Kvalitet på motorcyklar

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
Men, om du inte forvänter att en 999 skal göre 5000 mil, så er det jo uden betydning !
Jeg tror ikke nogle 999-ägare forventer 5000 mil från deres hojer....

Om min Triumph inte gör det.... det är en annan sak... Jag forvänter att den klare mindst 7500mil

det du pratar om är hur nöjd en kund är, kvalitet är något som går att mäta, mest fördelaktigt i kronor och ören, men även i breakdown-tid. och då givetvis går att jämföra mellan olika märken och modeller.
sen om man bryr sig om det är ju en helt annan sak. det är nog inte många som köper hoj efter kvaliteten, det är andra aspekter som prestanda o utseende som spelar större roll

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
Slet ikke... Jeg tror vi er helt enige. Fordi, du har ret. DU bestemmer hvad du mener er kvalitet.

Om du har et krav at din mc skal være billig i indkøb, service och den skal køre 10.000 mil för renovering.... Så er det dit krav til kvalitet.

Om jeg vil ha' en GP hoj som kör 150 mil mellem hver renovering....och, den kör 150 mil mellan hver renovering... så er det mit krav for kvalitet.

Jeg prøver igen.
Kvalitet er når varen lever op til kundens forventning....
nixpix vi är inte överens, jag tror inte att den danska benämnigen på kvalitet motsvarar den svenska.

kvalitet kan mätas genom tester och är beroende av bl a valda material, utförande och teknologi.

sådeså.

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
mja.. och jag är receptionschef i ett företag med 83 000 anställda, det gör mig varken bättre eller sämre än någon annan..

du måste väl förstå att det finns en skillnad mellan vad som står skrivet i er kvalitetspolicy och vilken värdering konsumenten har?

Men...modbevis mig... Hvis DU er tilfreds med det du har købt, så er kvaliteten i orden.
Hvis du IKKE er tilfreds, så er kvaliteten ikke i orden. Korrekt ??

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Nej, det har jeg ikke glemt. Fordi, om jeg inte forventer kundvård efter köp, så er det fortfarende kvalitet.
Om jeg forventer at säjlaren kommer til mig når jag har ringt til ham, så er det inte kvalitet !

Kvalitet er når varen(servicen) lever op til kundens forventinger

PS...Jag är kvalitetchef i et foretag med 26.000 anställ

Du talar om "varen" först, sedan inom parantes "service". Medan jag använder ordet tjänst.

Språkförbistring?

Nåja, jag lägger ner nu, diskutera kvalitetsystemet inom ISO9000-familjen
" SS-EN 4.2 Kvalitetssystemet" har jag ingen lust med att göra här.

mvh
Siewert

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
det du pratar om är hur nöjd en kund är, kvalitet är något som går att mäta, mest fördelaktigt i kronor och ören, men även i breakdown-tid. och då givetvis går att jämföra mellan olika märken och modeller.

Nope, ikke enig ... Forventer du at alle hojer du køber kör lige månge mil ????

Forventer du att alla hojer koster det samme i service ???

Du talar om "varen" först, sedan inom parantes "service". Medan jag använder ordet tjänst.

Språkförbistring?

Nåja, jag lägger ner nu, diskutera kvalitetsystemet inom ISO9000-familjen
" SS-EN 4.2 Kvalitetssystemet" har jag ingen lust med att göra här.

mvh
Siewert

Varen, service, tjänst....same same but different.

Last edited:

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
Men...modbevis mig... Hvis DU er tilfreds med det du har købt, så er kvaliteten i orden.
Hvis du IKKE er tilfreds, så er kvaliteten ikke i orden. Korrekt ??
det är inte den typen av kvalitet tråden handlar om.. den kvalitet som debatteras är den mätbara som kan användas för att avgöra exempelvis ett hojköp.

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj

Jag tackar så mycket

The most progressive view of quality is that it is defined entirely by the customer or end user and is based upon that person's evaluation of his or her entire customer experience

På dansk hetar det:

Kvalitet er, når en vare lever op til kundens forventning

Om jeg kunne, så ville jeg oversætte det til svensk

Last edited:

JonasR1

Gött mos i motorn, Röjmon
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -03
Tackar för alla bra svar. Verkar som det är lite svårt att komma överens om vad kvalitet innebär, men eftersom min fråga var japanska vs dyrare sporthojar tycker jag att jag fått rätt bra svar. Och enligt min lite partiska syn så tolkar jag era resonemang så här. För mindre pengar får man bra kvalitet...

MVH Jonas

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Då ska jag tipsa dig om en sak så slipper du skriva fel i 26.000 mail; Process stavas med två S. Såg att du har stavat fel i din jobb-befattning.

Vill inte märka ord, bara rädda dig från pinsamheter.

Japp, du har rätt...Mix av dansk/engelsk.... my bad, og tack for at du gör opmærksom på det.. Det er ikke min jobtitle... den kan finnas annat sted på sporthoj

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Tackar för alla bra svar. Verkar som det är lite svårt att komma överens om vad kvalitet innebär, men eftersom min fråga var japanska vs dyrare sporthojar tycker jag att jag fått rätt bra svar. Och enligt min lite partiska syn så tolkar jag era resonemang så här. För mindre pengar får man bra kvalitet...

MVH Jonas

Det är definitivt INTE bättre kvalitet på en ducce jämf. med vilken japshoj som helst. men absolut sämre. Antingen var din kompis en superducatiist eller en sån som tror att dyrare är bättre. Då skulle tex. en Harley vara överlägsen i kvalitet, vilket den inte är pungt:)
Jag har haft både Ducce o japs. O Guzzi åxå förresten. På Duccen o en av Guzzina fick jag totalras. alla japsar funkar. ......MEN, Jag älskar Ducati. Tycker de gör de absolut grymmaste hojjarna. Ingen var gladare än jag när Stoner gav japsen på tafsen o vann Moto-gp titeln förra året. Hoppas han vinner i år åxå! Men kolla i endurance vm, eller vilket endurance som helst, Duccarna är inte med, för de håller inte att plåga så. That´s it.

Om jag får se samma test med en TL1000S/R eller någon annan japs v-twin.

Honda vann lopp i endurance-vm med sin vtr, de tål stryk.

Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Intressant diskution, har precis hoppat på en kurs som handlar om att styra kvaliten i ett företag... mkt med hjälp av "sex sigma". Det första läraren frågade på första lektionen var "vad är kvalite?". När kursen är avslutad kanske jag kan ge mig in i er diskution. :tungan

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Dansken har rätt. Vi definierar kvalité så här: Meeting, or exceeding, customer expectations.

Sedan brukar man tillägga att tillverkaren bestämmer kvalitén, medan kunden bedömer den.

Problemet i den här tråden är att alla har rätt.
Eftersom uppfattningen av kvalitet är individuell så kan den också mätas på många olika sätt. Någon tittar på driftsäkerhet, en annan på den gedigna känslan, en tredje tycker det viktigaste är detaljfinishen, en fjärde...

I stort kan man nog säga att Ducati håller hög kvalitet, med tanke på hur nöjda deras ägare verkar vara.

En bra måttstock är CAS (Customer Allegience Score) som helt enkelt är ett mått på kundernas after sale upplevelser, och hur troligt det är att de skulle rekommendera produkten till någon annan. Tyvärr kommer nog varken Japanerna eller Italienarna låta dig ta del av den informationen...

Last edited:

Issue

Apan
Gick med
25 Jun 2006
Hoj
690 smc -10
Intressant ämne då man är på G att köpa ny hoj.
Hur tycker ni kvaliten skilljer mellan Honda, Kawasaki, Yamaha och Suzuki då?

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Honda är bäst. Världens största MC-tillverkare. Nummer 1.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Jag tackar så mycket

På dansk hetar det:

Kvalitet er, når en vare lever op til kundens forventning

Om jeg kunne, så ville jeg oversætte det til svensk

Swedish mode on:
"Kvalité är, när en vara lever upp till kundens förväntan."

Tackar för alla bra svar. ..................
För mindre pengar får man bra kvalitet...

MVH Jonas

Färre är ordet du söker, enkronor är större än tior =)
Det bor inte mindre människor i Sverige än i Kina.

Bara tänkte när folk ändå håller på och påpekar och rättar varandra.

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping