LCHF - Erfarenheter

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Inget socker eller nånting i?:va Kan det verkligen bli bra? Lite steviasocker kanske skulle passa bra i detta för lite extra sötma utan kaorier? Låter väldigt spännande, får ta och testa det någon gång :)

Jag tycker inte det behövs nån sötning...blir en len, lagom "chokladig" smak som det är.:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tycker inte det behövs nån sötning...blir en len, lagom "chokladig" smak som det är.:)
Ok, ska testas! Låter onekligen spännande, även om jag gillar sötsaker. Testar utan först, sen kanske jag experimenterar lite :)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
här är lite grejer jag hitta de närmsta dagarna som har blitt favoriter!
och ja jag gillar kokos.
kokostoppar med stevia för helgen.
mjuka kokoskakor.
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1214
dessa tog helt bort omelettsmaken, lite annorlunda konsistens men med hallon/grädde riktigt ljuvligt!
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=51
och dessa prova jag ikväll, bästa brödet hittills, tar oså bort omelettsmaken, körde tacoost,
kommer göra pizzabotten på detta. smakar som toppen på ostfrallor!
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1319

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Ok, ska testas! Låter onekligen spännande, även om jag gillar sötsaker. Testar utan först, sen kanske jag experimenterar lite :)

Annars tycker jag det är ytterligare en fördel med LCHF att man vänjer sig av med att behöva det söta i alla smaker...nu, efter två år så gott som utan socker, är godis och läsk så jävla sött att tungan krullar sig, och annat som förut upplevdes som alldeles för surt eller syrlig smakar numer alldeles perfekt..:)

Testade med en liten dutt kardemumma i "chokladen" nyss....Gott!:kär

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Testa "meatzza", pizza med köttfärsbotten...krydda upp köttfärs efter smak med salt. peppar och vad du gillar. Platta ut så tunt som möjligt på ett bakplåtspapper i långpannan, och grädda 15 minuter@200 grader, sen toppar du den som vanligt och in i ugnen igen...Godare än vanlig pizza, tycker jag.:yoparty

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Annars tycker jag det är ytterligare en fördel med LCHF att man vänjer sig av med att behöva det söta i alla smaker...nu, efter två år så gott som utan socker, är godis och läsk så jävla sött att tungan krullar sig, och annat som förut upplevdes som alldeles för surt eller syrlig smakar numer alldeles perfekt..:)

Fast jag dricker ju söta lightprodukter och sådär, Och jag experimenterar med att baka med lchf och försöker hela tiden komma på nya snacks som funkar med dieten etc... Inte alla är söta förvisso, gör en del beef jerky etc. Men jag tänkte försöka göra sockerfri choklad (som godis alltså) någon dag, tänker mig mörk choklad (100% kakao), grädde, eventuellt cocosfett och söta lite med steviasocker... Gillar sötsaker, så lägga av med allt kommer jag nog inte kunna göra... :D Men jag ska testa och se som sagt, mycket möjligt att du har rätt och att detta inte behöver sötas :)

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Och ett frukosttips till :Äggmjölk...låter vidrigt, men är jättegott.:tummenupp

Knäck 2 ägg i en skål eller bägaren till stavmixern, smaksätt med nåt krm vaniljpulver och 2-3 tsk kakao. Koka upp 2,5 deciliter vatten och 50 gram smör tills smörklumpen smält, häll över äggen samtidigt som du mixar eller vispar. Voila! Varm choklad som du står dig fram till lunch på!:yoparty

Variera smaksättningen med att byta kakaon mot kanel efter smak, då smakar det nästa risgrynsgröt i flytande form.

Det där är ju uppåt en 600 kcal. Hur mycket kcal blir det på en dag?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Jag testade att röra ihop den där äggmjölken nyss, med lite kardemumma dessutom! Tyvärr var den lite för osöt fr min smak, men annars inte dumt alls! Gjorde som så att jag struntade i det där med lchf en liten stund och slängde i en matsked vailjsocker, och då jäklar lyfte det!:tummenupp Riktigt mumsigt, gräddigt, luftigt och mycket gott! I fortsättningen ska jag ha lite steviasocker till hands, för detta ska jag helt klart ta med i min det! Tack för tipset!:tummenupp

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Det där är ju uppåt en 600 kcal. Hur mycket kcal blir det på en dag?

Dom få gånger jag orkat köra en hel dags ätande genom en kaloriräknare har jag landat runt 1500-1800 Kcal när jag kört strikt. Detta utan att vara hungrig nån gång under dagen.:tummenupp

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Nu börjar det ge resultat, totalt 8 kilo på 7 veckor :)
Känns nästan som jag inte riktigt hänger med, kanske dags att kolla lite labvärden hos läkaren för att jämföra (ändå dags att kolla vita blodkroppar efter vinterns alla infektioner som påverkat å begränsat mig mycket)

:)

Nu blir det kaffe och lchf rulltårta

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Har kört LCHF i drygt ett år. Jag har gått ner ganska precis 20 Kg (95 till 75). Jag började med den strikta varianten, det var riktigt jobbigt de första 4 veckorna men det gav med sig. Jag känner att det jag "offrar":fyllisar får jag igen flera gånger om. Känns rätt bra att kunna ta sig upp från soffan utan en travers t.ex.

Har släppt på träningen en aning (läs skitit fullständigt) under vintern vilket gjort att något kilo faktiskt hittat tillbaka. Detta måste åtgärdas omgående eftersom jag måste komma i mitt sprillans skinnställ så snart det onda vita täcket försvunnit.

Personligen kan jag inte annat än rekommendera att testa LCHF om man önskar gå ner i vikt eller få ordning på en stökig mage. Nu tror jag iofs inte att det fungerar för alla men alla kan testa och se vad det ger.

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
Nu vet jag inte om jag sparkar in öppna dörrar men jag har bara slökollat igenom tråden. Jag har dock sett på några ställen att det pratas om alkohol och vilken som är "Bäst". Personligen tror jag det spelar en ganska liten roll eftersom det är alkoholen i sig som är den riktigt stora skurken. Visst innehåller öl mer kolhydrater än ren sprit osv....

Hela poängen med LCHF är att få kroppen i ett tillstånd "ketos" som betyder att den istället för att bränna kolhydrater bränner fett. Det som händer när man häller i sig alkohol är att levern ögonaböj slutar med fettförbränningen för att istället ta hand om alkoholen. Man avbryter alltså "ketos" och möblerar om i kroppens system. Jag förespråkar absolut inte ett nyktert leverne men vill man gå ner i vikt snabbt och få absolut bästa effekt av LCHF så bör alkohol undvikas helt.:näsblod

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu vet jag inte om jag sparkar in öppna dörrar men jag har bara slökollat igenom tråden. Jag har dock sett på några ställen att det pratas om alkohol och vilken som är "Bäst". Personligen tror jag det spelar en ganska liten roll eftersom det är alkoholen i sig som är den riktigt stora skurken. Visst innehåller öl mer kolhydrater än ren sprit osv....

Hela poängen med LCHF är att få kroppen i ett tillstånd "ketos" som betyder att den istället för att bränna kolhydrater bränner fett. Det som händer när man häller i sig alkohol är att levern ögonaböj slutar med fettförbränningen för att istället ta hand om alkoholen. Man avbryter alltså "ketos" och möblerar om i kroppens system. Jag förespråkar absolut inte ett nyktert leverne men vill man gå ner i vikt snabbt och få absolut bästa effekt av LCHF så bör alkohol undvikas helt.:näsblod

Säger varken emot eller håller med men var tvungen att kolla vad läsk innehåller och hittade 400 kcal/liter så 400-600 kcal kanske man får i sig via socker om man festar till lite en kväll med läsk som groggvirke.

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
Säger varken emot eller håller med men var tvungen att kolla vad läsk innehåller och hittade 400 kcal/liter så 400-600 kcal kanske man får i sig via socker om man festar till lite en kväll med läsk som groggvirke.

Inte helt säker på att jag förstår vad du menar men visst är det så att du inte får i dig jättemängder av varken kalorier eller kolhydrater om du festar till. Men min poäng är att det inte är det som är problemet (intaget av kolhydrater). Det stora problemet är att levern, samma organ som ska upprätthålla kroppen i ett Ketos tillstånd, måste bryta ned alkoholen. Det gör att Ketos tillståndet upphör till "förmån" för att bränna alkoholen. Det blir ett uppehåll i det hela LCHF går ut på, nämligen att befinna sig i Ketos. Nu är det inte så att jorden går under men det gör att en viktminskning bromsas och drar ut mer på tiden.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Inte helt säker på att jag förstår vad du menar men visst är det så att du inte får i dig jättemängder av varken kalorier eller kolhydrater om du festar till. Men min poäng är att det inte är det som är problemet (intaget av kolhydrater). Det stora problemet är att levern, samma organ som ska upprätthålla kroppen i ett Ketos tillstånd, måste bryta ned alkoholen. Det gör att Ketos tillståndet upphör till "förmån" för att bränna alkoholen. Det blir ett uppehåll i det hela LCHF går ut på, nämligen att befinna sig i Ketos. Nu är det inte så att jorden går under men det gör att en viktminskning bromsas och drar ut mer på tiden.

Hur snabbt kan kroppen gå i och ur ketos då? Jag festar i och för sig inte jätteofta men när jag gör det gör jag det på grogg och lightläsk. Hur lång tid efter en helkväll behöver kroppen för att "hitta tillbaka" då? Sätter ju också lite perspektiv på saker och ting om man vet HUR mycket saker och ting bromsas :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Nej, jag är ingen biolog eller läkare. Jag är ingenjör och tänker bara kort och gott energi in till kroppen minus energin ut ur kroppen och 1-1,5 liter läsk ökar energitillskottet med 400-600 kcal. Det där med ketos fattar jag ingenting av.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Nej, jag är ingen biolog eller läkare. Jag är ingenjör och tänker bara kort och gott energi in till kroppen minus energin ut ur kroppen och 1-1,5 liter läsk ökar energitillskottet med 400-600 kcal. Det där med ketos fattar jag ingenting av.

Ketos
*/ Ketos är ett naturligt tillstånd där kroppen till allra största delen går på fettförbränning. Hemligheten är att äta mycket lite kolhydrater och måttligt med protein. Samt att äta sig lagom mätt på fett.

Okunniga förväxlar naturlig ketos med det sjukliga tillståndet ketoacidos som har helt andra orsaker (vanligen typ 1 diabetes och extrem insulinbrist). Vid detta farliga tillstånd har man runt tio gånger högre koncentration av ketoner samt skyhögt blodsocker.

Naturlig ketos är däremot ofarligt och innebär stabilt välkontrollerat blodsocker och välkontrollerade blodketoner.

Källa kostdoktorn.

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
Hur snabbt kan kroppen gå i och ur ketos då? Jag festar i och för sig inte jätteofta men när jag gör det gör jag det på grogg och lightläsk. Hur lång tid efter en helkväll behöver kroppen för att "hitta tillbaka" då? Sätter ju också lite perspektiv på saker och ting om man vet HUR mycket saker och ting bromsas :)

Finns nog lika många svar på det som det finns människor. Jag tror det är ytterst individuellt, för mig tog det ca 6 veckor innan jag "kom in" i ketos, trots att jag fick i mig mindre än 30 g kolhydrater per dag. Det beror förmodligen även på hur pass strikt LCHF man äter mm mm.

Det enda jag vet (och inte tror) är att ketos avbryts vid alkoholintag vilket gör att en viktminskning tar längre tid. Om det sedan rör sig om en dag eller en månad vet jag inte men det tar ändå inte bort faktumet att det kommer ta längre tid att gå ner i vikt i förhållande till om man INTE tar en bläcka :)

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
P
Finns nog lika många svar på det som det finns människor. Jag tror det är ytterst individuellt, för mig tog det ca 6 veckor innan jag "kom in" i ketos, trots att jag fick i mig mindre än 30 g kolhydrater per dag. Det beror förmodligen även på hur pass strikt LCHF man äter mm mm.

Det enda jag vet (och inte tror) är att ketos avbryts vid alkoholintag vilket gör att en viktminskning tar längre tid. Om det sedan rör sig om en dag eller en månad vet jag inte men det tar ändå inte bort faktumet att det kommer ta längre tid att gå ner i vikt i förhållande till om man INTE tar en bläcka :)

Vet inte säkert men när jag tuggade tuggummi tror jag jag gick ur ketos, läste på å tuggummi var nono.. man tuggar å kroppen tror mat kommer. Slutade å kurvan gick neråt igen..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år