Då kan man alltså öka kvaliteten genom att sänka folks förväntningar?Glem det...
Kvalitet er når varen lever op til kundens forventning.
Joo kom igen nu Jörgen...du och Lasse Berghagen och Carola...skitcoolt ju
Men den här då:
Då kan man alltså öka kvaliteten genom att sänka folks förväntningar?
Jag är väl ingen läderbög heller
Nu har vi kapat en tråd om du inte märkt det, igen...
http://www.youtube.com/watch?v=-1BMTHmqi00&feature=related
Inget ont om Ducati men prova detta med en ducce så får vi se vilken som håller bäst. Yamaha vs Ducati
Ser fram emot ett liknande test med en Ducati
...skoja lite
Ja. Det är vi ju alla vana vid.Då kan man alltså öka kvaliteten genom att sänka folks förväntningar?
Färre är ordet du söker, enkronor är större än tior =)
Det bor inte mindre människor i Sverige än i Kina.
Bara tänkte när folk ändå håller på och påpekar och rättar varandra.
mja, alla råkar vi ut för felkopplingar ibland"Irrelevant" är begreppet du letar efter ...
Ja jag förstår att DU tycker det. Samtidigt: trådskaparen funderade ju i sitt första inlägg hurvida det var rimligt med så stora prisskillnader mellan hojar som kvalitetsmässigt borde vara rätt jämnbördiga. Att då låta en diskussion om begreppet kvalitet stanna vid serviceintervaller känns lite trist..och det verkar jag inte ensam om att tycka.
Alltså, ibland så bara MÅSTE man bli nöjd. Jag hade en kompis som var kvalitetsanvarig för vissa rörkomponenter till kärnkraftverket i Barsebäck. När han pratade kvalitet med leverantörerna och såna som ville bli leverantörer så tror jag att de alla uttryckte sig i lite andra termer än kundtillfredsställelse. Fast vad vet jag, jag var ju inte där...Ja. Det är vi ju alla vana vid.
Man har ju lärt sig att man inte ska förvänta sig att bli riktigt nöjd.
Sannolikheten att du blir nöjd ökar ju dramatiskt om du inte förväntar dig att bli det.
Frågan är vad man ska göra.
Ehhhh ..Toyota är världens största biltillverkare !!! Gör dom bäst bilar bara för det....!!!!
Ja det gör dom....
Och Honda gör världens bästa motorcyklar, kan vi stänga tråden nu innan nån Ducatist spränger en pannven?
Jag håller inte riktigt med om den definition av kvalitet som ett antal här lagt fram.
Jag kan sträcka mig så långt som att jag säger att
Tillräcklig kvalitet är när en produkt uppfyller eller överträffar kundens förväntningar. För då har varan eller tjänsten haft en kvalitet som är tillräckligt hög för kundens krav.
Dock är kvalitet i sig något helt annat.
En maskin eller ett fordon av bra kvalitet skall göra precis det som det är konstruerat för och det ska göra det utan att kräva mer än så kallat schemalagt underhåll i så stor utsträckning som möjligt.
Vi provar med en jämförelse.
Anta att vi har motorcykelförare A och B.
A köper en motorcykel med förväntningen att den ska hålla för söndagskörning i minst 2 år och 1000 mil.
B köper en motorcykel med förväntningen att den ska tåla "Drive it like you stole it" i minst 4 år och 4000 mil.
Efter 2 år och 1000 mil lugn söndagskörning havererar motorcykel A. A är då helt nöjd eftersom hans MC höll precis för det han ville.
Efter 3 år och 3000 mil av mycket hård körning havererar motorcykel B. B är då missnöjd eftersom motorcykeln inte höll så bra som han trodde.
Enligt den definition som en del lägger fram här skulle då motorcykel A ha bättre kvalitet eftersom han ju var nöjd.
Enligt min definition skulle motorcykel B bara av bättre kvalitet eftersom den höll för avsevärt hårdare körning under 3 gånger så läng sträcka.
Om man pratar om prisvärde så är A bäst eftersom den kunden fick det den förväntade. Detta använder man oftast lite felaktigt som ett mått på kvalitet inom företag som säljer varor och tjänster men det man egentligen menar är tillräcklig kvalitet. I det begreppet vägs också priset in.
Motorcykel A och B i exemplet ovan kan inte kosta lika mycket för då skulle A inte vara nöjd. I vart fall inte om han fick reda på att B höll för 3 gånger så mycket för samma pris.
A måste vara avsevärt mycket billigare än B för annars skulle man ju köpa B på grund av den högre kvaliteten.
Under förutsättning att A dock är avsevärt billigare så finns det ju faktiskt kunder som inte har så höga krav utan är mer intresserade av att det är billigt och följdaktligen blir nöjda med en vara av sämre kvalitet under förutsättning att priset är det rätta.
Och eftersom meriterna tydligen har betydelse så har jag varit QA på världens största läkemedelsföretag på mitt förra jobb.
Personligen anser jag att det inte spelar någon roll. Mitt jobb har ingen betydelse. Antingen är en definition korrekt eller felaktig. Oavsett vem som lägger fram den.
Jag tycker det är fel att mäta kvalitet i hur lång serviceintervallet är. För man behöver ju inte vara ingenjör direkt för att räkna ut att en glidare på 1500cc och 70 hp kräver mindre service än en stänka på 600cc och 70 hp.Kul med så många synpunkter. Har läst alla era inlägg, vissa väldigt roliga, andra lite sämre och några vettiga. Precis som det brukar vara med åsikter.
Men om vi gör så här då, om vi mäter kvalitet i kategorierna:
Serviceintervall
Fabrikationsfel
Tid runt Nordslingan
Inköp- och servicekostnader
Och det bästa vore om någon kunde få fram det i enheten "bang for the buck"
i intervallet 1-10.
Hoppas ni förstod hur jag menade, och att det kan bli en bra och bestående mätmetod för kvalitet...
Kul med så många synpunkter. Har läst alla era inlägg, vissa väldigt roliga, andra lite sämre och några vettiga. Precis som det brukar vara med åsikter.
Men om vi gör så här då, om vi mäter kvalitet i kategorierna:
Serviceintervall
Fabrikationsfel
Tid runt Nordslingan
Inköp- och servicekostnader
Och det bästa vore om någon kunde få fram det i enheten "bang for the buck"
i intervallet 1-10.
Hoppas ni förstod hur jag menade, och att det kan bli en bra och bestående mätmetod för kvalitet...
Låt oss va ärliga nu, italienska hojar är snygga men är inte kända för kvalitet, japanska hojar är driftsäkra och hållbara med hög finish men inte lika vackara som italienska , amerikanska är coola men har gamal teknik och tveksam kvalitet, engelska är väl ok men inte mer, ryska är häftiga men i regel skit.
Jag tycker det är fel att mäta kvalitet i hur lång serviceintervallet är. För man behöver ju inte vara ingenjör direkt för att räkna ut att en glidare på 1500cc och 70 hp kräver mindre service än en stänka på 600cc och 70 hp.
Tyska då?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |