Kvinnoförtryck!!

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Det hade du nog inte tyckt ifall du levde i ett land vars äldre släktingar levde under hemska förhållanden som slavar. Som blev utnyttjade, våldtagna, piskades och mördade.
O under tiden som detta pågick kallades ni alla för arier, ett ord som inte ni själva valt....utan de som förtrycker och står för allt ont.
O där har vi själva problemet..att ni har nu givits ett ord, ett "namn" som beskriver er..av de människor som ni hatar mest av allt på denna jord.

Nu har vi ett ord som gått från att vara "bara ett ord"..till ett ord som står för slaveri/förtryck/folkmord.
Man kan inte bara säga...nu glömmer vi det som hände förut o skapar en annan betydelse för detta ord. Funkar inte riktigt så. Historia skapad runt ett ord kommer, speciellt ond/hemsk sådan, förevigt följa detta ord.

Hur kan du inte förstå att det kan vara känsligt för vissa....
Och även om bara 1/10 finner det ordet obehagligt, räcker väl för att kanske välja ett annat ord

En neger i mina ögon är en brun människa som är lika mycket värd som en vit, gul, blå eller svart människa. Alltså en brun helt vanlig människa. Varför skall man låta skällsord finnas kvar bara för att de funnits länge? Är det inte bättre att få bort alla skällsord och behandla alla lika, det är ju trots allt det denna tråden handlar om, iof mellan man och kvinna, men oavsett kön/ras. Neger är en formalitet som förklarar utseendet, iaf i mina ögon. Om man ska förklara för någon, tex i mitt jobb när jag lämnar signalement på någon som sprungit från platsen, så kan man inte säga afrikan, för tänk om han var från Sri Lanka, då är han ju inte afrikan, men har fortfarande samma hudfärg. Alltså delar jag in utseendet och säger bara neger, säger jag mörkhyad så kan det vara allt från italienare, turk, thailändsk, etc etc. säger man vit människa så hänförs det till "europeiskt utseende. Hade "vitingar" haft ett annat ord, ja då hade man säkerligen använt det.

Ja det är rätt kasst att jämföra negerboll med vitlök, men man borde ändå få bort rasse-stämpeln på ordet neger, allt ska vara så jävla rasistiskt nu för tiden, inte längesen de ville få bort namnet "bruna bönor" bara för att det var rasistiskt. Kan vi inte bara respektera varandra och behandla andra som vi själv vill bli behandlade, oavsett hudfärg?

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kritiken mot ordet handlar på samtliga punkter om vilken grupp som försökt införa ordet från början. Det är vänster/kommuniströrelser som har gjort sakfrågan till sin. Men "könsrollerna" är inte en politisk fråga, utan en objektiv saklig fråga.

Därför kan jag inte använda ordet, för det är laddat med extremvänster sympatier, vilka jag inte vill bli associerad med.

Med den tankegången motsätter du dig oxå att man väljer bort ordet neger?

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Absolut kan man göra det, men det är enklast och alla vet precis vad man menar när man säger neger. Så varför inte försöka få bort stämpeln istället för att låta det finnas skällsord. Det är absolut hur det ses av samhället, men om jag kan se det på ett annat sätt, ett positivt sätt, så borde ju även andra kunna göra det.
Negrar är inte ett slavfolk längre, och därför anser jag att ordet heller inte borde kopplas till skiten =)

Nu är det inte så intressant vad du tycker. Det intressanta är hur de du benämner så uppfattar det. Jag kan inte förstå varför det är så viktigt att använda ett uttryck som uppfattas som kränkande.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Kanske därför att jämlikheten och könsrollerna är mer intressanta på vänsterkanten. Det är ju inte högerfalangens hjärtefråga precis.
Och att kalla denna vänster för extrem är väl....extremt?

Ur ett internationellt perspektiv är social "demokrati" extremvänster. Således är vänsterpartiet och FI rena kommunister.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Med den tankegången motsätter du dig oxå att man väljer bort ordet neger?

Varför skulle jag motsätta mig att "ta bort" det ordet? Förövrigt så är frågan om ordet neger ganska enkel, om en svart man inte vill bli kallad neger så säger han det, då slutar man att kalla dem för neger.

Nu har svarta män och kvinnor kollektivt sagt att de inte vill bli kallade för neger, alltså kallar jag dem inte för det. Världen är inte svår att förstå, så länge man slutat göra alla frågor politiska.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Alltså delar jag in utseendet och säger bara neger, säger jag mörkhyad så kan det vara allt från italienare, turk, thailändsk, etc etc. säger man vit människa så hänförs det till "europeiskt utseende.

Så en mörkhyad vit människa är en italienare eller turk? :D
Jag tror att en HEN från Zambia hellre blir kallad Zimbabwian än neger, som att jag hellre blir kallad Norska än hora.

Jag brukar kalla alla kvinnor för horor, om jag kan se det på ett positivt sätt så borde ju även andra kunna det. =)

:D

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag kan inte förstå varför det är så viktigt att använda ett uttryck som uppfattas som kränkande.
Jag personligen tror att det beror på att han är dum i huvudet! Nu tycker ju inte jag att dum i huvudet är kränkande utan bara ett bra sätt att beskriva någon så han kan knappast ta illa upp.
Det går ju att se på detta på ett positivt sätt och inte bara fastna i samhällets normer om skällsord. Det kan jag!:7peta
Dessutom känner jag ju för att skriva så och då får väl alla andra leva med det.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
En neger i mina ögon är en brun människa som är lika mycket värd som en vit, gul, blå eller svart människa. Alltså en brun helt vanlig människa. Varför skall man låta skällsord finnas kvar bara för att de funnits länge? Är det inte bättre att få bort alla skällsord och behandla alla lika, det är ju trots allt det denna tråden handlar om, iof mellan man och kvinna, men oavsett kön/ras. Neger är en formalitet som förklarar utseendet, iaf i mina ögon. Om man ska förklara för någon, tex i mitt jobb när jag lämnar signalement på någon som sprungit från platsen, så kan man inte säga afrikan, för tänk om han var från Sri Lanka, då är han ju inte afrikan, men har fortfarande samma hudfärg. Alltså delar jag in utseendet och säger bara neger, säger jag mörkhyad så kan det vara allt från italienare, turk, thailändsk, etc etc. säger man vit människa så hänförs det till "europeiskt utseende. Hade "vitingar" haft ett annat ord, ja då hade man säkerligen använt det.

Ja det är rätt kasst att jämföra negerboll med vitlök, men man borde ändå få bort rasse-stämpeln på ordet neger, allt ska vara så jävla rasistiskt nu för tiden, inte längesen de ville få bort namnet "bruna bönor" bara för att det var rasistiskt. Kan vi inte bara respektera varandra och behandla andra som vi själv vill bli behandlade, oavsett hudfärg?

Sluta vara dum nu.

Säger du att en mörkhyad man som såg afrikansk ut sprang från platsen kommer nog inte polisen släppa den misstänkta killen bara för att han visade sig vara från Sri Lanka. :tungan

Du måste ju också inse att det inte ser så bra ut när du proklamerar att "det var minsann en neger som gjorde det!"

Precis som svastikan från början betydde något helt annat så kommer även ordet neger från ordet svart. Men det gör det inte mindre kränkande idag med tanke på allt som skedde med slavhandeln i amerika.

Prova en månad att ge signalementet svart istället och se om det funkar lika bra. Precis som nya ord kan komma in i språk helt naturligt så GÖR det inget att ord försvinner.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Jag personligen tror att det beror på att han är dum i huvudet! Nu tycker ju inte jag att dum i huvudet är kränkande utan bara ett bra sätt att beskriva någon så han kan knappast ta illa upp.
Det går ju att se på detta på ett positivt sätt och inte bara fastna i samhällets normer om skällsord. Det kan jag!:7peta
Dessutom känner jag ju för att skriva så och då får väl alla andra leva med det.

