Kul att se ditt intresse för mina inlägg... känner mig djupt smickrad...
Tror inte du förstår vad jag menar riktigt....
Självklart måste det bedrivas forskning för att få fram läkemedel. Men helt ärligt en grupp försöksmänniskor i ett labb som får representera hela mänskligheten blir väl lite tokigt?
Sitter inte och läser eller letar papper på studier eller forskning, talar om självupplevda saker ur verkligheten. Inte nåt papper.
Kan dra ett exempel på varför jag tycker forskare och akademiker inte riktigt har kontakt med verkligheten....
Det forskas mycket om min sjukdom och jag är gärna med på div studier och försök. De tar fram en teori på ett papper, tar fram nån ny medicin, testar på djur, testar på en grupp människor som får representera hela mänskligheten. De skriver upp dessa människors biverkningar och hur de reagerade. När sen jag får medicinen och berättar om hur jag som verklig människa upplevde den brukar jag få svaret: Nänä det där inbillar du dig, vi har minsann testat det här och studerat noga och enligt våra papper så kan du inte få såna biverkningar av det.... Eller så tar de fram en jättebra metod te x att inhalera nån ny medicin som säkert funkar.... men i verkligheten måste du sitta och inhalera i minst 6-8 timmar om dagen... funkar på pappret men inte i min vardag och i det verkliga livet. Då blir de sura miner och de tycker jag är omöjlig som inte vill ta en medcin som funkar.
De som forskar måste ibland se människan bakom sjukdomen eller felet. Inte bara till varje pris bota.... ibland blir priset för högt. Å sånt är svårt att få en akademiker att inse....
Lessen att behöva berätta sånt här men det är mina erfarenheter av forskare och såna studier. De funkar i labbet, på pappret men inte alltid i verkligheten och då är patienten omöjlig och otacksam.
Så papper och studier är jag inte mycket för, litar hellre på det som man ser och upplever i verkligheten....
Måste ju inflika att många här är väldigt duktiga på elaka ironiska kommentarer i sina inlägg.... men helt okej om man vill ha den nivån.
Kul när man får till det så där lagom slagkraftigt utan att det blir fult.