DieselSverige
Gudomlig sporthojare
Om det inte framgår i detalj vad som avses i Svensk lag får man gå till överstatliga EU-reglerna.
På sidan L60/96 omnämns sedan fordonskategorin L3e-A1, Motorcykel med låg prestanda:
Det enda som är relevant i den här diskussionen är väl ändå just den lilla detaljen ≤?
Jag är inte lagstiftare och tar inget ansvar för om det är så att det är något annat lagrum som är relevant. Men jag finner det intressant att det även andra EU-förordningar frekvent förekommer just ≤.
Blir liksom lite färre tvetydligheter på så sätt. Kan man tänka... ;-)
På sida L60/58, punkt 36 definieras "Nettoeffekt" enligt följande:Källa:
EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 168/2013 av den 15 januari 2013 om godkännande av och marknadstillsyn för två- och trehjuliga fordon och fyrhjulingar
36. högsta nettoeffekt
Högsta förbränningsmotoreffekt som erhållits i provbänk i slutet av vevaxeln eller motsvarande komponent.
På sidan L60/96 omnämns sedan fordonskategorin L3e-A1, Motorcykel med låg prestanda:
(7) Slagvolym ≤ 125 cm3 och
(8) högsta kontinuerliga märk- eller nettoeffekt (1) ≤ 11 kW och
(9) förhållande mellan effekt (1) och vikt ≤ 0,1 kW/kg.
Det enda som är relevant i den här diskussionen är väl ändå just den lilla detaljen ≤?
Jag är inte lagstiftare och tar inget ansvar för om det är så att det är något annat lagrum som är relevant. Men jag finner det intressant att det även andra EU-förordningar frekvent förekommer just ≤.
Blir liksom lite färre tvetydligheter på så sätt. Kan man tänka... ;-)