Larm Genom Sh

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Retep skrev:
Bra!

Då kan det vara så att det är 2 brytare på start knappen. Den ena styr starrelät. Den andra bryter lyset så att det inte lyser samtidigt som startmotorn går. Kan det vara så att du har kommit fel här?

Annars, mät spänningen på båda sidor om startbrytaren. Mät med knappen intryckt och knapp utsläppt och berätta vilka 4 värden du fått.

/Peter

Finns bara en brytare och tvåkablar
http://www.yzfr6.net/manual/r6_manual_electric.pdf
sid 17 där finns elschema över startsystemet.

//Mvh Tommy
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Retep skrev:
Hah... vi pratar visst i munnen på varandra :)

Jag har provat massor med grejer... har t.ex. satt gulakabeln på minuskabeln för startrelät (12) och sen vita till jord. Det borde väll fungera om jag inte är helt ute och cyklar.
 

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Retta
FAN! Har man missat ännu ett gruppköp?
Finns det någon över :va
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
jiGGa skrev:
FAN! Har man missat ännu ett gruppköp?
Finns det någon över :va

Jo det finns kolla med bivven.
Edit: TIll förra inlägget självklart så finns ström till plussidan på relät.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Murra skrev:
Jag har provat massor med grejer... har t.ex. satt gulakabeln på minuskabeln för startrelät (12) och sen vita till jord. Det borde väll fungera om jag inte är helt ute och cyklar.

Tjena!
jag ska installera larm på min r6:a, så fort de nya har kommit för det finns inga kvar.
Har du lust att vänta lite så löser det sig! annars, lycka till!

mvh
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Murra skrev:
Jag har provat massor med grejer... har t.ex. satt gulakabeln på minuskabeln för startrelät (12) och sen vita till jord. Det borde väll fungera om jag inte är helt ute och cyklar.

Den gula ska till vänstra sidan på (11)
Den vita till jord.

Den långa röda till batteriet (möjligen till en punkt mellan säkringen (2) och tändlåset (3)

Den mörk-blå till punkten mellan (4) och (5)


Jag ska dubbelkolla det här om en stund. Ser på CSI nu :)

/Peter

Edit: Verkar OK. Vänta med engine kill och svart/vit och ljusblå sladd.
 
Last edited:

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Retep skrev:
Den gula ska till vänstra sidan på (11)
Den vita till jord.

Den långa röda till batteriet (möjligen till en punkt mellan säkringen (2) och tändlåset (3)

Den mörk-blå till punkten mellan (4) och (5)


Jag ska dubbelkolla det här om en stund. Ser på CSI nu :)

/Peter

Edit: Verkar OK. Vänta med engine kill och svart/vit och ljusblå sladd.

Nu har jag kopplat exakt efter den här beskrivningen (hade jag gjort tidagare men med sv/vit och lblå) hur som helst så fungerar det fortfarande inte.

Kan relät i larmet vara trasigt? Jag tycker att om man sätter gula på batteri plus och en voltmeter från vita till batteriets minus, trycker på startknappen. Bör inte då voltmetern visa 12v? För det gör inte min...

Tack.
/Mvh Tommy
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Murra skrev:
Nu har jag kopplat exakt efter den här beskrivningen (hade jag gjort tidagare men med sv/vit och lblå) hur som helst så fungerar det fortfarande inte.

Kan relät i larmet vara trasigt? Jag tycker att om man sätter gula på batteri plus och en voltmeter från vita till batteriets minus, trycker på startknappen. Bör inte då voltmetern visa 12v? För det gör inte min...

Tack.
/Mvh Tommy

Jo den borde visa 12V. Men jag tror inte relät är paj.

Jag förstår att du gjorde den här kopplingen bara för att testa relät, men för säkerhets skull: :) Det är viktigt att du sen kopplar den gula till vänster sida på (11) annars kan du missa de säkerhetsfuntioner som gör att det inte går att starta med växeln i, men det har dog redan koll på. :tummenupp


OK, för att gå vidare ..... Om du mäter mellan batteriets minus och den mörkblå (som nu ska vara ansluten till punkten mellan (4) och (5). Så bör du få 12V när du trycker på start på fjärrisen. Om inte, kolla säkringen på den röda ledningen. Du har väl tändningen avslagen och engine kill på styret på on? Du har väl inte klippt engine kill ledningen ännu?

Sen finns det ju något kryptiskt skrivet i (Note 2) som jag ska kolla upp. Jag får mäta lite inne i larmet för att se vad som är meningen. Men det blir
nog inte förrän i morgon.

/Peter
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Retep skrev:
Jo den borde visa 12V. Men jag tror inte relät är paj.

Jag förstår att du gjorde den här kopplingen bara för att testa relät, men för säkerhets skull: :) Det är viktigt att du sen kopplar den gula till vänster sida på (11) annars kan du missa de säkerhetsfuntioner som gör att det inte går att starta med växeln i, men det har dog redan koll på. :tummenupp


OK, för att gå vidare ..... Om du mäter mellan batteriets minus och den mörkblå (som nu ska vara ansluten till punkten mellan (4) och (5). Så bör du få 12V när du trycker på start på fjärrisen. Om inte, kolla säkringen på den röda ledningen. Du har väl tändningen avslagen och engine kill på styret på on? Du har väl inte klippt engine kill ledningen ännu?

Sen finns det ju något kryptiskt skrivet i (Note 2) som jag ska kolla upp. Jag får mäta lite inne i larmet för att se vad som är meningen. Men det blir
nog inte förrän i morgon.

/Peter

Så nu är jag tillbaka här och terroriserar... Har kollat på blåa och den ger 12v när jag tryckt på start (inte så konstigt eftersom display o sopapump och lampor fungerar...) Tändningen är avslagen (inte för att jag kan se att det skulle vara ngt problem.) Enginekill är på har testat med av och den är inte avklippt. Motorn går att starta om jag trycker på startknappen på styret (med tändning av.) Självklart förstår jag att gula ska sitta säkerhets grejerna och startknappen, hehe skulle va kul annars om växeln ligger i o man startar med fjärren. :tungan
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Murra skrev:
Så nu är jag tillbaka här och terroriserar... Har kollat på blåa och den ger 12v när jag tryckt på start (inte så konstigt eftersom display o sopapump och lampor fungerar...) Tändningen är avslagen (inte för att jag kan se att det skulle vara ngt problem.) Enginekill är på har testat med av och den är inte avklippt. Motorn går att starta om jag trycker på startknappen på styret (med tändning av.) Självklart förstår jag att gula ska sitta säkerhets grejerna och startknappen, hehe skulle va kul annars om växeln ligger i o man startar med fjärren. :tungan

Tändningen ska vara avslagen för att larmet ska förstå att det är det som startar hojen. Är tändningen på TROR jag inte startknappen på fjärrisen har någon funktion.

OK, om du mäter mellan - på batteriet och den gula (till vänster om (11)) både före och när du trycker på start?

Har du resistansmätning (ohm) på instrumentet?
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Retep skrev:
Tändningen ska vara avslagen för att larmet ska förstå att det är det som startar hojen. Är tändningen på TROR jag inte startknappen på fjärrisen har någon funktion.

OK, om du mäter mellan - på batteriet och den gula (till vänster om (11)) både före och när du trycker på start?

Har du resistansmätning (ohm) på instrumentet?

Okej, men tändningen är av som sagt...

Jo jag har resistansmätning på instrumentet. Ska kolla upp efter fotbollen nu. =) Tack för att du hjälper till.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Murra skrev:
Okej, men tändningen är av som sagt...

Jo jag har resistansmätning på instrumentet. Ska kolla upp efter fotbollen nu. =) Tack för att du hjälper till.

Det är gratis idag. Sen kostar det 875:-/tim eller din själ :tummenupp
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Retep skrev:
OK, om du mäter mellan - på batteriet och den gula (till vänster om (11)) både före och när du trycker på start?

Har du resistansmätning (ohm) på instrumentet?

Så nu har jag testat och jag får inget resultat alls. Kör jag resistansmätning mellan gula o vita får jag ingen kontakt varken när jag trcyker på knappen eller innan.

Hehe bra att du e gratis idag :hihi
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Murra skrev:
Så nu har jag testat och jag får inget resultat alls. Kör jag resistansmätning mellan gula o vita får jag ingen kontakt varken när jag trcyker på knappen eller innan.

Hehe bra att du e gratis idag :hihi
:lol

Hmm.. det låter skumt. Kolla om startmotorn går om du samtidigt
trycker på sden vanliga startknappen.

Är det någon annan här som är intresserade av våran lilla följetong eller ska vi flytta över till PM? :va
 

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
Murra skrev:
Så nu har jag testat och jag får inget resultat alls. Kör jag resistansmätning mellan gula o vita får jag ingen kontakt varken när jag trcyker på knappen eller innan.

Hehe bra att du e gratis idag :hihi

hojen är väll med postitiv start, de har du väll kommit fram till??

om den är det så ska den vite kablen från larmet sättas fast på batteriets plus pol (+12 volt)

(eller har jag fel) ?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top