Larm Genom Sh

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Du behöver ha tillgång till din hojs el-schema. Utan det är det lätt
att gjort att en unken lukt av bränd plast sprider sig i dina vibrerande
näsborrar :gnissla

I alla fall så betyder negative starter att startknappen på stryret kopplar
startledningen till jord (och i andra ändan sitter manöverspolen till relät mot
+12V)

Positive starter betydert att knappen kopplar +12V till startledningen
som går till startrelät (och i andra ändan sitter manöverspolen till relät mot
jord)

Restultatet i både fallen är att man kopplar 12V över manöverspolen
till startrelät, relät drar, startmotorn går...

Man kan också utrycka det så här.... om du ska töja en gummisnodd kan du
antingen hänga den i en krok i taket och dra nedåt (negative starter),
eller sätta den i en krok i golvet och dra uppåt (positive starter). :3freak :lol

Skicka en kopia/scan på ditt schema så ska jag berätta hur du ska göra.

/Peter


Mikey2000 skrev:
var lite trött då jag skrev så jag skrev lite otydligt. tänkte mest på vad som gäller för installation. hur man vet ifall den har "negative starting ground" eller positive starter ?? så jag undrade ifall nån visste om nånstans där det finns bilder kanske på en istallation ?

:)

Edit: Jag stavar som en bäver...
 
Last edited:

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Nej Nej NEJ!


Inte sockerbitar. Om du inte vill ha glapp, problem, en hoj som inte
startar, stannar.... :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Använd kabelstift och en klämtång. Vanliga rundstift blir bra. De flesta
kablar är så tunna att det räcker med dom röda. Dom blå är för grövre
kablar. Kanske att du ska skala dubbel längd och vika dom en gång
innan du klämmer. Träna lite först på några gamla kablar.
Provdra, kolla att det sitter!

Om du vill löda så måste du ha flussmedel, annars flyter inte tennet ut
ordentligt. Du behöver krympslang också om du inte vill att det ska se
ut som nåt du gjorde i slöjden 5:an

Hårt :fatta! men välment :pannkyss

/Peter


nike83 skrev:
någon som har lyckats få igång larmet? jag började lite smått idag, fast jag använde inte lod, utan tog en typ av sockerbitar som man skruvar ihop kablarna... hade lite problem med att lodet skulle ta när man inte hade något att löda på!!!
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
tja!
Använd gärna inte sockerbitar!

Läs här: hem.passage.se/bivven

Är det kawan det handlar om?

mvh
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Jag håller på med en zxr750 just nu, får du inte till det så hjälper jag dig när vi är klara med zxr:en
 

Westman

=)
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Övik
Hoj
BMW R1200R Classic -12
Klar

Nu har jag fått och monterat mitt larm o pagersystem.
det var inte särskilt komplicerat. Men det förutsätter förståss att man har ett kopplingsschema.
På sv:n fanns det t.o.m en "plint" som heter "startrelay kontrol" eller nåt liknande. På den en bygel som man kunde klippa och koppla in startspärren, även den gula startkabeln kopplades in där.

Allt som jag provat fungerar, men om man larmar på med silent knappen så tutar siren vid larm iaf. :confused:
Remotestart knappen drar runt startmotorn, men jag vill inte vänta tills den startar, så det vet jag inte om det fungerar. Det blir ju lite rökigt i vardagsrummet då.
 

Frixxer

Lev idag... imorgon kan det va försent!!
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Runt hörnet...
Hoj
Gixxer1000R
Hjälp!!!!

H A L L Å ! ! ! !

Är det någon som har ett kopplingsschema till min GSXR1000 -03?????
:Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
TJohej håller på och installerar larmet på min r6a, går väll bra hoppas jag =)
Jag undrar hur vet jag m det är positiv eller negativ start? går ngt sönder om jag kopplar den fel?

//Mvh
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Murra skrev:
TJohej håller på och installerar larmet på min r6a, går väll bra hoppas jag =)
Jag undrar hur vet jag m det är positiv eller negativ start? går ngt sönder om jag kopplar den fel?

//Mvh

Läs inlägget högst upp på denna sida.
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Hehe sorri var lite trött... men då har jag negativ start!
Tack =)

Edit: Nä de e nog positiv starter. Men jag får inte startmotorn att dra runt med knappen på dosan iaf... :kocko

En annan fråga. har ni kopplat grön/gula till blinkers? har ni isåfall använt dioder som det står i manualen eller funkar det utan? Om man nu måste ha vartfår man tag på sådana?

Många tack för svar!
 
Last edited:

Westman

=)
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Övik
Hoj
BMW R1200R Classic -12
Murra skrev:
Hehe sorri var lite trött... men då har jag negativ start!
Tack =)

Edit: Nä de e nog positiv starter. Men jag får inte startmotorn att dra runt med knappen på dosan iaf... :kocko

En annan fråga. har ni kopplat grön/gula till blinkers? har ni isåfall använt dioder som det står i manualen eller funkar det utan? Om man nu måste ha vartfår man tag på sådana?

Många tack för svar!

Upptäckte att hojen var tvungen att stå på sidostödet för att startknappen på dosan ska fungera, eller åtminstonde får inte lutningsbrytaren vara sluten.

Du måste använda dioder, annars blinkar ju alla lampor när du ska blinka som vanligt.
Ta en gammal video eller tv eller vilken elektronik pryl som helst. Det finns dioder i nätdelen som används som likriktare.
Eller oxå elfa eller hos en tvreparatör.
 

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
Westman skrev:
Upptäckte att hojen var tvungen att stå på sidostödet för att startknappen på dosan ska fungera, eller åtminstonde får inte lutningsbrytaren vara sluten.

Du måste använda dioder, annars blinkar ju alla lampor när du ska blinka som vanligt.
Ta en gammal video eller tv eller vilken elektronik pryl som helst. Det finns dioder i nätdelen som används som likriktare.
Eller oxå elfa eller hos en tvreparatör.

JAg orkade inte koppla in den i blinkersena. så jag satten den gröngula sladden på bromsljuset iställer, verkar funka?? vet inte om man verkligen behöver en diod?? kan vara så att den lyser konstant annars, testa o se...
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Hej!

Det vore bra ifall ni som har installerat era larm kan skriva en liten beskrivning på hur ni har kopplat alla sladdar och gärna skicka med bilder, kopplingsscheman osv. Skicka det till mig på bivven@bivven.se så ska jag lägga upp det på sidan så att det blir lättare för resten att installera.
Glöm inte att skriva vad ni har för hoj och årsmodell!

tack för hjälpen!

mvh
 

Westman

=)
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Övik
Hoj
BMW R1200R Classic -12
weeeiii skrev:
JAg orkade inte koppla in den i blinkersena. så jag satten den gröngula sladden på bromsljuset iställer, verkar funka?? vet inte om man verkligen behöver en diod?? kan vara så att den lyser konstant annars, testa o se...
Om du kopplar på bromljuset behövs ju ingen diod.
Har du det inte när nu koppplar på blinkersen kortsluter du höger och vänster sida och du kan inte använda blinkersen.
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Fråga kolon om jag sätter gula kabeln på plus och vita till minus. Skall det då inte när jag trycker på startknappen på fjärrkan gå ström där emellan?

Har nämligen problem med start funktionen och jag har testat alla möjliga kombinationer jag kan komma på... Sen när jag testa med voltmeter mellan gula o vita så är det ingen kontakt.
 

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
Murra skrev:
Fråga kolon om jag sätter gula kabeln på plus och vita till minus. Skall det då inte när jag trycker på startknappen på fjärrkan gå ström där emellan?

Har nämligen problem med start funktionen och jag har testat alla möjliga kombinationer jag kan komma på... Sen när jag testa med voltmeter mellan gula o vita så är det ingen kontakt.


om du har en hoj med positiv start, så kopplar du den vita sladden till +12volt konstant, dvs. batteriet.
Och den gula sladden till starträlet...
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Murra skrev:
Fråga kolon om jag sätter gula kabeln på plus och vita till minus. Skall det då inte när jag trycker på startknappen på fjärrkan gå ström där emellan?

Har nämligen problem med start funktionen och jag har testat alla möjliga kombinationer jag kan komma på... Sen när jag testa med voltmeter mellan gula o vita så är det ingen kontakt.

Utan schema eller elekronikkunskaper är det som att sätta på en kondom med lovikavantar. :huvet Håll ut till i morgon så ska jag kolla upp det här.

/Peter
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Retep skrev:
Utan schema eller elekronikkunskaper är det som att sätta på en kondom med lovikavantar. :huvet Håll ut till i morgon så ska jag kolla upp det här.

/Peter

jag har schema och jag är väll ingen civilingenjör i elektronik, men långt över en normal person skulle jag nog va... :tungan
 

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
Retep skrev:
Utan schema eller elekronikkunskaper är det som att sätta på en kondom med lovikavantar. :huvet Håll ut till i morgon så ska jag kolla upp det här.

/Peter

om ni fått problem med installationen så ta några bilder o lägg upp dom här, de finns säker en massa elektriker här som kan mycket...
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Murra skrev:
jag har schema och jag är väll ingen civilingenjör i elektronik, men långt över en normal person skulle jag nog va... :tungan

Bra!

Då kan det vara så att det är 2 brytare på start knappen. Den ena styr starrelät. Den andra bryter lyset så att det inte lyser samtidigt som startmotorn går. Kan det vara så att du har kommit fel här?

Annars, mät spänningen på båda sidor om startbrytaren. Mät med knappen intryckt och knapp utsläppt och berätta vilka 4 värden du fått.

/Peter
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top