Kvinnoförtryck!!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
H

Det får jätte gärna stå chokladboll på lappen, men jag kommer alltid kalla det för negerboll så länge som det heter vitlök.

Vari hittar du likheten mellan "neger" och "vitlök"? Det där är och förblir en av de dummaste liknelserna som återkommande rapas ut här på SH.

...eller i och för sig, neger, nigger och besläktade begrepp användes just för att avhumanisera och radera allt människovärde och kunna hantera negrerna som vilken vara som helst, som vitlökar, potatisar, björnskin, silvertackor(även om silvertackorna troligen stod dem mer varmt om hjärtat)... Man använde inte ordet för att beskriva en svart person, man använde ordet för att inte missta "varan" för en människa... Så jag antar att din liknelse med vitlök stämmer så långt i att det bara är något man kan köpa och sälja och slippa ge ett människovärde.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Men för att återknyta till de galna araberna. Jag skulle aldrig stödja ett sånt land genom ett besök. De har ju dessutom väldigt restriktiva alkohollagar :dummer :tungan

Det där stämmer inte alls. Lagarna är till för muslimerna. Som turist är det inga problem varken att köpa eller konsumera. Dock får man inte vistas asnitad på gatan och bete sig som man vill. Det tycker jag är rätt så bra och tycker även det ska respekteras. Bor man i Dubai och är västerlänning får man skaffa sig licens för att köpa ut sprit, vilket inte är något komplicerat. Kommer du som turist visar du upp din hotellbokning, no problemas. ;)

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Så du skulle bli förolämpad om ditt barn kallades hen? Men du menar att du ska ha all rätt i världen att kalla någon neger?

Ni måste ju förstå grejen med det! Alla år av förtryck där neger använts som ett ord för att särskilja "Dem från oss".

Har du en kompis som tycker det är ok med ordet neger, ok fine för honom. Men bara för han tycker det betyder det inte att alla mörkhyade människor tycker det är ett ok ord.
Att folk har sånt extremt behov av att få använda ett gammalt skällsord.
Hur blir det om 50år, kommer folk propagera för bara manliga präster och ingen rösträtt för kvinnor? "För det var ju inga problem förr"

Jämförelsen ovan med svastikan var väldigt bra.
Och jämförelsen mellan negerboll och vitlök känns väldigt mkt som den sitter på tröjan på en tjock skallig 20åring med en prilla stor som en tennisboll, gällivarehäng och 740 med 50st wounderbaums.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Håller med totalt. Visst att neger använts som ett dåligt ord, men det borde man ju kunna ändra på, precis som att svenska flaggan mer eller mindre är på väg att bli en rasistsymbol, även om det egentligen är en fin symbol, det är ju människan själva som väljer vad orden ska stå för. Neger, negress, vit, blå, gul, är i mina ögon bara färger på huden, men så kanske bara jag ser det med tanke på att jag inte är rasist?

Det får jätte gärna stå chokladboll på lappen, men jag kommer alltid kalla det för negerboll så länge som det heter vitlök. En god vän till mig som är just neger har inget emot att bli kallad det, han är stolt över det och beställer alltid en "negerboll" med just det uttalet när han fikar, kanske är det mer accepterat om det just är en neger som säger det i affären men ändå.

Nej YipYip, jag skulle inte vilja att någon kallar min unge för hen, är man osäker på könet då bebisen är nyfödd så frågar man om det är en kille eller tjej, det finns i mina ögon inga hen´s, antingen är man en han eller en hon. Att använda ordet "svart" anser jag själv är mer rasistiskt, då ordet "svarting" är ett relativt nytt rent rasistiskt ord som används mest på turkar/syrianer etc. Neger eller negress i mina ögon är inget rasistiskt, och som agile skriver så skapar ju folk själva negativa innebörderna i bra verb!

Faaaast gul är en färg, blå är en färg, vit är en färg (eller eg. avsaknad av färg)
Neger är inte en färg.
Och varför ska man försöka ändra tillbaka ett ord som använts som skällsord under lång tid? Finns det ett egenvärde i att ha kvar ett sånt ord "bara för att"?
Och vitlök heter ju vitlök eftersom det är en vit lök, till skillnad från rödlök eller gullök.

Det där stämmer inte alls. Lagarna är till för muslimerna. Som turist är det inga problem varken att köpa eller konsumera. Dock får man inte vistas asnitad på gatan och bete sig som man vill. Det tycker jag är rätt så bra och tycker även det ska respekteras. Bor man i Dubai och är västerlänning får man skaffa sig licens för att köpa ut sprit, vilket inte är något komplicerat. Kommer du som turist visar du upp din hotellbokning, no problemas. ;)

Tycker det låter omständigt jag. Men jag har aldrig varit där så vad vet jag. Har läst runt lite nu och det verkar ju ändå som att det är okej att man köper med sig en del på tax free och sedan kan man dricka hemma.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är inte "hen" en brittisk höna? :va

Edit:
Hen-eggs_1370969c-300x187.jpg

Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
.

Tycker det låter omständigt jag. Men jag har aldrig varit där så vad vet jag. Har läst runt lite nu och det verkar ju ändå som att det är okej att man köper med sig en del på tax free och sedan kan man dricka hemma.

Omständigt? Det är precis som om du går o köper på systemet och har ett leg med dig. Dessutom är det jävligt skönt att slippa se massa aspackade människor som ranglar runt. Slipper slagsmål och folk som förstör på nätterna. Misstolka inte, folk super i Dubai med. Bara att det sköts lite snyggare. När man är klar på klubben hoppar man in i taxin till nästa destination. Dubai är inte riktigt byggt för att "gå promenader i stan". :)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Omständigt? Det är precis som om du går o köper på systemet och har ett leg med dig. Dessutom är det jävligt skönt att slippa se massa aspackade människor som ranglar runt. Slipper slagsmål och folk som förstör på nätterna. Misstolka inte, folk super i Dubai med. Bara att det sköts lite snyggare. När man är klar på klubben hoppar man in i taxin till nästa destination. Dubai är inte riktigt byggt för att "gå promenader i stan". :)

Jo det är klart. Men det är omständigt med systembolaget i sverige också :tungan
Men ja jag förstår att det måste vara skönt med lugnare gator.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

Vem bryr sig om supa? Kvinnoförtryck, slaveri? Need i say more?

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Vem bryr sig om supa? Kvinnoförtryck, slaveri? Need i say more?

Du verkar ha missat mina första inlägg i tråden, gör om gör rätt.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Du verkar ha missat mina första inlägg i tråden, gör om gör rätt.

Jag har inte missat nåt inlägg...men faktum kvarstår...vem bryr sig om sprit o supa när landet har större problem än så. Bojkottar hellre landet pga idiotin än spritreligionen. :D

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Faaaast gul är en färg, blå är en färg, vit är en färg (eller eg. avsaknad av färg)
Neger är inte en färg.
Och varför ska man försöka ändra tillbaka ett ord som använts som skällsord under lång tid? Finns det ett egenvärde i att ha kvar ett sånt ord "bara för att"?
Och vitlök heter ju vitlök eftersom det är en vit lök, till skillnad från rödlök eller gullök.

En neger i mina ögon är en brun människa som är lika mycket värd som en vit, gul, blå eller svart människa. Alltså en brun helt vanlig människa. Varför skall man låta skällsord finnas kvar bara för att de funnits länge? Är det inte bättre att få bort alla skällsord och behandla alla lika, det är ju trots allt det denna tråden handlar om, iof mellan man och kvinna, men oavsett kön/ras. Neger är en formalitet som förklarar utseendet, iaf i mina ögon. Om man ska förklara för någon, tex i mitt jobb när jag lämnar signalement på någon som sprungit från platsen, så kan man inte säga afrikan, för tänk om han var från Sri Lanka, då är han ju inte afrikan, men har fortfarande samma hudfärg. Alltså delar jag in utseendet och säger bara neger, säger jag mörkhyad så kan det vara allt från italienare, turk, thailändsk, etc etc. säger man vit människa så hänförs det till "europeiskt utseende. Hade "vitingar" haft ett annat ord, ja då hade man säkerligen använt det.

Ja det är rätt kasst att jämföra negerboll med vitlök, men man borde ändå få bort rasse-stämpeln på ordet neger, allt ska vara så jävla rasistiskt nu för tiden, inte längesen de ville få bort namnet "bruna bönor" bara för att det var rasistiskt. Kan vi inte bara respektera varandra och behandla andra som vi själv vill bli behandlade, oavsett hudfärg?

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Handlar ju tyvärr inte om hur du ser på ordet utan hur det ses av samhället och dom som faktiskt är "negrer".

Och ordet neger är ju inget som blivit rasistiskt senare åren utan har vare det i 400år eller längre.

