. Delvis pga av alla myter, men även beroende på att morsan förstås påstod att henne jäkla Corolla bara drog typ 4dl/mil när hon tankade där, medan min givetvis drog typ 4l/mil. Alla myter kan inte vara osanna förstås, och för att inte få en töntstämpel på mig av polarna och samtidigt slippa frottera mig med (o)begåvade 70+are vid pumparna så har jag låtit bli. Better safe than sorry...

Till förra året vill säga när det inte bar sig bättre än att jag blev tvungen tanka hojen på JET, vilket resulterade i att bakdäcket var tomt när jag kom hem. Polaren hävdar att det var glasbitarna i däcket som var avgörande, men det vägrar jag att tro på, utan det det var nog deras jäkla skitbensin som pajade däcket.

Det finns dock en faktor till att väga in, för det kan möjligen ha varit en kombination av besöktet vi gjorde på Fultema innan, där jag köpte olja till kommande oljebyte. Så nu funderar man ju på om det är möjligt att hojen kände på sig att jag både köpte billig skitolja och samtidigt tankade skräpbensin, och helt enkelt inte tyckte att jag värderade och brydde mig om den tillräckligt längre?

@Mytkrossarn: Var fick du tipset ifrån om att det skulle hjälpa att bära hem oljan i ICA påsar med Castrol ettiketter på? Har du någon källa eller andra bevis för att det fungerar?

Så är det verkligen myter då :va
 
Last edited:

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
Enligt en tankbilschaffis jag talat med så kör de både bensin och diesel med samma tankbil utan att rengöra tanken mellan tillfällena.
De flesta bolag har inte egna tankbilar utan köper in tjänsten.

En annan anledning till dålig bensin kan vara att det alltid finns vatten och skräp i botten på cisternerna som kan följa med vid tankning.

Förr var bensinen bättre då man fick fram den via destillering medans man i dag får fram den på konstgjord väg genom "krackning" - minns inte orsaken till detta men bensinförbrukningen är förstor för att det ska räcka med att destillera fram den.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Att det inte är öststatsstandard på soppan är nog klart men jag har hört att den svenska soppan är av lägre kvalité än den som serveras hos mackarna i t.ex. Tyskland och jag tyckte även mig minnas en lägre förbrukning på bilen när jag var på resa i Tyskland 2007 fast tempot var högre än hemma...

har oxå hört det från fler håll.... Att vi i sverige har sämre kvalitet på soppa än i resten av europa!
Har oxå hört att 98 oktan är den bensin som ligger närmast just 98 oktan och 95 oktan kan variera stort från 90 till95 oktan men aldrig mer än 95!
Så 98:an är den bensin som har hårdast "krav" på sin oktanhalt.
Jag tankar alltid hojen med 98 oktan då jag upplever en viss skillnad mot dom gångerna jag kört med 95 oktan.
 
Last edited:

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Jag har inte läst hela tråden nu så det kanske står samma sak ovan men men...

Jag kör tankbil, för Preem (i Bohuslän, Västra Götaland, Småland och Halland), och på den depån där jag lastar så lastar även bilar från Jet, OKQ8 och Statiol, samt några småaktörer. Alltså så får alla dessa mackar som de här bilarna kör i samma kvalitet (nästan) på sina produkter. Det som skiljer är dieseln då olika bolag har olika tillsatser i sina, men grundvaran är samma dynga iaf. Våra produkter kommer uteslutande från raffet i Lysekil, som i sin tur köper in råolja från mestadels Ryssland om jag har förstått det rätt.

Summa summarum kan man säga att i grund och botten så är det samma bensin du tankar, så länge du inte tankar på Shell.
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
har oxå hört det från fler håll.... Att vi i sverige har sämre kvalitet på soppa än i resten av europa!

Oavsett om det ligger sanning eller inte i det, så är argument som börjar med "jag har hört att" sällan särskilt hållbara.
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Otroligt!!
vad många det är som "hört" och "tror" sig veta..

När jag pendlade som mest mellan uppsala och stockholm, 12mil om dagen.
Då tankade jag alltid på Jet. Dock så efter ett par tillfällen då soppaförbrukningen
gick upp markant (tankade 1gång i veckan) böt jag till ok. Och då gick förbrukningen ner igen!

Jag gissar att de hade fyllt upp med sämre bensin de gångerna. Men inte med meningen kanske?

Och detta är givetvis fel, antingen har du inte kollat förbrukningen ordentligt, eller så är det annat som påverkat förbrukningen denna gång.
Med 100 % säkerhet så har det iaf inte med kvaliteten på bensinen att göra..
 
Last edited:

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
har oxå hört det från fler håll.... Att vi i sverige har sämre kvalitet på soppa än i resten av europa!
Har oxå hört att 98 oktan är den bensin som ligger närmast just 98 oktan och 95 oktan kan variera stort från 90 till95 oktan men aldrig mer än 95!
Så 98:an är den bensin som har hårdast "krav" på sin oktanhalt.
Jag tankar alltid hojen med 98 oktan då jag upplever en viss skillnad mot dom gångerna jag kört med 95 oktan.

Fel också.
Står det 95 oktan så är det MINST 95 oktan, aldrig någonsin under..
Oftast ligger 95 okt uppemot 96 men givetvis aldrig på 90. Det klarar inte våra moderna bilar av idag.
Gamla "Östbilar" med låg effekt kan köra på 87 oktan, men inte våra högpresterande "västbilar"
 

Dr.Bike

Guest
Jag tankar alltid hojen med 98 oktan då jag upplever en viss skillnad mot dom gångerna jag kört med 95 oktan.

Vilken skillnad då? Om jag får fråga?

Kan ju tipsa dig redan nu, om att 98 innehåller mindre mängd energi per volym än 95...så slipper vi "men den blev piggare av 98" - debatten...
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top