Oavsett om det är en instegslön så tycker jag iaf att den bör höjas en del för att få upp statusen på arbetet och därmed locka till sig kompetent folk.
Ovanligt med folk som är villiga att betala extra för sina tjänster, bra där.
Oavsett om det är en instegslön så tycker jag iaf att den bör höjas en del för att få upp statusen på arbetet och därmed locka till sig kompetent folk.
Tack för alla svar!!
Bara jag har råd att försäkra R6 an och äta pizza ibland tar jag det !
Bortskämda äldre generationer som klagar på 19k i ingångslön, jag är glad över att jag inte är en av 25.9% arbetslösa i min åldersgrupp.
Sen känner jag mig även lyckosam som inte tillhör dom 30% under 30år som fortfarande bor hemma hos päronen (Stockholms regionen).
Jag jobbade som motorcykelbud och drog in ca 12-26 papp, roligaste och osäkraste jobbet någonsin.
Kan inte rekommenderas om du har familj eller något av värde som du inte vill förlora om du går i personlig konkurs.
19k är väl inte fy skam som ingångslön, om man inte bor i Stockholm.
Kollar man lönestatistiken hos Unionen för min bransch så är den nästan 10 papp högre per månad än vad
jag cashar in här i Skåne. Varför har jag aldrig förstått. Men det har väl något med
huslånen/bodstadsrättslånen att göra.
Ganska lättsållat i kommentarerna, vilka som är arbetstagare utan personalansvar samt vilka som är arbetsgivare/ arbetstagare med personalansvar
19 tkr, är inget att gnälla över som insteg!
Gör man något man gillar och trivs med, blir man bra på det
Är det en liten firma (under 10 anställda) så är det ju inte ens säkert att dom går efter kollektivavtal.
Men visst, 19k är inte bra för någon som ska skruva ett fordon som gör 300 blås på två hjul och man ska ansvara för någons liv, samtidigt så ligger transport på 24k och då ansvarar man ju för 60 ton i 80 km/t mitt bland folk med ett fordon som kostar 5 miljoner och med last som kan vara värt mångmiljonbelopp, medans du kan sitta på ett kontor och vända papper för en lön på 40k eller mer...
Lönevärderingen är skruvad i Sverige...
Men är det en instegslön vi pratar om då?
En instegslön är enligt mig en lön en person får som är helt grön i de arbetsuppgifter som arbetsgivaren vill betala för. Om företaget söker en profil som inte har den kunskapen arbetsuppgifterna som MC-mekaniker kräver (men som kan lära sig), så anser jag också att 19 tkr är en rimlig lön.
Men om företaget däremot söker en MC-mekaniker med tillräcklig kompetens för att utföra arbetsuppgifterna, så anser jag att 19 tkr är alldeles för lite. 22-23 borde vara en rimlig lön.
Och förresten, är jag arbetsgivare eller arbetstagare?
Är det en liten firma (under 10 anställda) så är det ju inte ens säkert att dom går efter kollektivavtal.
Men visst, 19k är inte bra för någon som ska skruva ett fordon som gör 300 blås på två hjul och man ska ansvara för någons liv, samtidigt så ligger transport på 24k och då ansvarar man ju för 60 ton i 80 km/t mitt bland folk med ett fordon som kostar 5 miljoner och med last som kan vara värt mångmiljonbelopp, medans du kan sitta på ett kontor och vända papper för en lön på 40k eller mer...
Lönevärderingen är skruvad i Sverige...
Lönerna är generellt högre i till exempel Stockholm.
Men det har väl något med huslånen/bodstadsrättslånen att göra.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|