Det hade du nog inte tyckt ifall du levde i ett land vars äldre släktingar levde under hemska förhållanden som slavar. Som blev utnyttjade, våldtagna, piskades och mördade.
O under tiden som detta pågick kallades ni alla för arier, ett ord som inte ni själva valt....utan de som förtrycker och står för allt ont.
O där har vi själva problemet..att ni har nu givits ett ord, ett "namn" som beskriver er..av de människor som ni hatar mest av allt på denna jord.
Nu har vi ett ord som gått från att vara "bara ett ord"..till ett ord som står för slaveri/förtryck/folkmord.
Man kan inte bara säga...nu glömmer vi det som hände förut o skapar en annan betydelse för detta ord. Funkar inte riktigt så. Historia skapad runt ett ord kommer, speciellt ond/hemsk sådan, förevigt följa detta ord.
Hur kan du inte förstå att det kan vara känsligt för vissa....
Och även om bara 1/10 finner det ordet obehagligt, räcker väl för att kanske välja ett annat ord
O under tiden som detta pågick kallades ni alla för arier, ett ord som inte ni själva valt....utan de som förtrycker och står för allt ont.
O där har vi själva problemet..att ni har nu givits ett ord, ett "namn" som beskriver er..av de människor som ni hatar mest av allt på denna jord.
Nu har vi ett ord som gått från att vara "bara ett ord"..till ett ord som står för slaveri/förtryck/folkmord.
Man kan inte bara säga...nu glömmer vi det som hände förut o skapar en annan betydelse för detta ord. Funkar inte riktigt så. Historia skapad runt ett ord kommer, speciellt ond/hemsk sådan, förevigt följa detta ord.
Hur kan du inte förstå att det kan vara känsligt för vissa....
Och även om bara 1/10 finner det ordet obehagligt, räcker väl för att kanske välja ett annat ord
En neger i mina ögon är en brun människa som är lika mycket värd som en vit, gul, blå eller svart människa. Alltså en brun helt vanlig människa. Varför skall man låta skällsord finnas kvar bara för att de funnits länge? Är det inte bättre att få bort alla skällsord och behandla alla lika, det är ju trots allt det denna tråden handlar om, iof mellan man och kvinna, men oavsett kön/ras. Neger är en formalitet som förklarar utseendet, iaf i mina ögon. Om man ska förklara för någon, tex i mitt jobb när jag lämnar signalement på någon som sprungit från platsen, så kan man inte säga afrikan, för tänk om han var från Sri Lanka, då är han ju inte afrikan, men har fortfarande samma hudfärg. Alltså delar jag in utseendet och säger bara neger, säger jag mörkhyad så kan det vara allt från italienare, turk, thailändsk, etc etc. säger man vit människa så hänförs det till "europeiskt utseende. Hade "vitingar" haft ett annat ord, ja då hade man säkerligen använt det.
Ja det är rätt kasst att jämföra negerboll med vitlök, men man borde ändå få bort rasse-stämpeln på ordet neger, allt ska vara så jävla rasistiskt nu för tiden, inte längesen de ville få bort namnet "bruna bönor" bara för att det var rasistiskt. Kan vi inte bara respektera varandra och behandla andra som vi själv vill bli behandlade, oavsett hudfärg?
Last edited: