LCHF - Erfarenheter

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vill du ha ännu mer borgerlig media än AB så finns även Metro http://www.metro.se/halsa/fettdiet-kan-ligga-bakom-okning-av-brostcancer/EVHmbs!mDz230Yqxm0a2/

Nej, det är inte en "kommunist-journalist" på Aftonbladet som har suttit och hittat på utan Henrik Lindman, överläkare vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Vilken idiot-artikel av Metro! :dummer
Rubrik:
"Forskare varnar: LCHF kan göra bröstcancer vanligare"
Skäl till ökning:
"Enligt Henrik Lindman kan snabbmatsvågen under 90-talet vara en bidragande orsak till ökningen."
Samt:
"– Bröstcancer är mycket vanligare i storstäderna än på landet. Det har att göra med levnadssättet i storstäderna med mer snabbmat och även mer alkohol, säger han."
Personlig åsikt/tro:
"– Min uppfattning är att dieterna kan få väldigt negativa effekter på lång sikt, säger Henrik Lindman"
Vag antydning till (ingenting?) om LCHF:
"Henrik Lindman vill inte avråda alla från att börja med GI eller LCHF, men tycker att man ska fundera en gång extra på de risker som kan finnas med dieterna."

Som att kalla det "Motorcykelolycka" när en lastbil backar över en parkerad MC.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Kanske inte bättre än AB men....

Har sett många länkar/skriverier om det på sistone.
Låter spännande och hoppfullt för alla som drabbas. :)
Tycker annars att frun i inslaget sammanfattar min syn på LCHF ganska bra.
-"Clean eating."

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
:tummenupp
Känt av nga biverkningar? de första tre dagarna var riktigt jobbiga då kroppen ställde om men sen har det gått jättebra ..så har i alla fall jag upplevt det. Nu går kurvan neråt igen efter att ha varit på en platå:)

lätt huvudvärk bara, dricker mycket vatten och de hjälper.
sen jag sluta med sötsaker helt för 7 dagar sen samt 2 dygn på lchf -4kg hittills.
även fast lite är vatten så är de minusvikt som gör att man kanske orkar röra mer på sig sen.
ikväll blir de att prova blomkåls/broccoli mos samt hemlagade köttbullar. med massa go sås.

Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Vilken idiot-artikel av Metro! :dummer
Rubrik:
"Forskare varnar: LCHF kan göra bröstcancer vanligare"
Skäl till ökning:
"Enligt Henrik Lindman kan snabbmatsvågen under 90-talet vara en bidragande orsak till ökningen."
Samt:
"– Bröstcancer är mycket vanligare i storstäderna än på landet. Det har att göra med levnadssättet i storstäderna med mer snabbmat och även mer alkohol, säger han."
Personlig åsikt/tro:
"– Min uppfattning är att dieterna kan få väldigt negativa effekter på lång sikt, säger Henrik Lindman"
Vag antydning till (ingenting?) om LCHF:
"Henrik Lindman vill inte avråda alla från att börja med GI eller LCHF, men tycker att man ska fundera en gång extra på de risker som kan finnas med dieterna."

Som att kalla det "Motorcykelolycka" när en lastbil backar över en parkerad MC.
Ja, precis det där reagerade jag på också. Sen när blev "snabbmat" LCHF? Det är ju snarare HCHF (high carb high fat), vilket ju såklart är hel-fel. Hela artikeln är ju blaj i mina ögon.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ja, precis det där reagerade jag på också. Sen när blev "snabbmat" LCHF? Det är ju snarare HCHF (high carb high fat), vilket ju såklart är hel-fel. Hela artikeln är ju blaj i mina ögon.

Lite ot: Stod det inte också att kvinnor som inte föder barn har ökad risk för bröstcancer?, som att en graviditet inte vore en stor risk (inte för cancer med mycket annat)

skaffa barn för att inte få bröstcancer, e nog mycket mer än det som spelar in:brinnerup

Last edited:

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
ja min mage är lugnare redan.

blomkålsmosen va inge vidare men provade konstigt nog för första gången turkisk yoghurt.
hur smaskigt som helst och 10 % fett..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Här är en fråga!:arsele

Vad är din uppfattning om balanserad kost, och vad grundar du den på?

Balanserad kost är ju den kost som gjort 65% av människorma i vårt land överviktiga! :mattias
Man balanserar på fetmans brant, så att säga. ;)
Håller helt med om att motionera/röra på sig dock.

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Balanserad kost är ju den kost som gjort 65% av människorma i vårt land överviktiga! :mattias
Man balanserar på fetmans brant, så att säga. ;)
Håller helt med om att motionera/röra på sig dock.

Att balanserad kost är att föredra har man ju vetat i urminnes tider. Det är snarare mängden mat man stoppar i sig som är problemet. Ni frälsta verkar tro att ni funnit ett mirakelmedel, att kunna stoppa i sig massa goa grejer och ändå gå ner i vikt. Visst kilona rasar men jag är övertygad om att detta sliter på kroppen i längden.
Har en i bekantskapskretsen som åkt på hjärtinfarkt i femtoårsåldern. Han är varken fet eller rökare. Gissa vad han ätit de senaste åren.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Att balanserad kost är att föredra har man ju vetat i urminnes tider.

Därom tvista de lärde som sagt. Försökte hitta en källa på det där, men jag hittade inget. Så följande har jag absolut inget belägg för, utan är något jag fått för mig, men vad jag vet så är forskningen kring det här med kost (vetenskaplig) en av de yngre.

Det är snarare mängden mat man stoppar i sig som är problemet.

Tror ingen ifrågasätter det faktiskt. Men jag kan ha fel. Du får gärna rätta mig.

Visst kilona rasar men jag är övertygad om att detta sliter på kroppen i längden.

Varför? Alltså, varför är du övertygad om det? Vad baserar du din övertygelse på?

Har en i bekantskapskretsen som åkt på hjärtinfarkt i femtoårsåldern. Han är varken fet eller rökare. Gissa vad han ätit de senaste åren.

Tråkigt att höra om din bekanta. Men samtidigt "kul" för oss. Får då kanske du kan hjälpa till att ge oss svar på några frågor som kan vara intressant i just hans fall.

Först lite fakta då:

- Man (det är vanligare med hjärtinfarkt hos män)
- 50 års-åldern (ju äldre, ju större risk)
- Ingen konstaterad fetma
- Icke-rökare

Ett antagande som jag gör, eftersom det inte explicit framgår av ditt inlägg, är att han ätit strikt LCHF? Dvs. inte mer än ca 5-10g kolhydrater per dygn.

Nu till frågorna:

- Hur länge har han ätit strikt LCHF? Vad fick honom att börja med LCHF?
- Hur såg hans diet ut innan han började med LCHF?
- Hur har hans aktivitet (motion osv) sett ut före han började med LCHF?
- Hur har hans HDL- samt LDL-värden sett ut?
- Hur har hans triglycerid-nivåer sett ut?
- Har han haft högt blodtryck?
- Har han diabetes?
- Lider han av någon form av hyperhomocysteinemi?
- Lider han av hyperkolesterolemi?
- Stress?
- Hur har hans alkoholkonsumtion sett ut innan han började med LCHF? (Efter han började med LCHF antar jag att han slutat dricka alkohol då det är väldigt svårt att hitta alkohol som inte innehåller kolhydrater. Skulle väl vara läkarsprit då :crash)

Det här kan ju tyckas vara konstiga frågor, men samtliga punkter (tillsammans med fetma och rökning) räknas som riskfaktorer för hjärtinfarkt.

Jag är ingen expert, knappt en glad amatör (käkar ju inte ens enligt LCHF själv längre), men det skulle som sagt vara intressant med lite mer information för att som sagt bygga lite mer empiri runt det här ämnet.

Jag har säkert fel i vissa saker (allt? :crash), men jag är övertygad om att Dr. Boris kliver in och rättar mig då. :tummenupp

Det här blir kanske inte fullt så vetenskapligt som man kan önska. Men empiri är sällan fel. :7peta

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
har man redan små problem med blod hjärta får man väl inte äta detta antar jag,
jag personligen kommer gå ner så de känns lättare att röra sig som jag redan skrivt, kommer kanske använda detta nån gång då och då, kommer gå över till att äta de mesta sen, även chips dricka mm (mumma).
men kommer försöka hålla de på en mycket lägre nivå en förut, ska försöka med mindre portioner och skippa den där kvällsmackan.
skulle nog inte kunna hålla på hur länge som helst.
sen om detta är farligt hur farlig är min övervikt annars då?
att gå från xxxl kille till kanske bara ett el två x lär ju göra mycket för kroppen bara det. :)

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...