"Kvinnor bättre på städning än män"

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Kvinnor har lägre kramptröskel än män, bra att veta om ni tänker ge ECT till någon.

Klart som fan att det hade gjort ondare för en man att föda barn, vi har ju inte ens någon naturlig passage ut, för bebisen, bara att få ner barnet i pungen hade säkert gjort skitont.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Ja ibland spårar trådar ur lite :D

Dom senaste sidorna har ju inte direkt handlat om "kvinnor bättre på städning än män"...

Men ja ska väll dra mitt strå i stacken jag med.
Hade jag varit kvinna hade jag nog tagit Kjesarsnitt då jag är en liten vekling.. haha

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Samma fråga tillbaka då...

Varför tror du att MÄN skulle ha högre smärttröskel??

Varför så svårt att erkänna att kvinnan skulle ha det??

För att FORSKNING visar att männen har högre smärttröskel.

Rent evolutionsmässigt KAN det vara tex för att männen har utsatts för smärta dagligen i strider och skit i tiotusentals år. Bara en teori.

Ta dig till ett bibliotek, helst medicinskt, där det finns tillgång till databasen PubMed och sök lite där. Finns nog tillräckligt med artiklar om smärta där som räcker för hela 2007 för dig.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin

Tror inte du förstår vad jag menar riktigt..

Självklart måste det bedrivas forskning för att få fram läkemedel. Men helt ärligt en grupp försöksmänniskor i ett labb som får representera hela mänskligheten blir väl lite tokigt?
Sitter inte och läser eller letar papper på studier eller forskning, talar om självupplevda saker ur verkligheten. Inte nåt papper.
Kan dra ett exempel på varför jag tycker forskare och akademiker inte riktigt har kontakt med verkligheten....
Det forskas mycket om min sjukdom och jag är gärna med på div studier och försök. De tar fram en teori på ett papper, tar fram nån ny medicin, testar på djur, testar på en grupp människor som får representera hela mänskligheten. De skriver upp dessa människors biverkningar och hur de reagerade. När sen jag får medicinen och berättar om hur jag som verklig människa upplevde den brukar jag få svaret: Nänä det där inbillar du dig, vi har minsann testat det här och studerat noga och enligt våra papper så kan du inte få såna biverkningar av det.... Eller så tar de fram en jättebra metod te x att inhalera nån ny medicin som säkert funkar.... men i verkligheten måste du sitta och inhalera i minst 6-8 timmar om dagen... funkar på pappret men inte i min vardag och i det verkliga livet. Då blir de sura miner och de tycker jag är omöjlig som inte vill ta en medcin som funkar.
De som forskar måste ibland se människan bakom sjukdomen eller felet. Inte bara till varje pris bota.... ibland blir priset för högt. Å sånt är svårt att få en akademiker att inse....
Lessen att behöva berätta sånt här men det är mina erfarenheter av forskare och såna studier. De funkar i labbet, på pappret men inte alltid i verkligheten och då är patienten omöjlig och otacksam.
Så papper och studier är jag inte mycket för, litar hellre på det som man ser och upplever i verkligheten....

Jag tolkar dessa inlägg som att man ska prova läkemedlen på "riktiga" människor i "verkligheten".
Ok. För att minimera risken att just inte du, eller någon annan individ, inte blir med i försöket så måste vi testa alltalla.

1. Detta skulle kosta enorma pengar. Forskningspengarna skulle räcka till en promille mot dagens system.

2. Du skulle inte hinna göra något annat än att testas med olika preparat, vilket skulle göra dig knallsjuk och du skulle dö inom några år. (Ingen tål tester av allt i flera år. Cytostatika, strålning osv.)

Så. Hur ska vi göra?

Kanske ska vi ta ut en försöksgrupp på x antal personer som bäst motsvarar populationen?

