Jag har alltid undrat om hur folk orkar leva upp i norrland framför allt Mc-åkare!
Speciellt i Lappland & Norrbotten!
Speciellt i Lappland & Norrbotten måste kännas kallt o jävligt ständigt dessutom vintern är så lång o sommaren är så kort....som mc-åkare måste va deprimerande o hopplös lr har jag fel?
Hur är det mc vägar jämfört med södra delen av Sverige?
Skriv gärna era åsikter om det o det skulle va intressant att höra
Jag kan svara, jag har flyttat 180mil Söderut, från Kiruna till Skåne, och jag kan bara säga att allt är bättre i Skåne, kan inte komma på något jag saknar från Kiruna förutom kompisarna som envisas att stanna kvar ( antagligen fastfrusna )
Problemet med Kiruna som mc-åkare är bristen på vägar och antalet snöfria dagar.
Man kan köra söderut, mot Gällivare, gropig dålig väg. man kör tills man lessnat och så vänder man och kör samma väg tillbaka. Eller så kör man Norrut, mot Narvik, ännu gropigare och sämre väg tills man lessnat och så vänder man och kör tillbaks samma väg. Ja precis, ni inser att man kan inte göra en rundtur på MC om man inte avsätter mer än 1 hel dag.
Sedan så snöar det faktiskt alla månader förutom Juli.
Om man sedan som jag gillar att köra bana så är det bara att välja, Kemora i Finland 72mil enkel väg.
Eller ACR Mo I Rana lika långt, eller Mittsverigebanan 80mil .
Vad gäller snöskoter så har då jag ledsnat på att studsa omkring på gropiga leder i -25 grader och max 70km/h ( suck ja det är Max 70 på snöskoter som gäller )
Har i Skåne kan jag köra rundturer på underbara kurviga vägar med perfekt asfalt, låta Gixxern visa sig från sin bästa sida.
Och nu har jag 4 banor inom 18mil ( Sturup, Knutstorp, Falkenberg och Anderstorp )
På vintern i Kiruna skottar man snö innan jobbet, och sen skottar man ännu mer snö efter jobbet.
Önskar bara att jag fattat att allt är bättre söderut och flyttat långt tidigare...