Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Självklart! Det vet jag med. Men som sagt, återigen finns det andra sätt att hantera problemet. Någon form av RR-träning var det definitivt inte, det var min andra bankörning med en Hornet 600.

Det finns olika vägar att gå för att nå målet. Mitt mål var att köra snabbare. Hans mål att jag skulle köra säkrare. Istället för att såga mig vid fotknölarna utan att egentligen tala om varför, vilket i de flesta fall får motsatt effekt, kunde han tagit mig åt sidan och förklarat för mig varför det är viktigare att köra säkert. Och på så viss kunna öka marginalerna allt eftersom att hastigheterna ökar.

Nu vill jag lära mig så mycket som möjligt, och tar emot alla möjliga olika sorters tips för att nå MINA individuella mål men alla gör inte det. Följande scenario har säkert utspelat sig mer än en gång:
"Testosteron-stinn 23-åring prövar på bankörning, blir sågad av instruktörerna, får inte köra med den dagen, tänker "jävla surkuk" och kör hem, bombandes för att kompensera för bankörningen han missade - missar den där bilen, bang - dödsfall".

Istället för att ha en återkommande kund...

Nu är detta ett one-time-scenario. Jag kör själv som instruktör för Sydskånes Emse, vilket självklart är en lättare uppgift eftersom att vi inte håller i någon sorts utbildning. Frågar folk mig om hjälp frågar jag vad de vill ha hjälp med. Är det att köra säkrare? Köra snabbare? Flytta bromspunkter? Köra mer avslappnat? Spårval?

Det finns inte en enda "kund" som är den andra lik, därför måste man skräddarsy "paketet du säljer" efter varje enskild individ. Återigen är säkerligen inte en enda instruktör den andra lik, vilket medför att det förmodligen alltid kommer uppstå problem.
Dock kan jag tycka att med utbildning som huvudmål, väljs instruktörerna inte bara efter hur körkunniga de är utan även hur pedagogiska de är. Som sagt - vad hjälper de mig om jag har MM93 som instruktör om han enbart pratat spanska och jag enbart svenska..?

Problemet för instruktören är att han har order att hålla en trafiksäkerhetskurs där deltagarna skall köra på max 75 -80 % av sin förmåga. Om man då kör någon form rr träning så blir det fel med dagens utbildningsmodell.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Varför blir det fel? Vad har Steg 1-4 med RR att göra?

Smc sport 5-6 har inget med 75-80% snacket att göra utan snarare hur man tar sig runt banan snabbare säkrare och stabilare.

Det enda återkommande fail jag ser är dina inlägg i åtskilliga trådar rörande SMC. Vad är problemet blev du inte erbjuden en reflexväst trots att du suktade?

Att det sedan finns grandiosa besserwissers inom smc som GT här tar upp råder det inga tvivel om. Men när man presterar bättre än dom själva efter en säsong på banan och dessa herrar har 6-10 säsonger i sadeln så tystnar dom snabbt.

Dock finns det en person jag aldrig kommer att glömma, En herre i Smc väst som verkligen saknar all pedagogisk förmåga och har en underbar egenskap att såga folk vid fotknölarna. Han borde verkligen ta en charmkurs innan han fortsätter utbilda folk.

Och jag kommer sent glömma när jag hade dig som deltagare. Vad jag minns hade vi rätt kul den/dom dagarna, ibland med mig undrandes varför du tar sån tid på dig att krångla dig från escapen ut på banan igen :) Om alla SMC-instruktörer är som det beskrivs här i forumet ibland hade du nog blivit svartflaggad hela vägen ut från banan och fått pekpinnar på dig så du sett ut som en voododocka...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
....

1. Vad är problemet blev du inte erbjuden en reflexväst trots att du suktade?

2. Att det sedan finns grandiosa besserwissers inom smc som GT här tar upp råder det inga tvivel om.

3. Men när man presterar bättre än dom själva efter en säsong på banan och dessa herrar har 6-10 säsonger i sadeln så tystnar dom snabbt.

4. Dock finns det en person jag aldrig kommer att glömma, En herre i Smc väst som verkligen saknar all pedagogisk förmåga och har en underbar egenskap att såga folk vid fotknölarna. Han borde verkligen ta en charmkurs innan han fortsätter utbilda folk.

1. Det är inte roligt att ibland få tacka nej att ta hjälp av eldsjäl (ex. en som brinnande vill bli instruktör) - ganska enkelt för att kvalité, förståelse, kunskap, pedagogisk sans, attityd, etc., inte matcher in i det sätt som man har kommit överenens inom SMC.
Sådant kan från tid till annan plötsligt ge sig till yttryck i olika former för publikt missnöje - vilket inte är till fördel för någon.

2. Vist är det så, precis som alla andra ställen inom t. ex. MC-kollektivet. Sporthoj.com ku t. ex. vara ett exempel :krama
Sen uppfattar vi alla olika, och vissa människor i kombination fungerar ganska enkelt inte ibland. Tycker GT´s inlägg om kunder - är precis det som allt handler om.. (bra upplevelse / dålig upplevelse). Att vara säljare eller undervisare - är ett livslångt utbildnings förlopp!

3. Klart att du utvecklas snabbare - Du har ett mål om att bli fort som fan - du har beslutat dig för detta, du är bereddd att ta chanser, beredd att crasha, etc.. Inget av detta har dessa herrar som ambition. Dom vill köra korrekt teknisk, schnyygcht och ganska riskfritt. Och då blir man inte snabb - om nu grund tekniken sittar vart den ska.. Men, jag tar för givet att dessa Herrar glädjer sig över att du fick fjut under galoscherna - for det du har uppnått är kanske för att herrarna gav dig en del av den platform du har idag!
Själv är jag smack stolt över att du blev så pass schanbb så fort - jag tror nämligen att School gav dig ett bra avspark på din framtiga karriär - Gå nu ut och några race för SMC SPORT (så ska jag jobba på du kan få snabba grupper att träna i ;)).

4. Upplever man en sådär person - ta det med kursledaren på plats - direkt.
(om jag viste vem det var - sku jag nog hitta en pedagog, som kan hjälpa och guide lite mot ett trevligare beteende..)..
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
4. Upplever man en sådär person - ta det med kursledaren på plats - direkt.
(om jag viste vem det var - sku jag nog hitta en pedagog, som kan hjälpa och guide lite mot ett trevligare beteende..)..

Jag vet vem det, är jag rätt säker på.
Och du känner honom Jesper.

Jag tycker faktiskt att han är riktigt bra.
Även om jag har hört den här kritiken tidigare. Och jag brukar säga samma sak då.
Han är kanske inte för alla, men det är ju ingen. Men han är riktigt bra. Och driven.
Så ni som vet vem det är, ge honom en chans till, live. Inte på ett forum. På riktigt.

Jag är rätt säker på att du tycker som mig jesper. ;)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
120% överens Ricken - ingen får hängas ut på ett forum publikt BASTA. jag beklagar djupt om jag uttryckt mig fel.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
120% överens Ricken - ingen får hängas ut på ett forum publikt BASTA. jag beklagar djupt om jag uttryckt mig fel.

Det var inte så jag menade, givetvis ska ingen hängas ut, men jag tycker att folk ska ge honom en chans om dom får möjlighet att gå kurs för han.

Det var så jag menade.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Och jag kommer sent glömma när jag hade dig som deltagare. Vad jag minns hade vi rätt kul den/dom dagarna, ibland med mig undrandes varför du tar sån tid på dig att krångla dig från escapen ut på banan igen :) Om alla SMC-instruktörer är som det beskrivs här i forumet ibland hade du nog blivit svartflaggad hela vägen ut från banan och fått pekpinnar på dig så du sett ut som en voododocka...

Skrev absolut inte alla den övervägande majoritet av er är grymt bra och jag förstår själv inte att ni orkar ta er tid,ork och lägga sådana otroliga pengar ur egen ficka på att hjälpa och tillföra så mycket glädje åt så många andra.

Och precis som du säger vi hade det djävligt sköj dom dagarna jag hade dig som instruktör och jag har även haft riktigt roligt dom andra dagarna jag kört med smc. Dock finns det 1 dag jag önskade att jag aldrig åkt på och det var den SMC väst anordnade på Kinnekulle.

Jag vet att det är en klysha men många med mig delar samma uppfattning, Den instruktören är inte klok. Lika finkänslig som en elefant i ett rum fullt av glas.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag hajar också vem ni syftar på, men det där med besserwissers, messerschmidts eller vad dom nu kallas är ju ett problem man får dras med i alla föreningar, särskilt ideella sådana.

Vem har inte varit på något möte i sin bostadsrättsförening, båtklubben, gymet eller liknande och fått uppleva den där enstaka dåren som dyker upp och alltid vet lite bättre och dessutom inte är något vidare på att hantera människor?

Med det sagt så tycker jag att det är jäkligt trist om man dömer en hel organisation efter ett tillfälle, eller efter en person. (vilket jag iofs vet att du inte gör Moja).

För oss som gått ett flertal SMC-kurser, eller kanske på något sätt är bekanta med allt folk som är engagerade och brinner för verksamheten så vet man att en absolut merpart är sköna lirare, eldsjälar och personer som "offrar" nästan all sin semester och lediga på att försöka lära andra att köra hoj och ha roligt på sin cykel.

Min enda poäng är egentligen att jag hoppas att verksamheten fortsätter, särskilt nu när Sport-satsningen kommit igång lite mer på allvar!

Och Ricken, är det inte dags att du slutar åka moped och börjar leka med oss på riktiga banor igen? :7peta :krama
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Och hur skulle du ville lösa denna utmaning, på ett vettigt sätt???
Jag har tidigare beskrivet problemet med lösning. Den lösningen skulle lätt kunna följa smc och svemo's regelverk med lite regeljusteringar.

Mitt förslag är att är att lugn och medelgrupp behålls men snabb grupp byter inriktning till att fokusera på deltagare som har ambitioner som ligger som ligger på bankörning och landsvägskörning. Man jobbar helt enkelt med ''dubbla budskap'' till deltagarna. Där diskuterar man risker och fördelar med olika körsätt. Ett körsätt som är ''snabbt'' men med dåliga säkerhetsmarginaler och ett som är något ''långsammare'' men som innehåller en säkerhetsventil om något oförutsätt skulle inträffa. Den utbildningen leder fram till en rr licens och är icke trafikförsäkrad. Det ger möjlighet för folk att komma med en oreggad sporthoj istället för något skenförsäkrat eller något korttidsförsäkrat. Även streetfighter ägare med svedea har möjlighet att deltaga.
I den gruppen gäller endast nollvision mot allvarliga personskador.
Supersporthojarna har nästan försvunnit ur nyförsäljningsstatestiken och fb vill knappt försäkra dom på ungdomar med nytagna körkort. Det gör att läget kring supersporthojarna är totalt förändrat sedan 2005 när kursena drog igång.

Jag minns för sex-sju år sedan, då fanns flera ''sporthojsgäng'' som körde med knäskrap på 70 vägarna och avåkningarna var mer regel än undantag.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Supersport krävs numera en ålder på 25 för att ta körkort för (A)
(angående att fb inte vill försäkra på "ungdomar")

Den lösningen skulle lätt kunna följa smc och svemo's regelverk med lite regeljusteringar.

Oreggad hoj, snabb grupp med "dåliga" säkerhetsmarginaler, streetfighterägare med svedea säger du.

Den gruppen finns redan i SMC:s regi, heter steg 5 (licensutbildning) och steg 6 licensgrupp där personförsäkring då finns genom svemo.

När det nu redan finns en snabb grupp med precis dom önskemålen som du vill ha så återstår det väl bara för din del att först gå steg 1-4 i lugn eller medelgrupp
där din försäkring gäller och sedan anmäla dig till steg 5 licenskurs och sedan
börja köra på steg 6-dagar där du då är försäkrad mot personskador :tummenupp
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...den här vinkeln att sporthojen håller på att dö ut, är något jag inte riktigt håller med om, det är solklart den mest överrepresenterade hojtypen där jag rör mig iaf.

Att förskingringsbolagen inte verkar förstå att föraren är problemet, inte hojen, gör att även streetfighters snart kommer vara svåra att försäkra, men det är en annan fråga.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Supersport krävs numera en ålder på 25 för att ta körkort för (A)
(angående att fb inte vill försäkra på "ungdomar")



Oreggad hoj, snabb grupp med "dåliga" säkerhetsmarginaler, streetfighterägare med svedea säger du.

Den gruppen finns redan i SMC:s regi, heter steg 5 (licensutbildning) och steg 6 licensgrupp där personförsäkring då finns genom svemo.

När det nu redan finns en snabb grupp med precis dom önskemålen som du vill ha så återstår det väl bara för din del att först gå steg 1-4 i lugn eller medelgrupp
där din försäkring gäller och sedan anmäla dig till steg 5 licenskurs och sedan
börja köra på steg 6-dagar där du då är försäkrad mot personskador :tummenupp

Problemet med det är att steg 3 och 4 inte helt sällan saknar både lugn och medel. De gjorde det för mig när jag körde dem på väg mot steg 5 iaf.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Igen och åter igen...

Jag har tidigare beskrivet problemet med lösning. Den lösningen skulle lätt kunna följa smc och svemo's regelverk med lite regeljusteringar.
Det du återigen kommer med är en lösning som letar efter ett problem.

Mitt förslag är att är att lugn och medelgrupp behålls men snabb grupp byter inriktning till att fokusera på deltagare som har ambitioner som ligger som ligger på bankörning och landsvägskörning. Man jobbar helt enkelt med ''dubbla budskap'' till deltagarna. Där diskuterar man risker och fördelar med olika körsätt. Ett körsätt som är ''snabbt'' men med dåliga säkerhetsmarginaler och ett som är något ''långsammare'' men som innehåller en säkerhetsventil om något oförutsätt skulle inträffa. Den utbildningen leder fram till en rr licens och är icke trafikförsäkrad. Det ger möjlighet för folk att komma med en oreggad sporthoj istället för något skenförsäkrat eller något korttidsförsäkrat. Även streetfighter ägare med svedea har möjlighet att deltaga.
I den gruppen gäller endast nollvision mot allvarliga personskador.
Det du beskriver är inte direkt väsensskilt från hur det ser ut idag.
Korttidsförsäkrat? Det var något nytt för mig. Skenförsäkrat är möjligen ett problem för ägaren och försäkringsbolaget och är i så fall av arten kontraktsbrott eller något dylikt.
Sen undrar jag om du verkligen vet vad dubbla budskap implicerar? Du har visserligen satt fnuttar runt...men. Sen verkar du dessutom kunna tänka dig att blanda både försäkrade och oförsäkrade hojar med varandra...
Den utbildningen leder fram till en rr licens och är icke trafikförsäkrad. Det ger möjlighet för folk att komma med en oreggad sporthoj istället för något skenförsäkrat eller något korttidsförsäkrat. Även streetfighter ägare med svedea har möjlighet att deltaga.
Hur du får ihop det här begriper jag inte! Det är kanske din formuleringskonst som lägger krokben för mig men jag får inte ihop det.

Supersporthojarna har nästan försvunnit ur nyförsäljningsstatestiken och fb vill knappt försäkra dom på ungdomar med nytagna körkort. Det gör att läget kring supersporthojarna är totalt förändrat sedan 2005 när kursena drog igång.
Det har du till stor del rätt i då de "problematiska" delarna av det tidigare sporthojsåkarna numera åker streetfighter, som ju går att försäkra, i stället för en idag snudd på oförsäkringsbar plastraket. De har därigenom också tagit risken med sig dit... och det är bara en tidsfråga innan dessa premier kommer att stiga, och det snabbt. För du tror väl inte att det var hojarna i sig som var rotorsaken till "problemet"

Jag minns för sex-sju år sedan, då fanns flera ''sporthojsgäng'' som körde med knäskrap på 70 vägarna och avåkningarna var mer regel än undantag.
Och dessa om än intressanta minnesbilder har vad att göra med SMC:s kursverksamhet att göra? Vad folk har gjort och gör "privat" har varken raceputte AB eller SMC med att göra?

Man kan tyvärr inte ogöra vissa knapptryckningar.:gnissla

Du verkar inte heller förstå inser jag nu att fort och snabbt är något relativt medans hastighet/fart är något kvantifierbart. Det finns ett visst mer eller mindre automatiskt överlapp men de är inte samma sak!

