syltburk
Skallig och arg!
Det går det tydligen att hålla en hög fysisk nivå med LCHF om man snackar uthållighet. Men jag kan garantera att Björn Ferry inte åker sina lopp i ketos. Alla utövare av "uthållighetssporter" som presterar bra kolhydratuppladdar innan tävling. Då frångår de alltså tillfälligt LCHF-principen. Om man dessutom är van vid att bara bränna fett från en LCHF-diet kan jag tänka mig att man även kan ha en fördel av det på tävlingar.
I andra sporter där man behöver muskelmassa eller explosivitet så måste man använda sig av kolhydrater och dess insulinutsöndrande effekt för att kunna prestera på topp.
Vad gäller hjärnan så mår den (liksom resten av kroppen) bra av en lagom och jämn nivå av blodsocker. Om man märker en förbättring av koncentrationsnivån efter att ha börjat med LCHF så tyder det på att man åt felaktigt tidigare.
Jag har aldrig testat LCHF eftersom det inte är något som passar min livsstil. Vad jag har emot den är att så många folk använder den för att den är en så enkel lösning. Istället för att äta rätt sorts kolhydrater så utesluter de kolhydrater helt. Det smartaste borde vara att lära sig tillräckligt om hur det fungerar och därefter besluta hur man vill lägga upp sin kost. Att planlöst slänga i sig stora mängder fett istället är inte bra, speciellt inte när man äter fel typ av fett. Du imaster verkar dock ganska påläst så du kanske inte faller under denna kategori människor.
I andra sporter där man behöver muskelmassa eller explosivitet så måste man använda sig av kolhydrater och dess insulinutsöndrande effekt för att kunna prestera på topp.
Vad gäller hjärnan så mår den (liksom resten av kroppen) bra av en lagom och jämn nivå av blodsocker. Om man märker en förbättring av koncentrationsnivån efter att ha börjat med LCHF så tyder det på att man åt felaktigt tidigare.
Jag har aldrig testat LCHF eftersom det inte är något som passar min livsstil. Vad jag har emot den är att så många folk använder den för att den är en så enkel lösning. Istället för att äta rätt sorts kolhydrater så utesluter de kolhydrater helt. Det smartaste borde vara att lära sig tillräckligt om hur det fungerar och därefter besluta hur man vill lägga upp sin kost. Att planlöst slänga i sig stora mängder fett istället är inte bra, speciellt inte när man äter fel typ av fett. Du imaster verkar dock ganska påläst så du kanske inte faller under denna kategori människor.
Det finns inga belägg för att man behöver kolhydrater, inte studerat i en strikt studie med folk som faktiskt gått på lågkolhydratkost. Däremot har man visat att det finns omställningsproblem i kroppen under de första veckorna när man slutar med kolhydrater för längre än så har man inte studerat det. Två snabba exempel: Jonas Colting, triatlonatlet, vunnit Ultraman Championship, VM i triatlon osv käkar strikt LCHF; och Björn Ferry som tog OS-guld i skidskytte på LCHF. Jag har själv märkt att jag orkar längre när jag är lite mer strikt än när jag fuskar när det kommer till min jogging men det kan lika gärna vara dagsform.
Hjärnan är en helt annan femma, där märker jag genast att jag håller koncentrationsnivåerna uppe mycket längre (det skiljer timtal) när jag inte käkar kolhydrater - det är stor skillnad och som både lärare och student också ganska viktigt. Vidare kan du kolla Mattias Ribbing (svensk mästare i minne, innehar samtliga svenska rekord) som själv kom fram till att LCHF gör att han presterar bättre och längre på tävlingar.
Jag vet också att det inte finns forskning som tyder på att LCHF kan vara skadligt i längden för att det finns inga långtidsstudier på LCHF eller liknande lågkolhydratkost. Det finns, som med mina exempel ovan, bara indicier. Men å andra sidan finns det ruskigt dåligt med studier på högkolhydratkost också - och ingen av dem är särdeles smickrande.
Paulún vet jag inte om han egentligen vet nåt, han har ju gått från GI-guru för ett par år sen över till nåt han kallade för LCHP (Low Carb High Protein, 50% protein, 40% fett, lika extremt som LCHF när det kommer till uteslutande av kolhydrater) och till hans senaste "innovation", LCHQ (Low Carb, High Quality), som liknar min LCHF väldigt mycket. Ja, jag tycker det är bra att folk kan ändra uppfattning men hela hans attityd luktar enbart "vinstintresse".
Det ska tilläggas att till LCHF räknar jag alla typer av lågkolhydratkost där man ersätter kolhydraterna med fett. Och eftersom man ändå får i sig 5-10% kolhydrater står man ju inte helt utan om man nu av nån anledning skulle behöva dem.