Kvinnoförtryck!!

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Snälla, det är bara ett ord! Språk utvecklas, inget konstigt och det kommer inte att skada din manlighet eller sänka din lön eller något annat även om det eventuellt kommer att bli accepterat. Vilket inte är helt säkert.

För övrigt tyckte många att det var idiotiskt att man inte skulle använda nigger i USA en gång i tiden. Fungerade ju rätt bra att sluta med det även om det inte ändrade så mycket för övrigt.

För tydlighetens skull: Jag tycker att ordet hen är löjligt (det borde rimligtvis finnas viktigare saker att fokusera på) men jag är öppen för att jag om fem år kanske använder det utan att reflektera över saken, precis som med så många andra nya ord som har kommit in i svenskan de senaste åren.

Så bra inlägg att jag slipper skriva eller formulera mina åsikter själv. :banana

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Saken med just Dubai är väl att västvärlden slickar deras röv så hårt att tungan blöder.

Religion är ett jävla helvete är min åsikt. Men det stora problemet kring krig och bråk är naturtillgångar.

Sen att människan överlag är så inskränkt och dum i huvet att man följer en religion blint osäker för att tänka själv å många fall är en annan sak. Religion och politik ska inte ha med varandra att göra.
En sidonot i detta är att all religion anser jag är skit. Kristendomen kommer inte undan.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Den som kallar min unge för "Hen" (när jag väl får en), den ligger risigt till!! Man kan lika gärna fråga vad det är för kön om man inte vet, eller säga "vilken söt bebis". Eller "den".

Det här med "nigger", eller som man säger i Sverige, "neger", borde faktiskt inte ses som något rasistiskt. Det är faktiskt ett väldigt bra ord att använda när man ger signalement på någon, "mörkhyad" innefattar ju sjukt många mer länder. Negress för övrigt är ju mer OK att använda och vad är egentligen skillnaden förutom könet? =/

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Det här med "nigger", eller som man säger i Sverige, "neger", borde faktiskt inte ses som något rasistiskt. Det är faktiskt ett väldigt bra ord att använda när man ger signalement på någon, "mörkhyad" innefattar ju sjukt många mer länder. Negress för övrigt är ju mer OK att använda och vad är egentligen skillnaden förutom könet? =/

Om man är svart och uppväxt i södra USA under typ 50tal och med slavar i släkten så har jag bra förståelse för att man har något emot order nigger.

Sen är det ju som du säger, neger är ju ett smidigt sätt att behöva säga om man sett någon mörkhyad. Men i och med att det används som ett skällsord (heter det va? ) i så många år så är det väldigt nedvärderande och kränkande ord för många. Detta tycker jag man kan respektera.

Du skulle ju knappast sätta upp en nazistflagga i vardagsrummet idag än om du tycker den är snygg?
Än fast flaggan en gång i tiden bara var en flagga och inte av den betydelse den har idag.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Snälla, det är bara ett ord! Språk utvecklas, inget konstigt och det kommer inte att skada din manlighet eller sänka din lön eller något annat även om det eventuellt kommer att bli accepterat. Vilket inte är helt säkert.

För övrigt tyckte många att det var idiotiskt att man inte skulle använda nigger i USA en gång i tiden. Fungerade ju rätt bra att sluta med det även om det inte ändrade så mycket för övrigt.

För tydlighetens skull: Jag tycker att ordet hen är löjligt (det borde rimligtvis finnas viktigare saker att fokusera på) men jag är öppen för att jag om fem år kanske använder det utan att reflektera över saken, precis som med så många andra nya ord som har kommit in i svenskan de senaste åren.

Så du jämför ordet "hen" med manlighet och nigger, och samtidigt påstår "att det bara är ett ord"... och direkt hoppar på och beskyller de som ifrågasätter med påståenden som att "det tar på din manlighet" och "du tror att det sänker din lön".. Hur ska du ha det egentligen?
Personligen så har jag inget emot att språk utvecklas och förändras. Däremot om någon genusvetare eller motsvarande person tycker att det här är hejsan och vill tvinga fram sina ideologier så skulle jag inte ens tänka tanken på att använda det.
I övrigt så kan jag meddela att i finska så finns det bara ett ord för han/hon och det funkar inte speciellt bra i praktiken.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Den som kallar min unge för "Hen" (när jag väl får en), den ligger risigt till!! Man kan lika gärna fråga vad det är för kön om man inte vet, eller säga "vilken söt bebis". Eller "den".

Håller med, PK-maffian skapar de negativa innebörderna i många annars bra verb.

"Svart" funkar ju inte heller, för både indier mf. asiater samt ett gäng latinos är tämligen svarta de med, men inte negrer. Är det rasistiskt om nån kallar mig arier eller caucasoid?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

"Svart" funkar ju inte heller, för både indier mf. asiater samt ett gäng latinos är tämligen svarta de med, men inte negrer. Är det rasistiskt om nån kallar mig arier eller caucasoid?

Afrikan är för lätt? Lägg till färgad framför om du inte vill trampa boerna på tårna.

Inget konstigt med att man byter benämningar i takt med att pöbeln väljer att missbruka orden.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

I ett läge där majoriteten inte är arier skulle det vara lättare att använda ordet som en förolämpning.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
.. eller som man säger i Sverige, "neger", borde faktiskt inte ses som något rasistiskt. ..
...Förutom den lilla detaljen att ordet neger användes även i Sverige och av svenskar för att avhumanisera och klumpa ihop "negrer" till något man inte riktigt behövde se som riktiga personer/människor,
På den gamla goda tiden använde man ordet för att beskriva vad man hade i lasten på fartygen, bredvid kaffe, kryddor och tyger så hade man även en last med negrer...

Hade "negrerna" varit människor hade det varit svårare rent moraliskt att stuva ner dem i lastutrymmet...

Men för all del, vill du hävda att det bara är lättkränkta som tar illa vid sig får det stå för dig, med tanke på ordets ursprung och hur det använts genom århundradena känner inte jag att jag kommer gråta mig till sömns över att det står chokladboll på lappen på kondis..

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Så att kalla någon för "hen" om man inte vet om det är en kille eller tjej det är inte okej?
Men att ge signalementet "neger" istället för att bara säga svart det går bra?

Neger eller nigger har ju i många många år används som skällsord så varför använda det i vanligt tal?

Precis som svastikan ursprungligen står för godhet, men inte fan skulle jag tatuera in en sån på vaden.

Men för att återknyta till de galna araberna. Jag skulle aldrig stödja ett sånt land genom ett besök. De har ju dessutom väldigt restriktiva alkohollagar :dummer :tungan

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

Jo men negro betyder svart, negro eller neger är inte ett folkslag. Afrikan kan man ju säga, eller liknande, afroamerikan, jamaican osv.
Arier är ett etniskt begrepp. Det är belagt från indoiranska stammar från det gamla Persien och Grekland som invandrade till Iran, sedan till Indien, och Kaukasus. Jag misstänker att du inte är varken eller så att du kallar dig själv arier då är kanske lite att vara ute o cykla.
Själv är jag östgöte, svensk och en hona. :D

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition

Håller med totalt. Visst att neger använts som ett dåligt ord, men det borde man ju kunna ändra på, precis som att svenska flaggan mer eller mindre är på väg att bli en rasistsymbol, även om det egentligen är en fin symbol, det är ju människan själva som väljer vad orden ska stå för. Neger, negress, vit, blå, gul, är i mina ögon bara färger på huden, men så kanske bara jag ser det med tanke på att jag inte är rasist?

Det får jätte gärna stå chokladboll på lappen, men jag kommer alltid kalla det för negerboll så länge som det heter vitlök. En god vän till mig som är just neger har inget emot att bli kallad det, han är stolt över det och beställer alltid en "negerboll" med just det uttalet när han fikar, kanske är det mer accepterat om det just är en neger som säger det i affären men ändå.

Nej YipYip, jag skulle inte vilja att någon kallar min unge för hen, är man osäker på könet då bebisen är nyfödd så frågar man om det är en kille eller tjej, det finns i mina ögon inga hen´s, antingen är man en han eller en hon. Att använda ordet "svart" anser jag själv är mer rasistiskt, då ordet "svarting" är ett relativt nytt rent rasistiskt ord som används mest på turkar/syrianer etc. Neger eller negress i mina ögon är inget rasistiskt, och som agile skriver så skapar ju folk själva negativa innebörderna i bra verb!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!