LCHF - Erfarenheter

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Därom tvista de lärde som sagt. Försökte hitta en källa på det där, men jag hittade inget. Så följande har jag absolut inget belägg för, utan är något jag fått för mig, men vad jag vet så är forskningen kring det här med kost (vetenskaplig) en av de yngre.

Tror ingen ifrågasätter det faktiskt. Men jag kan ha fel. Du får gärna rätta mig.

Varför? Alltså, varför är du övertygad om det? Vad baserar du din övertygelse på?

Tråkigt att höra om din bekanta. Men samtidigt "kul" för oss. Får då kanske du kan hjälpa till att ge oss svar på några frågor som kan vara intressant i just hans fall.

Först lite fakta då:

- Man (det är vanligare med hjärtinfarkt hos män)
- 50 års-åldern (ju äldre, ju större risk)
- Ingen konstaterad fetma
- Icke-rökare

Ett antagande som jag gör, eftersom det inte explicit framgår av ditt inlägg, är att han ätit strikt LCHF? Dvs. inte mer än ca 5-10g kolhydrater per dygn.

Nu till frågorna:

- Hur länge har han ätit strikt LCHF? Vad fick honom att börja med LCHF?
- Hur såg hans diet ut innan han började med LCHF?
- Hur har hans aktivitet (motion osv) sett ut före han började med LCHF?
- Hur har hans HDL- samt LDL-värden sett ut?
- Hur har hans triglycerid-nivåer sett ut?
- Har han haft högt blodtryck?
- Har han diabetes?
- Lider han av någon form av hyperhomocysteinemi?
- Lider han av hyperkolesterolemi?
- Stress?
- Hur har hans alkoholkonsumtion sett ut innan han började med LCHF? (Efter han började med LCHF antar jag att han slutat dricka alkohol då det är väldigt svårt att hitta alkohol som inte innehåller kolhydrater. Skulle väl vara läkarsprit då :crash)

Det här kan ju tyckas vara konstiga frågor, men samtliga punkter (tillsammans med fetma och rökning) räknas som riskfaktorer för hjärtinfarkt.

Jag är ingen expert, knappt en glad amatör (käkar ju inte ens enligt LCHF själv längre), men det skulle som sagt vara intressant med lite mer information för att som sagt bygga lite mer empiri runt det här ämnet.

Jag har säkert fel i vissa saker (allt? :crash), men jag är övertygad om att Dr. Boris kliver in och rättar mig då. :tummenupp

Det här blir kanske inte fullt så vetenskapligt som man kan önska. Men empiri är sällan fel. :7peta

Här tog vi illa vid oss bestämt. Det där med att det är bättre med en balanserad kost har jag inga vetenskapliga belägg för men jag tycker det känns logiskt. LCHF känns som en sån där grej som är för bra för att vara sann. Den som lever får se.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Att balanserad kost är att föredra har man ju vetat i urminnes tider...

För urminnestider sen trodde man världen var platt.
Balanserat är ju det vi äter.
Tala om ett enda näringsämne jag inte får i mig via LCHF.
Tala också om ett enda essentiellt näringsämne från kolhydrater.
Vad du tror om långsiktiga effekter är ju idag inte mycket värt.
Däremot vet man vad som omedelbara kortsiktiga effekterna av skitmat är.
HB, diabetes, IBS, dålig sömn, högt kolesterol osv osv.
Tror jag hellre "chansar" med LCHF. :)

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hur länge har nänniskan existerat (dvs urminnes tider)?
Hur länge har människan ätit en sk "balanserad kost"?

Där föll nog hela logiken i tvivlarnas argument.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Sockriga bantningspulver kritiseras

Bantningspulver som Nutrilett,
Modifast och Allevo används av många
för att gå ner i vikt. Men nu
ifrågasätts de för att innehålla höga
halter socker.

Enligt EU-regler måste preparaten ge
minst 800 kalorier per dag.
Tillverkarna väljer ofta att göra sina
preparat med mycket kolhydrater, som
är lättare att omvandla till pulver än
protein och fett.

-Folk bantar med socker. Det är inget
man ska stoppa i sig om man vill gå
ner i vikt, säger näringsfysiologen
Fredrik Paulun till SVT.

Hade en diskussion med en (sjukvårds)kollega om detta så sent som för bara nga dagar sedan. Sa att om man ska äta detta så kan man nog lika väl ta en socketbit:rolleyes: ..hon blev sur å ville inte instämma i att dessa innehåller för mycket socker.

Man kanske ska lägga fram detta lite diskret på bordet :rofl

Sedan den 2 feb gått ner 4 kilo, ..med riktig (LCHF)mat ;)

Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Här tog vi illa vid oss bestämt. Det där med att det är bättre med en balanserad kost har jag inga vetenskapliga belägg för men jag tycker det känns logiskt. LCHF känns som en sån där grej som är för bra för att vara sann. Den som lever får se.

Nädå, ingen fara. :krama

Äter ju som sagt inte enligt LCHF själv längre (mest av tidsskäl :rolleyes:). Däremot försöker jag hålla nere mängden kolhydrater jag stoppar i mig. Framför allt snabba diton.

Hade mest tråkigt och kände för att vara lite :mattias :D

Poängen som jag försökte få fram var att orsakerna till en hjärtinfarkt kan vara rätt många, och jag skulle iaf passa mig för att dra slutsatsen att orsaken enbart var en kortsiktig kostförändring. Såvida inte den kostförändringen bestod i att enbart äta transfetter. :crash

Men ja, det blir intressant att se lite mer långsiktiga studier på detta. :tummenupp

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Typ yngre stenåldern, 6000-8000 år? :confused:

Tid för LCHF? 5 år?? :lol

:rofl :lol

Där skarvade du nog en smula.

För ungefär 2,5-1,6 miljoner år sedan dök den första människan upp – Homo habilis. Den moderna människan Homo sapiens kom för 125 000 år sedan. Det är den art som vi själva tillhör.

Den sk "balanserade kosten" har vi väl ätit i sådär 50 år ungefär.

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Sockriga bantningspulver kritiseras

Bantningspulver som Nutrilett,
Modifast och Allevo används av många
för att gå ner i vikt. Men nu
ifrågasätts de för att innehålla höga
halter socker.

Enligt EU-regler måste preparaten ge
minst 800 kalorier per dag.
Tillverkarna väljer ofta att göra sina
preparat med mycket kolhydrater, som
är lättare att omvandla till pulver än
protein och fett.

Att dom ska ha minst 800kcal har jag inte hört. Men däremot går gränsen för VLCD/LCD vid 800, fast dom flesta vlcd kurerna ligger mellan 450-600. Apotekets kur ligger strax över och kallas därför LCD. Jag har inget problem med dessa kurer när dom används på rätt sätt, dvs för personer med grov övervikt och uppåt. Det ger en snabb start och kan hjälpa folk att komma igång. Jag själv gick ner 12kg med vlcd när jag började går ner i vikt, det är snart 30kg sen. Nu på dom sista kilona kör jag måltidsersättare till två måltider men ser till att få i mig min rekommenderade protein vid den måltiden jag äter, funkar skitbra. Vikten jag gick ner med vlcd kuren höll jag i tre år innan jag började gå ner det sista.

Det passar för vissa, andra inte. Precis som med allt.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Att dom ska ha minst 800kcal har jag inte hört. Men däremot går gränsen för VLCD/LCD vid 800, fast dom flesta vlcd kurerna ligger mellan 450-600. Apotekets kur ligger strax över och kallas därför LCD. Jag har inget problem med dessa kurer när dom används på rätt sätt, dvs för personer med grov övervikt och uppåt. Det ger en snabb start och kan hjälpa folk att komma igång. Jag själv gick ner 12kg med vlcd när jag började går ner i vikt, det är snart 30kg sen. Nu på dom sista kilona kör jag måltidsersättare till två måltider men ser till att få i mig min rekommenderade protein vid den måltiden jag äter, funkar skitbra. Vikten jag gick ner med vlcd kuren höll jag i tre år innan jag började gå ner det sista.

Det passar för vissa, andra inte. Precis som med allt.

Ansolut, håller med.
Artikeln var ju bara ett bra sammanträffande. Pulverdieter funkar ju säkert om man följer dem, det jag har märkt bland många "kollegor" (läs andra kvinnor) är att de äter detta till lunch men blir sedan så "stirriga" vid tretiden så de inte kan låta bli kakor/tårtor/godis.. det berömda "kl e tre å jag e så sötsugen".

Jag har bara ett kilo kvar till ett av mina delmål som jag satt långt fram (ser ju detta inte som en "snabbfix")till mitten av mars (födelsedag)
å tänkte köpa nya jeans då men det måste nog göras nu ::gnissla:)

Ett annat delmål e att komma i det minsta av skinnställen :) (inget fuskande genom att duscha med det som jag hört att man kan göra ..)

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ja vad ska man säga, 8kg ner på 2 veckor, känns som de går för snabbt för kroppen.
hur ska man fuska för att stanna upp lite utan att förstöra helt?
fortsätter detta så är de 20 kg på 1,5 mån och de kan inte va bra för huden?
nu är jag sjuk så allt i flottväg känns jobbigt men man går ner på att inte äta så mycket.

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Har du gamla bristningar i huden så kommer du få lite problem, det märker jag själv trots att jag vart försiktig och lagt ut min nedgång på lång tid. Annars kommer huden dra ihop sig, även om det kanske kommer ta tid.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
ja vad ska man säga, 8kg ner på 2 veckor, känns som de går för snabbt för kroppen.
hur ska man fuska för att stanna upp lite utan att förstöra helt?
fortsätter detta så är de 20 kg på 1,5 mån och de kan inte va bra för huden?
nu är jag sjuk så allt i flottväg känns jobbigt men man går ner på att inte äta så mycket.

Bra jobbat! :tummenupp

Det kommer stanna upp.
Mycket vätska i början.
För mig blir det mindre och mindre per vecka tills man ligger runt 0,5 till 1 Kg.
Tycker inte du skall fuska eftersom det ger tillbaka alla sugen.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Fick punga ut med 150 kr med korta klockan (2steg) var nu absolut nödvändigt om jag inte skulle riskera att tappa den :)

En månad har nu gått å -5 kilo (troligen ngt mer då jag inte kollade de tre första dagarna då säkert nga kilo i vätska försvann)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Själv har jag gått ner 18 kg på lchf över en tid på ca sex månader, men under den tiden har det dels varit lite jojokurva kring jul etc och dessutom har jag försökt komma igång mer på allvar med min träning vilket nog har resulterat i att jag gått upp lite muskler också. Jag tycker verkligen att lchf är en höjdardiet, jag kan äta mig mätt på saker jag tycker är gott och slipper gå hungrig, trött och grinig bara för att tappa vikt. Käkar väl inte riktigt helt strikt lchf och visst fuskar man lite med en chokladbit någon gång ibland, men på det hela taget kör jag ett kraftigt minskat kolhydratsintag och fyller ut måltiderna med protein och salladsgrönsaker, gurka, selleri etc. Tror inte att jag käkar så mycket mer fett än vad jag gjorde tidigare, har inte gjort några medvetna fettillägg i dieten utan kör på som jag alltid gjort, dvs steker i smör, använder grädde etc. För mig funkar det kanonbra, är mätt, pigg och glad och formligen rasar i vikt mer eller mindre utan ansträngning. Och så gillar jag kött, och det kan jag ju äta så mycket jag vill... :D :tummenupp

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Bra jobbat! :tummenupp

Det kommer stanna upp.
Mycket vätska i början.
För mig blir det mindre och mindre per vecka tills man ligger runt 0,5 till 1 Kg.
Tycker inte du skall fuska eftersom det ger tillbaka alla sugen.

provade lite sprite zero i fredags och kände inget sug, de va gott men inget måste ha.
några klyftpotatisar igår men sallad och ost resten till köttbiten. känner inget sug fortfarande.
har ju haft problem o äta under sjukdomen så jag har även fuskat med äpple till frukost då allt annat gav spykänslor.
så 3 äpplen sprite samt klyftpotatis och ändå fortsätter jag nedåt? måste bero på att jag har ätit så lite.
börjar bli friskare nu så ska försöka äta lite mer "kosher"

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
provade lite sprite zero i fredags och kände inget sug, de va gott men inget måste ha.
några klyftpotatisar igår men sallad och ost resten till köttbiten. känner inget sug fortfarande.
har ju haft problem o äta under sjukdomen så jag har även fuskat med äpple till frukost då allt annat gav spykänslor.
så 3 äpplen sprite samt klyftpotatis och ändå fortsätter jag nedåt? måste bero på att jag har ätit så lite.
börjar bli friskare nu så ska försöka äta lite mer "kosher"

Varför sprite?
Ta en lättöl eller liknande istället.
Om du ändå småfuskar kan du ju småfuska med lämpliga tillskott.
Frukt och pilsner FTW.

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Varför sprite?
Ta en lättöl eller liknande istället.
Om du ändå småfuskar kan du ju småfuska med lämpliga tillskott.
Frukt och pilsner FTW.

jag är en av dom få snubbar som inte gillar öl.
scnnnhaaps schka de va.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...