Jag menade folk som ställer på sin banhoj för deltaga i smc utbildning och sedan ställer av den.
Vad jag har sett verkar många av dem (om inte alla) köra i steg 6 nu.
Jag menade folk som ställer på sin banhoj för deltaga i smc utbildning och sedan ställer av den.
Och vad i hela fridens namn är det för problem med det om hojen är gatlegal? Endera så är hojen OK eller så är den det inte...uppfyller den kraven m.a.p besikting, försäkring, skylt o.s.v så, vad är problemet? Hur skulle att en hoj ställs av och på i samband med kurs på något som helst sätt vara problematiskt?Jag menade folk som ställer på sin banhoj för deltaga i smc utbildning och sedan ställer av den.
...ett system som inte fungerar så bra idag. Att bara pussla med att flytta snabba till medelgrupp ökar risken att fb ifrågasätter även denna grupp. Jag beskriver istället hur man kan förändra i systemet men ändå hålla sig inom regelverket och få nöjda snabba deltagare som inte förstör möjligheterna för vanliga mc förare att få en försäkrad körträning på bana.
När försäkringsbolagen vill följa upp elektroniskt hur laglydigt som fordonen körs och anpassa premien därefter då har jag svårt att tro att dom är så intresserade att stödja snabba grupper med försäkring eftersom detta går stick i stäv mot deras och myndigheterna önskemål för en ökad respekt av hastighetsgränser.Du är verkligen ute och cyklar nu. Du har inte presenterat ett enda vettigt argument för den sak du verkar brinna mer för än något annat: att vanlig försäkring inte ska gälla i snabb grupp. "snabba deltagare som förstör möjligheterna för vanliga mc förare" jösses...
När försäkringsbolagen vill följa upp elektroniskt hur laglydigt som fordonen körs och anpassa premien därefter då har jag svårt att tro att dom är så intresserade att stödja snabba grupper med försäkring eftersom detta går stick i stäv mot deras och myndigheterna önskemål för en ökad respekt av hastighetsgränser.
När försäkringsbolagen vill följa upp elektroniskt hur laglydigt som fordonen körs och anpassa premien därefter då har jag svårt att tro att dom är så intresserade att stödja snabba grupper med försäkring eftersom detta går stick i stäv mot deras och myndigheterna önskemål för en ökad respekt av hastighetsgränser.
Åas finns det argument FÖR att lära sig hantera hojen i bra mycket högre hastigheter än vad som är tillåtet på väg, eftersom att man då generellt sett har en stadig säkerhetsmarginal för vad man kan göra med hojen i lagliga hastigheter, samt inte är lika troligt att man råkar ut för en panikreaktion när något oförutsett inträffar, eftersom att hastigheten känns rätt lugn ändå.
Amen!
Det är ju inte för inte som medelsvensson är tamigfan talanglösa i trafiken med blicken fäst exakt 5 meter framför framskärm/kofångare/mobiltelefonen.
Vad har respekt för hastigheter med kurs på bana att göra? Och som sagt...snabb är relativt...inte absolut!När försäkringsbolagen vill följa upp elektroniskt hur laglydigt som fordonen körs och anpassa premien därefter då har jag svårt att tro att dom är så intresserade att stödja snabba grupper med försäkring eftersom detta går stick i stäv mot deras och myndigheterna önskemål för en ökad respekt av hastighetsgränser.
...den här vinkeln att sporthojen håller på att dö ut, är något jag inte riktigt håller med om, det är solklart den mest överrepresenterade hojtypen där jag rör mig iaf.
Att förskingringsbolagen inte verkar förstå att föraren är problemet, inte hojen, gör att även streetfighters snart kommer vara svåra att försäkra, men det är en annan fråga.
Och vad i hela fridens namn är det för problem med det om hojen är gatlegal? Endera så är hojen OK eller så är den det inte...uppfyller den kraven m.a.p besikting, försäkring, skylt o.s.v så, vad är problemet? Hur skulle att en hoj ställs av och på i samband med kurs på något som helst sätt vara problematiskt?
Att det skulle vara något suspekt med att följa reglerna, fast på ett sätt du inte gillar...just det är det det handlar om, du gillar det inte! Snälla, släpp nu sargen och kom in i matchen! Och glöm inte att ta av skydden.
Vi pratar om två olika saker, du pratar om hur man som deltagare skall anpassa sig till ett system som inte fungerar så bra idag. Att bara pussla med att flytta snabba till medelgrupp ökar risken att fb ifrågasätter även denna grupp. Jag beskriver istället hur man kan förändra i systemet men ändå hålla sig inom regelverket och få nöjda snabba deltagare som inte förstör möjligheterna för vanliga mc förare att få en försäkrad körträning på bana.
Det tycker även jag är fel då jag inte skulle vilja betala för någon som klotar med sin svensk reggade banhoj på bana. Jag anser man utnyttjar försäkringen felaktigt om man har en reggad banhoj som man bara kör bana med och bara ställer på på smc utbildningsdagar steg 1-4... Är man för snål för att krascha så får man köra med marginaler alternativt hitta en annan hobby som man har råd med.
Det tycker även jag är fel då jag inte skulle vilja betala för någon som klotar med sin svensk reggade banhoj på bana. Jag anser man utnyttjar försäkringen felaktigt om man har en reggad banhoj som man bara kör bana med och bara ställer på på smc utbildningsdagar steg 1-4... Är man för snål för att krascha så får man köra med marginaler alternativt hitta en annan hobby som man har råd med.
Fast det kanske bara är jag som inte förstår logiken i en del resonemang här på forumet...
Det är väl lite så NRA resonerar kring vapen, vilket jag tycker är helt fel Jag tror att många allvarliga olyckor hade aldrig hänt med en effektsvagare hoj. En hoj som gör 0-200 på 8 sek har enligt mig inget att göra på allmänna vägar!
.. då har jag svårt att tro att dom är så intresserade att stödja snabba grupper med försäkring eftersom detta går stick i stäv mot deras och myndigheterna önskemål för en ökad respekt av hastighetsgränser.
1) Även de som äger en "banhoj" kan vilja gå SMC Steg 1-4 för att få tips och feedback på sin körning.
2) Bara för att man ställer på sin banhoj, försäkrar den och monterar på regskylten så innebär det inte per automatik att man kör som en dåre/klotar/tar det på försäkringen.
3) Menar du att SMC bara skall tillåta hojar med originalkåpor? (Vi pratar ju om skrevraketer...igen...) Så om NN äger en svenskreggad hoj som NN besiktar vartannat år, har påställd och försäkrad under kurserna och kör på bana med kraschkåpor, då skall alltså NN enligt dig sätta på originalkåporna för att få köra SMC Steg 1-4? Om NN då lägger omkull sig och kvaddar kåporna, hur blev det då billigare för försäkringsbolaget när de tvingas ersätta ett set originalkåpor istället för att NN lappar ihop kraschkåporna med glasfiber när NN kommer hem?
I sådana fall skall man inte tillåtas att komma på hojar som är nyare än 5 år och/eller som är värda mer än 50.000 kr, för det kostar för mycket för försäkringsbolagen. Varför skall du och jag betala för att någon kommer och planterar sin flång nya BMW S1000RR HP4 eller KTM SuperDuke 1290 R i lecakulorna?
Fast det kanske bara är jag som inte förstår logiken i en del resonemang här på forumet...
Ville du ens försöka förstå vad jag skrev?
Jag har aldrig pratat om att flytta några snabba förare från snabb till medel.
Om du kör i medelgruppen där försäkringen gäller och låter dom som vill köra i snabb
grupp köra i snabb grupp där försäkringen inte gäller, vad är då ditt problem?
Dom snabba chaufförerna är ju inte ute på banan samtidigt som din medel-grupp
alltså "förstörs inte möjligheterna för vanliga mc förare att få en försäkrad körträning på bana.".
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |