Lasertorsk

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Frågan är vem det var som skötte laserpickan.
Var det aspiranten = Grattis du slipper böter.
Det är nämligen så att endast färdigutbildade poliser får sköta den.
Är det nån annan, inkl aspiranter = ogiltigt (om nu man inte erkänner)

Dock brukar det ofta vara så att då aspiranten sköter lasern viftar nån kollega in fortkörarna och hoppas på erkännande.
Ibland är det den utbildade polisen som sköter lasern och skickar aspiranten för inviftandet av den extremt farliga brotsligen som gjort det ohyggliga brottet att köra för fort! Nu gäller de valiga sakerna:
1) Slå på ljudinspeling på telefonen
2) Erkänn inte på plats och skriv inte under nått
3) Fråga efter platsprotokoll & kaliberings intyg på laserpickan, visas dessa inte upp, inisistera på att detta ska bli noterat.
4) Ignora brevet från åklagare om erkännande
5) Hoppas att de lägger ned ärendet pga arbetsbelastning.
6) Om rättegång påpeka ev missförhållanden med platsprotokoll , intyg etc etc. Har du en ljudinspelning så kommer polisen att få svårt att förklara varför de fuskat på protokollen (om de nu gjort det)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
En liten korrigering bara.

När man nekar att skriva på och har fått hem pappren från åklagaren, det är då man ska,och har rätt att begära ut platsprotokollet, och det är viktigt att man läser igenom det noga eftersom inte är ovanligt med "formaliafel".

Min arbetsgivare, en fartglad man, fick efter begäran hem ett platsprotokollet där polisen hade bötfällt tre personer innan man utfört "platskontrollen", alltså "provskjutit" laserpistolen.
Detta upptäckte han när han studerade tidsangivelseerna och upptäckte att tiderna för de tre första var ändrade.

I Tingsrätten ogillades inte enbart hans ärende utan även de tre andra.

Platsprotokollet är mycket viktigt att kontrollera för att se att allt gått rätt till.

I RPS föreskrifter finns också regler för hur en kontrollplats skall vara beskaffad, tex. får polisen inte mäta från en motorvägsöverfart, vilket är ganska vanligt bla. på E4 före Arlandapåfarten.

Så även att ett "bröststöd" skall användas, "cowboyskott" är inte tillåtet, vilket också ska noteras i platsprotokollet.

Så Platsprotokollet ÄR mycket viktigt eftersom det rent juridiskt ska säkerställa att vi som medborgare får en enhetlig bedömning oavsett var kontrollen hölls och vem som utförde den.

/KentW
 
Last edited:

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Frågan är vem det var som skötte laserpickan.
Var det aspiranten = Grattis du slipper böter.
Det är nämligen så att endast färdigutbildade poliser får sköta den.
Är det nån annan, inkl aspiranter = ogiltigt (om nu man inte erkänner)

Dock brukar det ofta vara så att då aspiranten sköter lasern viftar nån kollega in fortkörarna och hoppas på erkännande.
Ibland är det den utbildade polisen som sköter lasern och skickar aspiranten för inviftandet av den extremt farliga brotsligen som gjort det ohyggliga brottet att köra för fort! Nu gäller de valiga sakerna:
1) Slå på ljudinspeling på telefonen
2) Erkänn inte på plats och skriv inte under nått
3) Fråga efter platsprotokoll & kaliberings intyg på laserpickan, visas dessa inte upp, inisistera på att detta ska bli noterat.
4) Ignora brevet från åklagare om erkännande
5) Hoppas att de lägger ned ärendet pga arbetsbelastning.
6) Om rättegång påpeka ev missförhållanden med platsprotokoll , intyg etc etc. Har du en ljudinspelning så kommer polisen att få svårt att förklara varför de fuskat på protokollen (om de nu gjort det)

Var står det att aspiranter inte är godkända för att handha laserutrustningen?
Om personen skulle bete sig som en obstinat tonåring så kan det för polisen motivera ytterligare kontroll av hojen och därmed ännu mer böter.
FAP 331-2
4 § Vid hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare skall instrumentet handhas av den polis som ansvarar för mätningen (mätkontrollanten).
Mätkontrollant skall med godkänt resultat ha genomgått den av Rikspolisstyrelsen beslutade utbildningen i hastighetsövervakning med laserhastig-

5 § Skall mätning utföras av någon som har genomgått utbildning som avses i 4 § men som under det senaste året inte har använt laserhastighetsmätare, skall han eller hon först genomgå repetitionsutbildning i dess funktion. Denna utbildning skall ledas av en instruktör som har genomgått sådan utbildning som avses i 4 § andra stycket och som är väl förtrogen med instrumentet och sådana förhållanden som kan påverka mätresultatet.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Jetson: Aspirant ja

Jag vet vad som gäller när man kör för fort = Fattig /men situationen är skev,

Varför får jag ej se papper?
Följder av att jag ej skrev på?

Inför tinget kommer du att få se alla papper som rör dit mål. Vet ej vad det är för papper du frågar efter, eller om de skulla ha någon avgörande betydelse för hur rätten dömer dig för fortkörning, men visst du har rätta att ta del av all bevisning för & emot dig i fallet.:5sure
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
problemet är ju då att om du nu väljer att köra ut framför det som kom att bli "bakomvarande trafik" trots att du behöver gasa upp då är det likförbannat du som gör fel. du skulle väntat.

kontentan av det hela är att du har gjort fel, du kommer med största sannolikhet få betala för det om inte polisen har gjort något "fel" eller har tillräckligt mycket annat så att de vill bli av med fallet för att det i någon statistik inte ser bra ut alternativt pappret kom bort.
vad är oddsen för något att detta skall hända ?

tycker du inte att det är rätt hastighet mm så skall du givetvis inte skriva på.
vet du om att det är ungefärligt rätt så är det väl inte så mkt att säga om det utan det är väl bara att skriva på o betala.

jag håller helt med om att 30 hastigheterna tyvärr idag är helt sjukt uppsatta. de är inte längre utanför skolor osv utan hela områden är insatta som 30 sträckor, detta betyder bara att folk inte längre bryr sig om 30 sträckorna och väljer att bryta mot dem, tyvärr går det ju då ut över de 30 sträckor som har ett verkligen behov av att vara 30 sträcka. Dvs utanför förskolor osv.
i o med att folk börjar bryta mot lagen och tycker det inte är så farligt har man då valt en väg som gör att det inte var så farligt vid andra tillfällen tills man slentrianmässigt bryter mot lagen. just för att man inte håller med eller ser nyttan med den. att sätta 30 på liljeholmsbron är ju ett typ exempel på detta. (nu borttaget) Höll någon 30 där på natten ? knappast.
Detta problem har upptäckts men som vanligt så väljer man att försöka sätta dit fler (fixa symptomet) istället för att fixa själva problemet.
 
Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Var står det att aspiranter inte är godkända för att handha laserutrustningen?
Om personen skulle bete sig som en obstinat tonåring så kan det för polisen motivera ytterligare kontroll av hojen och därmed ännu mer böter.
FAP 331-2
4 § Vid hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare skall instrumentet handhas av den polis som ansvarar för mätningen (mätkontrollanten).
Mätkontrollant skall med godkänt resultat ha genomgått den av Rikspolisstyrelsen beslutade utbildningen i hastighetsövervakning med laserhastig-

5 § Skall mätning utföras av någon som har genomgått utbildning som avses i 4 § men som under det senaste året inte har använt laserhastighetsmätare, skall han eller hon först genomgå repetitionsutbildning i dess funktion. Denna utbildning skall ledas av en instruktör som har genomgått sådan utbildning som avses i 4 § andra stycket och som är väl förtrogen med instrumentet och sådana förhållanden som kan påverka mätresultatet.


Du svarar ju själv på frågan om varför en apirant inte är godkända att handha laserutrustingen.
FAP 331-2
4 § "... skall instrumentet handhas av den polis som ansvarar för mätningen."
Dvs färdigutbildad polis. Aspiranter är inte poliser, de är aspiranter och därmed inte godkända.

5 § gäller de som redan är poliser och har gått utbildningen men av någon anledning inte använt lasern under senaste året. Dvs igen ... aspiranter inte godkända.

läs detta:
http://www.trafikjuristen.se/mygel/mygel3.htm
där har folk blitt frikända just pga att det varit Aspiranter som hållit i lasern.

Men jag är inte jurist så det är möjligt att jag har fel.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fast nu skrev han ju tydligt att det gällde 2400:-. Det gällde inte din situation....

Hehe, nä okej...

Men nu var det Kapten Kaos som citerade mig, alltså relaterade till min situation!
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Hehe, nä okej...

Men nu var det Kapten Kaos som citerade mig, alltså relaterade till min situation!

Nej, jag relateratde till att hålla sig undan i två år för 2400.-
Vilket den här tråden handlade om från början...
De 2400 svenska kronorna alltså.
Inte ett indraget körkort...:glömdet
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nej, jag relateratde till att hålla sig undan i två år för 2400.-
Vilket den här tråden handlade om från början...
De 2400 svenska kronorna alltså.
Inte ett indraget körkort...:glömdet

Se där ja, okej.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Trafiklagstiftningen är ofta dåligt utformad, tex är straffet för tex fortkörning penningboten medan ev KK indragning ej räknas som straff. Man har helt enkelt valt att använda förenklade förfaranden för dessa mängdbrott och där har man genom att det bara finns böter på straffskalan sluppit undan den möjlighet till rättssäkerhet som ett allmänt ombud (advokat ) skulle innebära. Det bästa sättet att få ordning på detta missförhållande är att aldrig skriva på någonting och alltid neka och låta det hela gå till rättegång, först då kommer man att inse att rättsväsendet har vettigare saker att pyssla med än att låta poliserna jaga in kaffepengar för den dag alla låter det gå till rättegång så blir det ingen kassako längre :hihi
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Tråkigt MrC.

Av ren nyfikenhet, kan dom ha förväxlat dig och bilen bakom vid mätningen?

Jag menar, om den var tillräckligt nära är det kanske möjligt?
Vet inte hur stor yta själva mätningen sker på, är det bara en prick som på laserpekare?

[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]2 §
[/FONT]
[/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold][/FONT][FONT=TimesNewRoman,Bold][/FONT]
[/FONT]Om det finns risk för att det kontrollerade fordonet har förväxlats med
ett annat fordon eller om det uppstår någon annan tveksamhet om mätningens
tillförlitlighet, får mätningen inte läggas till grund för ett föreläggande
av ordningsbot eller annan rapport
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
En liten korrigering bara.

När man nekar att skriva på och har fått hem pappren från åklagaren, det är då man ska,och har rätt att begära ut platsprotokollet, och det är viktigt att man läser igenom det noga eftersom inte är ovanligt med "formaliafel".

Min arbetsgivare, en fartglad man, fick efter begäran hem ett platsprotokollet där polisen hade bötfällt tre personer innan man utfört "platskontrollen", alltså "provskjutit" laserpistolen.
Detta upptäckte han när han studerade tidsangivelseerna och upptäckte att tiderna för de tre första var ändrade.

I Tingsrätten ogillades inte enbart hans ärende utan även de tre andra.

Platsprotokollet är mycket viktigt att kontrollera för att se att allt gått rätt till.

I RPS föreskrifter finns också regler för hur en kontrollplats skall vara beskaffad, tex. får polisen inte mäta från en motorvägsöverfart, vilket är ganska vanligt bla. på E4 före Arlandapåfarten.

Så även att ett "bröststöd" skall användas, "cowboyskott" är inte tillåtet, vilket också ska noteras i platsprotokollet.

Så Platsprotokollet ÄR mycket viktigt eftersom det rent juridiskt ska säkerställa att vi som medborgare får en enhetlig bedömning oavsett var kontrollen hölls och vem som utförde den.

/KentW


intressant info, åker ofta ner till halmstad från falkenberg och då är det inte ovanligt att den numera oerhört välkända gröna civil-folkabussen står på motorvägsöverfarten över E6:an någonstans mellan den sträckan och mäter hastigheten med laser och de målade bilarna står vid påfarterna redo för action, kanske läge och ta ett kort nästa gång bussen står och mäter vid motovägsöverfarten och rapportera in det som tjänstefel om det du säger stämmer!
 

Elmick

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
S1000RR, XT660R
Kap5 par 2 borde väl funka för dig speciellt med tanke på vilken liten yta en mc har jämfört med en bil
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Om detta stämmer är jag givetvis ödmjuk inför att de de facto har gjort fel - Dock har jag aldrig sett dem stå väl synliga, utan alltid bakom busskurer och liknande.

Det är inte alls OK!
Polisen SKA! stå tydligt placerad med reflexväst på, allt enligt EU's och Rikspolisstyrelsens direktiv. Dessutom bör kontrollen till och med vara utmärkt med skylt! Det är det dock inget krav på!
De flesta poliser bryter medvetet om dessa direktiv eftersom de hoppas att folk inte har koll på dem.
Till exempel så får lasermätinstrumentet inte användas utan "Kroppsstöd" (kolv mot axeln) men det skiter de flesta i och viftar omkring med lasern i bästa John Wayne anda.
Direktiven för användning av laser vid hastighetskontroll finns att ladda ner från RPS hemsida.

Nästa gång, Ta bild på Polisen och använd vid eventuell rättegång. De torskar direkt! Tjänstefel!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"abethebabe...."

Framförallt ska du tipsa lokaltidningen, så att de som blivit bötfällda kan överklaga beslutet. Journalister bara älskar "serverade" artiklar, då slipper dom göra jobbet.
Jag ska leta efter artikeln om E4-fallet, tror det var DN som hade den artikeln.

Varför jag kommer ihåg den speciellt var för att min bror ringde och varnade mig, eftersom han låg före mig, detta hände i September ifjol och artikeln om överklagandet fanns senare ihöstas.

Jag har lärt mig massor om polisens "misstag" av en bekant som är advokat och "hjälpt" många i samband med felaktiga bötesförelägganden. Utöver alla tänkbara formaliafel vid hastighetskontroller finns en annan vanlig orsak till felaktiga bötesförelägganden, nämligen att hastighetsändringar på en vägsträcka inte vunnit laga kraft innan polisen har en hastighetskontroll på platsen.

OM en Kommun bestämmer sig för att sänka hastigheten på en vägsträcka så måste detta beslut anslås så att berörda får yttra sig, därefter skall det föras in i Kommunens TRAFIKLIGGARE, och det kan ta sin tid. Men ofta är Kommunen snabb med att skylta om, och polisen ännu snabbare med att ordna en hastighetskontroll.

Om man råkar ut för att bli "ertappad" med att ha kört för fort på en nyligen "omskyltad" sträcka så ska man naturligtvis inte erkänna utan begära "rådrum", skit i om polisen snackar en massa bla bla bla.
Begär sen hos Kommunen som vägsträckan tillhör att få ett utdrag ur TRAFIKLIGGAREN ang hastighetsändringen på just den vägsträckan. Finns ingen uppgift inskriven spelar det ingen roll vad polisen hävdar, då gäller den gamla hastigheten.
Det sker en relativt stor pendling från Sverige till Norge av arbetsmarknadsskäl, och de vägar som används är ofta tillhåll för lokala "länsman", och för c:a ett år sen blev ett tiotal pendlare av med sina körkort på ett ställe i Värmland där hastigheten sänkts från 90 till 70 medans dom var i Norge. Dessa gick ihop och tog hjälp av min bekant som kontrollerade kommunens trafikliggare redan dagen efter och fann då att hastghetssänkningen inte fanns inskriven, åklagaren stod på sig och saken gick till tingsrätten, där fallet avskrevs utan rättegång.
Att kontrollera fakta är att veta vad som gäller.

/KentW
 
Last edited:

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
fråga, får de skjuta i ned/uppförs backar ?
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
finns en fin app som heter "NTF rätt fart" där kan man ställa in en varning om man kör för fort , ställ den på en kilometer över så råkar du int ut för sånt här , appen kan man ha igång i bakgrunden på mobilen så varnar den när du kör för fort , jag har ställt den på fem kilometer över för det är därifrån man kan få böter
:tummenupp
 

Busapilot

Busapilot
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Kgl. Hufvudstaden
Hoj
Rytande Busa, Husaberg TE 300 -12
Kent W

Det här med att skjuta ifrån motorvägsöverfart, varför får polisen inte göra det? Det är vanligt förekommande i sthlmsområdet.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Väst eller inte är en fråga om arbetsmiljö och har ingenting med hastighetsmätningen att göra. Att de som stoppar fortkörarna har väst är självklart, däremot finns ingen mening att de som mäter har väst om de inte står utanför fordon så nära vägen att risk föreligger för att bli påkörda (de får mäta innifrån ett fordon om de vill).

Grundreglerna för hastighetmätning.
http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf

Edit: Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om Polisens uniformer för den som vill läsa mer om det.
http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP798_1_RPSFS2011_1.pdf
 
Last edited:

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Ännu en tråd jag har svårt att förstå- Ts säger att han kört för fort för att komma ur farozonen från kommande bil bakifrån. Är för mig en konstig ursäkt! Varför inte vänta tills den bilen kört förbi innan du ger dig ut på den vägen då?? :va

Verkar som du stressar för mycket! Ta det lugnt i korsningarna, titta på blommorna, och bara njut av livet istället. Verkar ju som vårdslöshet i trafik att svänga rakt ut framför kommande bilar!
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top