Kvalitet på motorcyklar

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Ducati så klart men så kostar de fan så mycker också än en R1a
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Då kan man alltså öka kvaliteten genom att sänka folks förväntningar?
Ja. Det är vi ju alla vana vid.
Man har ju lärt sig att man inte ska förvänta sig att bli riktigt nöjd.
Sannolikheten att du blir nöjd ökar ju dramatiskt om du inte förväntar dig att bli det.

Frågan är vad man ska göra.
Gå runt och förvänta sig att bli nöjd, eller gå runt och förvänta sig att man inte ska bli nöjd?

Det är nog roligast att bara försöka vara nöjd?

Vad krångligt det blev:confused:
 

Smagatusk

Guest
Färre är ordet du söker, enkronor är större än tior =)
Det bor inte mindre människor i Sverige än i Kina.


Bara tänkte när folk ändå håller på och påpekar och rättar varandra.

Betalar du med enkronor i stället för tusenlappar betalar du "fler" pengar även om du köper nå´t som är lite billigare. Ordet mindre är ett helt rätt ordval då man menar en "mindre summa" pengar.

Tänkte när vi ändå höll på att rätta varandra...
 

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
JA-a
"Irrelevant" är begreppet du letar efter :fakta ...

Ja jag förstår att DU tycker det. Samtidigt: trådskaparen funderade ju i sitt första inlägg hurvida det var rimligt med så stora prisskillnader mellan hojar som kvalitetsmässigt borde vara rätt jämnbördiga. Att då låta en diskussion om begreppet kvalitet stanna vid serviceintervaller känns lite trist..och det verkar jag inte ensam om att tycka. :)
mja, alla råkar vi ut för felkopplingar ibland

eftersom han specifierade vad han menade med kvalitet först i det andra inlägget så känns det ganska lönlöst att referera till det första..

jag försökte inte begränsa vilka kvaliteter som skulle diskuteras utan det jag ifrågasatte var relevansen i att använda fackspråk för att diskutera en konsumentfråga.. jag tror inte att trådskaparens önskade svar hade varit "kvalitet är när produkten matchar eller överstiger kundens förväntningar"..

smash
 
Last edited:

min kompis

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Malmö
Hoj
In my dreams
Ja. Det är vi ju alla vana vid.
Man har ju lärt sig att man inte ska förvänta sig att bli riktigt nöjd.
Sannolikheten att du blir nöjd ökar ju dramatiskt om du inte förväntar dig att bli det.

Frågan är vad man ska göra.
Alltså, ibland så bara MÅSTE man bli nöjd. Jag hade en kompis som var kvalitetsanvarig för vissa rörkomponenter till kärnkraftverket i Barsebäck. När han pratade kvalitet med leverantörerna och såna som ville bli leverantörer så tror jag att de alla uttryckte sig i lite andra termer än kundtillfredsställelse. Fast vad vet jag, jag var ju inte där... :D
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
:Bugar

Jag håller inte riktigt med om den definition av kvalitet som ett antal här lagt fram.
Jag kan sträcka mig så långt som att jag säger att
Tillräcklig kvalitet är när en produkt uppfyller eller överträffar kundens förväntningar. För då har varan eller tjänsten haft en kvalitet som är tillräckligt hög för kundens krav.
Dock är kvalitet i sig något helt annat.
En maskin eller ett fordon av bra kvalitet skall göra precis det som det är konstruerat för och det ska göra det utan att kräva mer än så kallat schemalagt underhåll i så stor utsträckning som möjligt.

Vi provar med en jämförelse.
Anta att vi har motorcykelförare A och B.
A köper en motorcykel med förväntningen att den ska hålla för söndagskörning i minst 2 år och 1000 mil.
B köper en motorcykel med förväntningen att den ska tåla "Drive it like you stole it" i minst 4 år och 4000 mil.
Efter 2 år och 1000 mil lugn söndagskörning havererar motorcykel A. A är då helt nöjd eftersom hans MC höll precis för det han ville.
Efter 3 år och 3000 mil av mycket hård körning havererar motorcykel B. B är då missnöjd eftersom motorcykeln inte höll så bra som han trodde.

Enligt den definition som en del lägger fram här skulle då motorcykel A ha bättre kvalitet eftersom han ju var nöjd.
Enligt min definition skulle motorcykel B bara av bättre kvalitet eftersom den höll för avsevärt hårdare körning under 3 gånger så läng sträcka.

Om man pratar om prisvärde så är A bäst eftersom den kunden fick det den förväntade. Detta använder man oftast lite felaktigt som ett mått på kvalitet inom företag som säljer varor och tjänster men det man egentligen menar är tillräcklig kvalitet. I det begreppet vägs också priset in.
Motorcykel A och B i exemplet ovan kan inte kosta lika mycket för då skulle A inte vara nöjd. I vart fall inte om han fick reda på att B höll för 3 gånger så mycket för samma pris.
A måste vara avsevärt mycket billigare än B för annars skulle man ju köpa B på grund av den högre kvaliteten.
Under förutsättning att A dock är avsevärt billigare så finns det ju faktiskt kunder som inte har så höga krav utan är mer intresserade av att det är billigt och följdaktligen blir nöjda med en vara av sämre kvalitet under förutsättning att priset är det rätta.

Och eftersom meriterna tydligen har betydelse så har jag varit QA på världens största läkemedelsföretag på mitt förra jobb.

Personligen anser jag att det inte spelar någon roll. Mitt jobb har ingen betydelse. Antingen är en definition korrekt eller felaktig. Oavsett vem som lägger fram den.
 

JonasR1

Gött mos i motorn, Röjmon
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha YZF R1 -03
Kul med så många synpunkter. Har läst alla era inlägg, vissa väldigt roliga, andra lite sämre och några vettiga. Precis som det brukar vara med åsikter.

Men om vi gör så här då, om vi mäter kvalitet i kategorierna:

Serviceintervall
Fabrikationsfel
Tid runt Nordslingan
Inköp- och servicekostnader

Och det bästa vore om någon kunde få fram det i enheten "bang for the buck"
i intervallet 1-10.



Hoppas ni förstod hur jag menade, och att det kan bli en bra och bestående mätmetod för kvalitet...
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Det kanske vore lättare om man jämförde specifika modeller.

Jag tror att en FJR 1300 håller längre än en R6 förutsatt samma tid/körsträcka.:näsblod

Förövrigt tycker jag jappsarna har tappat greppet lite vad gäller upplevd kvalitet på de senare åren. Riktigt smäckiga detaljer på många av de nyare sportjappsarna.

Förövrigt vann Triumph ST Motorads 5000 milatest -06. Fast jag är ju märkesfanatiker, så det räknas kanske inte.:rolleyes:
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kul med så många synpunkter. Har läst alla era inlägg, vissa väldigt roliga, andra lite sämre och några vettiga. Precis som det brukar vara med åsikter.

Men om vi gör så här då, om vi mäter kvalitet i kategorierna:

Serviceintervall
Fabrikationsfel
Tid runt Nordslingan
Inköp- och servicekostnader

Och det bästa vore om någon kunde få fram det i enheten "bang for the buck"
i intervallet 1-10.



Hoppas ni förstod hur jag menade, och att det kan bli en bra och bestående mätmetod för kvalitet...
Jag tycker det är fel att mäta kvalitet i hur lång serviceintervallet är. För man behöver ju inte vara ingenjör direkt för att räkna ut att en glidare på 1500cc och 70 hp kräver mindre service än en stänka på 600cc och 70 hp.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kul med så många synpunkter. Har läst alla era inlägg, vissa väldigt roliga, andra lite sämre och några vettiga. Precis som det brukar vara med åsikter.

Men om vi gör så här då, om vi mäter kvalitet i kategorierna:

Serviceintervall
Fabrikationsfel
Tid runt Nordslingan
Inköp- och servicekostnader

Och det bästa vore om någon kunde få fram det i enheten "bang for the buck"
i intervallet 1-10.



Hoppas ni förstod hur jag menade, och att det kan bli en bra och bestående mätmetod för kvalitet...

Jag skulle säga att du är på rätt väg.
Fabrikationsfel är definitivt en faktor som i alla fall jag väger in i begreppet kvalitet.
Serviceintervallet är väl hyfsat likvärdigt på de flesta hojar inom samma kategori. En CBR och en Gixxer har väl ungefär samma intervall. Man borde med andra ord inte se några skillnader men det kan dock vara något som är värt att ta i beaktande. Kräver en hoj täta servicear så känns det som att den innehåller komponenter som inte riktigt håller måttet.
Servicekostnad hänger väl i viss mån ihop med intervallet. Kräver den att man hela tiden justerar ventiler eller andra operationer så kommer kostnaden att stiga.
Tid runt Nordslingan är väl egentligen en fråga om prestanda snarare än kvalitet på delarna. Dock är det ju så att om en hoj är ruggigt snabb runt nordslingan samtidigt som den är billig i service och underhåll så skvallrar det om att grejorna håller.
Inköpskostnaden är ju ofta kopplad till kvaliteten. Man får det man betalar för även om man i en del fall antagligen betalar en del för märket också.

Jag skulle nästan tycka att en mätning av kvalitet borde vara att kolla följande.
Fabrikationsfel.
Haverier.
Servicekostnader/intervaller.

Och sedan väga det mot inköpspriset för en grupp hojjar som har likvärdiga prestanda och därigenom samma tid runt nordslingan.

En sporthoj klämmer ur 100+ hästar ur en 600 medan en touring har upp till dubbla volymen för samma effekt. Det ligger ju i sakens natur att pressar man grejorna hårdare så kommer dom inte att hålla lika länge.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Låt oss va ärliga nu, italienska hojar är snygga men är inte kända för kvalitet, japanska hojar är driftsäkra och hållbara med hög finish men inte lika vackara som italienska , amerikanska är coola men har gamal teknik och tveksam kvalitet, engelska är väl ok men inte mer, ryska är häftiga men i regel skit.

Tyska då? :va
 

JonasR1

Gött mos i motorn, Röjmon
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha YZF R1 -03
Jag tycker det är fel att mäta kvalitet i hur lång serviceintervallet är. För man behöver ju inte vara ingenjör direkt för att räkna ut att en glidare på 1500cc och 70 hp kräver mindre service än en stänka på 600cc och 70 hp.

nej precis, men om i nu jämför de motorcyklar jag nämner, japshojarna ( om man nu får klumpa ihop dem så?) och deras supersportmodeller mot de andra mer "exklusiva" tillverkarnas supersportmodeller?
Det är mer den jämförelsen jag ärute efter nu.

MVH Jonas
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top