GT
Absolut kortast.
Självklart! Det vet jag med. Men som sagt, återigen finns det andra sätt att hantera problemet. Någon form av RR-träning var det definitivt inte, det var min andra bankörning med en Hornet 600.
Det finns olika vägar att gå för att nå målet. Mitt mål var att köra snabbare. Hans mål att jag skulle köra säkrare. Istället för att såga mig vid fotknölarna utan att egentligen tala om varför, vilket i de flesta fall får motsatt effekt, kunde han tagit mig åt sidan och förklarat för mig varför det är viktigare att köra säkert. Och på så viss kunna öka marginalerna allt eftersom att hastigheterna ökar.
Nu vill jag lära mig så mycket som möjligt, och tar emot alla möjliga olika sorters tips för att nå MINA individuella mål men alla gör inte det. Följande scenario har säkert utspelat sig mer än en gång:
"Testosteron-stinn 23-åring prövar på bankörning, blir sågad av instruktörerna, får inte köra med den dagen, tänker "jävla surkuk" och kör hem, bombandes för att kompensera för bankörningen han missade - missar den där bilen, bang - dödsfall".
Istället för att ha en återkommande kund...
Nu är detta ett one-time-scenario. Jag kör själv som instruktör för Sydskånes Emse, vilket självklart är en lättare uppgift eftersom att vi inte håller i någon sorts utbildning. Frågar folk mig om hjälp frågar jag vad de vill ha hjälp med. Är det att köra säkrare? Köra snabbare? Flytta bromspunkter? Köra mer avslappnat? Spårval?
Det finns inte en enda "kund" som är den andra lik, därför måste man skräddarsy "paketet du säljer" efter varje enskild individ. Återigen är säkerligen inte en enda instruktör den andra lik, vilket medför att det förmodligen alltid kommer uppstå problem.
Dock kan jag tycka att med utbildning som huvudmål, väljs instruktörerna inte bara efter hur körkunniga de är utan även hur pedagogiska de är. Som sagt - vad hjälper de mig om jag har MM93 som instruktör om han enbart pratat spanska och jag enbart svenska..?
Det finns olika vägar att gå för att nå målet. Mitt mål var att köra snabbare. Hans mål att jag skulle köra säkrare. Istället för att såga mig vid fotknölarna utan att egentligen tala om varför, vilket i de flesta fall får motsatt effekt, kunde han tagit mig åt sidan och förklarat för mig varför det är viktigare att köra säkert. Och på så viss kunna öka marginalerna allt eftersom att hastigheterna ökar.
Nu vill jag lära mig så mycket som möjligt, och tar emot alla möjliga olika sorters tips för att nå MINA individuella mål men alla gör inte det. Följande scenario har säkert utspelat sig mer än en gång:
"Testosteron-stinn 23-åring prövar på bankörning, blir sågad av instruktörerna, får inte köra med den dagen, tänker "jävla surkuk" och kör hem, bombandes för att kompensera för bankörningen han missade - missar den där bilen, bang - dödsfall".
Istället för att ha en återkommande kund...
Nu är detta ett one-time-scenario. Jag kör själv som instruktör för Sydskånes Emse, vilket självklart är en lättare uppgift eftersom att vi inte håller i någon sorts utbildning. Frågar folk mig om hjälp frågar jag vad de vill ha hjälp med. Är det att köra säkrare? Köra snabbare? Flytta bromspunkter? Köra mer avslappnat? Spårval?
Det finns inte en enda "kund" som är den andra lik, därför måste man skräddarsy "paketet du säljer" efter varje enskild individ. Återigen är säkerligen inte en enda instruktör den andra lik, vilket medför att det förmodligen alltid kommer uppstå problem.
Dock kan jag tycka att med utbildning som huvudmål, väljs instruktörerna inte bara efter hur körkunniga de är utan även hur pedagogiska de är. Som sagt - vad hjälper de mig om jag har MM93 som instruktör om han enbart pratat spanska och jag enbart svenska..?
Problemet för instruktören är att han har order att hålla en trafiksäkerhetskurs där deltagarna skall köra på max 75 -80 % av sin förmåga. Om man då kör någon form rr träning så blir det fel med dagens utbildningsmodell.
Last edited: