Den här tråden spårade rejält. Många som glömt bort gymnasiematten.
TS har absolut en poäng, men hur det tolkas legalt är givetvis en annan femma.
TS har dock rätt, det står ju ingenstans något om begräsning i cylindervolym på 3-hjulig motorcykel. Bara för 2 eller 4-hjulig.
Tror dock ändå att man med max 15KW anser allt över det som högre tyvärr, köper du en öl på 5% så är den just det, 5%, eller 5.0% om du så vill, inte 5.49%
Nu måste vi vara försiktiga med att skilja på branschstandarder och matematik.
Självklart finns det toleransmått även på alkoholhalt.
"verklig alkoholhalt i volymprocent: ska anges som hel eller halv volym-
procentandel och får inte avvika mer än 0,5 volymprocentenheter från den
alkoholhalt som fastställdes i analysen"
-Jag bjuder 1 miljon för huset
-Vi accepterar budet
-Bra, här är full betalning 501000:-
-Nej vi var överrens om en miljon, du är ju skyldig 1499000:-
Vad som sägs i talspråk är sällan matematiskt korrekt uttryckt för att skrivas bokstavligen på papper. Tittar vi på räkenskaperna för ett husköp så står det troligen inte "1 miljon" i bokföringen.
Vi behöver få denna kub tillverkad,
L 15mm, B15mm, H15mm, tolerans +-0,02mm.
Visst här är delen ni beställde, L15,51mm, B14,49mm
Vi måste skilja på vad som är korrekt inom industri och vad som är korrekt matematiskt.
Inom industrin finns det standarder för tolerans som uttryckligen säger att man ska ta bort efterföljande nollor. Hur tolerans ska uttryckas varierar till och med beroende på om man använder SI-enheter eller imperial units.
Industristandarder är inte min hemmaplan, så jag lämnar resultat av min googling här:
For ASME Y14.5M-1982, ASME Y14.5M-1994 and ASME Y14.5-2009
When using inch units there will be no leading zeros and the decimal places for the feature of size, distance dimension and tolerance must match.
When using SI (metric) units, like mm there will be a leading zero but not a trailing zero and matching the decimal places between dimension and tolerance is NOT required.
Dvs, matematiskt ska det stå 15,00 +- 0,02, men på en ritning som följer industristandarder kan det stå 15 +- 0,02.
I slutänden är toleransangivelsen ett mer lättläst uttryck för att beskriva ett intervall.
Uttryckt som ett intervall blir det istället [14,98mm, 15,02mm], vilket inte lämnar samma utrymme för tolkning.