Inte dum i huvudet, bara lite utmanad. :3freak

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc
Om intresse finns angående Kvinnoförtryck eller förtryck rent generellt så har Haifaa al-Mansour lite o komma med angående detta.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är inte "hen" en brittisk höna? :va

Edit:
Hen-eggs_1370969c-300x187.jpg

En tupp som ruvar ägg måste definitivt var en hen! :fakta

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hen är verkligen bara ett ord. Tre bokstäver sammansatta för att försöka beskriva något som en del personer anses saknas i svenska språket. Har dessa personer rätt så kommer ordet att bli accepterat och även om du inte kommer att använda det (vilket du faktiskt inte vet idag!) så kan du lita på att dina barn kommer att göra det. Och inte en enda genusvetare i världen kan påtvinga ett helt folk ett nytt ord som inte har en funktion.

Men du kan som sagt vara helt lugn: ordet kommer inte att ändra något i ditt liv förutom att vissa tankegångar kommer att vara enklare att kommunicera om ordet har ett överlevnadsvärde.

Vad gäller ordet nigger och neger så är det en annan typ av ord, vilket flera redan har påpekat: det har en histora och syfte att avhumanisera och kränka människor. Sedan är det, som vi kan se i tråden, viktigt för vissa att få göra detta. Säger iofs sig en del om dessa personer oavsett hur mycket de än vill framhålla att de minsann inte kränker folk och oavsett hur mycket de än anser att det och det ordet är minsann inte så illa.

Så för att summera: Laddningen av ordet hen är strikt din egen och ditt eget ansvar, laddningen av ordet nigger är historiskt och där är ditt ansvar hur du vill förhålla dig till det. För, som jag sa ursprungligen; det är bara ord, men ord speglar på olika sätt hur vi tänker och hur vi värderar och förhåller oss till världen. Att sluta använda ordet nigger i USA tog inte bort rasismen men det visade en ambition och en strävan. Denna strävan kan man ställa sig bakom eller inte. Det är ett fritt val men säger mer om dig än om ordet som sådant.

Förstår man inte detta så kan jag tyvärr inte göra så mycket mer.

Fast jag tycker ju redan att hen är ett ord som börjat användas mer i kränkande syfte än vad ordet neger gör.

Hen har använts sedan generationer på dialekt i västerbotten med precis samma innebörd som feministerna idag använder ordet. men idag ser jag oftast ordet användas i kränkande syfte om personer som inte är tillräckligt manliga/kvinnliga.

Så det är nog bara en tidsfråga innan genusvetarna vill förbjuda "sitt eget ord".

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Sluta vara dum nu.

Säger du att en mörkhyad man som såg afrikansk ut sprang från platsen kommer nog inte polisen släppa den misstänkta killen bara för att han visade sig vara från Sri Lanka. :tungan

Du måste ju också inse att det inte ser så bra ut när du proklamerar att "det var minsann en neger som gjorde det!"

Precis som svastikan från början betydde något helt annat så kommer även ordet neger från ordet svart. Men det gör det inte mindre kränkande idag med tanke på allt som skedde med slavhandeln i amerika.

Prova en månad att ge signalementet svart istället och se om det funkar lika bra. Precis som nya ord kan komma in i språk helt naturligt så GÖR det inget att ord försvinner.

Jag har faktiskt provat att ge signalement "svart" några gånger, och varje gång fått följdfrågor om vad för "svart" jag menar, vilket land jag tror personen kommer från etc etc. Då är det lättare att säga neger, för då förstår de direkt. Nog om detta. tråden handlar om kvinnoförtryck, inte ordet neger.. :fakta

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Dina retoriska egenskaper är helt otroliga!
Å då la jag ändå in en smiley för att jag vet att vissa personer har en osviklig förmåga att fullständigt missa ironi om man inte pekar på det...

Meningen du så vänligt ger mig oförtjänt beröm för var annars den minst intressanta och minst meningsbärande i inlägget.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Varför skulle jag motsätta mig att "ta bort" det ordet? Förövrigt så är frågan om ordet neger ganska enkel, om en svart man inte vill bli kallad neger så säger han det, då slutar man att kalla dem för neger.

Nu har svarta män och kvinnor kollektivt sagt att de inte vill bli kallade för neger, alltså kallar jag dem inte för det. Världen är inte svår att förstå, så länge man slutat göra alla frågor politiska.

Lustigt, men valde inte du att se just hen som ett politiskt uttryck.:va

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...