Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Icke problem nr 13x10^3456

Jag menade folk som ställer på sin banhoj för deltaga i smc utbildning och sedan ställer av den.
Och vad i hela fridens namn är det för problem med det om hojen är gatlegal? Endera så är hojen OK eller så är den det inte...uppfyller den kraven m.a.p besikting, försäkring, skylt o.s.v så, vad är problemet? Hur skulle att en hoj ställs av och på i samband med kurs på något som helst sätt vara problematiskt?
Att det skulle vara något suspekt med att följa reglerna, fast på ett sätt du inte gillar...just det är det det handlar om, du gillar det inte! Snälla, släpp nu sargen och kom in i matchen! Och glöm inte att ta av skydden.:krama
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
...ett system som inte fungerar så bra idag. Att bara pussla med att flytta snabba till medelgrupp ökar risken att fb ifrågasätter även denna grupp. Jag beskriver istället hur man kan förändra i systemet men ändå hålla sig inom regelverket och få nöjda snabba deltagare som inte förstör möjligheterna för vanliga mc förare att få en försäkrad körträning på bana.

Du är verkligen ute och cyklar nu. Du har inte presenterat ett enda vettigt argument för den sak du verkar brinna mer för än något annat: att vanlig försäkring inte ska gälla i snabb grupp. "snabba deltagare som förstör möjligheterna för vanliga mc förare" jösses...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du är verkligen ute och cyklar nu. Du har inte presenterat ett enda vettigt argument för den sak du verkar brinna mer för än något annat: att vanlig försäkring inte ska gälla i snabb grupp. "snabba deltagare som förstör möjligheterna för vanliga mc förare" jösses...
När försäkringsbolagen vill följa upp elektroniskt hur laglydigt som fordonen körs och anpassa premien därefter då har jag svårt att tro att dom är så intresserade att stödja snabba grupper med försäkring eftersom detta går stick i stäv mot deras och myndigheterna önskemål för en ökad respekt av hastighetsgränser.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När försäkringsbolagen vill följa upp elektroniskt hur laglydigt som fordonen körs och anpassa premien därefter då har jag svårt att tro att dom är så intresserade att stödja snabba grupper med försäkring eftersom detta går stick i stäv mot deras och myndigheterna önskemål för en ökad respekt av hastighetsgränser.

Åas finns det argument FÖR att lära sig hantera hojen i bra mycket högre hastigheter än vad som är tillåtet på väg, eftersom att man då generellt sett har en stadig säkerhetsmarginal för vad man kan göra med hojen i lagliga hastigheter, samt inte är lika troligt att man råkar ut för en panikreaktion när något oförutsett inträffar, eftersom att hastigheten känns rätt lugn ändå.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
När försäkringsbolagen vill följa upp elektroniskt hur laglydigt som fordonen körs och anpassa premien därefter då har jag svårt att tro att dom är så intresserade att stödja snabba grupper med försäkring eftersom detta går stick i stäv mot deras och myndigheterna önskemål för en ökad respekt av hastighetsgränser.

Vad är då en snabb grupp?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Åas finns det argument FÖR att lära sig hantera hojen i bra mycket högre hastigheter än vad som är tillåtet på väg, eftersom att man då generellt sett har en stadig säkerhetsmarginal för vad man kan göra med hojen i lagliga hastigheter, samt inte är lika troligt att man råkar ut för en panikreaktion när något oförutsett inträffar, eftersom att hastigheten känns rätt lugn ändå.

Amen! :yoparty

Det är ju inte för inte som medelsvensson är tamigfan talanglösa i trafiken med blicken fäst exakt 5 meter framför framskärm/kofångare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För övrigt tycker jag det hade varit ett intressant inslag i försäkringsdjungeln om man kunde få sänkt premie som bilförare för att man kör lite vidareutbildning på storbana. Att nöta körteknik i bil skulle många må bra av.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
När försäkringsbolagen vill följa upp elektroniskt hur laglydigt som fordonen körs och anpassa premien därefter då har jag svårt att tro att dom är så intresserade att stödja snabba grupper med försäkring eftersom detta går stick i stäv mot deras och myndigheterna önskemål för en ökad respekt av hastighetsgränser.
Vad har respekt för hastigheter med kurs på bana att göra? Och som sagt...snabb är relativt...inte absolut!
Jämfört med Mark Marquez är jag en långsam snigel :) och jämfört med andra löjligt snabb.:näsblod
Du är åter verkar det som ute på någon sorts cykel och far, inte för att jag vet vilket märke men den och du vinglar, mest hela tiden.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
...den här vinkeln att sporthojen håller på att dö ut, är något jag inte riktigt håller med om, det är solklart den mest överrepresenterade hojtypen där jag rör mig iaf.

Att förskingringsbolagen inte verkar förstå att föraren är problemet, inte hojen, gör att även streetfighters snart kommer vara svåra att försäkra, men det är en annan fråga.

Det är väl lite så NRA resonerar kring vapen, vilket jag tycker är helt fel :) Jag tror att många allvarliga olyckor hade aldrig hänt med en effektsvagare hoj. En hoj som gör 0-200 på 8 sek har enligt mig inget att göra på allmänna vägar!
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Och vad i hela fridens namn är det för problem med det om hojen är gatlegal? Endera så är hojen OK eller så är den det inte...uppfyller den kraven m.a.p besikting, försäkring, skylt o.s.v så, vad är problemet? Hur skulle att en hoj ställs av och på i samband med kurs på något som helst sätt vara problematiskt?
Att det skulle vara något suspekt med att följa reglerna, fast på ett sätt du inte gillar...just det är det det handlar om, du gillar det inte! Snälla, släpp nu sargen och kom in i matchen! Och glöm inte att ta av skydden.:krama

Det tycker även jag är fel då jag inte skulle vilja betala för någon som klotar med sin svensk reggade banhoj på bana. Jag anser man utnyttjar försäkringen felaktigt om man har en reggad banhoj som man bara kör bana med och bara ställer på på smc utbildningsdagar steg 1-4... Är man för snål för att krascha så får man köra med marginaler alternativt hitta en annan hobby som man har råd med.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Vi pratar om två olika saker, du pratar om hur man som deltagare skall anpassa sig till ett system som inte fungerar så bra idag. Att bara pussla med att flytta snabba till medelgrupp ökar risken att fb ifrågasätter även denna grupp. Jag beskriver istället hur man kan förändra i systemet men ändå hålla sig inom regelverket och få nöjda snabba deltagare som inte förstör möjligheterna för vanliga mc förare att få en försäkrad körträning på bana.

Ville du ens försöka förstå vad jag skrev?

Jag har aldrig pratat om att flytta några snabba förare från snabb till medel.

Om du kör i medelgruppen där försäkringen gäller och låter dom som vill köra i snabb
grupp köra i snabb grupp där försäkringen inte gäller, vad är då ditt problem?

Dom snabba chaufförerna är ju inte ute på banan samtidigt som din medel-grupp
alltså "förstörs inte möjligheterna för vanliga mc förare att få en försäkrad körträning på bana."

Sen att i stort sett alla i snabb grupp även dom är vanliga mc-förare dom med,
betraktar mig själv som en helt vanlig mc-förare som körde i snabb grupp
med min SV650 på 71 vilda hk.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det tycker även jag är fel då jag inte skulle vilja betala för någon som klotar med sin svensk reggade banhoj på bana. Jag anser man utnyttjar försäkringen felaktigt om man har en reggad banhoj som man bara kör bana med och bara ställer på på smc utbildningsdagar steg 1-4... Är man för snål för att krascha så får man köra med marginaler alternativt hitta en annan hobby som man har råd med.

1) Även de som äger en "banhoj" kan vilja gå SMC Steg 1-4 för att få tips och feedback på sin körning.
2) Bara för att man ställer på sin banhoj, försäkrar den och monterar på regskylten så innebär det inte per automatik att man kör som en dåre/klotar/tar det på försäkringen.
3) Menar du att SMC bara skall tillåta hojar med originalkåpor? (Vi pratar ju om skrevraketer...igen...) Så om NN äger en svenskreggad hoj som NN besiktar vartannat år, har påställd och försäkrad under kurserna och kör på bana med kraschkåpor, då skall alltså NN enligt dig sätta på originalkåporna för att få köra SMC Steg 1-4? Om NN då lägger omkull sig och kvaddar kåporna, hur blev det då billigare för försäkringsbolaget när de tvingas ersätta ett set originalkåpor istället för att NN lappar ihop kraschkåporna med glasfiber när NN kommer hem?

I sådana fall skall man inte tillåtas att komma på hojar som är nyare än 5 år och/eller som är värda mer än 50.000 kr, för det kostar för mycket för försäkringsbolagen. Varför skall du och jag betala för att någon kommer och planterar sin flång nya BMW S1000RR HP4 eller KTM SuperDuke 1290 R i lecakulorna?


Fast det kanske bara är jag som inte förstår logiken i en del resonemang här på forumet...
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Det tycker även jag är fel då jag inte skulle vilja betala för någon som klotar med sin svensk reggade banhoj på bana. Jag anser man utnyttjar försäkringen felaktigt om man har en reggad banhoj som man bara kör bana med och bara ställer på på smc utbildningsdagar steg 1-4... Är man för snål för att krascha så får man köra med marginaler alternativt hitta en annan hobby som man har råd med.

Hojen måste vara påställd och besiktad för att du skall få vara med i SMC steg 1-4,
svårt om du har en hoj du kör på bana med och sen vill gå ett av stegen med SMC
utan att ställa på den då.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är väl lite så NRA resonerar kring vapen, vilket jag tycker är helt fel :) Jag tror att många allvarliga olyckor hade aldrig hänt med en effektsvagare hoj. En hoj som gör 0-200 på 8 sek har enligt mig inget att göra på allmänna vägar!

Om hojen gör 0-200 på 8 eller 12 sekunder spelar liten roll, det är våra reaktioner, kombinerat med situationer som ställer till det...

Greppnoja, känslan av att vi kommer in med för hög fart i böj...

Att sporthojar lockar gasglada grabbar (mig inkluderat) är problemet.

Försäkra sönder dem - flytta problemet till hojar som har lika mycket pulver, men saknar kåpor.

När bolagen hajar vad som hänt - så flyttas busgrabbarna till nästa roliga hoj...


Förbjuda hojar helt - eller utbilda, nå fram och förändra?

Jag tar mina bombrepor på ringen numera - utan SMC:s kurser hade nog jag varit med i statistiken nu.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
.. då har jag svårt att tro att dom är så intresserade att stödja snabba grupper med försäkring eftersom detta går stick i stäv mot deras och myndigheterna önskemål för en ökad respekt av hastighetsgränser.

Om det inte var för att jag har semester och inget bättre för mej skulle jag ge fan i att hälla mer bensin på den här icke-brasan.

Problemet är att du tror en massa utan att veta ett dugg. Har du tillgång till statistik eller några som helst andra fakta som backar upp din personliga åsikt? Jag ser bara vilda spekulationer och grova generaliseringar. Presentera gärna något som helst konkret, jag är beredd att ändra uppfattning om jag har fel.

Är det verkligen sant att det klotas mer i snabb grupp än i dom andra? Det stämmer i alla fall inte med vad jag själv sett runt om på storbanor och knix?

Och varför tror du att "myndigheterna" (menar du Transportstyrelsen, Polisen eller Riksdagens Trafikutskott?) skulle lägga sig vilken hastighet man håller på en trafiksäkerhetsutbildning på en motorbana. Det är ju rena rama dumheterna att påstå något sådant.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
1) Även de som äger en "banhoj" kan vilja gå SMC Steg 1-4 för att få tips och feedback på sin körning.
2) Bara för att man ställer på sin banhoj, försäkrar den och monterar på regskylten så innebär det inte per automatik att man kör som en dåre/klotar/tar det på försäkringen.
3) Menar du att SMC bara skall tillåta hojar med originalkåpor? (Vi pratar ju om skrevraketer...igen...) Så om NN äger en svenskreggad hoj som NN besiktar vartannat år, har påställd och försäkrad under kurserna och kör på bana med kraschkåpor, då skall alltså NN enligt dig sätta på originalkåporna för att få köra SMC Steg 1-4? Om NN då lägger omkull sig och kvaddar kåporna, hur blev det då billigare för försäkringsbolaget när de tvingas ersätta ett set originalkåpor istället för att NN lappar ihop kraschkåporna med glasfiber när NN kommer hem?

I sådana fall skall man inte tillåtas att komma på hojar som är nyare än 5 år och/eller som är värda mer än 50.000 kr, för det kostar för mycket för försäkringsbolagen. Varför skall du och jag betala för att någon kommer och planterar sin flång nya BMW S1000RR HP4 eller KTM SuperDuke 1290 R i lecakulorna?


Fast det kanske bara är jag som inte förstår logiken i en del resonemang här på forumet...


1 tips och feedback är det inte enbart smc som erbjuder, actionpics och cashback är två väldigt bra alternativ. För mig är den enda skillnad mellan smc och tex actionpics är att försäkringen gäller på smc körningar.

2 Tror du att NN som ställer på sin hoj 10 gånger per år är en bra eller dålig kund för fb då det faktiskt är rätt vanligt att man klotar på bandagar? Vilka tror du får betala när NN kraschar sin hoj?

3 Nej inte original kåpor tycker inte jag måste vara något krav men åtminstone att det faktiskt är en gathoj om man nu ska utbilda sig för att köra säkrare på gatan som är en utav smc slogans. Annars så kan man köra steg 5 om man nu satsar på att köra fort på bana.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ville du ens försöka förstå vad jag skrev?

Jag har aldrig pratat om att flytta några snabba förare från snabb till medel.

Om du kör i medelgruppen där försäkringen gäller och låter dom som vill köra i snabb
grupp köra i snabb grupp där försäkringen inte gäller, vad är då ditt problem?

Dom snabba chaufförerna är ju inte ute på banan samtidigt som din medel-grupp
alltså "förstörs inte möjligheterna för vanliga mc förare att få en försäkrad körträning på bana.".

Problemet är bara att smc vill ha snabb grupp som en trafikförsäkrad grupp och tillåter därmed inte en svedea försäkrad hoj att delta eftersom svedea har sagt att deras trafikförsäkring inte gäller.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top