Kvalitet på motorcyklar

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
JA-a
Va bra att du är överens med någon...:tummenupp Samtidigt diskvalificerar ju inte dina slutsatser och sanningar andra att komma med en åsikt. Just det tror jag vi kan vara övens om.

Jag har aldrig ifrågasatt mätbara kvalitetsparametrar, bara försökt vidga kvalitetbegreppet en smula, helt på eget bevåg.
om vi då tar i beaktning att trådskaparen eftersökte just mätbar kvalitet så kanske du också förstår att diskussioner om vad "kvalitet egentligen är" ter sig orelevanta..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Armé harleyarnas roll i WW2 är löjligt överdriven.
De gjorde till och med en kopia på BMWs R71 sidventilare för att få fram en hoj som funkade i den (i stort sett) enda terräng en sidvagnsmotorcykel hade strategiskt värde.
Öknen.
Finns endast någon enstaka kvar.
Kom för sent för att hinna serieproduceras.
Annars kanske du hade kört boxer!

Samma modell som kopierades av ryssarna (Ural och Dnepr), efter att BMW gått över till toppventiler.
Senare gick även ryssarna över till toppventiler.
Grundmodellen tillverkas dock fortfarande i Kina (Chang-jiang) med sidventilsmotor och allt.

Lite synd att sidventilarna försvunnit.
Inte länge sedan man såg rätt många HD sidor.
Men de kommer tillbaka!

En utmärkt konstruktion till motorcyklar, förutom ett par mindre brister.
Går bra på lågvarv, men om man trimmar dem, så går de bra på mellanvarv i stället. Går med andra ord bara bra på ett specefikt varv.
Tycker inte om varvtalsförändringar.
Överhettar gärna.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
om vi då tar i beaktning att trådskaparen eftersökte just mätbar kvalitet så kanske du också förstår att diskussioner om vad "kvalitet egentligen är" ter sig orelevanta..
Så bra, då vet vi vad du tycker.:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
750-sidor finns det ju drivor av, men jag anatar att det var den för mig ökända boxern du pratade om?

Ingen armé hoj har ju haft ngn primär roll. Det är ju en oskyddad icke stridande farkost som används till att köra budverksamhet bakom linjerna.

Dock gjorde ju 750-sidan stort intryck på många soldater. Många unga hemvändande soldater skaffade sig efter kriget en egen Harley just pga att av att de föll för ljudet och stuket av den lilla krigar-HD:n de hade kommit i kontakt med.

Men men, bmw.s alla boxermotorer är ju naturligtvis helt outstanding även i min ortodoxa kvalitetstolkning: lång teknisk livslängd. Helt överens

I mina ögon ska en farkost med hög kvalité vara av den kalibern att den kan bli en släktklenod som kan vårdas och ärvas, som en gammal Rolls.

Så tänker jag inte när jag köper en laptop, då tänker jag som många moderna sporthojs- och bilköpare, den ska funka felfritt i säg 5 år, och jag är inte ett skit intresserad av hur den ser ut inuti :hihi

/J
Armé harleyarnas roll i WW2 är löjligt överdriven.
De gjorde till och med en kopia på BMWs R71 sidventilare för att få fram en hoj som funkade i den (i stort sett) enda terräng en sidvagnsmotorcykel hade strategiskt värde.
Öknen.
Finns endast någon enstaka kvar.
Kom för sent för att hinna serieproduceras.
Annars kanske du hade kört boxer!

Samma modell som kopierades av ryssarna (Ural och Dnepr), efter att BMW gått över till toppventiler.
Senare gick även ryssarna över till toppventiler.
Grundmodellen tillverkas dock fortfarande i Kina (Chang-jiang) med sidventilsmotor och allt.

Lite synd att sidventilarna försvunnit.
Inte länge sedan man såg rätt många HD sidor.
Men de kommer tillbaka!

En utmärkt konstruktion till motorcyklar, förutom ett par mindre brister.
Går bra på lågvarv, men om man trimmar dem, så går de bra på mellanvarv i stället. Går med andra ord bara bra på ett specefikt varv.
Tycker inte om varvtalsförändringar.
Överhettar gärna.
 

k650

Guest
750-sidor finns det ju drivor av, men jag anatar att det var den för mig ökända boxern du pratade om?

Ingen armé hoj har ju haft ngn primär roll. Det är ju en oskyddad icke stridande farkost som används till att köra budverksamhet bakom linjerna.

Dock gjorde ju 750-sidan stort intryck på många soldater. Många unga hemvändande soldater skaffade sig efter kriget en egen Harley just pga att av att de föll för ljudet och stuket av den lilla krigar-HD:n de hade kommit i kontakt med.

Men men, bmw.s alla boxermotorer är ju naturligtvis helt outstanding även i min ortodoxa kvalitetstolkning: lång teknisk livslängd. Helt överens

I mina ögon ska en farkost med hög kvalité vara av den kalibern att den kan bli en släktklenod som kan vårdas och ärvas, som en gammal Rolls.

Så tänker jag inte när jag köper en laptop, då tänker jag som många moderna sporthojs- och bilköpare, den ska funka felfritt i säg 5 år, och jag är inte ett skit intresserad av hur den ser ut inuti :hihi

/J

Så vi kan alltså enkelt konstatera att utveckligen gått bakåt då när det gäller mc motorernas hållbarhet?! En HD motor från 30-talet håller alltså bättre än en modern mc motor?! Det är inget annat än märkesfanatism, typiskt HD ägare...jag känner ett flertal som kör evoharleys, frånsett jag själv tills för 2 år sedan, och där är det banne mej ingen som kört några 10.000 mil utan att rört toppar etc......men du vet väl bäst i detta fallet med.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
750-sidor finns det ju drivor av, men jag anatar att det var den för mig ökända boxern du pratade om?

Dock gjorde ju 750-sidan stort intryck på många soldater. Många unga hemvändande soldater skaffade sig efter kriget en egen Harley just pga att av att de föll för ljudet och stuket av den lilla krigar-HD:n de hade kommit i kontakt med.


/J
Tycker det är sällan man ser 750 sidor nu för tiden.

Skrev inlägget mest för att jag befarade att du gått på H-Ds propaganda om "The bike that won the war".
Att hemvändarna körde 750 sida, tror jag beror mer på att det fanns hur många som helst till löjligt lågt pris.
Att de premierades inom racingen bidrog nog en hel del också.
Kan man köpa en "nästanräser" till lägre pris än en pendlarhoj, så är valet enkelt!
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Alla har rätt här, det är det som är problemet, men begreppsförvirringen är total...

"Kvalitet är när en produkt uppfyller eller överträffar kundens förväntningar"

Detta är den populära och luddiga tolkningen, och visst, Scuba Diver liksom många andra kvalitetsansvariga använder sig av den. Problemet med den här definitionen är att ALLA produkter följaktligen har tillräcklig kvalitet - för "rätt" kund. Ett företag kan i praktiken alltså tillverka vilket skit som helst, och ändå hävda kvalitet, om produkten/tjänsten bara motsvarar en enda kunds förväntningar. :)

När man ska JÄMFÖRA kvalitet, så handlar det om vilken produkt som uppfyller MER av kundens förväntningar. Och det är nu det svåra kommer in, vilka parametrar, vilka värden skall mätas? Nu har vi flera produkter och flera kunder här i tråden. Det är därför vi fastnar, och det är därför redan inlägg 2 i tråden är en så oerhört självklar fråga.

Så Scuba Diver har rätt på sitt sätt, kvalitet kan inte definieras annorlunda i en generell definition. Om inte den här tråden räcker, kolla i er omvärld. Alla har olika uppfattning om vad kvalitet är. Min morfar tyckte att Lada hade tillräcklig kvalitet, den tog honom dit han skulle för en billig peng. Själv tyckte jag det var en skitbil. Vem av oss hade egentligen rätt?

Så... Menas lackfinish eller känslan i kurvorna? Är det hojens förväntade livslängd i antal mil? Serviceintervaller? Hur ofta den pajar? Eller är det den upplevda ytfinishen?

När alla är eniga om vilka parametrar det gäller, så kan jämförelsen starta...
 
Last edited:

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Alla har rätt här, det är det som är problemet, men begreppsförvirringen är total...
...

Så... Menas lackfinish eller känslan i kurvorna? Är det hojens förväntade livslängd i antal mil? Serviceintervaller? Hur ofta den pajar? Eller är det den upplevda ytfinishen?

När alla är eniga om vilka parametrar det gäller, så kan jämförelsen starta...

:tummenupp :) :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tycker det är sällan man ser 750 sidor nu för tiden.

Skrev inlägget mest för att jag befarade att du gått på H-Ds propaganda om "The bike that won the war".
Att hemvändarna körde 750 sida, tror jag beror mer på att det fanns hur många som helst till löjligt lågt pris.
Att de premierades inom racingen bidrog nog en hel del också.
Kan man köpa en "nästanräser" till lägre pris än en pendlarhoj, så är valet enkelt!

Haha! Nej för bövelen, jag har ju jobbat med gråa farkoster nästan hela mitt yrkesliv. För en armés stridsvärde finns nog inte mycket mer perifera farkoster är oskyddade ordonanshojar, och det var det de var.

Jo visst var det så, mycket surplusmateriel.
Men många är ju normalt hatiska till den mesta utrustningen de tvingas släpa runt på under sin inkallelsetid. Inget de vill se igen. Om de inte gillade den.

Det är klart att det är sällan man ser en 750-sida på gatan nuförtiden de är ju över 60 år gamla hojar. Men kollar man i garagen samt på annosner så är det fortfarande en vanlig och billig harley. Bara i min bekantskapskrets finns det två.

Iofs lätt att bygga en slitstark hoj när effekten är så låg, men så var det ju i de flest länders armehojar, man tog en sursida ty annars rejsade 20-åringarna sönder skitn.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så vi kan alltså enkelt konstatera att utveckligen gått bakåt då när det gäller mc motorernas hållbarhet?! En HD motor från 30-talet håller alltså bättre än en modern mc motor?! Det är inget annat än märkesfanatism, typiskt HD ägare...jag känner ett flertal som kör evoharleys, frånsett jag själv tills för 2 år sedan, och där är det banne mej ingen som kört några 10.000 mil utan att rört toppar etc......men du vet väl bäst i detta fallet med.

Nu tror jag att du helt har missat min point.

Pointen är att kvalitetsbegreppet ser annorlunda ut idag jämförty med tidigare, folk köpre en modern mc på samma sätt som de köper en laptop. Den ska ha en modern design och ha bra prestanda i minst 5 år. Om den går att renovera eller hur den ser ut inuti skiter de i.

Motorcyklar för mig ska ge utlopp för mitt tekniska, nostalgiska och estetetiska sinne.
På jobbet är det däremot state of the art motorer och gasturbiner. Där kan jag inte unna mig att vara nostalgisk, där har kvalité lika med högt effekt/viktförhållande, hög tillgänglighet, låga vibrations- och bullernivåer, stor TBO (time between overhaul), låg specifik bränsleförbrukning.

Så vad jag vill komma till är samma sak som tex Fazerfun: kvalité på fritidsfarkoster som hojar är ngt mycket luddigt, den kvalite jag pratar om struntar ju säkerligen du och de flest andra hojköpare också i, koniska styrlager och undercuttad låda, torrsump, riktiga lager mm.
Och det är ju helt logiskt. Det är inte många hojar som tillverkas för dårar som jag längre, tom HD börjar ta produktionsförenklade åtgärder. Annars skulle deras priser springa ifrån försäljningen

Jag är ingen märkesfanatiker! :hihi jag har åkt Suzuki, Kawa, Yamaha, BSA och Husqvarna mm mm. Och har du läst mina inlägg så vet du att det är fler bisarra hojkonstruktioner än HD som jag uppmärksammat i mina inlägg under åren på SH. Sist var det Dr Bikes SR500-tråd tror jag.

....men du vet väl bäst i detta fallet med.

Sån där surmulen dynga kan du avsluta med när du pratar med jycken :hihi
Cheer up!
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
om vi då tar i beaktning att trådskaparen eftersökte just mätbar kvalitet så kanske du också förstår att diskussioner om vad "kvalitet egentligen är" ter sig orelevanta..

"Irrelevant" är begreppet du letar efter :fakta ...

Ja jag förstår att DU tycker det. Samtidigt: trådskaparen funderade ju i sitt första inlägg hurvida det var rimligt med så stora prisskillnader mellan hojar som kvalitetsmässigt borde vara rätt jämnbördiga. Att då låta en diskussion om begreppet kvalitet stanna vid serviceintervaller känns lite trist..och det verkar jag inte ensam om att tycka. :)

Om det stör dig så kanske du ska starta en egen, mätbar tråd. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Tror inte du lär se mig på en V-rod eller ny Bigtwin på många år än ;)
Och det är ju såna HD.s som alla juppisar, dörrvakter och annat mekokunnigt folk vill ha, såna som köpter HD-kalsonger, HD-brillor och HD-jackor och gud vet allt.

Märkesfanatiker såtillvida att jag gillar flera olika hojmärkens lite mer udda modeller :D

Jag har nog bara haft udda hojar när jag tänker efter.

Men du är ju rätt fascinerad vid vissa modeller du med :D
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Så vi kan alltså enkelt konstatera att utveckligen gått bakåt då när det gäller mc motorernas hållbarhet?! En HD motor från 30-talet håller alltså bättre än en modern mc motor?! Det är inget annat än märkesfanatism, typiskt HD ägare...jag känner ett flertal som kör evoharleys, frånsett jag själv tills för 2 år sedan, och där är det banne mej ingen som kört några 10.000 mil utan att rört toppar etc......men du vet väl bäst i detta fallet med.

Inte generellt kanske men skulle det vara så konstigt egentligen, i enstaka fall? Jag är ingen tekniker men någonstans inbillar jag mig att formeln 1a vad gäller supersporthojar dvs lägre vikt/ökat effektuttag/varvtal når en kritisk punkt ur hållbarhetssynpunkt i relation till vad folk är beredda att betala.
 

k650

Guest
Nåväl, de viktiga är att motorn inte stannar en regning torsdagskväll i oktober.. :)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tror inte du lär se mig på en V-rod eller ny Bigtwin på många år än ;)
Och det är ju såna HD.s som alla juppisar, dörrvakter och annat mekokunnigt folk vill ha, såna som köpter HD-kalsonger, HD-brillor och HD-jackor och gud vet allt.

Märkesfanatiker såtillvida att jag gillar flera olika hojmärkens lite mer udda modeller :D

Jag har nog bara haft udda hojar när jag tänker efter.

Men du är ju rätt fascinerad vid vissa modeller du med :D

Joo kom igen nu Jörgen...du och Lasse Berghagen och Carola...skitcoolt ju :tummenupp

Men den här då:
 

Bifogat

  • pnw_soFLSTSB_dom_C01_sws_t.jpg
    pnw_soFLSTSB_dom_C01_sws_t.jpg
    8.3 KB · Visningar: 307

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08

Bifogat

  • gsxr 1100 1990.jpg
    gsxr 1100 1990.jpg
    30.4 KB · Visningar: 62
Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top