Om jag visste att denna diskussion skulle leda till att jag kunde överbevisa dig i denna fråga, så skulle jag kunna leta fram källor och forskning som visar att tex männen har högre smärttröskel, eller vilka skyddsmekanisker som kvinnan själv har vid förlossningen som dessutom gör att hon glömmer smärtan snabbare efteråt. (Vilket givetvis är viktigt för att upplevelsen inte ska vara så obehaglig att man inte vill föda fler barn.)
Jag har dock sett i tidigare trådar att det är helt och totalt omöjligt att ändra på dina åsikter, även när man bollar dina åsikter mot varandra och visar att du talar emot dig själv.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Verkar vara en ganska romantisk syn på forskning du har. Teori är ju knappast neutral, utan kommer från någon och utav ett syfte. Vissa undantag finns givetvis, syftar på grundforskning i naturvetenskap etc.
Alla forskare är dessutom beroende av att få pengar till sin verksamhet, och därmed att forska om "rätt" saker för att få anslag.

Klimatforskare säger att jordens klimat håller på att gå åt skogen, att det inte går åt skogen; att det är orsakat av människor och att det inte är orsakat av människor; jorden går under om 10 eller 10000år. Osv.

Jag har haft flera lärare i ek som "inte lever i verkligheten", de forskar om värdepapper dom aldrig handlat med! Ofta presterar dom teoretiska konstruktioner XXXX, med 10 förutsättningar som inte stämmer det minsta med verkligheten. När jag pratat med människor som jobbar dagligen med dessa papper om dom använder teorin XXXX så har dom bara garvat. :brinnerup

Jag är absolut inte emot forskning men ibland är den definitivt verklighetsfrånvarande.

Visst, men så jäkla svårt att sålla är det inte, mha av lite vanlig, hederlig källkritik. Som alla förhoppningsvis lärde sig på gymnasiet.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Sluta nu grabbar, ni förstår väl att ingen har bättre kunskap om detta ämne än en lapplisa.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Kul att se ditt intresse för mina inlägg... känner mig djupt smickrad... :pannkyss

Tror inte du förstår vad jag menar riktigt....
Självklart måste det bedrivas forskning för att få fram läkemedel. Men helt ärligt en grupp försöksmänniskor i ett labb som får representera hela mänskligheten blir väl lite tokigt?
Sitter inte och läser eller letar papper på studier eller forskning, talar om självupplevda saker ur verkligheten. Inte nåt papper.
Kan dra ett exempel på varför jag tycker forskare och akademiker inte riktigt har kontakt med verkligheten....
Det forskas mycket om min sjukdom och jag är gärna med på div studier och försök. De tar fram en teori på ett papper, tar fram nån ny medicin, testar på djur, testar på en grupp människor som får representera hela mänskligheten. De skriver upp dessa människors biverkningar och hur de reagerade. När sen jag får medicinen och berättar om hur jag som verklig människa upplevde den brukar jag få svaret: Nänä det där inbillar du dig, vi har minsann testat det här och studerat noga och enligt våra papper så kan du inte få såna biverkningar av det.... Eller så tar de fram en jättebra metod te x att inhalera nån ny medicin som säkert funkar.... men i verkligheten måste du sitta och inhalera i minst 6-8 timmar om dagen... funkar på pappret men inte i min vardag och i det verkliga livet. Då blir de sura miner och de tycker jag är omöjlig som inte vill ta en medcin som funkar.
De som forskar måste ibland se människan bakom sjukdomen eller felet. Inte bara till varje pris bota.... ibland blir priset för högt. Å sånt är svårt att få en akademiker att inse....
Lessen att behöva berätta sånt här men det är mina erfarenheter av forskare och såna studier. De funkar i labbet, på pappret men inte alltid i verkligheten och då är patienten omöjlig och otacksam.
Så papper och studier är jag inte mycket för, litar hellre på det som man ser och upplever i verkligheten....

Måste ju inflika att många här är väldigt duktiga på elaka ironiska kommentarer i sina inlägg.... men helt okej om man vill ha den nivån.
Kul när man får till det så där lagom slagkraftigt utan att det blir fult.

Med tanke på hur överlevnadsstatistiken för personer med cystisk fibros har förbättrats, så är iaf jag imponerad av det som forskats fram. Och beträffande forskning som inte ser människan bakom sjukdomen, det finns annan forskning än medicinsk. :)

/akademiker

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Jag har då aldrig stöt på ett hondjur som har högre smärtnivå en mig.

SKa kvinnor ha högre smärtnivå en män pga barnafödsel eller?

Jag har aldrig stött på en kille som klarat av smärtan att vaxa håret på "känsliga" ställen.

Det sägs att killar har högre smärttröskel än tjejer men att tjejer står ut med smärtan bättre än killar, men jag tror nog att det hela är ganska individuellt.

Last edited:

FreddaGädda

Guest
Nu har jag inte läst hela tråden, men har ni prövat borra?

Argumenten med barnafödsel och smärttröskel håller inte. Det är inte direkt så man kan välja bort födseln när den väl satt igång, bara för att den gör ont. Man får genomlida den vare sig man vill eller inte.
"Nej, det här gör för ont. Vi skiter i att skaffa barn."

Från 3 till 16 års ålder hade jag kronisk blixtrande migrän. Hade vanligen två dagar i veckan där jag antingen låg utslagen och spydde, alternativt skakade epeleptiskt och spydde av smärtan som blev för överväldigande. Mitt spyrekord är 16 gånger samma natt. När man haft det på det viset i 13 år blir man ganska avtrubbad.

Smärta känns lika jävla mycket på alla, det handlar bara om hur mycket man bryr sig om den. Personligen hatar jag all typ av invärtes smärta, t.ex magvärk, huvudvärk och inflammationsvärk. Däremot är jag nästan helt resistent mot yttre smärta. Det finns inte mycket som kan åstadkomma nåt ordentligt på utsidan av kroppen, om man jämför med min migrän jag hade. Det blir en fis i rymden i jämförelse.
Så t.ex bränn-, pisk-, riv- och skärsmärta är obefintlig.
Kan till och med finna det behagligt. Det händer då och då att polare får göra sitt bästa för att göra illa mig med diverse tillhyggen. Det går ut på att få mig att reagera på smärtan. Se bild för senaste försök. Tyvärr är bilden tagen efter att blodet torkats bort. Det gjorde sig tyvärr inte så bra på bild heller. Man ser inte så bra hur rappen sticker upp. Men det gjorde de i ungefär en vecka, och försvann efter ytterligare en.

Bifogat

• pisk.JPG
    pisk.JPG
    34.2 KB · Visningar: 68
Last edited:

Kia

Guest
Med tanke på hur överlevnadsstatistiken för personer med cystisk fibros har förbättrats, så är iaf jag imponerad av det som forskats fram. Och beträffande forskning som inte ser människan bakom sjukdomen, det finns annan forskning än medicinsk. :)

/akademiker

Absolut att forskningen har gått jättemycket framåt... men som sagt det syns ju då att du är akademiker i ditt inlägg...
Överlevnadsstatistiken är bättre.... jaaaa absolut... men precis som jag försökte få fram... till vilket pris?? Det är detta "priset" som forskarna och akademikerna inte ser ju och vägrar förstå. Ibland är priset för överlevnad för högt. Å när vi patienter då påpekar det så är vi otacksamma osv... akademiker, läkare, forskare måste lära sig att ta upp näsan ur böckerna och våga möta människan bakom sjukdomen de läser om....

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Sluta nu grabbar, ni förstår väl att ingen har bättre kunskap om detta ämne än en lapplisa.
Som även vet att INGEN bländas av HENNES dimljus :fakta :mattias

Att män har högre smärttröskel än kvinnor märker man så lätt som att tjejer får ont
av minsta lilla "slag" (inte att jag slår på tjejer.. ::gnissla men om en tjej slår sig)
medan en kille tål mycket mer.

