Att balanserad kost är att föredra har man ju vetat i urminnes tider.
Därom tvista de lärde som sagt. Försökte hitta en källa på det där, men jag hittade inget. Så följande har jag absolut inget belägg för, utan är något jag fått för mig, men vad jag vet så är forskningen kring det här med kost (vetenskaplig) en av de yngre.
Det är snarare mängden mat man stoppar i sig som är problemet.
Tror ingen ifrågasätter det faktiskt. Men jag kan ha fel. Du får gärna rätta mig.
Visst kilona rasar men jag är övertygad om att detta sliter på kroppen i längden.
Varför? Alltså, varför är du övertygad om det? Vad baserar du din övertygelse på?
Har en i bekantskapskretsen som åkt på hjärtinfarkt i femtoårsåldern. Han är varken fet eller rökare. Gissa vad han ätit de senaste åren.
Tråkigt att höra om din bekanta. Men samtidigt "kul" för oss. Får då kanske du kan hjälpa till att ge oss svar på några frågor som kan vara intressant i just hans fall.
Först lite fakta då:
- Man (det är vanligare med hjärtinfarkt hos män)
- 50 års-åldern (ju äldre, ju större risk)
- Ingen konstaterad fetma
- Icke-rökare
Ett antagande som jag gör, eftersom det inte explicit framgår av ditt inlägg, är att han ätit strikt LCHF? Dvs. inte mer än ca 5-10g kolhydrater per dygn.
Nu till frågorna:
- Hur länge har han ätit strikt LCHF? Vad fick honom att börja med LCHF?
- Hur såg hans diet ut innan han började med LCHF?
- Hur har hans aktivitet (motion osv) sett ut före han började med LCHF?
- Hur har hans HDL- samt LDL-värden sett ut?
- Hur har hans triglycerid-nivåer sett ut?
- Har han haft högt blodtryck?
- Har han diabetes?
- Lider han av någon form av hyperhomocysteinemi?
- Lider han av hyperkolesterolemi?
- Stress?
- Hur har hans alkoholkonsumtion sett ut innan han började med LCHF? (Efter han började med LCHF antar jag att han slutat dricka alkohol då det är väldigt svårt att hitta alkohol som inte innehåller kolhydrater. Skulle väl vara läkarsprit då
)
Det här kan ju tyckas vara konstiga frågor, men samtliga punkter (tillsammans med fetma och rökning) räknas som riskfaktorer för hjärtinfarkt.
Jag är ingen expert, knappt en glad amatör (käkar ju inte ens enligt LCHF själv längre), men det skulle som sagt vara intressant med lite mer information för att som sagt bygga lite mer empiri runt det här ämnet.
Jag har säkert fel i vissa saker (allt?
), men jag är övertygad om att Dr. Boris kliver in och rättar mig då.
Det här blir kanske inte fullt så vetenskapligt som man kan önska. Men empiri är sällan fel.