LCHF - Erfarenheter

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
(Litar mera på mina egna undersökningar än sånt bs)

Jo, det har vi märkt, vem behöver forskning och annat BS när man har sina egna upplevelser att förlita sig på. Jag vet att jag blir bakis om jag konsumerar dillspad... Mina egna upplevelser har visat att det är 100% sant.

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Den blev om evolution när du började kasta ur dig hittepåargument om att vi över tid anpassats till den moderna mat vi äter idag....

Det var inte frågan om att orka googla, mer om att chansen att jag skulle lyckas använda samma söksträng som du och därmed få samma resultat är rätt låg.

Länk 1: VA?:va statistik om förekomsten IDAG av diabetes hos indianer hjälper inte ditt argument ett jota, men jag tackar för att du visar att jag har rätt...;)

Länk 2: Igen--->:va Jag är medveten om vad stenåldersdieten är, och att den är närbesläktad med LCHF. What's your point?

Länk 3: Läser du ens det du länkar? Jag läste 4 sidor av den utan att hitta något som motsäger det jag har sagt, däremot sänker du ditt eget argument om att människan förändrats. (sidan 3, slutet av v spalt och det mesta av höger)

Jag fattar inget av vart du vill komma med dina länkar...men jag är väl dum av för lite kolhydrater...:3freak

Länk 1 visar att indianer har mycket högre risk att få diabetes eftersom de idag äter samma mat som andra amerikaner. De andra amerikanerna har dock under de senaste 10 000 åren ätit mycket mer kolhydrater och klarar därmed den moderna maten mycket bättre.
Jag förstår inte vad du menar med att jag visar att du har rätt, för det gör jag inte.

Länk två och tre berör hur människan har utvecklats under de senaste 10 000 åren med avseende på kosten, men det hade du vetat om du läst dem.

Eftersom jag inte är intresserad av att diskutera människans evolution med någon som tvärsäkert tror på något utan någon fakta så lägger jag ner nu. Jag skulle dock vilja att du svarar på denna fråga: Om du nu är så säker på att människan inte har utvecklats under de senaste 10 000 åren, varför äter du då enligt LCHF? Stenåldersdieten innehåller avsevärt mycket mer kolhydrater än LCHF. Säkert tillräckligt för att jaga mammutar, som är den enda orsaken till att du inte tror på evolutionen.

Ni som predikar om carbs, ni är väll medvetna om att kroppen kan "förvandla" protein och fett till glukos...
Ja det är jag väl medveten om.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Länk 1 visar att indianer har mycket högre risk att få diabetes eftersom de idag äter samma mat som andra amerikaner. De andra amerikanerna har dock under de senaste 10 000 åren ätit mycket mer kolhydrater och klarar därmed den moderna maten mycket bättre.
Jag förstår inte vad du menar med att jag visar att du har rätt, för det gör jag inte.

Länk två och tre berör hur människan har utvecklats under de senaste 10 000 åren med avseende på kosten, men det hade du vetat om du läst dem.

Eftersom jag inte är intresserad av att diskutera människans evolution med någon som tvärsäkert tror på något utan någon fakta så lägger jag ner nu. Jag skulle dock vilja att du svarar på denna fråga: Om du nu är så säker på att människan inte har utvecklats under de senaste 10 000 åren, varför äter du då enligt LCHF? Stenåldersdieten innehåller avsevärt mycket mer kolhydrater än LCHF. Säkert tillräckligt för att jaga mammutar, som är den enda orsaken till att du inte tror på evolutionen.

Ja det är jag väl medveten om.

Men snälla du...DU tog fram länken (#3) som säger att du har fel.....Men visst, inte så lönt att diskutera när du inte ens förstår det du läser. Ett tips, man blir mycket mer benägen att lyssna på det du säger om du backar det med relevanta fakta. Det du visar i länk 1 motsägs av det som sägs i länk tre, och att indianer är mer benägna att få diabetes kan bero på många andra orsaker än just det vi diskuterar här, exvis är alkoholmissbruk mer utbrett bland indianer än amerikaner i gemen, vilket är en riskfaktor.

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Jo, det har vi märkt, vem behöver forskning och annat BS när man har sina egna upplevelser att förlita sig på. Jag vet att jag blir bakis om jag konsumerar dillspad... Mina egna upplevelser har visat att det är 100% sant.

Tror du missade "ironin" i inlägget. Du verkar ju helt klart tro på "fakta"(från en random internet sida) utan någon referens till forskning. Den lär väll inte vara någon mera legit än mina egna upplevelser. Problemet är ju det att även om man framför er med en forskning innehållande fakta spelar det ingen roll eftersom ni inte läser den.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag ser tre möjliga förklaringar
1. Ni har tillräckligt med kolhydrater så att det räcker hela träningspasset.
2. Ni tränar såpass lågintensivt att det går bra utan kolhydrater.
3. Jag fattar ingenting.

Jag läste mycket näringslära och kost när jag var fotbollstränare för en sju, åtta år sen. Då matas man med att kolhydrater är det viktigaste och man ska kolhydratladda och att man inte kan fungera som människa utan kolhydrater. Det var en kompis till mig för några år sen som gick ner 16 kg över sommaren utan att varken träna eller svälta sig som fick mig att börja fundera. Jag trodde väl knappast på det, jag sa ungefär samma som du, men han utmanade mig och jag provade en månad i december -08. Tappade 10 kg fram till jul. Sen, av olika anledningar slutade jag käka enligt LCHF och gick ganska snabbt upp de där kilona igen. Nu i sommar gick jag tillbaka på LCHF och började träna så smått och det funkar kalas, jag går ner i vikt, jag orkar träna och jobba, jag orkar hålla koncentrationen längre och jag kan gå längre stunder mellan måltider innan jag blir hungrig.

Som sagt så är detta endast min erfarenhet men tyvärr är det mycket sånt man får gå efter eftersom långtidsstudier på statistiskt säkerställda grupper nästan helt saknas - på vilken kost det än handlar om. Däremot tror jag man måste vara öppen och våga tro att det man lärt sig är fel och att nyare - och ibland även äldre - forskning kan motbevisa det man tidigare trott. Jag tror, efter att ha läst ganska mycket, att LCHF är en diet som funkar långsiktigt och som funkar för många, kanske tillochmed de allra flesta. Det innebär att jag svängt från det fettsnåla, high-carb-tänket jag hade förut (när man bara köpte light av allt som innehöll minsta lilla procent fett) och fått revidera mina åsikter. Där tror jag problemet ligger idag, många i kostdebatten (oavsett "sida") är så fast i sina egna, gamla, tankar och åsikter att de inte ger nya rön en chans. För mig är LCHF en lösning på ett problem som jag har haft (IBS, blodsockerdippar, övervikt, t.ex.) och en lösning som gör att jag mår bra, kan assimilera den in i mitt liv utan att behöva tänka så mycket och får mig att fungera mycket bättre som människa - jämfört med om jag skulle gå på en kalorisnål diet.

Nu sitter jag här och grämer mig över att jag inte vet om jag skall bemöda mig att bemöta ett inlägg som enbart rymmer felaktiga antaganden eller om jag bara skall låta det bero...

Ta en promenad i solen istället, det kommer göra mycket mera gott... ;)

crf 450

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
crf 450
Intressant diskussion här på forumet, har ni missat den intressanta detaljen att det finns ingen vetenskaplig forskning med BREDD och DJUP som är värdig en slutsats som man kan skriva i sten som klargör livsmedelsverkets hållningslinje OCH inte heller LCHF-anhängarnas hållningslinje heller för den delen.

Trots detta dyker det upp folk i olika situationer o tjäbblar för sin sak och vill självklart förgöra de som inte håller med genom att t ex höja rösten eller använda olika tuffa kraftuttryck när dom säger ngt... :hihi

Jag har mittimellan-provat LCHF en tid(ca 8mån) dvs smäller i mej en pizza då o då o drar några öl då o då för att nämna något. Utav detta kan jag meddela följande skillnader mot innan: jag känner inte stark hunger som tidigare innan måltider, jag mökar mindre än tidigare och dom stinker sällan! :lol , vikten är typ oförändrad (jag började på 78kg, nu 77kg) jag känner mej pigg hela dagen, jag sover gott om natten, idrottsligt har jag förbättrat mej.

Den sockercoma jag kunde känna tidigare när man åt skiten som säljs här o där e borta, jag talar alltså om att känna sej däst efter matintag o som gör att gamla stötar vill sova middag :3freak är borta.

Enda besväret jag upplever är att utbudet i samhället generellt är mej emot, i mataffären o på restauranger finns inte mkt en LCHF aktigt att äta.

O för gemene svennebanan tror jag att skillnaden mellan att äta kostcirkel-aktigt kontra LCHF-strikt är för stor för att det ska slå igenom med bredd. Folk vill ha sin potatis o ris lr vare nu e....

Oee nu e kl lördagkväll.. så jag ska ta en ÖL!

Hej svejs,

VÅGA BÅGA TUFFT O KÖRA FORT!

/J

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Under hösten/vintern har jag på daglig basis lyssnat på Radio 1 och oavsett vad man tycker om henne kan man inte undvika att ibland höra Cissi Wallin i etern då hon har ett eget program där. I det aldrig sinande kacklet har hon aldrig försuttit en chans att prata om sig själv och sin LCHF-diet men idag verkar hon inte lika övertygad om dess förträfflighet längre..
http://www.expressen.se/noje/medieprofilen-cissi-wallin-far-sjukhusvard/

Nu menar jag inte att vare sig hennes tidigare viktminskningsframgång eller nuvarande sjukdom beror på LCHF men det är ändå ganska underhållande när en av de mest "religiösa" plötsligt förkastar sin religion.

Jag har f.ö. inte gett mig i kast med LCHF utan kör för tillfället en mer sansad, kolhydratfattig diet där jag egentligen inte gör så mycket mer än att äta grönsaker istället för potatis/pasta/ris och överlag försöker tänka mer på vad jag äter/dricker i kombination med 3-4 träningspass i veckan.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag har f.ö. inte gett mig i kast med LCHF utan kör för tillfället en mer sansad, kolhydratfattig diet där jag egentligen inte gör så mycket mer än att äta grönsaker istället för potatis/pasta/ris och överlag försöker tänka mer på vad jag äter/dricker i kombination med 3-4 träningspass i veckan.
LCHF behövs inte! Såg en dokumentär om människans annpassningsförmåga i måndags med en engelska tjej som bara ätit chips i typ tio års tid. Dessutom verkade det verkligen vara BARA chips och endast en sort dessutom.
Imponerande att hon kan överleva även om naglar inte växte så bra och tandköttet blödde. Tror iofs inte att hon tränade så hårt...

Trösterika är att vi kanske inte behöver bry oss så mycket om kost.

Även om jag anser datorer vara det största hotet mot mänskligheten och dessutom fullständigt drivna av en ond slump har jag, kanske, fixat en länk till dig. Hon var med någonstans kring mitten.

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Jag äter LCHF eftersom det får mig att må bra. Min mage klarar inte av att hantera kolhydrater särskillt bra. Kött + grönsaker är det som funkar bäst för mig.

Äter jag potatis, pasta, ris, socker etc blir jag jättefort mätt, hungrig snabbt igen och får dessutom väldigt ont/problem med magen. Om jag undviker kolhydrater så mår jag kanon bra. Jag äter mycket mindre portioner blir väldigt behagligt mätt och min mage mår kanon.

Just nu jobbar jag i Kina och äter kött/fisk/fågel + grönsaker eller tex tofunudlar och mår som en prins. Dessutom så har jag gått ner en hel del i vikt på antingen att äta lokalt kinesiskt eller LCHF.

Sen skiter jag fullständigt i vad andra tycker och tänker för det som får min kropp att må bra, det är det jag tänker köra på.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Sen skiter jag fullständigt i vad andra tycker och tänker för det som får min kropp att må bra, det är det jag tänker köra på.

Jag skulle vilja förenkla resonemanget och säga som såhär:
- Det viktigaste är inte om dieten heter LCHF, GI, Atkins, Tallriksmodellen, Raw Food eller Medelhavsdiet, det viktiga är de medvetna valen och den beteendeförändring som det innbär att börja anpassa sitt ätande efter det man behöver och bör äta istället för efter vad primitiva instinkter lurar en att skotta i sig bara för att det erbjöds...

.....sen kan det givetvis vara så att olika dieter är olika enkla för olika personer att följa... Men framgångsfaktorn är inte vilken man väljer utan ATT man väljer en diet/kostförändring som är hållbar och därefter håller sig till denna "nya" och "hållbara" kost...

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Äter ni mycket fett? Jag har sett bilder på andra forum där maten ser ut att var dränkt i smör och flått :3freak

Jag käkar lite grönsaker, kött och en sås till middag och lunch samt ett par ägg till frukost. Jag är då aldrig hungrig och vågen rör sig sakta men säkert nedåt än så länge..

Jag får känslan av att man måste proppa i sig fett på vissa sajter :/

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Äter ni mycket fett? Jag har sett bilder på andra forum där maten ser ut att var dränkt i smör och flått :3freak

Jag käkar lite grönsaker, kött och en sås till middag och lunch samt ett par ägg till frukost. Jag är då aldrig hungrig och vågen rör sig sakta men säkert nedåt än så länge..

Man ska egentligen äta mycket fett, men jag anser att det räcker att man inser att man inte behöver vara rädd för fett.
Ordentligt med smör och grädde i maten och inga jeffla lajtprodukter.
Vad gäller lightprodukter så har jag hört en del som byter ut sockret mot sötningsmedel extra noga när de kör LCHF.
I princip så är det ju rätt.
men sötningsmedel är aldrig rätt.
Hellre då vanligt socker, om det nödvändigtvis måste sötas.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Jag tror att människan är skapt att äta lagom mycket fett.

Är det inte ofullständigt härdade fetter som är det farliga för tillfället?
Det är väl en av människan sentida skapelse som inte förekommer naturligt i någon större omfattning.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R

Det finns ju talibaner i alla läger, men för mig har det funkat jävligt bra att undvika de värsta kolhydratsfällorna (bröd, potatis, etc, etc) och ersätta dessa med lagom med fett, typ ist för köttbullar och spagetti m ketchup blir det köttbullar med en god gräddsås och ett lass grönsaker. Och sen ska man inte vara rädd för det "inbyggda" fetttet i mat, välj dom feta styckningsbitarna ist för dom dyrare magra, exvis, skippa biffen och köp entrecote, hellre fläskkarré än fläskfilé, etc, etc.. Den approachen till LCHF har funkat för mig iaf, -17 kilo sen i Mars.:yoparty
:yoparty

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Testat LCHF. Körde ganska strikt (6 dagar/vecka med en "fridag" att unna sig typ ett par öl eller nåt på) i en månad, hände inte ett skit med vare sig vikt, mått eller ork. Körde ännu striktare ytterligare en månad, hände fortfarande inte ett skit.

Jag kör 5 styrkepass i veckan, orkade träna precis lika hårt som innan "experimentet" så energi fick jag ju från nånstans... och inte fan var det från KH iaf. Och inte fan kom det från fettceller heller.

:crash

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...