Varför ska ni (vissa tjejer) tvunget "bevisa" att ni minsann har högre smärtröskel,
känner ni er underlägsna eller? :va

Absolut att parkeringen har gått jättemycket framåt... men som sagt det syns ju då att du är politiker i ditt inlägg...
Parkeringsstatistiken är bättre.... jaaaa absolut... men precis som jag försökte få fram... till vilket pris?? Det är detta "priset" som kommunerna och politikerna inte ser ju och vägrar förstå. Ibland är priset för parkering för högt. Å när vi bilister då påpekar det så är vi otacksamma osv... kommunerna, politiker, lapplisor måste lära sig att ta upp näsan ur bötesblocken och våga möta människan i bilen de bötfäller....

Intressant att du ser det så :näsblod

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
åååh...så jävla typiskt tjejer, såfort de snackas smärttolerans så drar dem fram sina föda barn o vaxa benen-kort
Lixom WOOOW... konstigt att det gör ont att vaxa benen för första gången när man e 20+ me en hårväxt som tjejerna inte haft på sina ben om man räknar ihop alla hårstrån dem ryckt bort i sina dar. De ska vi dra bort allt på en gång ba sådär utan o gnälla.

Jaaa ni är såååå duktiga tjejer :pannkyss

Kom hit o tävla me mig om ni vill, ja ställer upp på allt utan att föda barn, så ska vi se vem som vinner :mad: :arsele

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Jag ber om ursäkt att jag glider tillbaks till topic igen, men jag är skeptisk. Jag delade kök med 11 andra personer när jag pluggade, 5 killar och 7 tjejer. Egentligen för få personer för att undersökningen ska kunna vara statistiskt säkerställd. Men några större skitgrisar än de brudarna har jag aldrig träffat på! De lämnade disk över allt, matrester i slasken, halvruttna matvaror i kylen, torkade inte upp när de spillde oss. Vi killar höll det kliniskt rent när vi hade städvecka, oftast övrig tid också. Vet inte vad skillnaderna berodde på men det skulle vara intressant att veta.

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Jag ber om ursäkt att jag glider tillbaks till topic igen, men jag är skeptisk. Jag delade kök med 11 andra personer när jag pluggade, 5 killar och 7 tjejer. Egentligen för få personer för att undersökningen ska kunna vara statistiskt säkerställd. Men några större skitgrisar än de brudarna har jag aldrig träffat på! De lämnade disk över allt, matrester i slasken, halvruttna matvaror i kylen, torkade inte upp när de spillde oss. Vi killar höll det kliniskt rent när vi hade städvecka, oftast övrig tid också. Vet inte vad skillnaderna berodde på men det skulle vara intressant att veta.

fråga, hur gammla var tjejerna?
Kan tänka mig att tjejer blir jobbigare i grupp än när de är ensamma?

Åldern tar nog ut sin rätt också

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Absolut att forskningen har gått jättemycket framåt... men som sagt det syns ju då att du är akademiker i ditt inlägg...
Överlevnadsstatistiken är bättre.... jaaaa absolut... men precis som jag försökte få fram... till vilket pris?? Det är detta "priset" som forskarna och akademikerna inte ser ju och vägrar förstå. Ibland är priset för överlevnad för högt. Å när vi patienter då påpekar det så är vi otacksamma osv... akademiker, läkare, forskare måste lära sig att ta upp näsan ur böckerna och våga möta människan bakom sjukdomen de läser om....

Valet är ditt. Tycker du att behandlingen är jobbig, så strunta i det. Ingen tvingar dig att inhalera. :hej

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Tonårstjejer är ofta riktiga skitgrisar dom med.

Sen lär damernas toa på uteställen också vara grisigare (enligt en tjej som jobbade med att städa) men jag har väldigt liten erfarenhet av tjejtoa på krog, faktisk lika lite som av att föda barn...

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
fråga, hur gammla var tjejerna?
Kan tänka mig att tjejer blir jobbigare i grupp än när de är ensamma?

Åldern tar nog ut sin rätt också

Åldern var den samma plus/minus nåt år, men alla tjejer kom direkt hemifrån medans vi killar hade dels gjort lumpen allihop och fått lite vett inbankat från det hållet + jobbat lite innan. Kan nog ha en del med det att göra.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln