Lätt ombygge av R6 - med 3D-skrivarens hjälp

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
fy fan va häftigt med 3d-printande! Det programmet du använder för att designa, var kan man få tag på det och vad kostar det?

Visst är det :yoparty 3Ds Max använder jag och är egentligen inte gjord för att ta fram funktionsmässiga designer. Anledningen till att jag använder det nu är för att det är det enda 3D-program jag har att tillgå, då jag använder det i jobbet. Men det är ju ett program avsett för visualisering, och inte konstruktion. Dessutom är det absolut inget man köper bara för att designa plastgrejer då man får 2 R6or för vad programmet kostar.

Vill du på ett betydligt enklare sätt göra egna konstruktioner är det Solid-program som gäller. Det finns flera gratisalternativ, t.ex. sketchup, Autodesk 123D, och openSCAD som är helt open source. Bättre mer avancerade program är solidworks, topsolid m.fl.

Sätt igång :)

Vad går en sån printer på egentligen?

Vad gäller vinkeln på skylten.... Om inte annat kan du ju göra två olika hållare som du skiftar inför besiktningen. ;)

Beror helt på. Replicatorn är Creativetools.se svensk återförsäljare för och de tar 19050:- (inkl. moms) för aktuell modell. Annars finns det ju RepRaps, alltså byggsatser som du själv bygger ihop, dessa kan man få för drygt 4.000:- å uppåt.

Är du mer intresserad av hela grejen med att 3D-printa så släng iväg ett mail till CreativeTools, de har varit sjukt hjälpsamma mot mig när jag behövt något eller haft krångel med maskinen, och svarar gärna på frågor.

Fan vad fräckt! Bra verktyg är fan roligt, öppnar ju upp helt nya möjligheter. duktigt avis på din skrivare!:tummenupp :D ska bli kul att följa projektet, inte ofta man ser den här byggtekniken!:tummenupp kör hårt!

Köp :D

Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Du vet att du kan gjuta alu med lostwax ganska smidigt med en sådan utskrift?

http://3dtopo.com/lostPLA/

Bara det är värt en skrivare.

En annan typ av gjutning:

http://dicecasters.tumblr.com/post/33769633770/from-3d-drawing-to-small-scale-production

Går även att skriva ut vinyl 6.6 Dvs samma material som används i insug osv på nyare motorer hos vissa tillverkare.

Är man sugen på att enbart gjuta så kan man köpa en vaxskrivare. Ett annat alternativ som inte är med i länkarna är att kerambehandla utskriften, värma upp och hälla ut plasten för att sedan fylla med alu.

Ha, fy bubblan så frän idé!:tummenupp

Något för dig kanske? :)

Last edited:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Wow! Detta har jag helt missat. Riktigt häftigt! Ser fram emot fler foton!

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Du vet att du kan gjuta alu med lostwax ganska smidigt med en sådan utskrift?

http://3dtopo.com/lostPLA/

Bara det är värt en skrivare.

Tack för att du delar med dig, detta har jag missat. Vet att man kan göra gjutformar av 3D-printade detaljer men inte sett några utförliga bilder på det.. Hade varit mäktigt att prova, har dock ingen erfarenhet av att jobba med metaller, särskilt inte de som är sådär 1500 grader varma :)

Satte igång en print av lamp-hållaren i undertailen innan jag stack till jobbet imorse för att prova passformen. Och den satt som en smäck. Lite förvånad själv då lyktan är böjd olika i varenda hörn, trodde inte jag skulle sätta det så bra. Men den är lite tajt så har förstorat upp hålet en aning. Nu ska jag bara fundera ut hur jag ska lösa skyltbelysningen, sen är det dags att köra ut hela biten.

Föresten, vad gäller nummerplåten som Carnivore gav ett väldigt glädjande svar på så tänker jag göra en insats att sätta mellan skylthållaren och undertailen som ger en "rakare" vinkel, som sedan är lätt att plocka väck :)

passform1.jpg

passform2.jpg

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
En bild jag glömt lägga upp. Provmonterade blinkersen på mina repiga kåpor med min lilla adapter.

Nu lär det dröja ett tag innan det kommer några mer spännande grejer då jag har börjat printa ut hela undertail-biten. När den är ute är får jag limma ihop delarna, glasfiberarmera den på baksidan, sen får jag slipa ner allt, spacka, å lacka. Det där vanliga. Funderar på att köra plastidip istället för att lacka, då jag inte vill ha undertailen blank.

http://www.conrad.se/FLYTANDE-GUMMI...nrad-swe&pi=888182&ci=SHOP_AREA_19752_2302150

blinkerstest.jpg

Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Coolt, det var nytt för mej. Det blir spännande att följa detta.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
coolt, måste va en stor printer om du får ut hela undertailen?
trodde den skulle bli för dyr att 3d-printa, men det verkar ju inte vara några problem.
Försökte göra en "staty" på jobbet, men han skulle ha 6000 spänn för en 50 cm hög, 10 cm bred ihålig grejj och enligt säljaren va det nästan endast materialkostnad, så jag skippade det, iofs framför allt pga av att jag va osäker på hållfastheten, och just det där med 1mm trådlinjen, man inte visste hur bra man skulle lyckas slipa.
känns som om att kvalitén håller samma mått som vanliga kåpor så har 3d-printer-ägarna ett försprång bland plast-kåp-motorcykel-designers.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Njä, det är ju inte hela undertailen jag kör ut, utan har bara skurit bort den bakersta delen med den där fula hängläppen. Så jag ska plasta ihop detta med den gamla sen, så jag printar bara ut den delen jag har skrurit väck.

Byggytan på min printer är 22x15x14 cm, inte särskilt stort mao. Därför gör jag så att stora saker printar jag ut i flera delar och sedan limmar ihop dessa med Aceton. Aceton löser upp plasten och några sekunder senare härdar den igen. Sen får jag väl förstärka med glasfiber på innersidan för att vara säker på att det håller ihop. Men mer bilder på hur jag gör det kommer när delarna kommer ut :)

Oj 6000:- materialkostnad? Låter bullshit. Nu vet jag inte vad för printer eller material det var, men mitt material kostar ca 500kr / kilo, och då materialet inte väger så mycket plus att man oftast printar ihåligt går det inte åt alls mycket plast. Jag laddade min printer med ett kilo plast för ctyp 3 veckor sen och har kanske använt 30%, kanske 40., och då har jag printat leksaker, en hel drös iphoneskal, alla prylar i denna tråden, låssprintar till hundbur, en jävla massa fingerborgar å lite annat onödigt skit bara för att det är kul.

Vad bekommer hållfastheten kan jag lugnt säga att detta håller extremt bra. Det är inga problem att tillverka ledade väggfästen till en datorskärm t.ex. Kastrullhandtag och sånt har jag med kört ut och det håller trots att det är några kilo vatten man har i kastrullen ibland. Och draken som jag visade längre upp i tråden, jag tog i för kung och fosterland för att knäcka av svansen på den men det är omöjligt med ren handkraft.

Så kvalitétsmässigt är absolut jämförbart med formpressade plastgrejer. Problemet är ju printytan. Att köra ut en hel kåpa skulle ju vara fruktansvärt tidskrävande.. men går gör det absolut.

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Såg den här tråden och tyckte att den var hur ball som helt och sen går jag till produktutveckling i rummet bredvid på jobbet och ser deras plastprototyper och frågar vem som gör dom!
Då står det en maskin i rummet bredvid...:)

Hade ingen aning om denna teknik innan jag läste tråden tidigare idag!

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Då står det en maskin i rummet bredvid...:)

Shit! Grymt, vad var det för maskin? Frågat om du får låna den nån gång? :D

Spännande spännande, när jag kommer hem ikväll är hela delen till min undertail färdigutskriven. Vill hem nu. Ikväll ska jag limma ihop delarna och förhoppningsvis plasta insidan med glasfiber och polyester för att verkligen vara säker på att det håller.

Vill hem! :gnissla

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Detta var det coolaste jag sett på evigheter, så nu finns det ytterligare en grej som man bara måste ha:näsblod

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Slow and Dark...
Ja detta ger en ju lite konstiga fantasier.. eller rättare sagt kul idér:tummenupp

Hur är det med storleken på dessa, har kollat runt lite och hittar kanske max ca 250x200x250 typ men finns det inga i storleken 600x400x200 eller helst större. Utan att pristet springer iväg då givetvis.
Har kollat en del i china och där finns det vissa modeller till bra priser men storleken då:va

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati