Letar du efter första hoj?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
asså fan.. det är väl inte många hojar som ligger på 25kw för mig som ska ta mc kort snart lär väl inte få köra en ostrypt 600cc till ex för körskolan? (eller får man låna hoj där?) hur går det till?!

iallafall, om det visar sig att hoj måste vara strypt till 25kw då måste jag väl göra det själv/lämna in och registrera om den? :S

Nja inte så många men dom är inte så ovanliga :tummenupp Om du håller på att ta A-kort med begränsning så får du inte ge dig ut på en obegränsad hoj utan då har körskolan oftast en motorcykel som redan är strypt. Går du på en körskola använder du givetvis deras motorcykel så du behöver inte en egen :tummenupp

Ja, om du väljer en hoj med en effekt som överstiger 25kw och/eller 0,16kw/kg från början så måste du strypa den och samtidigt registrera om den.
 

snigen

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
lidingö
Hoj
fjr 1300
funderar på byte

har ni någon koll på en fjr 1300 e det något att ha eller black bird:tummenupp
 

Discharge

Bärplockare
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Falun
Hoj
...
Suzuki GSX-R 1000 är mitt tips till nybörjarna, man behöver inte ens växla, gör 150 på 1an...
 

Goote

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Stockholm, Östermalm
Hoj
Letar ^^
Suzuki GSX-R 1000 är mitt tips till nybörjarna, man behöver inte ens växla, gör 150 på 1an...

Hahaha fan va bra :) Kan man åka barfota så slipper man få ont pga växla hela tiden :tummenupp

E de någon som kan berätta hur de gick till när ni skaffa första hoj? tex. pappa betalar? Jobba rumpan av sig ett år? eller tog ett fett lån på banken och sitter me skyhöga räntor?
 

Mitja

rookie
Gick med
25 May 2009
Ort
hemma
Hoj
svart 1000 kubikare
Jag har gammal FZR 1000, går bra tack vare massor av trim, men det är välldigt jobbigt att köra lång distans.. jag får ont i korsryggen och underarmar typ evter 30 min..
är det samma skit med alla sporthojar?
Är nyfiken på en Hayabusa eller ZH12R, som är lite mer åt touring hålet och ändå relativt snabba, är det någon som kan dela med känslor och erfarenhet av att köra såna?
Är dessa mer bekväma att åka långt? mvh
 

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
nishiki pro sld
E de någon som kan berätta hur de gick till när ni skaffa första hoj? tex. pappa betalar? Jobba rumpan av sig ett år? eller tog ett fett lån på banken och sitter me skyhöga räntor?

Jobbat sen man var 14-15 extra på helgerna samtidigt som man gick i skolan. Jobbade 30h/veckan i ett halvår medans jag bodde hemma. Gjorde lumpen och jobbade samtidigt extra på helgerna. Köpte lägenhet som jag delar med polare, jobbat ytterliggare ett halvår ca 50h/veckan. Ska köpa sporthoj när jag är hemma i Sverige den 15 Juni. 20 år gammal, tog körkort bil&mc augusti 2006.. Blir det inte hoj i sommar så blir man ledsen, 2 år med kk utan mc suger.
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Jag har gammal FZR 1000, går bra tack vare massor av trim, men det är välldigt jobbigt att köra lång distans.. jag får ont i korsryggen och underarmar typ evter 30 min..
är det samma skit med alla sporthojar?
Är nyfiken på en Hayabusa eller ZH12R, som är lite mer åt touring hålet och ändå relativt snabba, är det någon som kan dela med känslor och erfarenhet av att köra såna?
Är dessa mer bekväma att åka långt? mvh


Tjo
Min första hoj var en thunderace, som ju nästan är samma hoj som en fzr1000, och har en hayabusa nu. Hayabusan är relativt snabb med det mesta på hjul. hehe :) Första intrycket av hayabusan var att den var större, smidigare och skönare att köra än thunderacen. Och nu jämför jag inte hojarna på bana, vill jag tillägga. På knutstorp i helgen så var busan inte alls smidig. :) Men då det är mer power i busan, plus att både gas och växlandet var smidigare så märker man inte av några extra kilon. På just den thunderacen jag hade fick man ta i ibland för att byta växel.
Körställningen på busan är däremot något mer mer framåtlutad än thunderacens tycker jag. Har ett högre kåpglas på busan nu och märktes i armarna. Det är kanske inte så dumt med lägre kåpglas iaf. hehe :)
Jag är annars rätt lång och långkörningar brukar kännas där bak i första hand och inte i armarna. I ryggen har jag fått känningar om jag haft en tung ryggsäck.

Vet inte om du bryr dig om försäkringskostnaden men för busorna är den väldigt trevlig om man jämför med lika gamla 600-1000cc sporthojjar. :)
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Hahaha fan va bra :) Kan man åka barfota så slipper man få ont pga växla hela tiden :tummenupp

E de någon som kan berätta hur de gick till när ni skaffa första hoj? tex. pappa betalar? Jobba rumpan av sig ett år? eller tog ett fett lån på banken och sitter me skyhöga räntor?
Spara, det finns finfina hojar för 20 lax. Det går på en handvändning.
 

Goote

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Stockholm, Östermalm
Hoj
Letar ^^
Jobbat sen man var 14-15 extra på helgerna samtidigt som man gick i skolan. Jobbade 30h/veckan i ett halvår medans jag bodde hemma. Gjorde lumpen och jobbade samtidigt extra på helgerna. Köpte lägenhet som jag delar med polare, jobbat ytterliggare ett halvår ca 50h/veckan. Ska köpa sporthoj när jag är hemma i Sverige den 15 Juni. 20 år gammal, tog körkort bil&mc augusti 2006.. Blir det inte hoj i sommar så blir man ledsen, 2 år med kk utan mc suger.
Shit låter fett jobbigt men det är jue lätt värt det. Hoppas du fixar till de så du får en hoj nu asså :)

Spara, det finns finfina hojar för 20 lax. Det går på en handvändning.

