LCHF - Erfarenheter

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Nu har jag gått på lchf en vecka. Mår verkligen toppen! Är aldrig så akuthungrig som jag gärna blev innan om jag åt vanlig "dagens" med mkt kolhydrater. Mkt lugnare i magen oxå.
Ska det fortsätta såhär så är jag nöjd med bara välbefinnandet, går jag sen dessutom ner så är det super :banana

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag går så sakteliga nedåt, senaste vägningen (som inte ens var riktigt optimal, helst sa man väl ha en sån där bra dag när man vaknar, går och skiter och sen kan väga sig men detta var en mitt på dagen vägning) visade 77,5 vilket innebär ca 22,5 kg tappat på en fem-sex månader :)

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Du milde!!!

Det var inte illa!! :tummenupp

Är du stenhård med kosten? Räknar du kalorier eller?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du milde!!!

Det var inte illa!! :tummenupp

Är du stenhård med kosten? Räknar du kalorier eller?

Tack :)

Inte 100% stenhård, men kanske 90. I början går det ju snabbt, men ju längre man vill ta det desto mer nitisk måste man bli.

När jag började vägde jag hundra pannor, det var det som blev min vändpunkt liksom. Brukade vara i bra form, idrottade på hög nivå och var ganska vältränad. När vågen började närma sig tresiffrigt blev det Lite av ett uppvaknande, "nu får det vara bra!" ungefär.

Räknar kalorier gör jag inte, det behövs inte. LCHF ska ju vara såpass snålt på kolhydrater att kroppen inte får i sig tillräckligt mycket energi som du kan lägga i fettreserverna, så då kan du äta hur mycket du vill av det andra. I mitt fall är det mest kött som gäller, protein kan du inte bli fet av och således käkar jag kilovis av det.

Jag har käkat kolhydratsnålt i omgångar ända sen jag var yngre, men då mest för att kunna hålla vikten konstant och ändå unna mig något gott och onyttigt ibland. Det har liksom inte varit bantning för mig utan en mer hållbar kost. Så omställningen blev inte så enorm för min del, var ju hyfsat van vid att inte ta potatis, ris eller pasta till maten. Det jobbiga blir när du ska börja jaga efter de där små kolhydraterna som man annars kanske inte tänker på. Nästan allt innehåller ju kolhydrater, till och med ärtor som sägs vara bra protein innehåller 7% socker. Så man får liksom sätta sig in i det och dra gränsen någonstans.

I början räcker det ju att skippa de mer uppenbara grejerna, socker, potatis, pasta, ris, mjöl och allt det där så kommer du gå ner i vikt, fort. Men när man nu som jag tappat en fjärdedel av min kroppsvikt så börjar kiklona frsvinna allt långsammare och man måste dra ner ännu mer. Det är då man börjar sålla bort morötter, lök, tomater och allt sånt.

Just nu är jag på en nivå där jag äter typ gurka, sallad, selleri och alla de där gröna knapriga grönsakerna som sägs vara bra bantarmat men jag skippar allt det där uppenbara som jag nämnt ovan. Måltiderna fyller jag ut med kött och "salladsgrönsaker", men helst inte tomat och andra sockerrika grönsaker. Just nu tappar jag väl ca ett-två kg i månaden, i början tappade jag det dubbla eller tredubbla. Första två månaderna går man ner som allra mest, sen börjar det bli körigt som sagt.

Jag är helt nitisk när det gäller socker, chips, godis, läsk och allt det där, jag rör inte eländet för då stagnerar min viktnedgång direkt. Bara av en veckas skidsemester där jag åt gröt till frukost för att orka med dagen i backen la jag på mig något kilo igen. Behöver jag något att tugga på tar jag gurkstänger med lite kryddad gräddfil att dippa i, fläsksvålar, beef jerky eller andra proteinsnacks. Även om nötter sägs vara bra lchf så håller jag mig ifrån dem då de ändå innehåller ca 15% kolhydrater. Jag dricker dock en del lightläsk och det funkar bra för mig, märker inte av något ökat sötsug eller aptit.

Hur som, det gäller att sätta sig in i vad du kan och inte kan äta och sen försöka hålla det. Visst fuskar jag någon gång då och då, dricker en pilsner och tar ett par nötter eller en godisbit till typ. Men jag försöker hålla det på absolut minimum, och behöver jag något annat så experimenterar jag med substitut. Ikväll bakade jag exempelvis en chokladkaka med totalt 20g kolhydrat på en hel kaka :) Det kan du då jämföra med valfri "ren" marabou choklad som innehåller typ 60-70g socker PER 100 gram. Så en bit av den kakan kan jag unna mig, men det är ungefär det. Den innehåller ägg, smör, sötningsmedel (stevia och sockeralkohol, helt utan kalorier men sött och gott ändå) och 90% kakao choklad. Det är så långt jag kan sträcka mig i kakväg, kakor med mjöl eller socker går fetbort. Så man får vara rätt hård mot sig själv.

Dessutom kombinerar jag min diet med träning, springer milen regelbundet och styrketränar på en diet som "på pappret" inte ens borde räcka för att hålla min hjärna igång. Men för mig funkar det, jag kan hålla igång och jag kan tänka (ibland iallafall ;) ) och mer därtill, och resultatet är att jag blir av med fett. Men lätt är det inte, och jag får väl erkänna att jag saknar kolhydrater. Men man lär sig att säga nej, även om det tar emot. Och jag gillar ju kött, så det är inte direkt så att jag går och är missnöjd med vad jag äter. Kan ju äta mig mätt på saker jag tycker är gott varje måltid :) Men det ligger en del jobb bakom... :)

Edit: Kanske sa tillägga att min diet är en blandning av vad jag lyckats läsa mig till samt egna experiment och slutsatser. Det funkar för mig, men andra kan ju ha olika erfarenheter. Man får försöka hitta vad som passar en själv bäst, jag baa delar med mig av egna erfarenheter :)

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
En liten sammanfattning efter tio veckor

1) har inte haft en enda bronkit! (luftvägsinfektion)
2) den tiden i månaden, när vi tjejer har ont i magen å ni killar bokstavligen bara ska knipa mun å hålla med om allt vi säger, har visat sig att jag går upp (kroppen binder vätska)2 kilo för att sedan gå ner direkt igen å mer efter 4 dagar, det hade jag ingen!koll på förut. (ha detta i åtanke när om ni retar en tjej "för lite magont")
3) förutom ändring till lchf har jag bara lagt till 1500 m simträning en gång i veckan, vill å ska höjas upp vid semestern.
4 Tio veckor har inneburit 10 kilo viktnedgång, ner 2 klädstorlekar.
5 IBS problematiken e som bortblåst.
6. Provat på många goda nya rätter.
7. Hungerkänslorna är borta.

Jag kommer fortsätta, mitt nästa delmål är satt till midsommar :)

Det e så mycket lättare å roligare om man är två
(tack :kär)

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
går långsamt nu. jag bygger vatten när jag jobbar bla. men jobbar 4 dagar och ledig minst 6 dagar så.
ca 2 månader från 135,6 till 119,9 stog vågen på idag.

måste nog tyvärr fuska till helgen då jag ska ställa ut en bil och får gratis mat och öl.
tänkte passa på att gå över till normal mat men i mindre skala och trappa upp min träning o se vad som händer.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
vad ska man äta istället för ris eller pasta som tillbehör? Kan ju inte bara käka en laxfilé och grönsak liksom.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
vad ska man äta istället för ris eller pasta som tillbehör? Kan ju inte bara käka en laxfilé och grönsak liksom.

Jo det kan du. Det är bara omlärning som gäller. Det var konstigt i början men att vi började äta rotfrukter eller mjölprodukter till "såvlet" var ju bara för att dryga ut för det var fattigt.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Jag tycker att blomkål och broccoli är det bästa.
Ägg fungerar till det mesta :)

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Hur bra funkar LCHF i samband med träning? Träning innebär både kondis, uthållighet och styrka.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Hur bra funkar LCHF i samband med träning? Träning innebär både kondis, uthållighet och styrka.

För mig funkar det med konditionsträning. Samma där, i början kände man ju tydligt att det va lite soppatorsk men det var bara att gå på tjurighet. Nu går det riktigt bra. Styrketräning har jag ingen erfarenhet av men det är klart, ska du bygga så är det ju mängder med proteiner som behövs.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R

Styrka funkar otroligt bra för mig på LCHF. Har för första gången sen tonåren lyckats hålla träningen igång längre än bara ett par veckor..:yopartyHar mer ork, får bättre resultat än nånsin tidigare, och slipper av nån anledning träningsvärk trots att jag lyfter nära mitt max varje pass. Så för min del är tydligen fett och protein skiten när det ska tränas..:D

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Hmm på er låter det som att LCHF är mirakelmedicin. Jag är skeptisk men jag kommer nog ge det en chans när jag är mer påläst på diverse måltidsrecept :gnissla

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM

En favorit hemma är baconlindad sparris till fisk å en god sås, mums!

Personligen blir man så mätt så man saknar inte potatis/ris etc men visst "äter man även med ögat" så det kan ta lite tid att ställa om:)

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Hmm på er låter det som att LCHF är mirakelmedicin. Jag är skeptisk men jag kommer nog ge det en chans när jag är mer påläst på diverse måltidsrecept :gnissla

Utan att på något sätt vara taliban, så känns det faktiskt som mirakelmedicin..:tungan..Hoppade på det för att anpassa kroppen till skinnstället som så mystiskt krympt minst två storlekar medans jag vände ryggen till, men nu efter dryga två år mår jag så bra att jag mer ser viktminskningen (ca 20 kilo) som en trevlig bonuseffekt, den är så att säga inte längre målet.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Är det bara potatis och ris man undviker mest eller är det nått annat kolhydratrikt man bör tänka på att undvika? Ja förutom godis och läsk men det konsumerar jag inte ofta ändå, liksom potatis.

Om LCHF funkar för mig räknar jag med att det kommer att bli stora förändringar eftersom jag är storkonsument av ris och pasta. Fan vad fattigt det kommer att bli på tallriken :gråta, selleri och fiskbit uääh..

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Är det bara potatis och ris man undviker mest eller är det nått annat kolhydratrikt man bör tänka på att undvika? Ja förutom godis och läsk men det konsumerar jag inte ofta ändå, liksom potatis.

Om LCHF funkar för mig räknar jag med att det kommer att bli stora förändringar eftersom jag är storkonsument av ris och pasta. Fan vad fattigt det kommer att bli på tallriken :gråta, selleri och fiskbit uääh..

Jag älskar! majs å även om det verkligen e ovan jord grönsak så är det :ajjabajja

Ska vi lipa ihop :gråta :crash

Allt å lite till du vill veta finns här
www.kostdoktorn.se

Last edited:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Nån som är sugen på att lista ner en hel vecka med måltider baserat på LCHF? För då kan jag alternera mellan dom för resten av mitt liv, jag är oskuld på området och har ingen fantasi.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Nån som är sugen på att lista ner en hel vecka med måltider baserat på LCHF? För då kan jag alternera mellan dom för resten av mitt liv, jag är oskuld på området och har ingen fantasi.

Ät det du brukar, men byt ut kolhydraterna och använd bara fullfeta produkter när du lagar mat så är du hemma...pommar kan du byta mot exvis kålrotspommesfrittes...Skär en kålrot i pommesbitar, koka i saltat vatten i fem minuter, lägg på plåt i ungnen @200 med olivolja och salt i 30 minuter. Godare än riktiga pommar....eller blomkålsrisotto: Riv blomkålen på grova sidan av rivjärnet, koka upp lite grönsaksfond/buljong, i med blomkålen och koka 2 minuter, sila av och blanda med en rejäl näve riven parmesan. Enkelt och svingott:tummenupp

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Ät det du brukar, men byt ut kolhydraterna och använd bara fullfeta produkter när du lagar mat så är du hemma...pommar kan du byta mot exvis kålrotspommesfrittes...Skär en kålrot i pommesbitar, koka i saltat vatten i fem minuter, lägg på plåt i ungnen @200 med olivolja och salt i 30 minuter. Godare än riktiga pommar....eller blomkålsrisotto: Riv blomkålen på grova sidan av rivjärnet, koka upp lite grönsaksfond/buljong, i med blomkålen och koka 2 minuter, sila av och blanda med en rejäl näve riven parmesan. Enkelt och svingott:tummenupp

Varför har inte McDonalds det då?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...