kwistfiqare

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Tassen ett tips läs igenom hela tråden innan du svarar på inlägg som är några dagar gamla.
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
syftade snarast på ditt inlägg om potatiströjor.

Men jag orkar inte tjaffsa längre. Vi gjorde fel när vi i potatoes höll på att köra ihjäl alla på motorvägen.
 

Gabor

Guest
Meningen var inte att tjafsa, men det gör inget att man tar det lite lungt när det finns en Massa andra trafikanter i närheten, så jä-la bråttom kan det inte vara.
Vi lägger ner, hoppas det inte händer en olycka bara för att vi på SH kör som vi gör... :7peta
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
För att summera:
Vi _ska_ köra fort och/eller inspirerat på allmän väg, vi tycker ju om det. Men vi ska göra det när vi inte utsätter andra trafikanter eller människor i vägens närhet för ett eller annat obehag.
I detta fallet missades tydligen det där med "andra trafikanter" och vi får väl hoppas att detta var en engångsföreteelse.
Dessutom får vi väl hoppas att debatten har "väckt" nån av oss så att köra-för-att-ha-kul i fortsättningen försigår på lämpligare ställen.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Jag var med!!!
tycker en del att man är en idiot får man väl ta det. tycker om att köra fort och kommer fortsätta med det. hade jag tänkt köra lagligt skulle jag inte köpt en sporthoj. det tycker jag verkar dumt, att betala dyra premier för en effekt man inte använder.

Jag har inte heller sett GR så uppenbarligen är det inte hans fel att jag kör som jag kör.

Jag är inte heller medlem i Potatoes
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ingel skrev:
... hade jag tänkt köra lagligt skulle jag inte köpt en sporthoj. ...
Ett av de mer omogna inläggen i den här tråden.

Låt mig gissa: Du har inte alls läst vad tråden handlar om eller hur?
Eller läser du lika illa som vissa av de som Ulf råkade ut för kör?

Det handlar inte om att köra fort eller inte. Jag skrev till exempel redan på sidan två i tråden att jag själv åker fortare än tillåtet på motorväg (gäller för övrigt många andra vägar också). Jag skrev till och med att jag inte ens skäms för det. Och för övrigt tror jag att Ulf också kör över tillåten hastighet då och då. Det handlar alltså inte om att köra laglig hastighet eller inte.
Vad det handlar om är att köra vårdslöst och det är en jävla skillnad. Vårdslöst kan man köra även i hastigheter långt under de lagliga. Och man ibland köra väsentligt över de lagliga utan att det blir vårdslöst (nu menar jag inte i juridisk mening där minsta lilla fortkörning oftast anses vårdslöst).

Läs gärna tråden en gång till men läs den då ordentligt.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ingel skrev:
... tycker en del att man är en idiot får man väl ta det. ...
Ett litet tillägg:
När du kör så att Svensson tycker du är en idiot så drabbar det mig också. Och alla andra på sporthojar också! Fatta det! :fatta!
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
får jag tillägga att det är en jävligt stor skillnad på att köra fort och att köra vårdslöst?!!!

så fortsätt köra fort om ni vill det men använd den klumpen ni trycker in i hjälmen!

:fatta! vårdslöshet :fatta!

:tummenupp köra fort/aktivt på rätt plats/tillfälle :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Oj, är det krig i denna tråden igen.
Sam vs Tysken var roande :lol snacka om missriktat.
Det har väl rätts ut vad som hände, och Tjoffe har ju bett om ursäkt, starta en ny tråd om allmänt körvett.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Körningen såg säkert väldigt vårdslös ut, men du vet själv att man har ganska bra koll bakom styret. Jag hade i alla fall det även fast det gick fort.

Ber om ursäkt för att jag drar ned det goda ryktet sporthojsåkare har.
 

Gabor

Guest
Ingel skrev:
Körningen såg säkert väldigt vårdslös ut, men du vet själv att man har ganska bra koll bakom styret. Jag hade i alla fall det även fast det gick fort.

Ber om ursäkt för att jag drar ned det goda ryktet sporthojsåkare har.

Jag tar också åt mig och ber om ursäkt om jag verkade hoppa på någon, inte alls meningen.
Precis som Robban_C, uffe, mmfl så menar jag just att det är ULTRA svårt att som bilist se hojar som kör avsevärt fortare än resten av trafiken, sen om man inte ens har halvljuset på, då är det rent livsfarligt...för hojåkaren.
Vi hojare tycker vi har koll, men svenne eller ali i sin plåtlåda har inte det..det var det som tråden ville belysa...så det gör inget om man läser igenom och funderar vad egentligen var syftet med frågor å påståenden.
jJag kör inte heller exakt efter det som står på skyltarna,det vet dom som har känt mig i 25-30 år som sporthojare, jag kanske kör där det inte är fara för allmäheten i stort och inte för mig heller...lite KOLL skadar inte. Tror inte att någon här begär att unga spothojare ska köra lagligt, än mindre fortare än vad vi andra verkar klara, det som är tjusningen med alla unga, inga gränser.
Förrän dendagen man sprattlar på åkern eller i diket..." det gick inte riktigt så bra, men nu vet jag vart gränsen gick den här gången".
Det gör inget om man ibland lite ödmjukt lyssnar på de som kört 20-30 år å överlevt.......ta åt er av kunskap och lite efetrtanke...era föräldrar o syskon kanske vill ha kvar er i livet....

Kör som ni brukar men tänk lite före innan ni avfyrar accelerationsreglaget...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Niklasinorr skrev:
"Vi människor kommer inte att förstöra jorden, vi kommer bara att ta ihjäl oss själva" Citat från Michael Chrichtons "Juraparken"

Vi sporthojsåkare kommer heller inte att förändra något, vi kommer bara att ta bort oss själva, antingen via förbud eller lagar, eller så kör vi helt enkelt ihjäl oss.

Den brist på ödmjukhet som visas så tydligt i den här tråden är precis det som kommer att göra så att vi inom en snar framtid inte finns längre. Det är väldigt tydligt att det finns många killar på SH som fortfarande är så pass unga att dom tror att dom är odödliga och tror att hela världen snurrar omkring dom, och försöker "försvara" sin så kallade "livsstil"... det är så j-vla patetiskt, precis som att gnälla på snuten när man åker dit för vårdslöshet, ta det som en man och sluta gnäll.
Om Ulf upplever att han blir rädd när ett gäng nissar kör om honom på ett sätt som förmodligen dom flesta vuxna människor skulle uppfatta som idiotiskt så måste han väl få göra det, han blir rädd och han blir arg och vill skriva av sej det på ett forum där det finns människor med liknande intressen och ibland erfarenheter. Ni som då körde i det hör gänget, skippa pajkastningen och acceptera kritiken, ni körde som svin och det finns inget försvar i världen för det, så enkelt är det. Om ni nu vill fortsätta köra så så är det ju upp till er, ingen kan tvinga er att ända på era körvanor annat än ni själva eller liemannen. Men ta åt er av kritiken och sluta upp med igelkottförsvaret, det leder ju bara till att det är ännu fler som tycker att ALLA motorcyklister, med eller utan tröjor, är idioter...

:Bugar
Vad kan jag säga? Oerhört bra formulerat!!!!


Till er som kör som dårar vill jag bara ställa frågan: Hur vågar ni chansa på att det är balanserade personer som sitter bakom ratten på bilarna ni kör om?
Jag har själv bara haft bilkörkort i ett par månader och kan bara gissa hur jag skulle reagera om det blåste om hojar i 200 på båda sidor om mig när jag kör på motorvägen - eller var som helst.
Jag kanske skulle bli livrädd och börja vingla... Och det tror jag inte någon av oss vill.

Och det skulle ju lika gärna kunna vara någon påverkad person ni kör om - hur skulle de reagera??


