Letar du efter första hoj?

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Jag tog mellanklass men övningskörde mestadels på en cb750 som jag faktiskt tyckte var mer lättkörd än den strypta kawasaki er-5 jag sen körde upp på, så mer effekt behöver inte göra den mer svårkörd. Jag tror inte att det är några problem att övningsköra med en 600a sålänge du inte ger järnet så fort du hamnar på en mer effektstark hoj sen.
Den hojen som körskolan har är förmodligen väldigt lättkörd då den är tänkt som just en bra första hoj att lära sig på, så uppkörningen borde inte vara några problem. ER-6n är samma typ av hoj (dvs en vanlig landsvägsmotorcykel) som de körskolorna brukar ha så den borde vara perfekt (antar att du ska ha den till att övningsköra med hemma). Sen när du tagit körkortet och vill byta upp dig handlar det bara om att lära sig den nya hojen, men det kan man lika gärna göra på egen hand, eller ännu bättre på en smc kurs.

Annars är det smart att kolla på något liknande ER6n fast med rätt antal kubik för uppkörningen så du får köra upp på din egen hoj.

Tack för ett bra svar.

Jo jag har kollat lite på liknande hojjar med rätt kubik men hittar ingen jag tycker är snygg :)

Har du nått tipps ?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Nu vet jag inte exakt vilken budget du har men det
här är hojar jag skulle kolla närmare på.

Ducati monster 750 eller 900
Kawasaki Z750
Honda hornet 900
Triumph speed triple
Yamaha TRX850

Alla är "streetfighters" som borde fungera bra
till övningskörning och uppkörning.
TRX850 har en liten toppkåpa så den går nog
lite mer åt touring i orginalutförande.

Om jag skulle kunna få hyffsad försäkring på den
skulle jag förmodligen byta upp mig till en speed triple
nästa år. Just nu ser det ut som att det får bli någon
gammal sporthoj.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Om jag skulle kunna få hyffsad försäkring på den
skulle jag förmodligen byta upp mig till en speed triple
nästa år. Just nu ser det ut som att det får bli någon
gammal sporthoj.


eller så gör du som mig och köper en suzuki sv 650 och bygger på en valfri frontkåpa :)

typ såhär: http://www.perthstreetbikes.com/forum/f14/sv650-rs125-fairing-83266/ :yoparty

ringde precis bilsport&mc och en helförsäkring på mig som 18 år skulle kosta ca 3000. inköp av hoj ca 25000, kåpa, lykta och diverse ca 5000 :tummenupp
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
eller så gör du som mig och köper en suzuki sv 650 och bygger på en valfri frontkåpa :)

typ såhär: http://www.perthstreetbikes.com/forum/f14/sv650-rs125-fairing-83266/ :yoparty

ringde precis bilsport&mc och en helförsäkring på mig som 18 år skulle kosta ca 3000. inköp av hoj ca 25000, kåpa, lykta och diverse ca 5000 :tummenupp

Men den tänkte du ha som 25kw va? Jag får ju tungt nästa år... tänkte puttra runt på 500an tills dess. SV650 är lite för klen att köra som tung mc tycker jag. Vill helst ha uppåt 100 hästar iallafall. Annars såg det jäävligt bra ut! :tummenupp
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Var och kollade på en speed triple & street triple dock något dyra som första hoj tycker jag.

Men jag provsatt och säljar rullade ut den och drog igång den så jag fick torrgasa lite mmmmmmmmme like

Tycker annars yamaha mt-01 är en grym hoj åxå doch även den lite dyr som nybörjar hoj

Har väl tänkt lägga mellan 20-50 tusen och måste erkänna att Er6n ligger bra till verkar vara mycket hoj för pengarna.

Buell XB9R hur är dom ?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Var och kollade på en speed triple & street triple dock något dyra som första hoj tycker jag.

Men jag provsatt och säljar rullade ut den och drog igång den så jag fick torrgasa lite mmmmmmmmme like

Tycker annars yamaha mt-01 är en grym hoj åxå doch även den lite dyr som nybörjar hoj

Har väl tänkt lägga mellan 20-50 tusen och måste erkänna att Er6n ligger bra till verkar vara mycket hoj för pengarna.

Buell XB9R hur är dom ?

Här är andra modellen av speed triple (kom 97, första är från 94 tror jag), verkar ganska prisvärd tycker jag...
http://www.blocket.se/uppsala/Triumph_Speed_triple_900cc_22297524.htm?ca=10&w=3

Teknisk info, vet inte om det stämmer exakt.
http://www.bikez.com/motorcycles/triumph_t509_speed_triple_1998.php
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Några av dessa funderar jag på.

Kawasaki ER6N
Yamaha BT1100
Kawasaki z750/1000
Buell XB9R
Speed triple
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Var och köppte första hojen idag, en Honda CBR 600 F2 -93. Känns bra hittils, skall dock byta olja+filter och lite annan service så man vet vart man har den.
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Er6n är struken frå listan provsatt en sådan idag och den är för liten (låg) samma gäller buell XB9R.

Speed triplen vet jag att jag sitter bra på vill testa z750 & z1000 så man vet om dom dugen.
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Läste nån stans att man kan övningsköra själv på inhängnatområde stämmer detta ?

min pappa kommer vra min handledare om han inte hinner skaffa en motorcyckel kan han då bara stå brevid om vi tex övar konbana på en parkering ?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Läste nån stans att man kan övningsköra själv på inhängnatområde stämmer detta ?

min pappa kommer vra min handledare om han inte hinner skaffa en motorcyckel kan han då bara stå brevid om vi tex övar konbana på en parkering ?

Ja det ska gå bra... så gjorde ju jag med körskolan. Han kan sitta bakpå så får du köra dit också.
 

nizzar

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
stockholm
Hoj
:-(
Nybörjare

Tja jag har bestämt mig för att skaffa mc-kort + mc så jag undrar vad man kan rekomendera för mc för en person som är ganska kort jag är ca 170cm.
Jag har själv tittat runt lite och har hittat två stycken hojar som jag tycker om den ena är en cbr600 och den andra en bmw f800s jag har dock ingen aning om hur de fungerar på en kort förare någon som har lite råd kanske?

Och så undrar jag hur det fungerar med uppkörning för mc och teori prov mm jag är 18år och har vanligt B-kort.

Tacksam för hjälp!! :banana

Och vet någon hur dyra dessa är i försäkring och om dom är lätta/billiga att strypa till 25kw?
 

Vtr sp1:a

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Frkkkl
Hoj
Honda VTR SP1, Suzuki RM250
har min första min första hoj till salu om någon är intresserad en TL1000s 97:a går som tåget ... ny bes gått endast 2505mil om någon är ute efter en bra hoj så har jag det

+ den mkt billig o äga ca 5000:- helförsäkring helår på mig

mvh Thomas
 

Bruce Hawkings

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Stockholm norra
Hoj
ingen, ännu
Jag ska också köpa en första-hoj nu. Budgeten ligger väl mellan 10-15000 och jag har tänkt köra upp för A obegränsad med den så alltså 700 cc+.

Alltså blir det en tung japanare från 80-talet, någon som har tips på speciella saker man ska tänka på eller kanske en fin checklista för vad man ska undersöka?
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Min första hoj vart en Kawasaki z750 -04 som inhandlades för ca 1v sedan sjukt nöjd med den lätt körd som fan.
 

Bruce Hawkings

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Stockholm norra
Hoj
ingen, ännu
Har varit och tittat på en Yamaha FJ 1100 från 84, 12000 ville han ha för den. Någon som vet nåt speciellt man bör tänka på om man ska köpa en sådan mc?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Vart i uppsala körde du då ?

Med körskolan körde vi på en övningsplats intill väg 55 mot enköping ca 7 km utanför stan, är en skylt mot en golfbana mot höger där man tar av.
Annars kan man övningsköra på rörken också på smc kurserna ;)
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top