Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det du beskriver är ju steg 5+6, det måste du väl kunna fatta? Hur många tar med sig rejspreppade hojar till en BKK-kurs? De existerar ju knappt. Oavsett fartgrupp så handlar det ju i stort sett uteslutande om gatåkare på gathojar som inte har några som helst tävlingsambitioner.
Naturligtvis kommer dom inte eftersom dom inte får..
Förrövrigt finns det inget incitament att skydda hojen med crashkåpor om man kan teckna en kortids helförsäkring under kurshelgen/kursveckan. Då gör det inget att årspremien är 35000 kronor
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Svar till cleaner:


Naturligtvis finns det folk i lugn grupp med ett långsamt men farligt körsätt. Dom skall ju inte tvingas till racegrupp. Där skall man istället jobba med utbildningsinsatser så att deras körsätt blir säkrare.
Dom grupperna jag syftade på är personer och hojar som kör snabbt och vill gå kursen för att öka sin snabbhet. Personen kommer på en racepreppad hoj där man tydligt ser att gatåkningen är passerat kapitel. Den kombinationen är ett typexempel där mitt förslag till kursmodell passar ypperligt. För bandagsgänget är en ''fräck'' utbildning viktigare än försäkringsskydd eftersom dom redan har valt bort detta genom att delta i bandagarna. I dom grupperna är trafikförsäkringskravet bara ett problem eftersom hojen kan vara en importerad crashad sporthoj som försetts med racekåpor. För dessa hojar tillkommer enorma kostnader för att få dom väglegala i sverige.


Återupprepar då med en dåres envishet:

Den kursmodellen finns redan och heter steg 5 och steg 6.

Vad är det som är fel med dom kursstegen till skillnad mot din modell
(dom är ju identiska med det du beskriver) ?

De som kommer anmälda på "racepreppad" hoj, vad nu du menar med det, hur skulle SMC
lösa den situationen?

"Hej, din hoj ser alldeles för racepreppad ut, vi tror att du bara är här för att köra
så snabbt som möjligt så tyvärr kan vi inte tillåta dig att köra idag, ta nu och åk hem dina 50 mil igen."

När började denna negativa inställning mot att det finns en grupp som kallas snabb?
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Naturligtvis kommer dom inte eftersom dom inte får..
Förrövrigt finns det inget incitament att skydda hojen med crashkåpor om man kan teckna en kortids helförsäkring under kurshelgen/kursveckan. Då gör det inget att årspremien är 35000 kronor

Klart det finns incitament att skydda hojens originalkåpor om totalvärdet på hojen knappt motsvarar vad ett original kåpset kostar med tank, några fotpinnar och bromshandtag etc. Ta min hoj som exempel. En 748R i extremt bra skick. Jag kör den helt original. Skulle jag krascha den på bana lär den bli inlöst istället för reparerad. Många andra hade nog satt på ett par kraschkåpor vid det här laget. Om inte annat för att kunna återställa hojen i fint skick i framtiden när det kanske inte går att få tag i nya reservdelar från tillverkaren.

Sedan har du nog rätt i att årspremien inte spelar någon större roll om man bara kör utvalda dagar på en säsong. Men det är en sak mellan försäkringsbolag och försäkringstagaren. Jag har själv använt mig av den möjligheten i flera år och ser inget fel med det. Det finns inget skäl att t ex betala 3300 kr/mån om man kör hojen två- tre dagar under en månad. Det motsvarar knappast den risk man utgör även om dessa tre dagar skulle köras på SMC kurser. I realiteten har man kört till och från banan på landsväg i lugnt tempo och kört oförsäkrat på själva bandagen i majoriteten av fallen.

Idag har jag en premie som är så pass billig att hojen står påställd hela tiden och vet du vad. Jag använder den inte mer för det än tidigare. Kör en och annan bandag per säsong många gånger där jag är fullt medveten om att jag kör oförsäkrat om något skulle hända. Bokar jag en SMC kurs innan säsongen är över gäller givetvis försäkringen som sig bör. Det rör sig om två helt olika upplägg. Jag har läst många av dina inlägg och jag har svårt att följa en röd tråd vad du egentligen vill få förändrat. Tycker du att det är bättre att folk åker ut på gruppkörningar där de hetsas att köra i ett högre tempo än vad de är kapabla till. Nu har jag inte följt olycksstatistiken på gruppkörningar senaste åren, men jag minns en tid där det kraschades i tid och otid inte sällan där folk fick men för livet eller t om fick sätta livet till. Är det inte bättre då att folk kan anmäla sig till en SMC kurs där de kan utvecklas som förare, känna lite gemenskap med andra deltagare och byta tips och erfarenheter under en dag och komma ödmjuk därifrån med ett lite stukat självförtroende om de nu lyckas bromsa sig omkull i ett lågfartsparti. Det lär inte kosta bolagen särskilt mycket jämfört med om folk kraschar ute i trafiken. Det är fortsatt personskadorna som kostar inte ersättning för skadorna på hojarna. En rehabilitering lär kosta åtskilliga 1000% mer än en hoj i dyraste klassen.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hur skall du ha det? Kommer dom eller kommer dom inte?[ Naturligtvis finns det båda grupperna.

Sedan finns det ett formellt problem med dom racepreppade hojarna som körs med regplåt. Dom är inte tillåtna för vägtrafik. Hojen kan teoretiskt vara fullständigt livsfarlig enligt transportstyrelsens synsätt.
Naturligtvis är hojen i toppskick funktionsmässigt för sin uppgift.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Svar till harmon rabb

Mina förslag har bara gällt mindre förändringar i kursutbudet och enbart berört snabb grupp. Åttio procent av deltagarna kommer inte att märka någon större skillnad mot idag. Ett av förslagen är att snabb grupp omvandlas till premiumlicens grupp innehållande steg 1, 2, 3 och 5. I den gruppen krävs inte trafikförsäkring och svemoförsäkring skall gälla istället. Den gruppen kan tillämpa ett något tuffare körsätt än övriga.

Jag tror att en sådan lösning kan lugna ner fb så att dom inte inför en massa restriktioner i lugn och medelgrupp med utebliven vagnskada m.m.
 
Last edited:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
[ Naturligtvis finns det båda grupperna.

Sedan finns det ett formellt problem med dom racepreppade hojarna som körs med regplåt. Dom är inte tillåtna för vägtrafik. Hojen kan teoretiskt vara fullständigt livsfarlig enligt transportstyrelsens synsätt.
Naturligtvis är hojen i toppskick funktionsmässigt för sin uppgift.

Vilka delar anser du vara nödvändiga när man kör kurs på bana för att uppfylla säkerheten? Blinkers???
Vi utbildar i att hantera hojen, inte att fippla med helljuset eller att stänga av blinkersen, antalet racepreppade motorcyklar i steg 1-4 är minimalt, att om man vill skruva av blinkers och backspeglar(som vi ändå tejpar över av säkerhetskäl) för att minska kostnaderna vid eventuell marksyning är väl ingen stor grej.
För övrigt kör vi alltså inte i trafiken och utbildar utan på särskilda banor och försäkringsbolagets krav var att regplåten skulle sitta på, så inte ens de anser att det är nödvändigt med originalkåpor och blinkers.

Vad är egentligen ditt problem??? Allt du tar upp ses av andra(försäkringsbolag, SMC, deltagare och instruktörer) som ickeproblem, sida upp och sida ner bekräftar det.
De förslag du har om "snabb" oförsäkrad grupp finns redan täckt av SMC sport och andra motorklubbars licensträning eller andra organisatörers bandagar.

Rent praktiskt, hur tänker du begränsa hastigheten i din gruppindelning?

Dina argument ekar ihåligt, ingen håller med dig, kanske dags att fundera igenom din ståndpunkt?
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Svar till harmon rabb

Mina förslag har bara gällt mindre förändringar i kursutbudet och enbart berört snabb grupp. Åttio procent av deltagarna kommer inte att märka någon större skillnad mot idag. Ett av förslagen är att snabb grupp omvandlas till premiumlicens grupp innehållande steg 1, 2, 3 och 5. I den gruppen krävs inte trafikförsäkring och svemoförsäkring skall gälla istället. Den gruppen kan tillämpa ett något tuffare körsätt än övriga.

Jag tror att en sådan lösning kan lugna ner fb så att dom inte inför en massa restriktioner i lugn och medelgrupp med utebliven vagnskada m.m.

Att man infört vidare steg mot licens (steg 5-) där försäkringen inte gäller är väl ett rätt tydligt tecken på att man vill slussa förare vidare som annars drar upp tempot i steg 1-4. Om jag hade det tempot i mig hade jag inte tvekat att köra vidare på de övriga stegen och helt struntat i försäkringen. Den har rätt liten betydelse för min del, men jag vet att den är avgörande för många för att de ska känna sig trygga i ett delta. Jag hade mycket hellre sett att det fanns en olycksfallsförsäkring som var glasklar där det inte lämnar tolkningar vad som gäller. Idag har jag två stycken och jag är inte helt 100% på att de verkligen gäller. Enligt de svar jag fått bör de göra det, men man vet ju vid det här laget hur försäkringsbolag arbetar. De är bokstavstolkare av rang. Jag är rätt övertygad om att många kör med dåligt personskydd. I det sammanhanget väger vagnskada lätt.

Vidare tycker jag att det är viktigt att man får homogena grupper så att det inte uppstår enorma fartskillnader. SMC har varit framgångsrika där tycker jag. Sedan ser jag inte heller problemet med att det finns väldigt snabba förare. Deras bekvämlighetszon är på en annan nivå än de som kör i lägre grupper. Sedan minskar givetvis marginalerna desto fortare det går och skaderisken är så klart större om en i en snabb grupp får highsider än när någon i en långsam grupp bromsar omkull sig inför en lågfartskurva. Låt SMC och försäkringsbolagen förhandla fram hur de vill ha det. Sedan kan så klart vi övriga ha synpunkter på det hela. Vi kan rösta med vilka bolag vi väljer och man kan så klart själv välja om man vill delta i kursutbudet eller inte. SMC känns nog tryggast av alla som arrangerar kurser/bandagar. De har ett upplägg och de har tydliga restriktioner som är satt snävare än gemene arrangör av vanliga bandagar.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Cb_tobbe verkar enligt egen utsago ha kört steg 1-3 men inte 4.

Det förklarar varför han verkar tro att steg 4 i dag är "fri pangning" (med trafikförsäkring) vilket inte stämmer.

Steg 4 är valda delar ur steg 1-3, deltagaren får (oftast) själv välja något moment ur de andra stegen som han/hon vill öva mer på.

Allt detta som cb_tobbe tjatar om att lyfta deltagare som vill köra fort till en svemo-försäkrad (licens) verksamhet istället för en med trafikförsäkring är ju exakt det SMC redan gjort med steg 5+6.

Tycker inte att det kan bli tydligare än i dag.
Och jag förstår inte hur man inte kan förstå det upplägget.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Problemet är att om fler bolag inför restriktioner som flera fb redan har gjort. Då får tl börja att lägga pussel med olika försäkringsvillkor istället för att placera deltagarna i rätt grupp efter deras fart och kompetens.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Cb_tobbe verkar enligt egen utsago ha kört steg 1-3 men inte 4.

Det förklarar varför han verkar tro att steg 4 i dag är "fri pangning" (med trafikförsäkring) vilket inte stämmer.

Steg 4 är valda delar ur steg 1-3, deltagaren får (oftast) själv välja något moment ur de andra stegen som han/hon vill öva mer på.

Allt detta som cb_tobbe tjatar om att lyfta deltagare som vill köra fort till en svemo-försäkrad (licens) verksamhet istället för en med trafikförsäkring är ju exakt det SMC redan gjort med steg 5+6.

Tycker inte att det kan bli tydligare än i dag.
Och jag förstår inte hur man inte kan förstå det upplägget.
Finns det någon anledning att ha deltagare i försäkrade grupper som ändå vill satsa på bankörning. Då är det naturligtvis bättre för alla att den kursen startar direkt som svemoförsäkrad kurs
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Kan nån förklara för mig vad som är syftet med SMC:s kursverksamhet?

Är det nån som vet?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kan nån förklara för mig vad som är syftet med SMC:s kursverksamhet?

Är det nån som vet?
Den har helt klart förändrats efter införandet av steg 5 och 6 , bemanning av bandagar, funktionärer på rr sm m.m. under smc sport. I visionen står det att smc sport har smc sport har som mål att arrangera rr sm. Syftet är helt klart att ge sig in på ren svemo verksamhet.

Narturligtvis är den stora volymen av smc utbildningen inriktad mot den ''normala'' mc föraren fortfarande och den skall man naturligtvis värna om.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Nej, läs igen, vad är syftet med SMC:s KURSVERKSAMHET.
Inte SMC Sports.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
CB_tobbe. Du har ältat detta i över en månad på flera forum. Du vägrar förstå, kan inte ta till dej svaren du fått, fortsätter generalisera och fantisera. Det är så svårt detta för dej att förstå!

Kanske är nu ett bra tillfälle att lägga det här bakom dej och gå vidare, tycker du inte? Slippa den här tråden där du hela tiden måste konstruera nya antaganden och situationer. Lägga din energi på nåt annat? Läsa en bok, springa en mil, baka en kaka. Lägg ner och logga ut. Lycka till, jag tror du klarar det.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nej, läs igen, vad är syftet med SMC:s KURSVERKSAMHET.
Inte SMC Sports.
Men det har ingen betydelse eftersom all verksamhet som inte smc school lyckas ''försäkra'' flyttas till sport eller bandagsvärlden. Så det är bara en organisatorisk uppdelning för att '' lura'' svemo eller försäkringsbolag.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Men det har ingen betydelse eftersom all verksamhet som inte smc school lyckas ''försäkra'' flyttas till sport eller bandagsvärlden. Så det är bara en organisatorisk uppdelning för att '' lura'' svemo eller försäkringsbolag.

Fel.

Försök igen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men det har ingen betydelse eftersom all verksamhet som inte smc school lyckas ''försäkra'' flyttas till sport eller bandagsvärlden. Så det är bara en organisatorisk uppdelning för att '' lura'' svemo eller försäkringsbolag.
Men nu får Du väl ta mig tusan kamma till Dig och ge Dig i all Din självgodhet!:mad: Du avfärdas andras frågor med helt irrelevanta påståenden som både saknar verklighetsförankring och dessutom är felaktiga!

Delar i School-verksamheten steg 1-4 som i framtiden eventuellt inte passerar försäkringsbolagens öga kan behandlas på tre sätt:

1 - SMC kan köra vidare med verksamheten utan kasko-försäkring, så länge trafikförsäkringen gäller. Det kan ske på särskilda dagar, i ett särskilt steg eller i en ny del av School.

2 - Om FB inte accepterar att momentet kan bedrivas under trafikförsäkringslagen och momentet råkar passa in i Sports tävlingsdel kan den läggas där. Men INGET som inte har med "korpenracing" steg 5-6 hamnar i Sport, det är ingen slaskhink för överblivna kursavsnitt. Att grundlöst påstå något sådant utan att exemplifiera vad som avses är infantilt, varken mer eller mindre.

3 - SMC kan stryka de delarna ur kursverksamheten.

SMC sitter i regelbundna möten med både FB och SVEMO, mellan parterna finns inga hemligheter och man delar varandras ambitioner. Där luras ingen. Och sluta nu måla f-n på väggen angående FB:s inställning, SMC företräder medlemmarna och försöker hålla villkoren så generösa som möjligt, utan att blunda för de faktiska skadekostnaderna.

Du är varken den förste eller siste som funderat på hastighetsbegränsningar för snabb grupp steg 1-4, alternativt att köra den inom Sport (då de kunskaperna är en bra grund för vidare förarutveckling), men tills vidare anser SMC att det skulle straffa ut de duktiga landsvägsförare som behöver öva i lite högre tempo. Skadestatistikmässigt saknas även det incitamentet, de som går steg 1-4 med landsvägsreggad banhoj kör oerhört sällan med helförsäkring och därigenom är de skadorna inte av stor omfattning. Därmed slösar Du oerhörd kraft på vad som än så länge är en icke-fråga.

Så - Svara nu på Rickens fråga eller låt bli, men sluta spekulera i det Du inte begriper eller har någon insyn i.

Någon j-a ordning får det lov att vara i ett parti. Och på SH.com
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top