Läst nya BIKE?

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Re: Re: Rörken

TomK skrev:
Måndagar, maj-september, kl 18-22. Max 15 personer i varje grupp, men du kan med Duken köra i vilken grupp som helst. Motardgruppen går, men du kommer att känna dig som ett rundningsmärke :) Landsvägsgruppen funkar kanonfint, då kan du slåss med Rettor och Blades på lika villkor eller hänsynsgruppen om det är första gången på bana och du vill ta det lugnt. Ljudkrav med max 100dB uppmätt vid förbipassering.

Sedan kan du ju haka på med över till Åland i Kristi Himmelfärd - det är bankörning i dagarna tre och då helt utan publik - bara vi motardfånar som apar oss :)

100dB var inte mycket!! :rolleyes: Gör gnistgaller stor skillnad?? :rodnar

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
farmerlip skrev:
Här är hon.....

Hoppsan! trodde att jag hade hittat ett lagom sjukt namn efter en favoritbok men med den bilden är det ju kört... får helt enkelt byta namn då... Thank you bloody much Tommy som mr Fawlty skulle ha sagt...

/Hising

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Re: Re: Re: Rörken

Poffer skrev:
100dB var inte mycket!! :rolleyes: Gör gnistgaller stor skillnad?? :rodnar

Ja, det slår sönder ljudvågorna ganska rejält. Men det är mycket annat som spelar in också. Det upplevda ljudet överrensstämmer heller inte alltid med det uppmätta och för oss är det mest viktigt vad som är upplevt oljud ca en kilometer bort, där folk bor som klagar på oss...

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nån skrev nåt ovan om en metallstrumpa....
Har jag fattat rätt om jag tror att man bara hänger den på utblåset på ljuddämparen och hoppas det sänker ljudnivån tillräckligt? Laborera lite med längden på den kanske... Vore ju fint om det räckte. Är rätt sugen på att testa rörken nån gång...

Hising -> Du blev bortplockad pga ljud med org.dämparen på din Husa har jag för mig (strax efter kraschen). Korrekt? Då är det ju rätt kört för mig oxå :( Dela gärna med dig av åtgärder du gör på din hoj för att klara 100dB.

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Supermoto skrev:

Hising -> Du blev bortplockad pga ljud med org.dämparen på din Husa har jag för mig (strax efter kraschen). Korrekt? Då är det ju rätt kört för mig oxå :( Dela gärna med dig av åtgärder du gör på din hoj för att klara 100dB.

Tog en Molly eller gipsankare eller vad man nu vill kalla dom och expanderade upp i utblåset(tog ca 1½ minut). Den utvidgar sig som en stjärna. Längst ut får man då en skruv som man kan sätta på något plåtbleck eller liknande för att ytterligare sänka ljudnivån. Dock är det extremt svårt att värdera om det ger någon ljudsänkning då jag tycker att insugsljudet är det som är värst när man står och tomvarvar. Vi får se på måndag...

/Hising

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nurse Ratched skrev:
Tog en Molly eller gipsankare eller vad man nu vill kalla dom och expanderade upp i utblåset(tog ca 1½ minut). Den utvidgar sig som en stjärna. Längst ut får man då en skruv som man kan sätta på något plåtbleck eller liknande för att ytterligare sänka ljudnivån. Dock är det extremt svårt att värdera om det ger någon ljudsänkning då jag tycker att insugsljudet är det som är värst när man står och tomvarvar. Vi får se på måndag...

/Hising
Utan att vara ljudprofessor....
Skulle man inte kunna använda Molly'n och sen fästa en böj som vinklar bort ljudet från där de står och mäter. Alltså, står de på högra sidan så vinklar man blåset åt vänster och vice versa.... Kanske börjar greppa efter halmstrån nu....

Men idén med blecket borde ju göra nån slags verkan eftersom blecket väl slår sönder pulserna rätt bra. Keep me (us) posted hur det går :tummenupp

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Supermoto skrev:
Utan att vara ljudprofessor....
Skulle man inte kunna använda Molly'n och sen fästa en böj som vinklar bort ljudet från där de står och mäter. Alltså, står de på högra sidan så vinklar man blåset åt vänster och vice versa.... Kanske börjar greppa efter halmstrån nu....

:tummenupp

Tack för idén! nu har jag lite olika finmaskiga nät och plåtar som jag ska experimentera med men självklart ska jag testa idén med en plåt som vinklar bort ljudet. Bara det ser bra ut på mätaren... Kärringen som bor bredvid och klagar bryr jag mig mindre om... Egentligen är jag ohyggligt tolerant men de som bara vill hindra sansade hobbies(!) får mig att se rött. Säkert nån akademisk j**la fågelskådare och körsångare

/hising

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...