Leva i Norrland!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Tyvärr ganska dålig bärighet och tragiskt låg motoreffekt jämfört med en "normal" snöskoter för lössnöåkning. Dock väldigt kul till hopp och lek på en begränsad yta. Flera av de svenskar som har provat är dock allt annat än imponerade av driftsäkerheten hos en enstånka-krålle. De är liksom inte gjorda för att ha full plugg längre än tre sekunder åt gången...och de flesta fjällsidor är tyvärr längre än så...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tyvärr ganska dålig bärighet och tragiskt låg motoreffekt jämfört med en "normal" snöskoter för lössnöåkning. Dock väldigt kul till hopp och lek på en begränsad yta. Flera av de svenskar som har provat är dock allt annat än imponerade av driftsäkerheten hos en enstånka-krålle. De är liksom inte gjorda för att ha full plugg längre än tre sekunder åt gången...och de flesta fjällsidor är tyvärr längre än så...

Lite intressant att se denna framfart, trots nära total frånvaro av den omhuldade gyroeffekten från två roterande hjul.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tyvärr ganska dålig bärighet och tragiskt låg motoreffekt jämfört med en "normal" snöskoter för lössnöåkning. Dock väldigt kul till hopp och lek på en begränsad yta. Flera av de svenskar som har provat är dock allt annat än imponerade av driftsäkerheten hos en enstånka-krålle. De är liksom inte gjorda för att ha full plugg längre än tre sekunder åt gången...och de flesta fjällsidor är tyvärr längre än så...

Dålig bärighet är inte vad jag hört av de som kör såna, just framkomligheten verkar vara bättre än de flesta skotrar. Nästan samma bäryta som en skoter men betydligt lägre vikt. Och dessutom går mattan i samma spår som skidan packar ihop.

Men motorn tror jag du har rätt om, det behövs nog lite mer effekt , tillförlitlighet och dessutom tror jag variator är att föredra framför växellåda i snön.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lite intressant att se denna framfart, trots nära total frånvaro av den omhuldade gyroeffekten från två roterande hjul.

Fast mattan är tung och borde väl ge gyroeffekt även om den roterar i en ellips istället för i en cirkel. :va Tror jag...

Sen är väl gyroeffekten lite överskattad eller i alla fall inget man direkt har behov av på ett lekfordon, det finns ju fler fordon som funkar utan det. Små kickbikes tex och dessa finns ju dessutom med skidor istället för de små hjulen.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Eller så tar man det bästa av två världar :hihi Svängigt chassi och stor skoter-tvåtaktare :)

20140918_220732_20140918_221530.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eller så tar man det bästa av två världar :hihi Svängigt chassi och stor skoter-tvåtaktare :)

View attachment 424655


:rofl Hahaha... Tvärt om mot de som bygger om sina crosshojar. :tummenupp

Jag tror att en snömoppe ska inte utgå ifrån ett MC-chassi utan man ska ha en skotermotor med variator i ett särskilt anpassat chassi med matta och med bara en meda fram så att man kan luta i kurvorna.

Som Snowhawk men lättare och med bättre fjädring.
https://www.youtube.com/watch?v=z4ii4UykhoA
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
*Varning, lång text av gammal grinig gubbe*

Jag har tappat skoterintresse men det är väl för att man är gammal. Under en lång tid var en skoter en skoter. När jag var grabb var ett besök hos den lokale handlaren en högtidsstund. Det fanns massor att välja på och man behövde inte vara rädd för att köpa begagnat(vi pratar 70 till tidigt 90-tal). En ET340, SS440 som var 6 år gammal med 700 mil på mätaren var inget att vara rädd för bara den skötts om ordentligt. Min första skoter fick jag när jag var 12, en Elan med 12 grymma hästar som väl haft 20 ägare innan. Vi körde dygnet runt.

Så hände något i slutet på 90-talet. Plötsligt skulle en skoter befinna sig i luften oftare än på marken och man fick inte sitta längre utan man var tvungen stå. Både konstruktions och körmässigt blev den mer lik en crosshoj än en skoter. Det har lett till att en skoter som är tre år gammal är slut.

Förr fanns det skoter och arbetsskoter. En skoter dög till både familjekorvgrillningsmaskin och nöjesmaskin. Nu är de så specialiserade att man måste ha en skoter för varje underlag och varje uppgift.

De nya skotrarna har också förstört lederna så att man inte kan köra på dem ens med en sen 90-talsmaskin utan att bryta ryggen. Jämför med hoj. Jag kan ta en 82:as 750E och hänga med folk ut men jag kan inte ta min 96:as Vmax och följa folk med modernare skotrar på tur (om jag inte är självplågare).

Jag har också märkt på skoterforum att den har blivit en fjortismaskin (fråga mig inte hur snorungar har råd med en ny Assault för 130 papp men det verkar dom ha). För bara några år sedan var det vuxet folk nu är det skotervärldens motsvarighet till moppefuckon som hänger där.

Trist men jag puttrar med min gamla skoter till skidstugan ibland och fikar, något annat går inte om man inte vill slänga upp en förmögenhet :(
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
*Varning, lång text av en helt fantastiskt gammal grinig gubbe*

Så du är alltså grinig för att utvecklingen går frammåt???

Snöskoter har utvecklats något alldeles enormt senaste 10åren. "Man måste stå upp" Nä du får sitta men du behöver inte sitta som en pärsäck.

"Jämför med hoj. Jag kan ta en 82:as 750E och hänga med folk ut men jag kan inte ta min 96:as Vmax och följa folk med modernare skotrar på tur (om jag inte är självplågare)."

Ja men utvecklingen på chassie sidan har inte alls varit lika revolutionerande på MC sidan senaste 30åren. Det blir rättvisare som du jämför en gammal Indian eller cresent mot din 750E om du ska jämföra en Vmax (Som för övrigt är dålig fjädring på ens för å va en -96a) med en modern skoter.
Tar du istället en valfri skoter från säg -05. Så är det betydligt mindre skillnad mot en ny maskin. Då hänger du nog på utan problem.

Sen är hållbarheten bedrövlig som sagt. Men det beror till största del på att dom får så oerhört mkt mer stryk än för 40år sedan. Det finns dock fina (sport)touringmaskiner från t.ex. Yamaha som är bekväma, hållbara och med vettig (nåja) förbrukning.

Edit: Lite knepigt att det blev en snöskotertråd detta. Men men inte ska jag klaga. =)
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Jag håller med monno här ovanför, köp en Yamaha fyrtaktare från 06 och framåt så har du både komfort och så gott som skottsäker driftsäkerhet och hållbarhet! De första fyrtaktarna med ProAction- boggie är sådär när det gäller komfort och dessutom brukar mattorna ha en förmåga att rappa över i djupsnö om man inte sätter dit nonslip- drivhjul. Min Apex är gudomlig på leden och funkar förvånansvärt bra i djupsnön med 365 cm matta och 44s kammar. Kör man med skallen så gräver man inte sönder leden, tyvärr kan jag hålla med om att det finns många fjortisar som fullkomligt massakrerar lederna med sina maskiner. Yamaha har för övrigt många maskiner kvar i sortimentet som man absolut inte behöver stå på, Apexen är bäst sittandes, Vectorn också eftersom den är likadan fast med mindre motor, osv osv. Man kan ju till och med köpa en Viking 4 ny, som verkar väldigt lik alla gamla Viking sedan Viking 2 gjorde sig av med bladfjädring på skidorna.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Ja det gäller ju helt enkelt att köpa maskin efter ändamål. Precis som med MC. =)
Ska du ut i skogen och snirkla runt träd och leka i raviner, ja då kanske du inte skaffar en Yamaha t.ex.
Men är det mysa led och vill ha en driftsäker maskin med fin gång så är Yamaha inte alls fel, fasiken Apex med servo är ju gjord för att äta mil. Eller Ski-Doo med sina små 4T som knappt hörs, mest bara mattljud på dom. =)
Och ska du klättra bergssidor har ju Yamaha fördelen att du lätt kan fixa 240hk+. Eller jag det gäller väl alla 4t. =)
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Ett problem, de förstnämnda existerar inte. Jag har aldrig sett en snöskoter i Skåne. Oftast har vi inte mer än sporadiskt 1-2cm snö i 1-2 dagar åt gången.

Skitsnack!!! Haha. För några år sedan när vi hade rekordvinter i Skåne, kan det varit 6-7 år sedan? Jag var på besök hos brorsan som fortfarande bodde i Malmö. Vi promenerade på gatan utanför Triangeln och snöa gjorde det. Rätt som det var så tycktes vi höra en moped (Ingen växling) men lät lite för grovt och högt. Rätt som det är så kommer en snöskoter utsladdandes från en smågata. Båda vi funderar på hur lycklig denna man måste blivit.

Typ flyttat ner från Umeå, tagit sin kära snöskoter med sig ner och väntat i 7 år, och just den dagen.. Just den dagen kunde han köra snöskoter i Skåne (Innan plogbilarna kommit fram.. :D )
 

fzr1000cbr1

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Ort
piteå
Hoj
Yamaha R1 05
Jag bor i Piteå och kör en cbr1000rr! Vi kanske inte har lika lång sesång som er i södra Sverige. Men vi har riktigt fina vägar och omgivning här uppe. De enda som är tråkigt är att om vi vill till nån bana och köra så ligger närmasta minst 50 mil bort.. :/

Följ mig gärna på instagram för å se hoj bilder: Andrerr1
 

Bifogat

  • IMG_20150706_140547.jpg
    IMG_20150706_140547.jpg
    1.3 MB · Visningar: 94

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag bor i Piteå och kör en cbr1000rr! Vi kanske inte har lika lång sesång som er i södra Sverige. Men vi har riktigt fina vägar och omgivning här uppe. De enda som är tråkigt är att om vi vill till nån bana och köra så ligger närmasta minst 50 mil bort.. :/

Följ mig gärna på instagram för å se hoj bilder: Andrerr1
Vart har vi fina hojvägar?
Jag har nämligen inte hittat en enda och då har jag ändå bott i luleå i 30 år.
Och vägen mellan älvsbyn och storsund är jag redan less på! :p
 

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Jag har alltid undrat om hur folk orkar leva upp i norrland framför allt Mc-åkare!:) Speciellt i Lappland & Norrbotten!

Speciellt i Lappland & Norrbotten måste kännas kallt o jävligt ständigt dessutom vintern är så lång o sommaren är så kort....som mc-åkare måste va deprimerande o hopplös lr har jag fel?

Hur är det mc vägar jämfört med södra delen av Sverige?

Skriv gärna era åsikter om det o det skulle va intressant att höra:)

Jag kan svara, jag har flyttat 180mil Söderut, från Kiruna till Skåne, och jag kan bara säga att allt är bättre i Skåne, kan inte komma på något jag saknar från Kiruna förutom kompisarna som envisas att stanna kvar ( antagligen fastfrusna )

Problemet med Kiruna som mc-åkare är bristen på vägar och antalet snöfria dagar.

Man kan köra söderut, mot Gällivare, gropig dålig väg. man kör tills man lessnat och så vänder man och kör samma väg tillbaka. Eller så kör man Norrut, mot Narvik, ännu gropigare och sämre väg tills man lessnat och så vänder man och kör tillbaks samma väg. Ja precis, ni inser att man kan inte göra en rundtur på MC om man inte avsätter mer än 1 hel dag.

Sedan så snöar det faktiskt alla månader förutom Juli.

Om man sedan som jag gillar att köra bana så är det bara att välja, Kemora i Finland 72mil enkel väg.
Eller ACR Mo I Rana lika långt, eller Mittsverigebanan 80mil .

Vad gäller snöskoter så har då jag ledsnat på att studsa omkring på gropiga leder i -25 grader och max 70km/h ( suck ja det är Max 70 på snöskoter som gäller )

Har i Skåne kan jag köra rundturer på underbara kurviga vägar med perfekt asfalt, låta Gixxern visa sig från sin bästa sida.

Och nu har jag 4 banor inom 18mil ( Sturup, Knutstorp, Falkenberg och Anderstorp )

På vintern i Kiruna skottar man snö innan jobbet, och sen skottar man ännu mer snö efter jobbet.

Önskar bara att jag fattat att allt är bättre söderut och flyttat långt tidigare...
 

fzr1000cbr1

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Ort
piteå
Hoj
Yamaha R1 05
Vart har vi fina hojvägar?
Jag har nämligen inte hittat en enda och då har jag ändå bott i luleå i 30 år.
Och vägen mellan älvsbyn och storsund är jag redan less på! :p

Mellan sjulsmark och norrfjärden är de några fina kurviga vägar. Samt mellan rosvik och ersnäs men den kan va ganska grusig.. men annars kurvig å fin☺ vi har en riktigt fin sträcka i böle, den är inte så lång men riktigt härlig å lägga sig i kurverna på ? de finns mycket att utforska om du kommer till Piteå ☺ kör sporhoj i 3 år ?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Mellan sjulsmark och norrfjärden är de några fina kurviga vägar. Samt mellan rosvik och ersnäs men den kan va ganska grusig.. men annars kurvig å fin☺ vi har en riktigt fin sträcka i böle, den är inte så lång men riktigt härlig å lägga sig i kurverna på �� de finns mycket att utforska om du kommer till Piteå ☺ kör sporhoj i 3 år ��

Jag har själv bott i Ersnäs rätt länge och nu bor jag i Rosvik. Vägen mellan Ersnäs och Rosvik är Förjävla dålig numera Bara för 3 år sen var den något bättre men sista året har den blivit värre. Det är sjukt synd för den vägen är grym när vägen är slät.
Vägen mellan Sjulsmark och Norrfjärden var jag med och asfalterade om förra sommaren och visst den är kurvig men man måste hålla bra hög fart om hojen ens ska bli det minsta berörd i kurvorna.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Ja det gäller ju helt enkelt att köpa maskin efter ändamål. Precis som med MC. =)
Ska du ut i skogen och snirkla runt träd och leka i raviner, ja då kanske du inte skaffar en Yamaha t.ex.
Men är det mysa led och vill ha en driftsäker maskin med fin gång så är Yamaha inte alls fel, fasiken Apex med servo är ju gjord för att äta mil. Eller Ski-Doo med sina små 4T som knappt hörs, mest bara mattljud på dom. =)
Och ska du klättra bergssidor har ju Yamaha fördelen att du lätt kan fixa 240hk+. Eller jag det gäller väl alla 4t. =)

Nej jag hatar moderna maskiner som ser ut som om en jetski knullat en crosshoj och sedan har någon haschpåverkad 14-åring stänkt 8 olika färger på den med en hink. Jag vill ha min barndoms maskiner tillbaka tillsammans med skoterlukten som är halva upplevelsen.

När jag griper makten skall flaggan bli röd med ett vitt runt fält i mitten och yammaloggan i svart. Jag ska skriva kontrakt med Yamaha och börja nytillverka ET340, Phazer 480, SRV540 etc. Alla som påträffas med en modern gräshoppa skall djävlarimej få åka godsvagn till Laisvall.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vart har vi fina hojvägar?
Jag har nämligen inte hittat en enda och då har jag ändå bott i luleå i 30 år.
Och vägen mellan älvsbyn och storsund är jag redan less på! :p
Kör Du sporthoj i våra trakter gäller rundor på mellan 30 och 40 mil och starka njurar för att hitta kurvor, Du måste nämligen in i Västerbotten. En sträckning kan t ex vara Jävre - Hemmingsmark - Ålund - Byske - Fällfors - Kåge - Skellefteå - Medle/Myckle - Finnforsen - Bastuträsk - Norsjö - Malå - Aborrträsk och sedan hemåt. Sträckan mellan avfarten mot Bastuträsk och upp till Norsjö är den i mitt tycke bästa kurvvägen vi har...
 
Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top