På väg hem från affären blev jag stoppad av en tjej, ståendes vid sin bil utanför sitt lägenhetshus. Hon frågade ifall jag kunde vara vänlig och hjälpa henne upp med en byrå hon köpt. Gentleman som jag är sade jag givetvis ja. Det stod en annan kille där också, som hon bett om hjälp medan han passerade, så med gemensamma ansträngningar bar vi in byrån till hissen. Längre ville den andre kille inte hjälpa henne eftersom hans dotter stod där ute och väntade. Med ögon som kunde få en tiggande hund att slänga sig i väggen frågade tjejen ifall jag hade möjlighet att hjälpa henne hela vägen upp, så hon fick in byrån i lägenheten. Som ni redan vet är jag en gentleman (stod tidigare i texten) så jag sade självklart ja.
Väl uppe bar vi in byrån och ställde den på vardagsrumsgolvet. Den skulle stå där en soffa stod, så hon bad mig hjälpa henne att flytta soffan. Efter det var gjort lyfte vi byrån på plats. Då började hon fråga om den passade bra in där, berätta vilket klipp hon gjort när hon köpt den, att hon skulle ha en till likadan bredvid, om hon kanske inte borde byta till röda kuddar i den soffa som skulle stå kvar och så vidare i all oändlighet. Sade lite försynt efter fem minuter att jag hade matkassen ståendes där nere vid hennes bil, så jag kanske borde gå ner och ta den. Oj, sade hon, och efter det bad hon mig, när vi ändå var igång, att hjälpa henne ner med den soffa vi flyttat för att få plats med byrån. Vi bar ut den till hissen, åkte ner och ställde den intill väggen i husets entré. Hon tackade så mycket för hjälpen!
Kul att kunna hjälpa till! Men! Och det här är ett stort men! Vad hade hänt om situationen såg ut så här?
Jag stod utanför mitt hus, haffade första bästa kvinna som passerade och frågade om hon kunde hjälpa mig att sy i en knapp i min skjorta.
Vad hade hänt??!? I bästa fall ett blått öga, i värsta fall att jag blivit utskrattad och förnedrad och fått flytta från grannskapet? Eller finns det gentlekvinnor?
Att jag redan kan sy i en knapp hör inte hit, utan det är mer ett teoretiskt exempel på en tidigare typisk kvinnlig sysselsättning, så läsaren kan med fördel byta ut den mot någon annan rolig och givande kvinnlig sysselsättning som tvätta, stryka, baka, diska, städa eller något annat skoj.