Sen när har Harley haft lång teknisk livslängd?? Finns väl få mc märken som renoveras med så korta intervall som HD. Ta tex Honda CX eller transalp, Moto Guzzi...där kan vi snacka om hållbara motorer. Men fan inte HD,
dom håller inte länge.[/QUOTE]
Jag antar att du svarade mig?
Gör dom inte? HD 750 och 1200- sidor tror jag tom har har utnämts till världens slitstarkaste. I ökenkriget fick ju lillsidan verkligen bekänna färg. Den var lika slitstark som BSA.s 500cc armehoj M20 som ändå hade austenitiskt stål i fodret. En vanlig modern evoharley ska lätt under allaomständigheter rulla över 10000 mil innan det är dags för att ens göra topparna. Sportster har några jordenruntrekord, har flera ggr länkat till en man som med sin sporster plus sidvagn rest jorden runt och bla genom sibirien vintertid.
Men visst har det varit dippar i kvalitén, de shovelhead som såldes i början på 70-talet (när AMF ägde HD) var under all kritik. Driftsäkerheten var så dåligt att tom amerikanska polisen lade av med HD-några år. Det är därför mc-poliserna och Clintan åker Guzzi i Dirty-Harry under den perioden.
Än en gång, det som är det fina med HD är dock att det går att renovera i evigheter. Motorn är påkostat uppbyggd. På de japanska motorer du nämner och även på din hoj så är tex kammarna lagrade direkt i aluminiumgjutgodset. Inte mycket att renovera... På HD finns öht inga sådana lagringar, allt har ipressade rull-, kul- eller bronslager. Built to last. På japanhojarna är tanken att man ska köpa en ny topp när lagrena är nedslitan, eller rättare sagt, den är inte konstruerad för att renoveras. Den ska vara skrotad när den dagen kommer. Dessutom har de japanska hojarna du nämner enhetssmörjning, med en enda olja i koppling, motor och växellåda. HD har dedikerade oljor i motor, växellåda, resp koppling. Därtill mer påkostad torrsumpsmörjning i likhet med tex Porsche-, racing- och flygmotorer. Sånt som är dyrt och omständligt att tillverka.
På HD sportster är det original med pulverlackad ram, undercuttning av alla drevpar, koniska styrlager sedan 80-talet.
Så om du frågar mig vad jag skulle välja för hoj för att hålla igång i säg 50 år, en Transalp eller en HD, pjta... Lätt val för mig.
Däremot skulle jag nog välja en flong ny Transalp om jag skulle åka jorden runt, den har ju bättre prestanda och halva vikten. Det första varvet runt jorden kommer jag dessutom sannolikt inte behöva meka med ngn av hojarna annat än service. Så vad gör det då att HD:n är lättare att renovera. HD har ju en ålderdollig kontruktion helt enkelt, men det är ingen som har med kvalité att göra för mig. För mig är kvalité lång teknisk livslängd, ett idag helt omodernt begrepp.
/J