lån utan fast jobb..?

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Hej, nu när sommaren kommer och vädret börjar säkert snart bli bättre vill man ha en motorcykel.. frågar är bara hur man skaffar detta utan fast anställning. Jag kommer inte kunna hosta upp 60-60 tusen innan sommaren utan ett lån. Jag har jobb men inte fast anställning så en inkomst är inga problem. Nån som vet nått sätt att ta lån ändå?

Kristofer86 skrev:
Hej, nu när sommaren kommer och vädret börjar säkert snart bli bättre vill man ha en motorcykel.. frågar är bara hur man skaffar detta utan fast anställning. Jag kommer inte kunna hosta upp 60-60 tusen innan sommaren utan ett lån. Jag har jobb men inte fast anställning så en inkomst är inga problem. Nån som vet nått sätt att ta lån ändå?

Utan fast inkomst är väl en borgenman det enda som funkar? Jag har inte så jättestor koll men jag tror att du får ta lån om någon kan gå i borgen för dig. Förutsatt att du ej har några anmärkningar och tjänar en viss summa per år.

/M

jag lånade 25 lappar förra året utan fast jobb.
ingen som gick i borgen heller

iofs har jag använt samma bankman & bank länge, och jag har lånat ganska mycket genom tiderna, aldrig haft bet. problem.

Testa... du kan inte få mer än ett NEJ

Alt 1:
Få en snäll förälder att gå i borgen för lånet.

Alt 2 (Om du har hus el bostadsrätt):
Du kan låna pengar på din bostad.

Har du verkligen pratat med banken. Ibland är dom inte så noga med fast jobb.
Mer att dom får känslan av att du klarar att betala.
50-60000 är ju i det stora hela (iaf inte för banken) inte så mycket pengar.

Lycka till :tummenupp

Dom gör ju radioreklam nu i stil med "har du inget fast jobb? Har du svårt att få lån?".. nåt sånt.
Om nån individuell prövning som innebär att dom kollar så att man ska
kunna betala. Jag vet inte vad dom heter, men det kanske finns fler
som hört det och kan ge tips?

mikal skrev:
Dom gör ju radioreklam nu i stil med "har du inget fast jobb? Har du svårt att få lån?".. nåt sånt.
Om nån individuell prövning som innebär att dom kollar så att man ska
kunna betala. Jag vet inte vad dom heter, men det kanske finns fler
som hört det och kan ge tips?

Haha ja om man vill betala 30% ränta.......

Kolla med banken, har man en lite mindre bank brukar det gå bra men har man föreningssparbanken så e allt omöjligt...

Skulle tro att det går bra om du handlar på firma och lägger 20% kontant så står mc som säkerhet.

Som arbetsmarknaden förändras så borde väl banker o andra ändra sin inställning till vad fast jobb är för något. Hur många är det inte som har:

- projektanställning
- vikariat
- tidsbegränsad anställning
- timanställning ( finns egentligen inte, facken säger att detta inte är någon anställning över huvud taget och de har väl rätt i det)

Till det kommer alla:
- frilans
- egna företagare (konsulter mfl)

osv osv

"Fast" inkomst däremot kan ju vara något helt annat:
- a-kassa
- sjukpenning / sjukbidrag

Verklighetsanpassning?

Kristofer86 skrev:

Som jag skrev förr när någon frågade samma sak, jag hade provanställning och fick ej låna hos FSB, gick då direkt till SEB och där var det inga problem - så länge jag hade visst många tusen över varje månad osv, sen la dåvarande chefen ett gott ord för mig. :)

Kristofer86 skrev:

De ska inte vara några problem, om du lägger MC som säkerhet. Ville du inte göra detta så är en borgen alt. en medsökande de enda som hjälper. Du kanske hat något bostadslån som du kan höja upp? Brukar gå att lösa.... :tummenupp

du har ju alltid ikanobanken och icabanken å den skite. då behöver du väl bara en fast inkomst på 125000, nackdelen är väl att du får betala lite mer i ränta.
det är nästan ingen som använder borgen nu mer.
nu mer får nån gå med som del medlåntagare. t.ex. en föräldrer.
som ni kanske förstår så står båda två på lånet.

nicce skrev:
du har ju alltid ikanobanken och icabanken å den skite. då behöver du väl bara en fast inkomst på 125000, nackdelen är väl att du får betala lite mer i ränta.
det är nästan ingen som använder borgen nu mer.
nu mer får nån gå med som del medlåntagare. t.ex. en föräldrer.
som ni kanske förstår så står båda två på lånet.

Yepp, men så länge den som är huvudsökande sköter sig kommer medsökande inte att märka något av detta. Först då de börjar strula som medsökande blir inblandad...

Kristofer86 skrev:

ge F i att ta lån Jobba ihop stålarna istället... :)
Kanske blir hårt men du kommer känna dig nöjd efter åt... Allt går om villjan finns.

///micke

Mr_Mike skrev:
ge F i att ta lån Jobba ihop stålarna istället... :)
Kanske blir hårt men du kommer känna dig nöjd efter åt... Allt går om villjan finns.

///micke

Jag är nog böjd att hålla med.. Eller, måste du verkligen ha en hoj för 60k? Köp något billigare?

skulle nog oxå dra mej för att låna pengar till hoj, fan va surt att pröjsa i vinter, uchhh

TERMINATOR skrev:
skulle nog oxå dra mej för att låna pengar till hoj, fan va surt att pröjsa i vinter, uchhh

Exakt hur kul är de att liga och pröjsa på något du inte andvänder på vintern??? Ne jobba precis all övertid + lite x-tra knäck så hinner du inte göra av med några stålar på veckorna och helgerna för att du jobbar jämt, så får du nog ihop till en fin båge.

PS: jag behöver uppfarten skottad efter nattens snö ovöder :tuttar

///Micke

Helgon26 skrev:
Haha ja om man vill betala 30% ränta.......

Kolla med banken, har man en lite mindre bank brukar det gå bra men har man föreningssparbanken så e allt omöjligt...

Skulle tro att det går bra om du handlar på firma och lägger 20% kontant så står mc som säkerhet.

Låna 25 lapp av fsb utan problem och utan fast anställning.. lånar man dessutom genom facket får man en trevligare ränta.. :tummenupp

TERMINATOR skrev:

Mr_Mike skrev:
Exakt hur kul är de att liga och pröjsa på något du inte andvänder på vintern??? Ne jobba precis all övertid + lite x-tra knäck så hinner du inte göra av med några stålar på veckorna och helgerna för att du jobbar jämt, så får du nog ihop till en fin båge.

PS: jag behöver uppfarten skottad efter nattens snö ovöder :tuttar

///Micke

Jo det är ju rätt jobbigt att pröjsa för något man inte använder...

Det är ju rätt vanligt att man betalar sitt hus kontant eller?!?
Tycker ni att det skulle vara jobbigt att betala på huset när man är på semester då eller?!?
Det kanske tom är jobbigt att betala hyra för lägenheten när man är på jobbet om man använder samma retorik... :fatta!

el garto in da house:
Som arbetsmarknaden förändras så borde väl banker o andra ändra sin inställning till vad fast jobb är för något

Finns faktisk en bank som gör det, sålänge du inte har en massa betalningsanmärkningar så finansierar dom det mesta åt dig utan att bara se på dina anställningsförhållanden, Santander Bank http://www.santander.se/public/enter.php

DP's dad always said: Om du inte har råd att casha har du inte råd att köpa.....

raukroland skrev:
Jo det är ju rätt jobbigt att pröjsa för något man inte använder...

Det är ju rätt vanligt att man betalar sitt hus kontant eller?!?
Tycker ni att det skulle vara jobbigt att betala på huset när man är på semester då eller?!?
Det kanske tom är jobbigt att betala hyra för lägenheten när man är på jobbet om man använder samma retorik... :fatta!

Jag måste hålla med dig. Skulle jag spara ihop pengar till kort, utrustning och hoj skulle jag inte få göra annat än jobba dygnet runt.
Tycker att det är helt ok med lån. Ta bara inga lån med hög ränta.

Sen när man väl har lån så prioriterar man ju att betala av dem snabbt. :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick