Jag tog mellanklass men övningskörde mestadels på en cb750 som jag faktiskt tyckte var mer lättkörd än den strypta kawasaki er-5 jag sen körde upp på, så mer effekt behöver inte göra den mer svårkörd. Jag tror inte att det är några problem att övningsköra med en 600a sålänge du inte ger järnet så fort du hamnar på en mer effektstark hoj sen.
Den hojen som körskolan har är förmodligen väldigt lättkörd då den är tänkt som just en bra första hoj att lära sig på, så uppkörningen borde inte vara några problem. ER-6n är samma typ av hoj (dvs en vanlig landsvägsmotorcykel) som de körskolorna brukar ha så den borde vara perfekt (antar att du ska ha den till att övningsköra med hemma). Sen när du tagit körkortet och vill byta upp dig handlar det bara om att lära sig den nya hojen, men det kan man lika gärna göra på egen hand, eller ännu bättre på en smc kurs.
Annars är det smart att kolla på något liknande ER6n fast med rätt antal kubik för uppkörningen så du får köra upp på din egen hoj.
Tack för ett bra svar.
Jo jag har kollat lite på liknande hojjar med rätt kubik men hittar ingen jag tycker är snygg
Har du nått tipps ?