Och nog fasiken kan du beskriva en mörkhyad person från var som helst på annat sätt än neger.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Absolut kan man göra det, men det är enklast och alla vet precis vad man menar när man säger neger. Så varför inte försöka få bort stämpeln istället för att låta det finnas skällsord. Det är absolut hur det ses av samhället, men om jag kan se det på ett annat sätt, ett positivt sätt, så borde ju även andra kunna göra det.
Negrar är inte ett slavfolk längre, och därför anser jag att ordet heller inte borde kopplas till skiten =)

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Jag brukar kalla alla kvinnor för horor, om jag kan se det på ett positivt sätt så borde ju även andra kunna det. =)

...fast det gör jag ju inte.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Så du jämför ordet "hen" med manlighet och nigger, och samtidigt påstår "att det bara är ett ord"... och direkt hoppar på och beskyller de som ifrågasätter med påståenden som att "det tar på din manlighet" och "du tror att det sänker din lön".. Hur ska du ha det egentligen?
Personligen så har jag inget emot att språk utvecklas och förändras. Däremot om någon genusvetare eller motsvarande person tycker att det här är hejsan och vill tvinga fram sina ideologier så skulle jag inte ens tänka tanken på att använda det.
I övrigt så kan jag meddela att i finska så finns det bara ett ord för han/hon och det funkar inte speciellt bra i praktiken.
Hen är verkligen bara ett ord. Tre bokstäver sammansatta för att försöka beskriva något som en del personer anses saknas i svenska språket. Har dessa personer rätt så kommer ordet att bli accepterat och även om du inte kommer att använda det (vilket du faktiskt inte vet idag!) så kan du lita på att dina barn kommer att göra det. Och inte en enda genusvetare i världen kan påtvinga ett helt folk ett nytt ord som inte har en funktion.

Men du kan som sagt vara helt lugn: ordet kommer inte att ändra något i ditt liv förutom att vissa tankegångar kommer att vara enklare att kommunicera om ordet har ett överlevnadsvärde.

Vad gäller ordet nigger och neger så är det en annan typ av ord, vilket flera redan har påpekat: det har en histora och syfte att avhumanisera och kränka människor. Sedan är det, som vi kan se i tråden, viktigt för vissa att få göra detta. Säger iofs sig en del om dessa personer oavsett hur mycket de än vill framhålla att de minsann inte kränker folk och oavsett hur mycket de än anser att det och det ordet är minsann inte så illa.

Så för att summera: Laddningen av ordet hen är strikt din egen och ditt eget ansvar, laddningen av ordet nigger är historiskt och där är ditt ansvar hur du vill förhålla dig till det. För, som jag sa ursprungligen; det är bara ord, men ord speglar på olika sätt hur vi tänker och hur vi värderar och förhåller oss till världen. Att sluta använda ordet nigger i USA tog inte bort rasismen men det visade en ambition och en strävan. Denna strävan kan man ställa sig bakom eller inte. Det är ett fritt val men säger mer om dig än om ordet som sådant.

Förstår man inte detta så kan jag tyvärr inte göra så mycket mer.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Hen är verkligen bara ett ord. Tre bokstäver sammansatta för att försöka beskriva något som en del personer anses saknas i svenska språket. Har dessa personer rätt så kommer ordet att bli accepterat och även om du inte kommer att använda det (vilket du faktiskt inte vet idag!) så kan du lita på att dina barn kommer att göra det. Och inte en enda genusvetare i världen kan påtvinga ett helt folk ett nytt ord som inte har en funktion.

Men du kan som sagt vara helt lugn: ordet kommer inte att ändra något i ditt liv förutom att vissa tankegångar kommer att vara enklare att kommunicera om ordet har ett överlevnadsvärde.

Kritiken mot ordet handlar på samtliga punkter om vilken grupp som försökt införa ordet från början. Det är vänster/kommuniströrelser som har gjort sakfrågan till sin. Men "könsrollerna" är inte en politisk fråga, utan en objektiv saklig fråga.

Därför kan jag inte använda ordet, för det är laddat med extremvänster sympatier, vilka jag inte vill bli associerad med.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Därför hon blev fälld för att druckit alkohol på sitt eget hotell?

dömdes för sex utanför äktenskapet, för att ha druckit alkohol och för att ha avlagt falskt vittnesbörd.
:confused:

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kritiken mot ordet handlar på samtliga punkter om vilken grupp som försökt införa ordet från början. Det är vänster/kommuniströrelser som har gjort sakfrågan till sin. Men "könsrollerna" är inte en politisk fråga, utan en objektiv saklig fråga.

Därför kan jag inte använda ordet, för det är laddat med extremvänster sympatier, vilka jag inte vill bli associerad med.

Hen har slagit igenom genom att folk konstant använder det sarkastiskt/ironiskt, men tyvärr kommer det inte stanna där.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R

Kanske därför att jämlikheten och könsrollerna är mer intressanta på vänsterkanten. Det är ju inte högerfalangens hjärtefråga precis.
Och att kalla denna vänster för extrem är väl....extremt?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!