LCHF - Erfarenheter

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Finncrisp kan man käka en eller ett par ibland, ger ca 5 g kolhydrater/st. Jag brukar baka ett lch-f"bröd" bakat på ägg, riven ost, sesamfrö, fiberhusk, och bakpulver. det kan du trycka i dig hur mycket du vill av.

Hustrun (lchfare) har bakat en del sådana varianter.
Jag tycker att de är ganska långt ifrån OK.
När hon dessutom påstod att man inte skall äta för mycket frukt (jag är delvis neger) så var det slut med lchfandet för min del.
Jag behöver det dock inte, det var mest sympatidietering.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Hustrun (lchfare) har bakat en del sådana varianter.
Jag tycker att de är ganska långt ifrån OK.
När hon dessutom påstod att man inte skall äta för mycket frukt (jag är delvis neger) så var det slut med lchfandet för min del.
Jag behöver det dock inte, det var mest sympatidietering.

nej, det är ju inte som nybakt surdegsbröd direkt, men för dom gånger man saknar "smörgåskänslan" duger det, tycker jag. Frukten saknar jag nån gång i bland, särskilt clementiner kan jag få toksug efter, men det kommer iaf så pass sällan att jag kann kosta på mig att falla för suget.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fan, tog precis mitt midjemått. 7 cm bort på 6 veckor. Galet. Tyckte väl satt brallorna satt lite lustigt.
Har knappt ens ansträngt mig.....

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har du kört LCHF?

Se mitt inlägg från igår. Kör ingen strikt diet, men har såklart dragit ned på energiintaget. Ligger på ett underskott om ca 5-600 kcal/dygn.

HF-delen skiter jag i. Käkar 2-3 kycklingfileer eller 3-400g fläskfile till middag. Chili-con carne med massor med kött och bönor i är gott, lättlagat och nyttigt (inget ris/potatis till)
Några ägg till frukost och ett äpple. Glögg och lussebulle på kvällen unnar jag mig.

I övrigt har jag sågat bort allt vitt (=raffinerat): socker, mjöl, bröd, pasta, ris och sånt. Finns gott om produkter som funkar bra som ersättning för ovanstående; råsocker, riktigt grovt bröd om man nu vill ha en macka, råris och fiberpasta.

Tycker inte jag fått ge upp någonting alls faktiskt. Skulle väl vara lightdrycken jag drack till maten förut som nu ersatts med vatten.

Skriver upp allt jag stoppar i mig på dumbbell.se. Då får man en bra hum om vilka bovarna är.
Rätt som det var blev det enkelt att gå ned i vikt :banana

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Enda metoden som fungerar. Livsmedelsverket kan man inte lyssna på. I min hormonstinna ålder så straffas fusk med finnar och att kroppen tar upp vatten till dom nivåer för en kolhydratjunkie.
Men för mig så gör jag mig av med det rätt snabbt igen. Är man bara lite hård och håller kosten hyffsad och försöker att lyssna på sin kropp när den säger att du bör äta istället för när hjärnan säger att du är sugen.
Så är det den enklaste dieten att hålla om du bara har lite karaktär och inte toksvullar på helgerna och kör lchf i veckorna. Det värsta man kan göra är att köra lchf och fuska med pasta eller pizza eller smågodis.
Jag äter endast sötsaker av sociala skäl numer. Har helt tappat sötsuget och det är jäkligt skönt.

Och det där med att köttindustrin skulle pumpa in pengar skulle jag gärna vilja se lite hard evidence på... Låter som rena knarkdrömmar.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Jag håller med dig om att det inte behöver vara så. Men jag tror de flesta hellre tuggar blodig biff istället för broccoli. Har dock inga vetenskapliga bevis för detta :)

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Jag håller med dig om att det inte behöver vara så. Men jag tror de flesta hellre tuggar blodig biff istället för broccoli. Har dock inga vetenskapliga bevis för detta :)

Att de flesta hellre gör det innebär inte att vad de sysslar med är lchf :) sen kan man självklart äta mer kött än vanligt och ändå hålla ration genom att öka fettintaget ännu mer.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Visst, men utesluter man pasta, ris och potatis etc så lär man väl äta mer kött?

Jag skulle säga att majoriteten av de som byter till LCHF inte alls ökar sin köttkonsumtion. För min egen del blev det mindre kött än innan för det är väldigt sällan det blir köttfärssås nuförtiden - nåt vi käkade två, tre gånger i veckan förut. Köttbullar, korv med bröd och annat sånt latmanskäk har det också blivit mycket mindre av det senaste halvåret.

Merovingian

Guest
Det blir en ganska märklig kost när man spontanhandlar. Det blir mycket att man lassar upp någon slags italiensk skinka vilken man rullar till en behändig korv och sedan äter ett block fetaost till den med pesto och småtomater vid sidan av. För min del blir det sällan någon egentlig rätt utan snarare en blandning av diverse lösa artiklar som hamnar slumpvis på tallriken efter LCHF-modellen.
Jag finner ofta mig själv fnissandes åt min egen matdumhet och inser vilken förbannad ungkarl jag är som sitter och äter blockvis av fetaost till middag. Men samtidigt är det inte så dumt!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det blir en ganska märklig kost när man spontanhandlar. Det blir mycket att man lassar upp någon slags italiensk skinka vilken man rullar till en behändig korv och sedan äter ett block fetaost till den med pesto och småtomater vid sidan av. För min del blir det sällan någon egentlig rätt utan snarare en blandning av diverse lösa artiklar som hamnar slumpvis på tallriken efter LCHF-modellen.
Jag finner ofta mig själv fnissandes åt min egen matdumhet och inser vilken förbannad ungkarl jag är som sitter och äter blockvis av fetaost till middag. Men samtidigt är det inte så dumt!

Men å andra sidan liknar det mycket av den medelhavsmatkultur som skitnödiga skribenter brukar hylla.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

När frugan jobbar känner jag exakt samma sak. Scrambled eggs och bacon blir det många luncher, följt av lite nötter, ost och annat sånt där småplock. Fast så länge det är gott, man mår bra och blir mätt så känns det som det kvittar.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

Låter väldigt bekant - eller på sin höjd fiberhusk-pannkaka som "rätt". Det krävs mycket mer förberedelser och funderande för att få ihop bra måltider med goda såser m.m. (om man inte vill äta kyckling och ost varje middag). Det börjar för övrigt bli dags igen - det har fettat till sig runt magen nu under ledigheten och speciellt iom Jul/Nyår... så trist bara att inte kunna dricka pilsner och mjölk obehindrat.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år