Vad som är och kan vara löjligt fort för den ena deltagaren kan vara lika löjligt långsamt för en annan även om de mätbart färdas med en och samma hastighet. Det finns de för vilka snudd på alla skyltade hastigheter utanför tätbebyggt område är för snabbt! Senast idag kom jag ikapp någon som låg och körde 20 under skyltad hastighet på en väg som, lagliga aspekter åsido, lätt går att åka i skyltad x 2 - 2,5 om man så skulle vilja. Att hålla isär deltagare efter snabbhetskomfort är att vara vänlig mot de långsammare inte att ge de "snabbare" några fördelar.
Steg 5 är ju till för de som skall ta licens! Och vad gäller hyfsen och stilen och inriktning på kursdagar i snabbare grupper så jobbas det hårt med att hålla fokus på färdigheter och inte på mätbar fart!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Och Ricken, är det inte dags att du slutar åka moped och börjar leka med oss på riktiga banor igen? :7peta :krama

Jag är riktigt sugen på en hyper, men även om det blir en sån så vet jag inte hur jag kommer agera utifrån det.
Det är ett helt eget ämne som man skulle kunna roa sig med om man vill vara så där besvärlig och obstinat. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag har tidigare beskrivet problemet med lösning. Den lösningen skulle lätt kunna följa smc och svemo's regelverk med lite regeljusteringar.

Mitt förslag är att är att lugn och medelgrupp behålls men snabb grupp byter inriktning till att fokusera på deltagare som har ambitioner som ligger som ligger på bankörning och landsvägskörning. Man jobbar helt enkelt med ''dubbla budskap'' till deltagarna. Där diskuterar man risker och fördelar med olika körsätt. Ett körsätt som är ''snabbt'' men med dåliga säkerhetsmarginaler och ett som är något ''långsammare'' men som innehåller en säkerhetsventil om något oförutsätt skulle inträffa. Den utbildningen leder fram till en rr licens och är icke trafikförsäkrad. Det ger möjlighet för folk att komma med en oreggad sporthoj istället för något skenförsäkrat eller något korttidsförsäkrat. Även streetfighter ägare med svedea har möjlighet att deltaga.
I den gruppen gäller endast nollvision mot allvarliga personskador.
Supersporthojarna har nästan försvunnit ur nyförsäljningsstatestiken och fb vill knappt försäkra dom på ungdomar med nytagna körkort. Det gör att läget kring supersporthojarna är totalt förändrat sedan 2005 när kursena drog igång.

Jag minns för sex-sju år sedan, då fanns flera ''sporthojsgäng'' som körde med knäskrap på 70 vägarna och avåkningarna var mer regel än undantag.



Nu har ju RymdBörje redan svarat dig, men det här med hastighetsgrupper.
Bara för att det heter snabb grupp steg 4 så betyder inte det att det går fort.
Hastigheten i snabb grupp varierar från kursdag till kursdag. Ibland är det skitsnabba grabbar med och kör skiten av allihop. Sen nästa gång så är dom snabba grabbarna på kollo och då är dom långsammaste i medelgruppen från förra tillfället dom snabbaste för dagen.
Så det blir rätt stor skillnad ibland.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Supersport krävs numera en ålder på 25 för att ta körkort för (A)
(angående att fb inte vill försäkra på "ungdomar")



Oreggad hoj, snabb grupp med "dåliga" säkerhetsmarginaler, streetfighterägare med svedea säger du.

Den gruppen finns redan i SMC:s regi, heter steg 5 (licensutbildning) och steg 6 licensgrupp där personförsäkring då finns genom svemo.

När det nu redan finns en snabb grupp med precis dom önskemålen som du vill ha så återstår det väl bara för din del att först gå steg 1-4 i lugn eller medelgrupp
där din försäkring gäller och sedan anmäla dig till steg 5 licenskurs och sedan
börja köra på steg 6-dagar där du då är försäkrad mot personskador :tummenupp
Vi pratar om två olika saker, du pratar om hur man som deltagare skall anpassa sig till ett system som inte fungerar så bra idag. Att bara pussla med att flytta snabba till medelgrupp ökar risken att fb ifrågasätter även denna grupp. Jag beskriver istället hur man kan förändra i systemet men ändå hålla sig inom regelverket och få nöjda snabba deltagare som inte förstör möjligheterna för vanliga mc förare att få en försäkrad körträning på bana.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top