Jag kikade på att bygga egen lampa/strålkastare ett tag med delar från t ex. DealExtreme. Det föll på två saker, dels infördes hårdare tull och moms, frakten blev dyrare och så var det utmaningen med att bygga ett lätt hållbart hus.
Själva drivern, dioderna och kylfläns är ju lätt att både välja och räkna på efter ens egna önskemål (om man litar på specarna). 10W dioderna hade precis kommit vid den här tiden och hade iaf då sjukt höga krav på värmeavledningen om man ville driva dem på full effekt. Funderade då på att addera en fläkt för tvångskylning, fläkten skulle innebära att batteripacket skulle växa för samma brinntid. Dessutom var det svårt att hitta (har jag för mig) drivare med bara av/på, de flesta på den tiden hade minst fyra eller fem lägen - strobe, sos, låg, med, hög. Jag hittade beskrivningar på hur drivern skulle modifierad till bara av/på men där någonstans insåg jag att det var själva huset jag inte kunde bygga.
Kan inte minnas att jag såg reflektorer anpassade för "fordon", letade iofs inte heller, men kanske att en rundstrålande reflektor skulle passa det du söker?
Skulle flera mindre enchips lampor kunna vara ett alternativ. Tänker typ tre flood och en spot, blir inte lika starkt ljus men man kan nog få ett sammanhållande ljusfält 180grader runt cykeln.
Bara skrivit ned det min morgontrötta hjärna lyckats formulera någorlunda vettigt, friskriver mig från stavfel och sakfel i texten