Jag förstår faktiskt inte alls meningen med att tokköra på allmän väg. Vad tror ni att ni uppnår med det?
Coolt är det inte, och det finns andra, bättre sätt att få kickar...
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Robban_C skrev:
Ett litet tillägg:
När du kör så att Svensson tycker du är en idiot så drabbar det mig också. Och alla andra på sporthojar också! Fatta det! :fatta!
Jag tycker att svensson kör som idioter.. så jag bara jävlas tillbaka! ..alltid retar man nån. Speciellt roligt är det att reta bmw-ägare och folk som kör låtsas jeep, dom tar åt sig extra mycket nästan så att man kunde tro att dom har komplex för nånting. :tungan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man som bilförare plötsligt upptäcker ett föremål som snabbt närmar sig i vänster backspegel är det en naturlig instinkt att dra sig åt höger sida, alla kollar INTE höger backspegel innan dom väjer ut, så därför torde samtidiga omkörningar på båda sidorna vara bland det mest korkade/riskabla man gör som MC åkare.

Jag fäller inga omdömen om er körning annars, men kör helst om på en sida (vänster, utom i England, Japan och Australien), så att inte du eller din kompis på andra sidan blir nermejade av skrämda medtrafikanter.

Jag har tillbringat en del tid i trafiken i Grekland, och en av dom vanligaste olycksorsakerna är bilar som "håller undan" när dom blir omkörda och mosar något moppefucko mot trottoarkanten...
(och i Grekland är moppefuckon obligatoriska inslag i trafiken, dygnet runt, året om, dessutom har Grekiska bilar bara backspeglar för att man ska ha något att torka badbrallorna på...)

//Kör fort och aktivt, men säkert och snällt!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ingel skrev:
Körningen såg säkert väldigt vårdslös ut, men du vet själv att man har ganska bra koll bakom styret. Jag hade i alla fall det även fast det gick fort.

Ber om ursäkt för att jag drar ned det goda ryktet sporthojsåkare har.
Japp. Jag vet också att man oftast har (eller anser sig ha) koll på det man gör. Men man har inte koll på vad andra gör. Dessutom kan man framstå såsom att man inte har koll och därmed skapa dåligt rykte. Och det var nog främst det sista jag tänkte på.
Tänk också på det här: Snorisarna som far runt på (ofta trimmade) EU-mopeder visar ofta rätt dålig hänsyn och mer eller mindre total frånvaro av trafikvett. Det är väl ingen här som vill bli hopblandad med såna? :7peta :hihi

Som sagt, kör fort, lattja och ha kul men gör det inte bland de andra trafikanterna så slipper vi ännu sämre rykte, ännu mer förbud, ännu mer elände, ännu mer försäkringspremier etc. :tummenupp
Återigen, eftersom jag inte var med vid just detta tillfälle så ska mina inlägg ses ur ett mer generellt perspektiv.

GuW:
Jag har använt backspeglarna till badbrallorna! :hihi
Men jag anser mig faktiskt ha använt dom även till att titta bakåt i. :hihi
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
GixxerJensa skrev:
Jag tycker att svensson kör som idioter.. så jag bara jävlas tillbaka! ..alltid retar man nån. Speciellt roligt är det att reta bmw-ägare och folk som kör låtsas jeep, dom tar åt sig extra mycket nästan så att man kunde tro att dom har komplex för nånting. :tungan
Du lär väl bli en Svensson du med, om du nu lever så länge :fatta!
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Hemskt att se hur folk försvarar sin vårdslösa körning när motorcyklister dör som flugor. Lugna ner er ett par snäpp, det räcker med dödsfall nu.

Visst, det är kul att köra fort, inspirerat och aktivt. Men det finns tillfällen då man av hänsyn till både andras och sitt eget liv måste ta det lugnt, och även om man inte följer alla regler, så i alla fall inte utföra tokerier som enbart retar upp och skrämmer andra trafikanter.

Jag är inte Guds bästa barn när det gäller att vara snäll och ödmjuk i trafiken, tvärtom. Av just den anledningen kommer jag aldrig mer att köra sporthoj på gata, då det är för farligt för mig själv. Ju fortare det går, desto roligare är det, men också farligare.

Varje gång man är ute och kör och det inte händer något, har man tur. Tänk på det.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
BMW R90s skrev:
Du lär väl bli en Svensson du med, om du nu lever så länge :fatta!
Det blir till att leva jävligt länge innan man blir en svensson isf.. vem vet jag kanske sitter i rullstol och far fram i 80km/h(i mittfilen på 110väg) med min handikapp-anpassade chrysler voyeger som skattebetalarna har pröjsat :banana
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top