Läsvärt i MC-folket #2.19

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nja, Anders tror att det förmodligen har haft "en positiv effekt på trafiksäkerheten" och...
...jag har ju faktiskt inte köpt någon "väldigt kraftig motorcykel" sedan det infördes! :fakta
Fast jag tillhör förståss inte "en del unga män" :rodnar

– Jag delar inte deras uppfattning utan tycker att det har fungerat bra. Det har givit en betydande skatteintäkt, det har förmodligen haft en positiv effekt på trafiksäkerheten. Det har förmodligen gjort att en del unga män som annars kanske hade köpt väldigt kraftiga motorcyklar med rätt hög skaderisk, kanske har väntat i några år med att göra det och det tror jag i grund och botten varit bra, säger Anders Borg.


https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5889528
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hemma igen.

...och ni diskuterar trafikförsäkringspremien?

Okay, då tar vi det först.

Vi glömmer, vi glömmer, vi glömmer.
Det är det sorgliga med svensk politik. Väljarna har guldfiskminne, och tack vare det kommer politikerna undan, gång på gång.
Ni har hört mig säga det förut, men häng med här:


Den planerade trafikförsäkringsreformen var det mest radikala som skissats på i Sverige på typ 50 år.
Den skulle - om Moderaterna vågat driva den, vänt upp och ner på en stor del av samhället.

Steg1, det vi lever med idag, är en 32 procentig beskattning av trafikförsäkringspremien.
Den var till för att täcka utgifter för patientrelaterade rehabilteringskostnader av trafikoffer i olyckor som redan skett.

Alltså skett då, innan 2007 när reformen sjösattes. En slags historisk kompensation för vård som lämnats till trafikoffer utan att kunna debiteras vidare på försäkringsbolagen.

Udda, men inte jätteradikalt.


Steg 2 däremot...

Den tänkta, och presenterade fortsättningen var så galet radikal att inte ens Moderaterna, inte ens under Per Schlingmanns regim vågade gå vidare med den.
Det märkliga är att steg 2 inte kritiserades på ett politiskt/ideologiskt plan, utan att skaparna själva fick kalla fötter.

I korthet gick steg 2 ut på att ansvaret för vård och rehabiliteringen av trafikskadade skulle lyftas bort från Landstingen, för att i stället läggas i händerna på det försäkringsbolag som svarade för trafikförsäkringen på aktuellt fordon.
Bakgrunden till önskan att runda landstingen var missnöje med hur man använde resurserna.
Det tog, och tar för lång tid att rehabilitera trafikoffer, och inte sällan förvägras dessa den mest effektiva vården - oftast beroende på simpla kontoföringsteknikaliteter. Systemet är för uppstyckat, och det finns inget incitament, varken då eller idag, att få tillbaka den skadade personen i fullt arbete på kortast rimliga tid.

Vi har alla sett någon bekant eller anhörig fastna i limbo antingen i själva sjukvården, eller i skärningen mellan sjukvård/försäkringskassa/åtgärder.

Försäkringsreformen skulle råda bot på detta, där patienten skulle få sitt försäkringsbolag som huvudman och bolagets ansvar var något i still med "fullständig rehabilitering på kortast rimliga tid".
Kom ihåg att "arbetslinjen" gällde vid denna tiden. Staten kunde inte acceptera att trafikskadade tillbringade månader och år i en vårdkarusell, när dom egentligen behövdes ute på arbetsmarknaden.

En djärv reform, som faktiskt hade kunnat ge just oss - motorcyklisterna, extra stora fördelar.
Men, vi valde att protestera. Vi satte oss aldrig in i vad steg 2 skulle innebära, utan protesterade redan mot steg 1.

Så vad fick vi?
Steg 1 - den värdelösa delen, rent av den kostsamma delen, som presenterades som en kompensation för vård redan lämnad.
Nu maskerad som en punktskatt, och skamligt nog dessutom presenterad som en slags "trafiksäkerhetsåtgärd".

Ja, det är skamligt - att man kan få komma undan med sådan historieomskrivning.
Upphovsmännen vågade inte köra vidare på sitt uppslag. Det kan jag till viss del förstå - hade man kunnat smyga igenom detta hade det varit en kursändring i stil med när socialisterna försökte driva igenom löntagarfonderna.

Kanske vågade man inte riskera debatt, kanske fick man annat viktigare att rådda med.
Kvar står 32% som påminnelse varje gång man betalar sin försäkring.
Surt?
Jag för min del är mest sur över att vi aldrig fick se förändringen som steg 2 hade inneburit. Jag tror det hade varit bra för oss.


...och glöm inte att dessa 32% ändå är en nysning jämfört med de jobbskatteavdrag vi fick under samma regim.
Surt för pensionärer med flera fordon reggade och i trafik, men ändå - de flesta av oss gick plus under den perioden.
 
Last edited:

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Man läser ledaren och Danskens krönika och känner piskan vina. Ka-tisch!!! Men exakt vad är moroten?
Att vi får köra i bussfil, fler p-platser och lanesplitta om vi håller hastigheten? Heja.

Om det nu är någon slags kohandel som pågår med Trafikverket vill man ju veta exakt vad som ligger i korten. Då blir kanske fler motiverade att hålla hastigheten? Skulle önska att SMC var tydligare och mer konkret i den här frågan.

Att Trafikverket hatar individualism, frihet och situationsanpassad hastighet framför regler, tvång och överförmynderi vet alla nu om man inte redan förstått det sen tidigare. Frågan man ställer sig är hur framgångsrik SMC strategi att spela med verkligen är? Intrycket från utsidan är att Trafikverket snällt sitter i möten och delar statistik och politiska trafikmål men högaktningsfullt skiter i SMC. Utgången är redan bestämd på förhand, av politiker och tjänstemän, istället för av oss som älskar att köra hoj. Exempelvis verkar debatten om dödsolyckor med körkortslösa kriminella som buntas ihop med laglydiga mc-åkare i statistiken gjort noll intryck på byråkraterna? Visst är Steg-utbildningar, avrostning, Knix, certifiering av instruktörer och inte vet jag hälften av allt bra SMC gör fantastiskt men inte verkar det fungera på Trafikverket i alla fall.

Ett annat sätt att se på saken är att 2019 blir sista sommaren man är fri och anpassar hastighet därefter. Det kanske inte spelar så himla stor roll när Trafikverket har en agenda så man kanske lika gärna ska ta sista chansen att köra i eget tempo?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hemma igen.

...och ni diskuterar trafikförsäkringspremien?

Okay, då tar vi det först.

Vi glömmer, vi glömmer, vi glömmer.
Det är det sorgliga med svensk politik. Väljarna har guldfiskminne, och tack vare det kommer politikerna undan, gång på gång.
Ni har hört mig säga det förut, men häng med här:


Den planerade trafikförsäkringsreformen var det mest radikala som skissats på i Sverige på typ 50 år.
Den skulle - om Moderaterna vågat driva den, vänt upp och ner på en stor del av samhället.

Steg1, det vi lever med idag, är en 32 procentig beskattning av trafikförsäkringspremien.
Den var till för att täcka utgifter för patientrelaterade rehabilteringskostnader av trafikoffer i olyckor som redan skett.

Alltså skett då, innan 2007 när reformen sjösattes. En slags historisk kompensation för vård som lämnats till trafikoffer utan att kunna debiteras vidare på försäkringsbolagen.

Udda, men inte jätteradikalt.


Steg 2 däremot...

Den tänkta, och presenterade fortsättningen var så galet radikal att inte ens Moderaterna, inte ens under Per Schlingmanns regim vågade gå vidare med den.
Det märkliga är att steg 2 inte kritiserades på ett politiskt/ideologiskt plan, utan att skaparna själva fick kalla fötter.

I korthet gick steg 2 ut på att ansvaret för vård och rehabiliteringen av trafikskadade skulle lyftas bort från Landstingen, för att i stället läggas i händerna på det försäkringsbolag som svarade för trafikförsäkringen på aktuellt fordon.
Bakgrunden till önskan att runda landstingen var missnöje med hur man använde resurserna.
Det tog, och tar för lång tid att rehabilitera trafikoffer, och inte sällan förvägras dessa den mest effektiva vården - oftast beroende på simpla kontoföringsteknikaliteter. Systemet är för uppstyckat, och det finns inget incitament, varken då eller idag, att få tillbaka den skadade personen i fullt arbete på kortast rimliga tid.

Vi har alla sett någon bekant eller anhörig fastna i limbo antingen i själva sjukvården, eller i skärningen mellan sjukvård/försäkringskassa/åtgärder.

Försäkringsreformen skulle råda bot på detta, där patienten skulle få sitt försäkringsbolag som huvudman och bolagets ansvar var något i still med "fullständig rehabilitering på kortast rimliga tid".
Kom ihåg att "arbetslinjen" gällde vid denna tiden. Staten kunde inte acceptera att trafikskadade tillbringade månader och år i en vårdkarusell, när dom egentligen behövdes ute på arbetsmarknaden.

En djärv reform, som faktiskt hade kunnat ge just oss - motorcyklisterna, extra stora fördelar.
Men, vi valde att protestera. Vi satte oss aldrig in i vad steg 2 skulle innebära, utan protesterade redan mot steg 1.

Så vad fick vi?
Steg 1 - den värdelösa delen, rent av den kostsamma delen, som presenterades som en kompensation för vård redan lämnad.
Nu maskerad som en punktskatt, och skamligt nog dessutom presenterad som en slags "trafiksäkerhetsåtgärd".

Ja, det är skamligt - att man kan få komma undan med sådan historieomskrivning.
Upphovsmännen vågade inte köra vidare på sitt uppslag. Det kan jag till viss del förstå - hade man kunnat smyga igenom detta hade det varit en kursändring i stil med när socialisterna försökte driva igenom löntagarfonderna.

Kanske vågade man inte riskera debatt, kanske fick man annat viktigare att rådda med.
Kvar står 32% som påminnelse varje gång man betalar sin försäkring.
Surt?
Jag för min del är mest sur över att vi aldrig fick se förändringen som steg 2 hade inneburit. Jag tror det hade varit bra för oss.


...och glöm inte att dessa 32% ändå är en nysning jämfört med de jobbskatteavdrag vi fick under samma regim.
Surt för pensionärer med flera fordon reggade och i trafik, men ändå - de flesta av oss gick plus under den perioden.

Att inte få sitt försäkringsbolag som huvudman är inget som jag direkt känner är en förlust. Försäkringsbolagens logik känns som ett lotteri och med t.ex. Folksam, som ogillar motorcyklister, skulle jag nog ligga värre till än nu.
Men det vet jag inte.
Jobbskattebidraget skulle sparas ifall man blev sjuk eller arbetslös! :fakta Hur många kommer ihåg det och, än värre, hur många sparade bidraget istället för att spendera? Som sagt, minnet är kort.

Nu blev jag varken sjukskriven eller arbetslös så jag är väl en vinnare då? Men hade vi haft valfrihet, högerns mantra, hade jag gärna avstått jobbskattebidraget mot en sjuk- och arbetslöshetsförsäkring som säkrar att jag slipper gå ifrån hus och hem. :fakta

Men valfriheten är ju inte att kunna välja det jag vill ha utan att välja det privata, oavsett om det är bättre eller sämre...

Man läser ledaren och Danskens krönika och känner piskan vina. Ka-tisch!!! Men exakt vad är moroten?
Att vi får köra i bussfil, fler p-platser och lanesplitta om vi håller hastigheten? Heja.

Om det nu är någon slags kohandel som pågår med Trafikverket vill man ju veta exakt vad som ligger i korten. Då blir kanske fler motiverade att hålla hastigheten? Skulle önska att SMC var tydligare och mer konkret i den här frågan.

Att Trafikverket hatar individualism, frihet och situationsanpassad hastighet framför regler, tvång och överförmynderi vet alla nu om man inte redan förstått det sen tidigare. Frågan man ställer sig är hur framgångsrik SMC strategi att spela med verkligen är? Intrycket från utsidan är att Trafikverket snällt sitter i möten och delar statistik och politiska trafikmål men högaktningsfullt skiter i SMC. Utgången är redan bestämd på förhand, av politiker och tjänstemän, istället för av oss som älskar att köra hoj. Exempelvis verkar debatten om dödsolyckor med körkortslösa kriminella som buntas ihop med laglydiga mc-åkare i statistiken gjort noll intryck på byråkraterna? Visst är Steg-utbildningar, avrostning, Knix, certifiering av instruktörer och inte vet jag hälften av allt bra SMC gör fantastiskt men inte verkar det fungera på Trafikverket i alla fall.

Ett annat sätt att se på saken är att 2019 blir sista sommaren man är fri och anpassar hastighet därefter. Det kanske inte spelar så himla stor roll när Trafikverket har en agenda så man kanske lika gärna ska ta sista chansen att köra i eget tempo?

Hade fler för 20 år sedan förstått vad som skulle komma så hade det kanske kunnat undvikas men nu är det nog kört. Och kör man SportHoj 2019 som det sista året med frihet så bevisar det bara för Tragikvärket att de har rätt. De som bara nöjer sig med 300 mil om året i låg hastighet redan nu är väl de enda som kommer att kunna fortsätta. Och eftersom låg kunskap att framföra fordon, trots låg hastighet och ABS, gör en trafikant sämre på aktiv säkerhet, så måste hastigheten sänkas ännu mer...

Jag kommer att fortsätta att försöka flyga under radarn och sakta ner vid kamerorna men när "smart elektronik" kollar mig när jag är ensam på krokiga småvägar då är allt kört.
Då är det bara att klä sig i åtsittande Lycra och fortsätta på trampcykel, där gäller inga regler! :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kom igen nu, är det någon som på allvar tror att domedagen är här vad gäller MC-körning?

Snarare så börjar insikten trilla ned att trafikmiljön ”inte är optimal för motorcyklister” och det kanske rentav också trillar ned en insikt om att bil bara är ett av MÅNGA trafikslag som våra vägar är till för. Den första insikten står faktiskt nedskriven i Trafikverkets rapport för 2017.

Vi är med i EU och den fria rörligheten förutsätter såvitt jag vet att fordon godkända i ett EU-land får framföras i ett annat. Lycka till att få Tyskland att godkänna elektroniska hängslen på alla fordon bara för att Helldén kanske tycker det.

Den vanligaste MC-olyckan är en singelolycka på 70-väg. Inte alltid särskilt höga hastigheter men givetvis för höga i förhållande till omständigheter som underlag, omdöme, körförmåga och övrig trafik.

Det kom inte 100.000 tyska bögar till Sverige vid EU-inträdet heller.



Buy quality, cry once
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Vi är med i EU och den fria rörligheten förutsätter såvitt jag vet att fordon godkända i ett EU-land får framföras i ett annat. Lycka till att få Tyskland att godkänna elektroniska hängslen på alla fordon bara för att Helldén kanske tycker det.

Helfordonsgodkännande är helt klart bra poäng men samtidigt är det just Tyskland som förbjudit mc på vissa populära hojvägar, helt och hållet eller vissa tider. Samtidigt kommer kanske försäkringsbolagen haka på detta eftersom det lika mycket (eller kanske mest av allt faktiskt) handlar om pengar och kräva digital övervakning med nolltolerans för att försäkring osv ska gälla?

Det kom inte 100.000 tyska bögar till Sverige vid EU-inträdet heller.

Hade absolut föredragit det framför meningslös övervakning som inkräktar på den personliga integriteten. Tro inte att Trafikverket är på trafikanternas sida bara för att dom har ett politiskt uppdrag att "underlätta" kommunikation ur ett nyttoperspektiv - att man faktiskt kan köra hoj helt i onödan bara för att det är jävligt roligt är en totalt främmande tanke för dem och ingår självklart inte varken i deras uppdragsbeskrivning eller verklighetsuppfattning.

Att staten gör allt för att kontrollera medborgarna är inget konstigt - men att SMC håller fast vid en strategi som inte fungerar är desto mer värt att diskutera. Nu skyller man på "hårda nypor" och "sista chansen för oss motorcyklister" och vi ska vara jävligt glada om vi belönas med "framflyttade stopplinjer med cyklar i korsningen". Förihelvette!!! Hör ni inte hur löjligt dålig deal SMC är på väg att göra med Trafikverket?

Har man internt hos SMC ens diskuterat alternativa strategier? Vilka var dom och varför röstades dom ner?

Var är vinsten med att sitta med vid bordet om man inte har något att förhandla med? Det finns ett träffande gammalt talesätt: "You sit down at the conference table, look around and if you can´t spot the sucker it´s you." När SMC och Trafikverket möts kan man undra vem som är suckern...

Worst case scenario, SMC bränner alla broar och sätter hårt mot hårt. Vad kommer liksom att hända då? Hur kan det bli värre jämfört med alla redan existerade problem; för att ta några ur högen, färre och dyrare mc-parkeringar, livsfarliga vajerräcken - och jämfört med alla framtida hot som regskylt fram, ABS-krav, fler hastighetskameror.

En modern myt som Trafikverket sprider är att sänkt fart räddar liv. Det finns forskning som tvärtom visar att det är fartskillnader som orsakar olyckor; differenserna blir för stora och skapar en osäkerhet och en aggressivitet som båda utgör en fara på var sitt håll. Men den forskningen har knappt någon röst i Sverige eftersom debatten är ensidig. Det är akademisk klarlagt och inget hittepå och skulle kunna vara skarp ammunition för en trafikpolitisk oppositionell röst som SMC skulle kunna vara. För vem ska annars vara det?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra inlägg.

Men SMC gör inte annat än vad medlemmarna/årsmötet slår fast... så därför bör ju alla motorcyklister inte bara vara medlemmar, utan också engagera sig för framtiden.


Buy quality, cry once
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bra inlägg.

Men SMC gör inte annat än vad medlemmarna/årsmötet slår fast... så därför bör ju alla motorcyklister inte bara vara medlemmar, utan också engagera sig för framtiden.

Buy quality, cry once

Helt rätt, och där får jag be om ursäkt! SMC är våran fackförening och även om jag varit medlem i snart 40 var det nog mer än 25 år sedan jag var på ett årsmöte...:rodnar

Och precis som facket har litet att sätta emot mot arbetsgivarna har SMC litet att säga till mot Tragikvärket så är det faktiskt upp till oss att engagera oss. Men när många av oss tror att vi är bäst själva så är vi nog körda. :(
Nu gillar jag Jesper men jag tror nog att han gör det han tror är bäst för oss på två hjul. Med motor utan Lycra! :D
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Lite mer protester då.. Vi är för mesiga i sverige..

Kolla fransmännen.. Lastbilschaufförer protesterar genom att blockera större vägar...
Bönder kör å lastar av flera ton me gödsel...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lite mer protester då.. Vi är för mesiga i sverige..

Kolla fransmännen.. Lastbilschaufförer protesterar genom att blockera större vägar...
Bönder kör å lastar av flera ton me gödsel...

Och vad har de uppnått?


Buy quality, cry once
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Att inte få sitt försäkringsbolag som huvudman är inget som jag direkt känner är en förlust. Försäkringsbolagens logik känns som ett lotteri och med t.ex. Folksam, som ogillar motorcyklister, skulle jag nog ligga värre till än nu.
Men det vet jag inte


Nä, det låg helt klart risker i förslaget, men även möjligheter.
Försäkringsbolagens incitament låg i Big Bucks - den bonus som fanns att hämta i att kunna rehabilitera snabbare och bättre än La-la-landstinget. Motorcyklister hade plötsligt blivit en MYCKET intressant grupp för bolagen...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi lättar upp stämningen med Trafikvärkets måndagsquiz:
1: Om du kör för fort medan du fipplar med mobilen, och krockar, är det för att du körde för fort eller fipplade med mobilen?
2: Om du kör för fort och kör om på fel ställe, och krockar, är det för att du körde för fort eller var omdömeslös?
3: Om du kör för fort på fyllan och orsakar en olycka, är det för att du körde för fort, eller var packad?
4: Om du kör för fort utan körkort och orsakar en olycka, är det för att du körde för fort eller inte kunde köra?
5: Du kör ut på en större väg utan att se dig för och krockar, beror det på dig eller på att den andra bilen körde för fort?

Utslagsfråga:
Du har vinterdäck och håller skyltad hastighet, men kör ändå av vägen i en kurva, vems fel är det?

Facit:
1: Du körde för fort
2: Du körde för fort
3: Du körde för fort
4: Du körde för fort
5: Den andra bilen körde för fort
Utslagsfrågan: Det är halkans fel, men halkan beror inte på att Trafikvärket har snöröjt dåligt, det är SMHI som styr vädret.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vi lättar upp stämningen med Trafikvärkets måndagsquiz:
1: Om du kör för fort medan du fipplar med mobilen, och krockar, är det för att du körde för fort eller fipplade med mobilen?
2: Om du kör för fort och kör om på fel ställe, och krockar, är det för att du körde för fort eller var omdömeslös?
3: Om du kör för fort på fyllan och orsakar en olycka, är det för att du körde för fort, eller var packad?
4: Om du kör för fort utan körkort och orsakar en olycka, är det för att du körde för fort eller inte kunde köra?
5: Du kör ut på en större väg utan att se dig för och krockar, beror det på dig eller på att den andra bilen körde för fort?

Utslagsfråga:
Du har vinterdäck och håller skyltad hastighet, men kör ändå av vägen i en kurva, vems fel är det?

Facit:
1: Du körde för fort
2: Du körde för fort
3: Du körde för fort
4: Du körde för fort
5: Den andra bilen körde för fort
Utslagsfrågan: Det är halkans fel, men halkan beror inte på att Trafikvärket har snöröjt dåligt, det är SMHI som styr vädret.

Utslagsfrågan- Du körde för fort!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vi lättar upp stämningen med Trafikvärkets måndagsquiz:
1: Om du kör för fort medan du fipplar med mobilen, och krockar, är det för att du körde för fort eller fipplade med mobilen?
2: Om du kör för fort och kör om på fel ställe, och krockar, är det för att du körde för fort eller var omdömeslös?
3: Om du kör för fort på fyllan och orsakar en olycka, är det för att du körde för fort, eller var packad?
4: Om du kör för fort utan körkort och orsakar en olycka, är det för att du körde för fort eller inte kunde köra?
5: Du kör ut på en större väg utan att se dig för och krockar, beror det på dig eller på att den andra bilen körde för fort?

Utslagsfråga:
Du har vinterdäck och håller skyltad hastighet, men kör ändå av vägen i en kurva, vems fel är det?
Nollvisionen går ju inte ut på att förebygga olyckor utan att olyckorna inte ska få allvarliga konsekvenser och därmed kan motorcyklar naturligtvis aldrig accepteras fullt ut. Svaren borde på fullaste allvar bli något åt detta håll:

1: Orsaken spelar mindre roll men om du dog eller skadade dig allvarligt var det pga för hög hastighet.
2: Orsaken spelar mindre roll men om du dog eller skadade dig allvarligt var det pga för hög hastighet.
3: Orsaken spelar mindre roll men om du dog eller skadade dig allvarligt var det pga för hög hastighet.
4: Orsaken spelar mindre roll men om du dog eller skadade dig allvarligt var det pga för hög hastighet.
5: Orsaken spelar mindre roll men om du dog eller skadade dig allvarligt var det pga för hög hastighet.

Utslagsfråga:
Orsaken spelar mindre roll men om du dog eller skadade dig allvarligt var det pga för hög hastighet. Därmed sänker vi i sådana fall hastighetsbegränsningen på aktuell sträcka för att förhindra fler allvarliga olyckor.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Helfordonsgodkännande är helt klart bra poäng men samtidigt är det just Tyskland som förbjudit mc på vissa populära hojvägar, helt och hållet eller vissa tider...
Bra frågor och bra jävlaranamma som dessutom underbyggs med fakta - fortsätt med det. Jag har väl en del insyn i problematiken som insyltad i styrelsearbete hos SMC och kan väl berätta en del om hur tankegångarna går. När det gäller EU och världen i övrigt försöker TrV och svenska staten i alla lägen marknadsföra "Vision Zero" som den globala trafikmiljöns snake oil, d v s den löser allt! Det är ju mer än lite synd att den positiva utvecklingen av dödade (svårt skadade är inte lika kul att jämföra) gått i stå de senaste åren och när det gäller PTW (powered two-wheelers) är Sverige rätt mediokra. Och TrV har ju historiskt aldrig gjort felaktiga val eller analyser, därför är strategin att ALLTID försvara genom att anfalla. Forskning som SMC för fram - kritiseras eller förvanskas. Att antal PTW-förare fördubblas (tidigare nämnt i tråden) vinkas undan med en fnysning som en "bortförklaring" medan forskningsrapporter som talar mot VZ kan kritiseras på detaljnivå intill kvarkforskning (t ex inverkan av fortbildning) bl a genom att ställa orimliga krav på verifierande forskning med statistiskt säkerställda resultat. Nyttan av fortbildning, mitt- och sidoräcken samt hastighetsövervakning är väl de mest flagranta exemplen jag på rak arm kommer på, där deras argumentation är allt annat än konsekvent. Räckesfrågan är väl det tydligaste exemplet på att TrV vägrar att ta till sig internationell forskning och erfarenheter.

...Tro inte att Trafikverket är på trafikanternas sida bara för att dom har ett politiskt uppdrag att "underlätta" kommunikation ur ett nyttoperspektiv - att man faktiskt kan köra hoj helt i onödan bara för att det är jävligt roligt är en totalt främmande tanke för dem och ingår självklart inte varken i deras uppdragsbeskrivning eller verklighetsuppfattning...
Det är nog rätt, TrV tolkar deras uppdrag att de ska säkerställa nollvisionen (ingen ska dödas...), inte att erbjuda nöjesindustri. Vad det innebär för hänsyn till "trevliga och engagerande trafikmiljöer" kan vi nog alla inse.

... Att staten gör allt för att kontrollera medborgarna är inget konstigt - men att SMC håller fast vid en strategi som inte fungerar är desto mer värt att diskutera... ...Hör ni inte hur löjligt dålig deal SMC är på väg att göra med Trafikverket?...
Njae, syftet med både spalt och intervjun med TrV är nog att medlemmarna ska få ökad insikt i och förståelse för det klimat som SMC arbetar i. Och handen på hjärtat - vi vet alla att det är klokt att "flyga under radarn" för att inte hamna i samhällets fokus, då är det ju inte så jä**a kul för våra företrädare att få statistiken från ATK och "roliga bilder" med stuntkörning från ATK-systemet upptryckt i nian i förhandlingarnas inledande skede... :brinnerup

... Har man internt hos SMC ens diskuterat alternativa strategier? Vilka var dom och varför röstades dom ner?

...Var är vinsten med att sitta med vid bordet om man inte har något att förhandla med? Det finns ett träffande gammalt talesätt: "You sit down at the conference table, look around and if you can´t spot the sucker it´s you." När SMC och Trafikverket möts kan man undra vem som är suckern...

Worst case scenario, SMC bränner alla broar och sätter hårt mot hårt. Vad kommer liksom att hända då? Hur kan det bli värre jämfört med alla redan existerade problem; för att ta några ur högen, färre och dyrare mc-parkeringar, livsfarliga vajerräcken - och jämfört med alla framtida hot som regskylt fram, ABS-krav, fler hastighetskameror.
Tro mig - att kraftigt inskränka eller förbjuda mc är ingen otänkbar tanke för åtminstone lägre tjänstemannanivå på vårt statliga verk. Samma tjänstemän som hänvisar till 20+ år gamla utvärderingar av roadracingutbildningar som argument för att fortbildning kan vara farligt och dammar av gamla trettiopunktslistor från byrålådor och garderober. SMC utvärderar återkommande "fransk agitation" a´la gödselspridning på regeringsbyggnader och andra alternativa strategier, oftast finner vi en begränsning i medlemmarnas uppslutning vid riktiga, fysiska aktioner (jämför t ex parkeringsaktionerna i hufvudstaden). Vi använder ibland kampanjer för att protestera mot de mest flagranta dumheterna som trettiopunktslistan men det är ett tveeggat vapen som kanske inte ska överutnyttjas. Öppen konflikt är sällan en bra jordmån för kompromisstänk, däremot är det bra om det finns en ömsesidig respekt för motpartens muskler...

De senaste åren har vi nog varit rätt framgångsrika genom att jobba internationellt med FEMA, FIM, UN och en rad andra organisationer som t ex tillverkarna av PTW, bl a nere i Bryssel. Då kan vi liksom få ett annat gensvar för våra analyser och förslag redan innan remisserna når Svedala.

SMC bommar säkert en del möjligheter men vad vi förstår tas våra synpunkter på allvar högre upp i hierarkin, såväl nationellt som internationellt. Vår kompetens och vårt breda medlemsengagemang är nog de två viktigaste tillgångarna i de sammanhangen.

Ergo - SMC alternerar mellan ett antal strategier när det gäller att påverka myndigheter likväl som politiker.

...En modern myt som Trafikverket sprider är att sänkt fart räddar liv. ...]Det finns forskning som tvärtom visar att det är fartskillnader som orsakar olyckor differenserna blir för stora och skapar en osäkerhet och en aggressivitet som båda utgör en fara på var sitt håll. Men den forskningen har knappt någon röst i Sverige eftersom debatten är ensidig. Det är akademisk klarlagt och inget hittepå och skulle kunna vara skarp ammunition för en trafikpolitisk oppositionell röst som SMC skulle kunna vara. För vem ska annars vara det?
Se kommentaren lite längre upp när det gäller TrV:s inställning till internationell forskning och erfarenheter som går emot aktiviteterna inom VZ. Sedan finns det en rad händelser som är svåra att försvara - vi är många som gillar aktiv körning men att försvara hastigheter i warp speed flera gånger över gällande begränsning bland övriga trafikanter går inte och kommer inte att gå med någon form av bibehållen trovärdighet.

Däremot är det nog så att alla intressenter - tillverkare, myndigheter, politiker, körskolor och övriga organisationer - även är medvetna om att SMC företräder och når de flesta av våra aktiva motorcyklister och att andelen körkortslösa förare bland omkomna och svårt skadade ökat dramatiskt de senaste årtiondena. För att bromsa den utvecklingen är det nog av ett visst värde för intressenterna att SMC finns kvar som företrädare för motorcyklisterna...

Mina 2p, och återigen - intressanta frågor där det tyvärr inte finns något facit.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mina 2p, och återigen - intressanta frågor där det tyvärr inte finns något facit

Intressant och trevlig läsning från någon med lite inblick. Själv tror jag att mycket av problematiken kommer av att vi alla är ögontjänare, mer eller mindre. Kostnadsmässigt för fartkameror och eländiga 2-1 vägar, hur många trafikpoliser kan man få ut i trafiken för de pengarna? Fler än nuvarande noll iaf - som det verkar vara här i Gävle.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Intressant och trevlig läsning från någon med lite inblick. Själv tror jag att mycket av problematiken kommer av att vi alla är ögontjänare, mer eller mindre. Kostnadsmässigt för fartkameror och eländiga 2-1 vägar, hur många trafikpoliser kan man få ut i trafiken för de pengarna? Fler än nuvarande noll iaf - som det verkar vara här i Gävle.
Tack ska Du ha :) Kanske har Du rätt, men personligen är min uppfattning att tjänstemännen på TrV ffa dyrkar statistik och övervakning över allt annat. Så tänk Dig om motorcyklisterna över en natt (eller säsong) försvann från ATK och hastighetskartläggningar (gummislangarna över vägen Du vet)! Det om något skulle sätta myror i huvudet på siffernissar och Exceldyrkande byråkrater :)

Vad som inte kommer att hända, är att TrV i ett uttalande säger att ”- Vi hade fel, motorcyklisterna hade rätt!” - den genen finns helt enkelt inte i byråkratens DNA. Att vända atlantångaren från den inslagna kursen med automatisk övervakning, elektroniska (begränsande) hjälpmedel och självkörande fordon till förlåtande sidoområden, släta räcken med underglidningsskydd, bättre möjligheter till fortbildning och riktiga poliser (som kollar körkortsinnehav och nykterhet) tar tid och måste nog erbjuda möjlighet till några hedervärda reträtter. Hur än vi tycker att TrV slösar med skattemedel.

Summa summarum gäller det nog för oss motorcyklister att inte ge upp och att aldrig bli förutsägbara. Ibland protestera, ibland kampanja, ibland presentera världsledande forskning men alltid vara pålästa i ärenden som rör motorcykeln, motorcyklisten och/eller trafikmiljön :)
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top