Länsförsäkringar gör om MC försäkring

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Var det billigare förr? Vad jag minns rakade premierna i höjden några år efter att Gixxer750 lanserats, kanske tidigt 90-tal?

Jag tycker premierna åkt upp och ner om man tittat över tid, motarder t.ex har varit både snorbilliga och asdyra att försäkra beroende på epok.

Var inte allt bättre förr? :hihi
På den tiden var det väl rimligtvis färre MC i trafik, färre med MC-kort och troligtvis färre tillbud.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
På den tiden var det väl rimligtvis färre MC i trafik, färre med MC-kort och troligtvis färre tillbud.

Det var inte ett skit bättre förr men det är fan så mycket värre idag... :D

--

Intressant är ju också att man kan få 3 olika priser vid 3 olika samtal till samma försäkringsbolag när man jagar premier. Detta stärker ju min teori om att bolagen inte har en aning om vad de räknar på/hur de räknar. Alternativt att de inte har koll på vad för folk de anställer då det hela tiden blir olika bud. För mig är detta väldigt oseriöst!

Sen är det väl väldigt få sporthojar som har mer än halvförsäkring när man tänker på saken? Så lagning av vurpade hojar vid lättare marksyning kan väl inte vara så hemskt stor kostnad för bolagen? Kanske har fel där...

Sen pratade jag med en bekant idag som la sig med sin hoj för ett tag sedan. Blev rätt mörkrädd när han berättade att verkstaden (kommer inte nämna den vid namn) vid lagningen av hojen bytte hongkong-sliponet till ett Acra och biltemastyre med tillbehör till orginal. Bara så där helt automagiskt. Bolaget stod ju för pengarna...
Klart premierna blir höga då... :crash

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

...och färre att slå ut kostnaden på.
BättreFörrgrejen handlar nog oftare om förändrad livssituation?
Idag ska mina surt förvärvade täcka el till tre xboxknarkare, bidra till Falkengrens hundramiljonersbonusar och en massa smartphoneräkningar. Och just det. Tre spotifykonton också.

Har knappt råd med däck nuförtiden. Det var bättre förr.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Idag ska mina surt förvärvade täcka el till tre xboxknarkare, bidra till Falkengrens hundramiljonersbonusar och en massa smartphoneräkningar. Och just det. Tre spotifykonton också.

Har knappt råd med däck nuförtiden. Det var bättre förr.

Man får ju prioritera :) Gäller ju att tänka på sånt innan man försätter sig i den situationen :huvet

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Försäkringsfrågorna, har SMC jobbat intensivt med sedan mitt på 70´talet, och det gör vi fortfarande...
Att vi sedan kan vara överens om att hojen i sig inte är farlig, det är en given förare som gör den farlig - ställer då till frågan om hur kan vi identifiera den farliga förare!
Inga har hidentills hittat lösningen på frågan, inom lagens gränser!
Därför kan man tycka att "black box" systemet kanske kan vara en del av lösningen - fast det är nog inga som tycker så bra om denna, eftersom friheten att gassa tas bort!

Tyvärr är det inte bara friheten att gasa som kan tas bort. Nu har ju Trafikverket, sent om sider men dock, kommit på att det är lika farligt att vara trött som att vara alkoholpåverkad.
MEN har problem att hitta ett sätt kontrollera det.

En "svart låda" skulle kunna få fast de som kör för länge. 160 mil på 24 timmar t.ex. :(

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Nån som kollat försäkringar hos LF efter årsskiftet? Jag upplever att priset sjunkit rejält och hamnar i klass med svedea o bilsport & MC när det gäller street fighter. När det gäller supersport har det gått ner rejält också men för mig som bor i sthlm är det fortfarande för dyrt.... En kompis på landet fick pris på en R1 för 37k men med nya försäkringen sjönk det till 21k. Fortfarande mycket men stooor skillnad.

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Nån som kollat försäkringar hos LF efter årsskiftet? Jag upplever att priset sjunkit rejält och hamnar i klass med svedea o bilsport & MC när det gäller street fighter. När det gäller supersport har det gått ner rejält också men för mig som bor i sthlm är det fortfarande för dyrt.... En kompis på landet fick pris på en R1 för 37k men med nya försäkringen sjönk det till 21k. Fortfarande mycket men stooor skillnad.

31 papp för halvförsäkring/år på min K7... vilket erbjudande!

jetson

Guest
Nån som vet hur dom fördelar premien, är det uppdelat på 12 eller betalar man mer på sommarn/mindre på vinterhalvåret?

Det blir nog dealbreakern för dom med premier över 30k/år... kan jag tänka mig :rolleyes:

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Nån som vet hur dom fördelar premien, är det uppdelat på 12 eller betalar man mer på sommarn/mindre på vinterhalvåret?

Det blir nog dealbreakern för dom med premier över 30k/år... kan jag tänka mig :rolleyes:

Jag läste att den var säsongsberoende

KnutHerta

Medlem
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Honda CB1000RA -09

Ja det har blivit riktigt "billigt" med sporthoj nu. Kollade R1 -08 som kostade 20k innan och nu landade det på 11k istället. Generellt fick jag priser mellan 11-15k för 1000cc sporthojarna från -08 och framåt. Så man är ju lite sugen att uppgradera till denna säsongen :) (25 år, kk 7år, landet)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Ja det har blivit riktigt "billigt" med sporthoj nu. Kollade R1 -08 som kostade 20k innan och nu landade det på 11k istället. Generellt fick jag priser mellan 11-15k för 1000cc sporthojarna från -08 och framåt. Så man är ju lite sugen att uppgradera till denna säsongen :) (25 år, kk 7år, landet)

Kewl!
Glöm inte bort att du precis lämnat gruppen 18-24 år och att cykeln blev ett modellår äldre innan du drar för stora växlar på det här bara

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj

Vill minnas att 80% av min premiekostnad är typ juni-augusti.
Avställningskrångel är iaf inte värt besväret vilket jag tycker är bra.

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Hmm.... Ja inte blev den billig för mig.
Iaf inte om man jmf med den jag har hos Folksam.
Det blev 3000-5000kr dyrare om jag skulle byta över till LF. :va
Inga skador, är över 35, hus försäkrat hos LF, bor i Mölndal.

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Hoj
K7
33, Guldkund hos LF bor i Stockholm och då vill dom ha 17700 hel/hel och jag tror förra året var preimen 28000 så en säkning har det nog blivit.

tarantella

Medlem
Gick med
25 Jul 2009
Hoj
Cbr600rr-07, Cbr600rr-05
Blev lite nyfiken jag också.
29 år boende i småstad, mc kort sen 2009. Inga andra försäkringar hos Lf. 8531 hel, 6252 halv för en cbr1000rr-06. Helt ok faktiskt.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag ringde igår morse och fick också helt okej premier.

12k hel/helår , 8.5k halv/helår. Samma premie för både R1:an och R6:an.

32 år, boendes i Storstockholm.

Idag har jag avställningsbar halv hos LF som kostar 16800:-/år, men då den är avställd och bara garageförsäkrad under vintern så landar jag väl på en 10:a idag. Så på halvförsäkringen så är det bara kanske 1500:- billigare, men hel är en rejäl minskning med den nya premien.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Dom ville inte helförsäkra min dödsmaskin...
Trafik gick på 14593 helår, 24 år, suzuki gsxr 1000 -02, tog kortet 2011, medelstor stad

Deras systerbolaget, suzuki märkesförsäkringar, ger mig en premie på ca 9000kr hel/hel.
Varför är jag inte värd lika mycket hos alla?:gråta

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...