lån utan fast jobb..?

TERMINATOR skrev:
skulle nog oxå dra mej för att låna pengar till hoj, fan va surt att pröjsa i vinter, uchhh

Varför? Hojen står ju (förmodligen) i garaget och du kan vara där varje kväll och putsa och smeka. Bara det är väl värt räntan på lånet, eller? :)

Det bästa är väl naturligtvis att casha alltihop, men har man inte den möjligheten är inte valet speciellt svårt...

RocketQueen skrev:
Jag måste hålla med dig. Skulle jag spara ihop pengar till kort, utrustning och hoj skulle jag inte få göra annat än jobba dygnet runt.
Tycker att det är helt ok med lån. Ta bara inga lån med hög ränta.

Sen när man väl har lån så prioriterar man ju att betala av dem snabbt. :)

Men... måste du inte jobba dygnet runt för att betala av lånet då istället :va

isse skrev:
Vad är det som är sant med det, ingen skulle ha råd med en bostad :fatta!

/N
Pappa betalar! ;)

Nej, menade mest att (iallafall i mitt argument) har du inte råd att "casha" (eller har möjligheten att kunna ta och betala av ett lån) så har du inte råd att köpa. Enkelt.

hållundan skrev:
Pappa betalar! ;)

Nej, menade mest att (iallafall i mitt argument) har du inte råd att "casha" (eller har möjligheten att kunna ta och betala av ett lån) så har du inte råd att köpa. Enkelt.

Hur många har råd att casha en ny hoj för i det här fantastiska landet då?

Om man nu inte bor hemma och/eller har rik pappa...

hållundan skrev:
...

Nja mja, de tycker inte jag riktigt. Det finns många som tar huslån som dom aldrig hinner betala av. Men dom "betalar" ju genom att betala räntan. Bor dom där tills dom dör så får efterlevande sälja och ta pengarna och betala av den del av lånet som va kvar. Köper man något som består i värde så "behåller" men ju pengarna genom värdet av det man köper. Men att köpa en ny hoj t.ex. är väl inte samma sak, där försvinner ju värdet poff pang gone goodbye.

hållundan skrev:
Pappa betalar! ;)
Hur många som köper en lägenhet/villa för 1-5 miljoner (normala Stockholms priser) har planerat att betala av lånet?
Nej du kan nog inte riktigt resonera så, däremot bör du självklart tänka igenom alla lån och hur dem påverkar din ekonomi, imorgon och om 10år.

flugan skrev:
Då skulle priset gå ner
I teorin.

/N

Klart som fan man måste låna till att köpa sig lite prylar...
Helt okej till hus, lägenhet, bil, mc, båt, etc. Övriga kapitalvaror som är dyra, sen kanske man ska tänka sig för om man handlar tv, radio, lite billigare varor på avbetalning. Som kanske ligger mellan 10' - 30.000:- de kan man sprar ihop till. Men ni som sitter och säger att jag skulle sparat ihop mina 125.000:- lappar till hojen, vakna upp, eller bor ni alla hemma??

HanneZ skrev:
Nja mja, de tycker inte jag riktigt. Det finns många som tar huslån som dom aldrig hinner betala av. Men dom "betalar" ju genom att betala räntan. Bor dom där tills dom dör så får efterlevande sälja och ta pengarna och betala av den del av lånet som va kvar. Köper man något som består i värde så "behåller" men ju pengarna genom värdet av det man köper. Men att köpa en ny hoj t.ex. är väl inte samma sak, där försvinner ju värdet poff pang gone goodbye.
Det var itne det som jag menade i mitt argument. Jag menade mest att du måste ha möjlighet och medel att KUNNA betala på lånet. Sen om man betalar hela sitt bostadslån är ju en annan femma. Du har iallafall blivit berättigad till att TA lånet och då, enligt banken, kunna vara kapabel ATT kunna betala på det.

Edit: Visst, uttryckte mig lite konstigt i mitt första inlägg i debatten.

Last edited:
raukroland skrev:
Jo det är ju rätt jobbigt att pröjsa för något man inte använder...

Det är ju rätt vanligt att man betalar sitt hus kontant eller?!?
Tycker ni att det skulle vara jobbigt att betala på huset när man är på semester då eller?!?
Det kanske tom är jobbigt att betala hyra för lägenheten när man är på jobbet om man använder samma retorik... :fatta!
håller med till 100%

flugan skrev:
Men... måste du inte jobba dygnet runt för att betala av lånet då istället :va

Nja alltså jag menar att skulle jag spara ihop allt så tar det så lång tid. Klart jag vill betala av snabbt men jag är inte lika stressad på ett lån. Hänger du med hur jag menar?

Saken är den att ja faktist bor hemma, har får ut c.a 13000 i månaden och har inga andra räkningar mer än ett tele-abonemang. Jag har ett trygt jobb men ingen fast anställning förän i oktober. så med andra ord har ja inga större problem att betala av ett lån med en månadskostanad runt 1200kr/månaden.

Tack för många bra svart. Jag ska söka runt lite på andra banker. Jag har bara vart ¨på Fsb och dom var redigt dryga eftersom jag inte hade fast jobb osv..

Min Arbetsgivare ger mig gärna ett bra ord men det hjälper ju inte när ja måste ha fast. Men hur mångar har fast i dagsläge??

isse in da house:
Vad är det som är sant med det, ingen skulle ha råd med en bostad

Ja helt rätt men det är väl en liten skilnad på boenede och konsumtion, jag tycker väl också att det är OK att finansiera sina "beroenden" innom rimliga gränser, eftersom jag står och kränger hoj & moppar så skulle jag nog inte ha så mycket mer än att söka mig något annat om folk inte lånade till det dom inte kan casha....

Far cashade faktiskt våran första HSB bostadsrätt (60-tal), sålde den köpte hus (70-tal) cashade mellansklinad, sålde hus (90-tal) köpte bostadsrätt och fick massor av deg över.....

DP says: Cash is still King.....

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...