Ledlampa med hög effektivet

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Ska ha det ovanpå detta ljus, kommer bygga en till lampa som är lämpad för 2-3h körning ifall jag är nöjd med ljuset på hojen. Såg du bilden på min nuvarande hjälm? Över 6h batteri tid.
Som Comeback skrev, var noga att hänvisa till rätt siffror ?
Men 2-3h klarar flera lampor hos Sportlampan.se

Har själv köpt där en gång för att ha till rullskidor, och var själv noga med bredden för att kunna se skidspetsarna så att de inte stöter emot.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Såhär ser min hjälm ut idag. 1400lumen kanske? Vem vet, lyser väl ok för att hitta startknappen :D 108wh batteri, teoretiskt ska den väl lysa 6h+. Inte testat. Insåg att jag kunde gått med en starkare lampa. Men denna hade jag hemma. Eller ja snodde från min bror :D

Tvivlar stark att den kjell lampan faktiskt håller 1000lumen konstant i 7-8h som står...
Din kommer garanterat inte hålla 1400 lumen i 7-8h heller, men det spelar egentligen ingen roll då jag tvivlar på att du (eller typ 99,99% av övriga motorcyklister i landet) någonsin kommer att köra i förhållanden där du behöver en bra lampa på hjälmen i 7-8h...

Om man kan tänka sig ett externt batteri (kan se många fördelar med detta) så är www.gralmarine.com skitbra, det är inte billigast men deras batteri håller hög kvalité och tål betydligt mycket mer stryk än en hoj kan utsätta det för.
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Vill du ha lampa på hjälmen? Då tycker jag att du ska titta på M tiger. Även Silva Spectra
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Nja vad som står är Citat: Laddningstid: ca 7 - 8 h. Batteritid: 50 min till 4 h. slut citat

Så du har helt rätt i att den inte klarar 1000 lumen i 7-8 timmar.
Utan förhoppningsvis nästan 1 timme, 50 minuter ......

Kanske dags gå till en optiker för få lite koll på synen ...... du kanske behöver (nya?) glasögon.

Vad är det för lampa du har på hjälmen ?
Har du någon länk ?
Haha trött i huvudet sitter hemma med förkylning :D
Har ingen aning, kan vara en ledson om jag minns rätt. Som sagt något som låg på en hylla i garaget jag delar med min lillebror. Han är inte hemma just nu så :D
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Din kommer garanterat inte hålla 1400 lumen i 7-8h heller, men det spelar egentligen ingen roll då jag tvivlar på att du (eller typ 99,99% av övriga motorcyklister i landet) någonsin kommer att köra i förhållanden där du behöver en bra lampa på hjälmen i 7-8h...

Om man kan tänka sig ett externt batteri (kan se många fördelar med detta) så är www.gralmarine.com skitbra, det är inte billigast men deras batteri håller hög kvalité och tål betydligt mycket mer stryk än en hoj kan utsätta det för.
Läster du ens kommentarerna? Nu är du ute och snurrar om vattentäta ficklampor ner till 100meter. Dessutom använder de spotlights när jag pratar om ett så absolut brett ljus man kan få
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Vill du ha lampa på hjälmen? Då tycker jag att du ska titta på M tiger. Även Silva Spectra
Nej nu pratar vi om lyse på själva hojen, med så hög effektivitet som är fysiskt möjligt utan att gå över vad hojen klarar eller vad storleks (i form av kylning) av lampan som är realistisk...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Läster du ens kommentarerna? Nu är du ute och snurrar om vattentäta ficklampor ner till 100meter. Dessutom använder de spotlights när jag pratar om ett så absolut brett ljus man kan få
Diskussionen var batterier och jag har inte "snurrat" om något annat än just det, du verkar ha lite problem med läsförståelsen.

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Slår ett slag för Tidö.


2 x 4000 lumen
2 x 40w 10-30v

80 watt istället för 60watt och det du får ut är 3000-4000lumen mindre. Därför jag tittar på att köra eget bygget. Men ingen här som verkar ha någon erfarenhet att bygga led lampor?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag kikade på att bygga egen lampa/strålkastare ett tag med delar från t ex. DealExtreme. Det föll på två saker, dels infördes hårdare tull och moms, frakten blev dyrare och så var det utmaningen med att bygga ett lätt hållbart hus.
Själva drivern, dioderna och kylfläns är ju lätt att både välja och räkna på efter ens egna önskemål (om man litar på specarna). 10W dioderna hade precis kommit vid den här tiden och hade iaf då sjukt höga krav på värmeavledningen om man ville driva dem på full effekt. Funderade då på att addera en fläkt för tvångskylning, fläkten skulle innebära att batteripacket skulle växa för samma brinntid. Dessutom var det svårt att hitta (har jag för mig) drivare med bara av/på, de flesta på den tiden hade minst fyra eller fem lägen - strobe, sos, låg, med, hög. Jag hittade beskrivningar på hur drivern skulle modifierad till bara av/på men där någonstans insåg jag att det var själva huset jag inte kunde bygga.
Kan inte minnas att jag såg reflektorer anpassade för "fordon", letade iofs inte heller, men kanske att en rundstrålande reflektor skulle passa det du söker?
Skulle flera mindre enchips lampor kunna vara ett alternativ. Tänker typ tre flood och en spot, blir inte lika starkt ljus men man kan nog få ett sammanhållande ljusfält 180grader runt cykeln.

Bara skrivit ned det min morgontrötta hjärna lyckats formulera någorlunda vettigt, friskriver mig från stavfel och sakfel i texten :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Såhär ser min hjälm ut idag. 1400lumen kanske? Vem vet, lyser väl ok för att hitta startknappen :D 108wh batteri, teoretiskt ska den väl lysa 6h+. Inte testat. Insåg att jag kunde gått med en starkare lampa. Men denna hade jag hemma. Eller ja snodde från min bror :D

Tvivlar stark att den kjell lampan faktiskt håller 1000lumen konstant i 7-8h som står...
Har du borrat och skruvat direkt i hjälmen, eller är det genomgående skruv? :va
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Daul 5 å 10 funkar bra, sen finns LedX å Nilzled.. Både som lyse till hojen å hjälmen..
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har du borrat och skruvat direkt i hjälmen, eller är det genomgående skruv? :va
Ser ut som att TS har använt befintligt ”skruvhål” för skärmen på var sida om hjälmen men bytt ut skruven till en annan för att kunna montera det där stålbandet som själva lampan sitter fäst i.
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Har du borrat och skruvat direkt i hjälmen, eller är det genomgående skruv? :va
Det var vanlig m5 eller m6 skruvar. Fast original är plast i mässing så bytte till bultar i stål. Bandet hittade jag på jobbet och hög av en bit. Led lampan hade jag hemma och lite kablar.
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Jag kikade på att bygga egen lampa/strålkastare ett tag med delar från t ex. DealExtreme. Det föll på två saker, dels infördes hårdare tull och moms, frakten blev dyrare och så var det utmaningen med att bygga ett lätt hållbart hus.
Själva drivern, dioderna och kylfläns är ju lätt att både välja och räkna på efter ens egna önskemål (om man litar på specarna). 10W dioderna hade precis kommit vid den här tiden och hade iaf då sjukt höga krav på värmeavledningen om man ville driva dem på full effekt. Funderade då på att addera en fläkt för tvångskylning, fläkten skulle innebära att batteripacket skulle växa för samma brinntid. Dessutom var det svårt att hitta (har jag för mig) drivare med bara av/på, de flesta på den tiden hade minst fyra eller fem lägen - strobe, sos, låg, med, hög. Jag hittade beskrivningar på hur drivern skulle modifierad till bara av/på men där någonstans insåg jag att det var själva huset jag inte kunde bygga.
Kan inte minnas att jag såg reflektorer anpassade för "fordon", letade iofs inte heller, men kanske att en rundstrålande reflektor skulle passa det du söker?
Skulle flera mindre enchips lampor kunna vara ett alternativ. Tänker typ tre flood och en spot, blir inte lika starkt ljus men man kan nog få ett sammanhållande ljusfält 180grader runt cykeln.

Bara skrivit ned det min morgontrötta hjärna lyckats formulera någorlunda vettigt, friskriver mig från stavfel och sakfel i texten :)
Nu pratar jag om led chip från stora och riktiga tillverkar som inte ljuger om chipets prestanda. Kommer grovt underdriva det för att få hög effektivitet. Beställde två stycken så vi får se :)

Sitter och titta på vad jag ska driva den med, lutar mot en sån här.
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Dessa beställde jag, här kan ni se prestandan man kan förvänta sig!
HBqe5H3.jpg
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top