Soft :) För tillfället kan jag bara få 500 över i månaden men söker jobb så nångång kanske jag får ett å då e de bara att snåla som satan å sen lär ja jue sitta där me 20 lax å e skitlycklig :D (måste kanske skaffa kort först, kom ja på nu xD) Lr så gör ja som morsan "man kör jue ínte me kortet." :yoparty
 

Mitja

rookie
Gick med
25 May 2009
Ort
hemma
Hoj
svart 1000 kubikare
Tjo
Min första hoj var en thunderace, som ju nästan är samma hoj som en fzr1000, och har en hayabusa nu. Hayabusan är relativt snabb med det mesta på hjul. hehe :) Första intrycket av hayabusan var att den var större, smidigare och skönare att köra än thunderacen. Och nu jämför jag inte hojarna på bana, vill jag tillägga. På knutstorp i helgen så var busan inte alls smidig. :) Men då det är mer power i busan, plus att både gas och växlandet var smidigare så märker man inte av några extra kilon. På just den thunderacen jag hade fick man ta i ibland för att byta växel.
Körställningen på busan är däremot något mer mer framåtlutad än thunderacens tycker jag. Har ett högre kåpglas på busan nu och märktes i armarna. Det är kanske inte så dumt med lägre kåpglas iaf. hehe :)
Jag är annars rätt lång och långkörningar brukar kännas där bak i första hand och inte i armarna. I ryggen har jag fått känningar om jag haft en tung ryggsäck.

Vet inte om du bryr dig om försäkringskostnaden men för busorna är den väldigt trevlig om man jämför med lika gamla 600-1000cc sporthojjar. :)

Tack! Det var precis det jag ville att få svar på:) Växlingarna upplevs tröga och den känns lite osmidig, har ej kört hayabusa, men är sugen på den och kommer nog göra det. Anledningen att jag skaffade FZR1000 att den är billig, snabb och kostar ingenting att försäkra(1600kr).
 
Last edited:

Ra1

Ny medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
Ingen
Ja det är så att jag är 18, om tre år får jag äntligen ta körkortet för obegränsad effekt. Problemet är att jag aldrig suttit på något med två hjul med motor. Endast cykel och bil. Hur ska jag göra när jag fyller 21? Ingen jag känner har mc. Ska jag köpa mig en exempelvis Honda Hornet, lära mig köra på den och sedan gå och köra upp? Eller hur gjorde ni?
MVH Ra!
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Ja det är så att jag är 18, om tre år får jag äntligen ta körkortet för obegränsad effekt. Problemet är att jag aldrig suttit på något med två hjul med motor. Endast cykel och bil. Hur ska jag göra när jag fyller 21? Ingen jag känner har mc. Ska jag köpa mig en exempelvis Honda Hornet, lära mig köra på den och sedan gå och köra upp? Eller hur gjorde ni?
MVH Ra!

Det låter som en bra idé men jag skulle köpa en mellanhoj och köra upp så snart du kan. Efter 2 år övergår det till tungt kort.
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Hur är GSX-R:en att övningsköra med ? om man sedan väljer att låna hoj på körskolan för uppkörning

Är sugen på att köpa en 98-02 GSXR men vet inte om den är vettig som första hoj...

Säg nu inte att man ska köpa en zr7 för dom ser så jävla tråkiga ut =)
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Kollat lite på en er6n också men den ligger ju under 700cc om jag övningskör på en er6n kommer det bli svårare att köra upp på en 700+ då som körskolan har ?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
ER6n är nog betydligt mer lik körskolans hoj, du kan ju alltid byta upp dig till en gixxer sen. En Gsx-r lär inte vara kul att försöka få runt bland konerna... Annars kan väl Z750 eller liknande vara en idé.
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
ER6n är nog betydligt mer lik körskolans hoj, du kan ju alltid byta upp dig till en gixxer sen. En Gsx-r lär inte vara kul att försöka få runt bland konerna... Annars kan väl Z750 eller liknande vara en idé.

Men det är inga problem att övningsköra med en 600 ? för att sedan när man har lappen köra en 1000cc eller 750cc är över 21
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Men det är inga problem att övningsköra med en 600 ? för att sedan när man har lappen köra en 1000cc eller 750cc är över 21

Jag tog mellanklass men övningskörde mestadels på en cb750 som jag faktiskt tyckte var mer lättkörd än den strypta kawasaki er-5 jag sen körde upp på, så mer effekt behöver inte göra den mer svårkörd. Jag tror inte att det är några problem att övningsköra med en 600a sålänge du inte ger järnet så fort du hamnar på en mer effektstark hoj sen.
Den hojen som körskolan har är förmodligen väldigt lättkörd då den är tänkt som just en bra första hoj att lära sig på, så uppkörningen borde inte vara några problem. ER-6n är samma typ av hoj (dvs en vanlig landsvägsmotorcykel) som de körskolorna brukar ha så den borde vara perfekt (antar att du ska ha den till att övningsköra med hemma). Sen när du tagit körkortet och vill byta upp dig handlar det bara om att lära sig den nya hojen, men det kan man lika gärna göra på egen hand, eller ännu bättre på en smc kurs.

Annars är det smart att kolla på något liknande ER6n fast med rätt antal kubik för uppkörningen så du får köra upp på din egen hoj.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top