Leva i Norrland!

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ja, en hopplöst tekniskt efterbliven polare hade en ärvd Amazon som första bil. En morgon startade den inte - inte ett liv när han vrider om nyckeln. Vad gör han? Jo, han FYLLER VATTEN i motorn tills det är fullt. Av någon anledning vill den inte gå igång nu heller och han känner sig besegrad och ringer bärgaren. Denne frågar vad som hänt och av svaret att döma drar han förstås vissa slutsatser...

Detta hände i Norrland på 1980-talet. Otroligt b

Ännu bättre är dagens yngre dator uppväxta killar som har läst på nätet hur man gör!

Min bror och jag köpte en bmw e39 nyss som vi håller på att fixa upp och vi skulle ta bort fläktkåpan och då måste fläkten bort.
Jag sa vi tar det nästa gång.
Dagen efter ringer han upp: Du man måste ha specialverktyg för att få bort fläkten!. Jag: Jo ja jå visst om du med special menar en L formad insexnyckel så visst!.

Vad jag ville säga med det var att det verkar som endel läser sig till den svåra vägen innan dom skaffar praktisk erfarenhet. Och rädslan för att misslyckas i dagens samhälle gör att många inte ens försöker sig på praktiska saker dom ej begriper sig på.

Nåja nu är vi långt från ämnet men men.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
En som var uppe i Norrland och jobbade stötte på ett par norrlänningar som berättade att de kunde ta en heldagsutflykt med flera bussbyten för att äta pizza.
Det roliga var att den som var uppe i "Norrland" och jobbade köpte hela historien med hull och hår.

Har ju genom tiderna varit rätt roligt att man kunnat tuta i en massa historier som av ren okunskap svalts med hull och hår. världsbilden är väl densamma men kunskap om det egna landet har förvånande stora brister hos en ganska ansenlig del av den södra befolkningen, folk i norr har i regel haft fler anledningar att resa och har genom erfarenhet större kunskap.

Skillnaden har i viss mån suddats ut genom värnplikten men nu när försvaret i princip skrotats så har färre sina placeringar utanför sin hemregion....tror att svenska folket kommer ta ett steg tillbaka kunskapsmässigt.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Det roliga var att den som var uppe i "Norrland" och jobbade köpte hela historien med hull och hår.

Har ju genom tiderna varit rätt roligt att man kunnat tuta i en massa historier som av ren okunskap svalts med hull och hår. världsbilden är väl densamma men kunskap om det egna landet har förvånande stora brister hos en ganska ansenlig del av den södra befolkningen, folk i norr har i regel haft fler anledningar att resa och har genom erfarenhet större kunskap.

Skillnaden har i viss mån suddats ut genom värnplikten men nu när försvaret i princip skrotats så har färre sina placeringar utanför sin hemregion....tror att svenska folket kommer ta ett steg tillbaka kunskapsmässigt.

Det var inte så att de bodde i en storstad direkt, det var långt ut i skogen.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Rettan har nu fått bakdäcket färdig, värmehandtag och styrpåsar.(ser lite knepigt/konstigt/fel ut med påsarna :) ) I helgen börjas tillverkning av framdäcket(första varianten i tum funkade inte).

Vackert blev det i alla fall :)

r1-3.jpg

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Det var inte så att de bodde i en storstad direkt, det var långt ut i skogen.
Fast det bekräftar ju okunskapen eftersom att du på en timme färdas ca 10 mil och då hittar du inte många bebodda platser som inte har en pizza inom räckhåll.
Fjällvärlden borträknat men där går å andra sidan inga bussar heller så historien kan inte baseras på någon sådan plats.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Fast det bekräftar ju okunskapen eftersom att du på en timme färdas ca 10 mil och då hittar du inte många bebodda platser som inte har en pizza inom räckhåll.
Fjällvärlden borträknat men där går å andra sidan inga bussar heller så historien kan inte baseras på någon sådan plats.

Det var i "fjällvärden" han jobbade med dessa. Jag försöker inte påskina att jag vet hur Norrland ser ut. Jag säger bara att han uppfattade det inte överhuvudtaget som ett skämt och jag minns inte var de bodde.
Det kanske var ett skämt, som sagt så kan jag inte veta så saksamma. :)

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha