LCHF - Erfarenheter

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Helt awesome! Gick ner från 96.7kg(september/oktober) till 82.5kg på 9 månader(maj/juni).
Tappade ingen styrka, bänk rekord gick upp med 15kg, lyfte 102.5kg, vikt 82.5kg.
Nu bulka jag lite på hösten(till januari), gick upp till 91.2kg, det var 2.1.2012, 2 tre senare var jag på 86.5kg. En hel del vätska som lurar med vikten. Ska komma upp i 110kg med bänkandet och vikten ska bli under 80kg till sommaren.
Viktigt med LCHF, ät fan inte carbs om ni kör på det. Carbsen ihop med high fat = not good.
Alternativt, dela upp måltiderna till 6st över hela dagen, ät ca 300kcal per måltid. Försök hålla carbsen nere så är det rätt mycket mat. 100g grönsaker brukar ligga runt 40kcal. Det blir rätt mycket att äta en måltid som består av 200g grönsaker och fyller resten med kyckling. Kom ihåg, inga rotfrukter!

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ris är tydligen inte bra .Men ändå är det sällan man ser tjocka kineser

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Skippa frukosten så är du ju rätt nära det :) Har man fysiskt jobb så kan det behövas men för en vuxen är det väll onödigaste måltiden som finns. Vem är hungrig när man vaknar? Plus att det är ett bra sätt att köra igång förbränningen när insulinet är nere efter natten. Varför folk allt som oftats inte lyckas att komma ner i vikt, de ger upp till hungern, har samma problem själv, ofta kan det hjälpa att jogga istället för att äta.

Ris är väll inte dåligt, ät inte för mycket och helst "mörkt".

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...för en vuxen är det väll onödigaste måltiden som finns. Vem är hungrig när man vaknar?

Frukosten är snarare en av de viktigaste måltiderna. Hoppar man över frukost så kommer du få svårare att gå ner i vikt. :fakta

"–Den som äter frukost blir mindre hungrig under dagen och äter därför totalt sett mindre. Det är ett tydligt mönster att frukostätare är smalare medan frukostskippare och kvällsätare är mer överviktiga"
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/frukostatare-gar-lattare-ner-i-vikt_1517473.svd

"Forskare har tydliga belägg för att frukostätare har lättare att hålla vikten, medan frukostskippare har en tendens att bli överviktiga"
http://mabra.com/borja-din-viktminskning-med-en-rejal-frukost/

"En överhoppad frukost bidrar inte till viktminskning, det enda som minskar är din ork och energi."
http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=2&art=105

"Frukosten får igång ämnesomsättningen. Om du hoppar över första målet på dagen minskar kroppen ämnesomsättningen för att spara energi. Att äta frukost kan hjälpa dig att gå ner i vikt, behålla vikten och minska risken för övervikt. Personer som äter frukost motionerar också oftare än de som hoppar över den. "

http://ganerivikt.org/at-frukost-och-ga-ner-i-vikt.html

Last edited:

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Frukosten är ...

Skulle vara roligt att se undersökningarna istället för tolkningen som dessa skribenter har fått :). En artikel som är "rolig" att läsa tyder inte på att den är rätt. Tog 2 minuter att googla fram en "seriösare" undersökning som tom. hade någon form av fakta bakom sig.

http://www.nytimes.com/2011/10/27/h...s-thwart-weight-loss-efforts-study-finds.html
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1105816

Själv kan jag inte påvisa någon fakta, pratar om egen erfarenhet. Ingen är lika, och det som fungerar för mig behöver naturligtvis inte fungera för dig. Känner dock mig inte ett dugg trött efter en kopp kaffe på morgonen. För övrigt är det väll naturligt att man inte har samma styrka när man bantar som om man äter gott, men nu snacka vi väll att gå ner i vikt. Du kan ju testa en månad fast förstås, man hamnar ju att ha självdisciplin och ändra sina vanor, det är där det brister för dom flesta.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Skulle vara roligt att se undersökningarna istället...

Nu hade jag vare sig motivation eller ork att leta forskning för att bemöta ett inlägg som var så taget ur luften då allt jag någonsin hört i ämnet är just att frukosten är den måltid man INTE skall hoppa över.
Så för att bemöta ett luftskott baserat på "egen erfarenhet" tyckte jag att "vanliga artiklar" var mer än tillräckligt.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
korvis,
Hur hr det gått med dieten? Känner du dig smalare, piggare, bättre?

Jag har inte hoppat på LCHF-tåget ännu. Tills vidare nöjer jag mig med mindre pasta/ris/potatis och istället mer grönt och mer motion... Äter en hyffsad portion sallad innan jag ger mig i kast med resten för att bli mätt på färre kalorier helt enkelt. Har dessutom börjat köra crosstrainer igen.

LCHF får jag ta itu med om det visar sig att den omställning jag gjort inte räcker och om jag har tid att ta besvären som kan komma vid en omställning till LCHF.

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Nu hade jag vare sig motivation eller ork att leta forskning för att bemöta ett inlägg som var så taget ur luften då allt jag någonsin hört i ämnet är just att frukosten är den måltid man INTE skall hoppa över.
Så för att bemöta ett luftskott baserat på "egen erfarenhet" tyckte jag att "vanliga artiklar" var mer än tillräckligt.

Vågar påstå att min egen observation är pålitligare än en artikel utan fakta, som sagt vet jag vad som fungerar för mig.
Tror du på att gud bara för "alla" predikar om att han finns?

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Problemet som många har, och orsaken till att allt fler blir överviktiga är vi äter mer snabba kolhydrater. En enkel men väldigt dålig lösning på det är att inte äta några kolhydrater alls och vräka i sig en massa fett och protein. Det kallas populärt för LCHF.

En lösning som är mycket bättre är att äta en lagom mängd kolhydrater och att inte äta snabba kolhydrater. Det mår man mycket bättre av, både fysiskt och psykiskt. Man kan också köra denna metod hela livet med endast positiva effekter på hälsan, vilket inte kan sägas om LCHF. Jag kör med denna metod och jag är i otroligt bra form, antagligen bäst i hela världen. Köp en bok om ni inte vet hur det fungerar med blodsocker, insulin och de där grejerna.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vågar påstå att min egen observation är pålitligare än en artikel utan fakta, som sagt vet jag vad som fungerar för mig.

Efter egna empiriska studier på mig själv har jag kommit fram till att man kommer vara bakis 20 timmar efter att man konsumerat dillspad om än i relativt små mängder.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Problemet som många har, och orsaken till att allt fler blir överviktiga är vi äter mer snabba kolhydrater. En enkel men väldigt dålig lösning på det är att inte äta några kolhydrater alls och vräka i sig en massa fett och protein. Det kallas populärt för LCHF.

En lösning som är mycket bättre är att äta en lagom mängd kolhydrater och att inte äta snabba kolhydrater. Det mår man mycket bättre av, både fysiskt och psykiskt. Man kan också köra denna metod hela livet med endast positiva effekter på hälsan, vilket inte kan sägas om LCHF. Jag kör med denna metod och jag är i otroligt bra form, antagligen bäst i hela världen. Köp en bok om ni inte vet hur det fungerar med blodsocker, insulin och de där grejerna.

För en gångs skull håller jag nästan med.
LCHF är utmärkt som diet när man vill gå ner någorlunda fort.
Sedan går man över på GI.
Men i vilket fall som helst så anser jag att det viktigaste är de kostråd man fick när man sysslade med lite mer uthållighetskrävande aktiviteter:
Ät innan du blir hungrig och sluta innan du blir mätt.

Ett stort problem är när man har stillasittande jobb med mycket stress.
Hjärnan behöver energi för att hantera stressen.
Man förbränner dåligt när man sitter still.
Man är skitslut när man kommer hem.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ett stort problem är när man har stillasittande jobb med mycket stress.
Hjärnan behöver energi för att hantera stressen.
Man förbränner dåligt när man sitter still.
Man är skitslut när man kommer hem.
:fakta
Mitt senaste halvår sammanfattat på fyra rader....Min förvandling till wienerkorv(smal men fylld med fett) beror till stor del på just den kombon, mycket stress, stillasittande, dålig mat och noll ork till annat än att bara ta sig igenom dagarna.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Skippa frukosten så är du ju rätt nära det :) Har man fysiskt jobb så kan det behövas men för en vuxen är det väll onödigaste måltiden som finns.

Varför ska jag skippa frukosten? Jag mår bra, går ner i vikt och är sjukt nöjd så jag kommer nog fortsätta med det.

Varför är det en dålig lösning? Och varför kan man inte köra LCHF hela livet? Jag har läst rätt mycket om blodsocker, insulin och de där grejerna men inte hittat nåt som säger att LCHF på något vis skulle vara dåligt i längden. Du får nog dra upp lite mer än bara dina högst personliga åsikter här tror jag...

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Varför är det en dålig lösning? Och varför kan man inte köra LCHF hela livet? Jag har läst rätt mycket om blodsocker, insulin och de där grejerna men inte hittat nåt som säger att LCHF på något vis skulle vara dåligt i längden. Du får nog dra upp lite mer än bara dina högst personliga åsikter här tror jag...
Det är dåligt för att man behöver kolhydrater också, inte bara fett och protein. Vill man vara fysiskt aktiv så är LCHF helt uteslutet. Fysisk aktivitet är förresten något som jag rekommenderar starkt. Hjärnan fungerar bättre när den får kolhydrater också. Om du har läst om blodsocker mm så vet du att rätt sorts kolhydrater inte inverkar negativt på fettförbränningen.

Jag vet att det finns forskning som tyder på att LCHF kan vara skadligt i längden men jag har inte detaljstuderat det eftersom jag inte kör LCHF själv. Om du ämnar köra LCHF rekommenderar jag dig att kolla upp saken. Paulun har några intressanta åsikter om LCHF och han vet vad han snackar om.

Skrivet på telefon. Ursäkta för dålig svenska.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är dåligt för att man behöver kolhydrater också, inte bara fett och protein. Vill man vara fysiskt aktiv så är LCHF helt uteslutet. Fysisk aktivitet är förresten något som jag rekommenderar starkt. Hjärnan fungerar bättre när den får kolhydrater också. Om du har läst om blodsocker mm så vet du att rätt sorts kolhydrater inte inverkar negativt på fettförbränningen.

Jag vet att det finns forskning som tyder på att LCHF kan vara skadligt i längden men jag har inte detaljstuderat det eftersom jag inte kör LCHF själv. Om du ämnar köra LCHF rekommenderar jag dig att kolla upp saken. Paulun har några intressanta åsikter om LCHF och han vet vad han snackar om.

Skrivet på telefon. Ursäkta för dålig svenska.

Det finns inga belägg för att man behöver kolhydrater, inte studerat i en strikt studie med folk som faktiskt gått på lågkolhydratkost. Däremot har man visat att det finns omställningsproblem i kroppen under de första veckorna när man slutar med kolhydrater för längre än så har man inte studerat det. Två snabba exempel: Jonas Colting, triatlonatlet, vunnit Ultraman Championship, VM i triatlon osv käkar strikt LCHF; och Björn Ferry som tog OS-guld i skidskytte på LCHF. Jag har själv märkt att jag orkar längre när jag är lite mer strikt än när jag fuskar när det kommer till min jogging men det kan lika gärna vara dagsform.

Hjärnan är en helt annan femma, där märker jag genast att jag håller koncentrationsnivåerna uppe mycket längre (det skiljer timtal) när jag inte käkar kolhydrater - det är stor skillnad och som både lärare och student också ganska viktigt. Vidare kan du kolla Mattias Ribbing (svensk mästare i minne, innehar samtliga svenska rekord) som själv kom fram till att LCHF gör att han presterar bättre och längre på tävlingar.

Jag vet också att det inte finns forskning som tyder på att LCHF kan vara skadligt i längden för att det finns inga långtidsstudier på LCHF eller liknande lågkolhydratkost. Det finns, som med mina exempel ovan, bara indicier. Men å andra sidan finns det ruskigt dåligt med studier på högkolhydratkost också - och ingen av dem är särdeles smickrande.

Paulún vet jag inte om han egentligen vet nåt, han har ju gått från GI-guru för ett par år sen över till nåt han kallade för LCHP (Low Carb High Protein, 50% protein, 40% fett, lika extremt som LCHF när det kommer till uteslutande av kolhydrater) och till hans senaste "innovation", LCHQ (Low Carb, High Quality), som liknar min LCHF väldigt mycket. Ja, jag tycker det är bra att folk kan ändra uppfattning men hela hans attityd luktar enbart "vinstintresse".

Det ska tilläggas att till LCHF räknar jag alla typer av lågkolhydratkost där man ersätter kolhydraterna med fett. Och eftersom man ändå får i sig 5-10% kolhydrater står man ju inte helt utan om man nu av nån anledning skulle behöva dem.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Efter några veckor med LCHF-kost så har kroppen vant sig vid det låga intaget av kolhydrater och man kan träna och tänka lika bra som innan. Möjligen att man inte klarar explosiva sporter riktigt lika bra (tex springa 400 meter i maxfart), men uthållighetssporter verkar ju snarare gå bättre att utöva med en kropp inställd på att använda fett som energikälla.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år