LCHF - Erfarenheter

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Visst ja, hur ser ni andra på lightprodukter rent generellt? Är aspartam djävulens påfund och något som ni inte tar med tång i eller? För mig funkar de klockrent, kan dricka gott utan att känna mig onyttig vad gäller socker och vikthållning och det ger mig heller inget ökat sockersug...

Det här nya med stevia tycker jag låter spännande, finns ju strösocker gjort på stevia som inte ska innehålla några kolhydrater alls... Kan vi kanske börja baka kakor och bullar som håller för att ätas även av oss på lchf snart också?:banana

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gin och Ramlösa är det inte många kalorier i, om man nu inte räknar på energiinnehållet i spriten men den energin tror jag inte omvandlas till fett.

Rom och lightcola kör jag på de få gångerna det ska drickas, funkar finfint och smakar bra:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Testa gin med ramlösa, mer diet än så kan det inte bli och det smakar faktiskt bra.

Jag är ganska livrädd för alla former av onaturliga sockerersättare och jag äter mycket hellre riktigt socker.

Haha, det låter inte som att det ska smaka bra... :D Jag är inte så mycket för att dricka starksprit rent, kommer det inte bara smaka utspädd gin med bubblor?:va Får väl testa antar jag...

Jag är nästan tvärtom, jag är nog mer rädd för sockret... Skulle verkligen inte dricka den mängd vanlig läsk som jag i dagsläget dricker av light. Dricker väl förvisso inte läsk sådär otroligt ofta, men de gånger jag dricker brukar det kunna bli en del. Känns som att det skulle motverka hela lchf-konceptet att sätta i sig så mycket socker, så alternativet är ju light eller inget för min del... Men läsk är ju ganska gott ibland...:rolleyes:

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...jag är nog mer rädd för sockret...

Om man bara tänker på sina fettdepåer så tänker du ju rätt men jag oroar mig för vilka andra effekter apartam och andra kemikalier kan gå oss med tiden. Socker är en naturlig produkt som vi fått i oss sedan urminnes tider via frukt och bär medan aspartam är en kemikalie som inte alls hör till vår naturliga kost.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Om man bara tänker på sina fettdepåer så tänker du ju rätt men jag oroar mig för vilka andra effekter apartam och andra kemikalier kan gå oss med tiden. Socker är en naturlig produkt som vi fått i oss sedan urminnes tider via frukt och bär medan aspartam är en kemikalie som inte alls hör till vår naturliga kost.

Tja, just nu så gör jag väl mest det...:D Förvisso helt sant, men samtidigt så har det ju testats och godkänts av livsmedelsverket etc och jag tror inte att något som påvisats ha katastrofala effekter på oss skulle ha godkänts... Men visst, de riktigt långsidiga effekterna har man ju av förklarliga skäl inte kunnat testa och då är det väl bra att vara skeptisk mot en del nymodigheter. Men jag hoppas som sagt stor på att dryckesbolagen får upp ögonen för stevia, ett naturligt sötningsmedel som använts av lokalbefolkningen där det upptäcktes sen urminnes tider och som inte innehåller några kalorier alls. Det borde väl rimligen vara ofarligt?:va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...jag hoppas som sagt stor på att dryckesbolagen får upp ögonen för stevia, ett naturligt sötningsmedel som använts av lokalbefolkningen där det upptäcktes sen urminnes tider och som inte innehåller några kalorier alls. Det borde väl rimligen vara ofarligt?:va

Nåt som endast finns lokalt kanske man inte ska vara så säker på heller. Flugsvampar ska man nog också akta sig för även om vikingarna åt det.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Testa gin med ramlösa, mer diet än så kan det inte bli och det smakar faktiskt bra.

Jag är ganska livrädd för alla former av onaturliga sockerersättare och jag äter mycket hellre riktigt socker.

Vodka och vatten bälgade vi i oss i Finland.
Smakar betydligt bättre än det låter.
Iskallt och blandat till sisådär 15% alkohol.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vodka och vatten bälgade vi i oss i Finland.
Smakar betydligt bättre än det låter.
Iskallt och blandat till sisådär 15% alkohol.

Har inte testat vatten utan kolsyra, men jag har testat ramlösa med Jägermeister också och det funkar också bra men är väl aningen mindre dietdricka. För att hålla sig lite on topic

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jeansköp för nu åker de gamla bokstavligen av utan ansträngning. Köper alltid ett å samma märke så nu har jag ngt att jämföra med. En storlek ner å ändra modell från normalvida till smal benlängd. :) kul att man nu inte bara ser resultat på vågen utan även på kläderna..

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Visst ja, hur ser ni andra på lightprodukter rent generellt? Är aspartam djävulens påfund och något som ni inte tar med tång i eller? För mig funkar de klockrent, kan dricka gott utan att känna mig onyttig vad gäller socker och vikthållning och det ger mig heller inget ökat sockersug...

Det här nya med stevia tycker jag låter spännande, finns ju strösocker gjort på stevia som inte ska innehålla några kolhydrater alls... Kan vi kanske börja baka kakor och bullar som håller för att ätas även av oss på lchf snart också?:banana

Testade vatten vitamin well med stevia, vidrigt, så äckligt sött å onaturlig smak.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Testade vatten vitamin well med stevia, vidrigt, så äckligt sött å onaturlig smak.

Jag har testat ett par av de där, en del smakar verkligen getpiss men en del var helt ok. Vet inte om de äckliga är äckliga på grund av steviat eller i övrigt dålig smaksättning, men en del var ju som sagt helt ok... Och är det nu naturligt och ofarligt samt utan kalorier kanske man får kompromissa lite med smak (inte ifall det man ska trycka i sig är äckligt såklart, då är det ju ingen poäng. Men lite mindre gott och risk-/kalorifritt, jatack)... Vi får väl se vart det bär, är ju hyfsat nytt än så länge :)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har testa lite lightdricka nu.
säger bara en sak. sodastreamern och fun light apelsin smakar fanta.
bakat lite kokostoppar med stevia, vars skitgott!
provade fuska lite i helgen med ett tacosbröd och lite choklad och jag gick upp ca 1 kg. va beredd på det.
som sagt att gå ner 5 kg i veckan kan inte va bra så jag kommer nog köra nån fusk då och då om de rasar för fort.
10kg ner just nu och va på 11 innan fusk.
hitta en pizzabotten som funkar iaf, skitgott!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Jag har testat ett par av de där, en del smakar verkligen getpiss men en del var helt ok. Vet inte om de äckliga är äckliga på grund av steviat eller i övrigt dålig smaksättning, men en del var ju som sagt helt ok... Och är det nu naturligt och ofarligt samt utan kalorier kanske man får kompromissa lite med smak (inte ifall det man ska trycka i sig är äckligt såklart, då är det ju ingen poäng. Men lite mindre gott och risk-/kalorifritt, jatack)... Vi får väl se vart det bär, är ju hyfsat nytt än så länge :)

Köpte tidigare vanligtvis persikasmaksatt å det var persika å mango i denna, gillar mango så jag har svårt att tro att det var smakkomb som var boven här. Nu tycker jag t om att smaksatt ramlösa smakar som läsk (kanske lite å ta i men smakar mycket mer än förut), vanligt vatten med en gurkskiva är gott :)

Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Och ett frukosttips till :Äggmjölk...låter vidrigt, men är jättegott.:tummenupp

Knäck 2 ägg i en skål eller bägaren till stavmixern, smaksätt med nåt krm vaniljpulver och 2-3 tsk kakao. Koka upp 2,5 deciliter vatten och 50 gram smör tills smörklumpen smält, häll över äggen samtidigt som du mixar eller vispar. Voila! Varm choklad som du står dig fram till lunch på!:yoparty

Variera smaksättningen med att byta kakaon mot kanel efter smak, då smakar det nästa risgrynsgröt i flytande form.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Och ett frukosttips till :Äggmjölk...låter vidrigt, men är jättegott.:tummenupp

Knäck 2 ägg i en skål eller bägaren till stavmixern, smaksätt med nåt krm vaniljpulver och 2-3 tsk kakao. Koka upp 2,5 deciliter vatten och 50 gram smör tills smörklumpen smält, häll över äggen samtidigt som du mixar eller vispar. Voila! Varm choklad som du står dig fram till lunch på!:yoparty

Variera smaksättningen med att byta kakaon mot kanel efter smak, då smakar det nästa risgrynsgröt i flytande form.

Inget socker eller nånting i?:va Kan det verkligen bli bra? Lite steviasocker kanske skulle passa bra i detta för lite extra sötma utan kaorier? Låter väldigt spännande, får ta och testa det någon gång :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år