något oklart med det jag skrev att jag kan ha missat???
men tack för svaret och länk.
Lugnt.
Det är dock ett bärande inlägg i tråden, och jag sneade lite på ditt "funderar på om SMC verkligen jobbar för mig som motorcyklist".
Jag följer SMCs arbete på mycket nära håll. Jag försöker ta mig tid att gå på räckeskonferenser, Transportforum, Tylösandsveckan och andra evenemang där vår framtid stöts och blöts.
Att vara med som registrerad deltagare på ett sådant flerdagarsarrangemang kostar åtskilliga tiotusentals kronor. Inga problem så länge "någon annan" betalar.
Jag smiter in.
Det går att göra. Ta reda på vilka föreläsningar som är mest intressanta ur MC-perspektiv, häng av ytterkläderna i bilen (ja, tyvärr, det är mer stealth i detta fallet) och glid in med ett anteckningsblock i handen, busy busy. Tänk Dr Rosenpenis.
Nackdelen är att man som objuden måste lägga band på sig. Man får bita på pennan tills det krasar och knyta händerna bakom stolsryggen för att inte vråla rätt ut och konfrontera vansinnet man får lyssna till.
De som för vår talan i dessa sammanhang är Maria Nordqvist, med titeln "politisk sekreterare" och Dansken, så klart.
Båda gör ett fantastiskt arbete. Dansken - det vet vi redan. Han är charmig och nätverkande. Och dansk.
Fast på ett bra sätt.
Maria förtjänar mycket mer credd än hon redan får.
Hon har en arbetskapacitet som imponerar stort, och är fruktad av de som tvingas upp att diskutera med henne. Påläst och kunnig, vass på gränsen till skarprättarelak och med en stämma som lätt når ut i ett fullsatt auditoriom.
Jag håller inte för otroligt att Maria behöver ersättas med två tjänster på kansliet den dag hon slutar.
Och ändå...
I mer än fem år nu har SMC bett och vädjat till oss att se över våra hastigheter.
Anledningen till det är enkel:
För varje sak SMC vill ta upp med Trafikverket, så kommer senaste statistiken över hastighetsöverträdelser upp.
"Talk to the hand"
Gång på gång på jävla gång!
Jag har sett det hända - gång på gång.
Alla vettiga, välunderbyggda och klockrent presenterade argument skjuts i sank av att en bild på en jävla byfåne visas upp, som bombar förbi en fartkamera på bakhjulet, eller med fingarar i luften - eller både och.
Så.
Jävla.
Tröstlöst.
Precis så barnsliga är företrädarna för Trafikverket. Det verkligen svårt att föreställa sig innan man sett det hända.
Jag fattar inte att våra representanter orkar hålla på som dom gör - det är ett förbannat otacksamt jobb.
Dom behöver en enda sak av oss: arbetsro och en väg framåt. Ett tydligt brott i kurvan över registrerade hastighetsöverträdelser mot ATK och över slang skulle kunna ge dem det andrum dom behöver för att diskutera verklig trafiksäkerhet med Trafikverket.
Somliga har redan tagit detta till sig.
Till alla andra som tvivlar på att hastighet är den enda avgörande faktorn bakom MC-olyckor vill jag bara säga att det är extra viktigt att tänka på hur man kör och var man gör det. Bara så kan vi skapa yta åt våra företrädare att verkligen åstadkomma något.