Lidl's ryggskydd tar andra plats

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
stefur skrev:
2515206 Tidningen mc-folket:s test är absolut inget att ta på allvar.
Skydden är inte krasch-testade (vilket är det absolut viktigaste)
Varför ska man inte ta testet på allvar? Definiera kraschtest, tack.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
sandstream skrev:
2515779
@Zee: Ja, handlarna har snuskigt bra marginaler på de flesta typerna av tillbehör. Det är därför de kan ge så fina rabatter i många fall.
Att ett märke är dyrt i ett land och billigt i ett annat är inte helt ovanligt i "min" bransch där tex ett högtalarpaket kan kosta 30.000:- i Sverige och 90.000:- i USA. Det beror helt på vilken image märket vill ha på den aktuella marknaden samt vad kunderna är beredda att betala.


Misstänkte det. Då tycker jag samtidigt att MC-handlarna får skylla sig själva lite om de nu har så grova marginaler på många av deras produkter. De tror väl att kunden ser ett högre mervärde i att få 1000kr i rabatt istället för att handlarn ska locka fler köpare med ett redan satt billigt pris och ingen rabatt. Det är väl också därför handlarna lockar med rabatt på ev. köp av utrustning ist för att sänka priset på beg-hojen när man frågar efter priser i butiken.

[sidetrack]
Som lite av en audiophilist känner jag igen det där med Yamaha-annonserna osv. Har hört det där flera gånger.

Jag tror du/ni på er firma gör helt rätt när ni sätter starkt konkurrenskraftiga priser, även internationellt sett. Düskland bör ses som ett starkt hot mot t.ex. Expert och liknande kedjor som tar ut löjligt stora marginaler jämnfört med våra düska återförsäljare. Varför betala 10000 för ett stärkeri när man kan köpa den från kontinenten för 6000kr ist?

Får man fråga (kanske olämpligt att ta det i forumet? isf igorera nedanstående. :) ) varför ni inte köper in billiga hifigrejer från Kina och säljer här? Det börjar ju bli lite av en hifi-modefluga att beställa containrar med billig hifi från Kina nu för tiden. Är det pga deras dåliga arbetsvillkor i Kina som man inte importerar därifrån eller vad?
[/sidetrack]
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Teddy skrev:
2515912 Varför ska man inte ta testet på allvar? Definiera kraschtest, tack.

Dags att vakna kanske :va
Nån gång måste du väl ha sett tester av andra produkter i tv eller tidningar där dom använder testdockor och maskiner för att testa hållbarheten på fordon och utrustning :D
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
stefur skrev:
2516069 Dags att vakna kanske :va
Nån gång måste du väl ha sett tester av andra produkter i tv eller tidningar där dom använder testdockor och maskiner för att testa hållbarheten på fordon och utrustning :D

Jorå, dom tvingade 4 st CraschTestDummies dockor dricka 44 liter Lidl-mjölk och ingen blev magsjuk. Så köp mjölk. :tuttar :tuttar
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
stefur skrev:
2516069 Dags att vakna kanske :va
Nån gång måste du väl ha sett tester av andra produkter i tv eller tidningar där dom använder testdockor och maskiner för att testa hållbarheten på fordon och utrustning :D
Men nu var det ju test av ryggskydd det gällde.Inte krocktest av bilar.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
stefur skrev:
2516069 Dags att vakna kanske :va
Nån gång måste du väl ha sett tester av andra produkter i tv eller tidningar där dom använder testdockor och maskiner för att testa hållbarheten på fordon och utrustning :D
Anser du att detta test är att jämföra med de som utförs i TV-shop av tillverkarna själva? Menar du på största allvar att du tror att ett bättre test skulle vara om "du och dina polare i MC-klubben kastade er på golvet"?
 

Cribbe

såld r1:a:-)
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Göteborg/ Uppsala
Hoj
R1 07 MED MYCKET KOLFIBER
Visst hade det varit bra för handlaren om marginalerna varit så höga! Tyvärr är inte så fallet. Lidl som har fruktansvärt många filialer och kan dumpa priser genom massbeställningar = många kontainrar. En stackars handlare har tur om han säljer 200st. om året, och beställer därefter via importör!. Dessutom måste han tillhandahålla ett betydligt större sortiment för att 'locka' kunder. Lidl har endast redan i Sverige och Tyskland ca 410 filialer. Det roligaste är nog att gå in till Lidl och fråga vilken storlek man behöver....de kan ju inte ett ... om MC! Neah, helst Dainese! (sponsra svenska handlare istället!)





Zee skrev:
2515995 Misstänkte det. Då tycker jag samtidigt att MC-handlarna får skylla sig själva lite om de nu har så grova marginaler på många av deras produkter. De tror väl att kunden ser ett högre mervärde i att få 1000kr i rabatt istället för att handlarn ska locka fler köpare med ett redan satt billigt pris och ingen rabatt. Det är väl också därför handlarna lockar med rabatt på ev. köp av utrustning ist för att sänka priset på beg-hojen när man frågar efter priser i butiken.

[sidetrack]
Som lite av en audiophilist känner jag igen det där med Yamaha-annonserna osv. Har hört det där flera gånger.

Jag tror du/ni på er firma gör helt rätt när ni sätter starkt konkurrenskraftiga priser, även internationellt sett. Düskland bör ses som ett starkt hot mot t.ex. Expert och liknande kedjor som tar ut löjligt stora marginaler jämnfört med våra düska återförsäljare. Varför betala 10000 för ett stärkeri när man kan köpa den från kontinenten för 6000kr ist?

Får man fråga (kanske olämpligt att ta det i forumet? isf igorera nedanstående. :) ) varför ni inte köper in billiga hifigrejer från Kina och säljer här? Det börjar ju bli lite av en hifi-modefluga att beställa containrar med billig hifi från Kina nu för tiden. Är det pga deras dåliga arbetsvillkor i Kina som man inte importerar därifrån eller vad?
[/sidetrack]
 

Juggernaut

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki DR650SE
Jag är på jakt efter ett ryggskydd och vara besluten att köpa ett Halvarsson Track pga det var testvinnare. Var inne på en mcbutik och la fram en lista på de grejer jag skulle beställa. Säljaren (som kör roadracing) tyckte jag skulle satsa på ett Spyke istället då Halvarsson var mjukt (han sa vidare att det finns inga mjuka skydd inom racing).
Jag var tveksam (som alltid med försäljare ^^) fast eftersom den här killen gjorde att jag inte inte köpte något skydd alls (impulshandlar inte) så får man väl tro att det inte var i försäljningssyfte han rekommenderade annat (som btw var en hundring biligare).
Vidare bad han mig göra ett enkelt test, lägg skyddet på låret och dräng till med knytnäven, lika hårt, med olika skydd. Jag gjorde så med Halvarsson Track och med ett annat skydd som dock hade hårt skal, och jäddrar vilken skillnad. Fick ju (nästan) lårkaka av Halvarssons Track medans jag knappt kände ett jota av det andra med hårt skal.
Så han övertygade iaf mig :)...
 

Dr.Bike

Guest
sandstream skrev:
2515779 Tycker det är utmärkt att MC-Folket gör en seriös test, struntar i vad det står på produkten och visar att även ett billigt skydd kan vara minst lika bra eller bättre än de dyrare alternativen.
Den som läst testet vet att det är utfört av Dr Roderick Woods som var med och tog fram standarden som senare komma att heta CE. Han har hållt på med sånna här tester i 25 år och vet nog hur testerna ska utföras.

I många tidningar där det görs tester är de livrädda för att kritisera de största annonsörerna. Tex så drog Svenska Yamaha tillbaka sina annonser från en hembiotidning under ett par år när de fått dåliga testresultat på sina produkter.

@Zee: Ja, handlarna har snuskigt bra marginaler på de flesta typerna av tillbehör. Det är därför de kan ge så fina rabatter i många fall.
Att ett märke är dyrt i ett land och billigt i ett annat är inte helt ovanligt i "min" bransch där tex ett högtalarpaket kan kosta 30.000:- i Sverige och 90.000:- i USA. Det beror helt på vilken image märket vill ha på den aktuella marknaden samt vad kunderna är beredda att betala.


Rätt resonerat!

Alltså kommer jag se dig med Biltemas racingolja i tråget framöver oxå.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
kroppen/ryggraden etc som man vill skydda är ju som bekant under/bakom ryggskyddet.
kroppen rör sig mot marken eller liknande..
vid testet kommer kraften utifrån.
lika missvisande som när hjälmtest går ut på utsätta hjälmen för våld, ist för att hjälmen rör sig mot ett stop
 

Dr.Bike

Guest
Juggernaut skrev:
2519336 Jag är på jakt efter ett ryggskydd och vara besluten att köpa ett Halvarsson Track pga det var testvinnare. Var inne på en mcbutik och la fram en lista på de grejer jag skulle beställa. Säljaren (som kör roadracing) tyckte jag skulle satsa på ett Spyke istället då Halvarsson var mjukt (han sa vidare att det finns inga mjuka skydd inom racing).
Jag var tveksam (som alltid med försäljare ^^) fast eftersom den här killen gjorde att jag inte inte köpte något skydd alls (impulshandlar inte) så får man väl tro att det inte var i försäljningssyfte han rekommenderade annat (som btw var en hundring biligare).
Vidare bad han mig göra ett enkelt test, lägg skyddet på låret och dräng till med knytnäven, lika hårt, med olika skydd. Jag gjorde så med Halvarsson Track och med ett annat skydd som dock hade hårt skal, och jäddrar vilken skillnad. Fick ju (nästan) lårkaka av Halvarssons Track medans jag knappt kände ett jota av det andra med hårt skal.
Så han övertygade iaf mig :)...

Kustjägarna gjorde ett likadant test mellan hjälm kontra basker...
När man körde över dem med en stridsvagn blev hjälmen helt platt.
baskern var det bara att damma av!
Så de valde baskern som "skydd"


Sensmoral: Fundera på provmetoden, och om den är tillämplig på DIN applikation. Näveslåendet var ett dåligt alternativ tycker jag, då du bara utsatte en liten yta för ett transient slag, och ja där är ett hårt skydd bättre.
Men du har så otroligt liten kraft i handen jämfört med en RIKTIG smäll, så då kommer inte denna skillnad märkas på samma sätt. En rejält hård smäll kan få ett hårt skal att splittras, och då har det ingen skyddsfunktion alls....

Vi vänder på steken:
En skottsäker väst, är inte hård, den är mjuk JUST för att kunna ta upp mer energi på en större yta.
Mjukare ryggskydd funkar på samma sätt.
En hård riddarrustning klarar inte den uppgiften.
Inte heller vill man krascha i en :hihi
 
Last edited:

Juggernaut

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki DR650SE
Dr.Bike skrev:
2519365 Kustjägarna gjorde ett likadant test mellan hjälm kontra basker...
När man körde över dem med en stridsvagn blev hjälmen helt platt.
baskern var det bara att damma av!
Så de valde baskern som "skydd"


Sensmoral: Fundera på provmetoden, och om den är tillämplig på DIN applikation. Näveslåendet var ett dåligt alternativ tycker jag, då du bara utsatte en liten yta för ett transient slag, och ja där är ett hårt skydd bättre.
Men du har så otroligt liten kraft i handen jämfört med en RIKTIG smäll, så då kommer inte denna skillnad märkas på samma sätt. En rejält hård smäll kan få ett hårt skal att splittras, och då har det ingen skyddsfunktion alls....

Vi vänder på steken:
En skottsäker väst, är inte hård, den är mjuk JUST för att kunna ta upp mer energi på en större yta.
Mjukare ryggskydd funkar på samma sätt.
En hård riddarrustning klarar inte den uppgiften.
Inte heller vill man krascha i en :hihi
Well skydden med hårda skal har ju en absorberande kärna om jag förstått det hela rätt. Är ju samma med de (dåliga?) inbyggda skydden i jackor etc. där det också är mjukt (även om det finns hårda att köpa). Men om mjukt skulle vara så bra, varför har man inte det inom racingen då? :va

Edit: Och ang. knytnävetestet, tycker det verkar vettigare än att jämföra med skottsäkra västar iaf då man nog inte kommer i närheten av den hastigheten ;). Fast jag tycker det låter konstigt om att ett skydd som absorberar kraften vid ett knytnävslag mycket bättre än ett annat kommer fungera dåligare om man ramlar i backen... Låter lite ologiskt IMO, såvida vi inte snackar kulhastigheter då :p. Fast jag är lite kluven, men jag litar nog mer på Knox än Halvarsson :/
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Att lidls skydd skulle kunna vara lika bra som vilket annat som helst förvånar mig inte, troligen har man beställt det av en redan etablerad ryggskyddstillverkare (TB behöver inte vara så högt heller när man säljer det under en kort period, -syftet är att få in nya kunder i butiken.
Själv skulle jag dock troligen inte köpt detta skydd beroende på fördomar om att matvarukedjor inte vet nåt om ryggskydd.
Att AP-skyddet inte klara testet förvånar mig inte, dock finns det risk att jag skulle köpt just detta då det anges på skyddet att det är godkänt av SVEMO vill jag minnas.

Med "facit i hand" -När någon oberoende gjort tester har dock min uppfattning ändrats.

Om testproceduren innebär att skyddet står still eller rör sig spelar ingen roll, även ledande biltillverkare testar krocksäkerhet genom att klappa till bilen med en gigantisk hammare, blir samma resultat.
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Precis som vid andra test så bör man ta resultatet med en nypa salt. Först när flera olika oberoende tester visar på samma resultat kan vi vara säkra på om t.ex Lidls ryggskydd är så bra som just det här testet visar
 

Henke85

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Veberöd
Hoj
CBR 600F
Dainese Wave räddade i allafall mig från att bli rullstolsbunden. Dock fick jag frakturer på 3 kotor. Om nu halvardsson e bättre kanske man skulle köpa ett sånt.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Pebl skrev:
2519429
Om testproceduren innebär att skyddet står still eller rör sig spelar ingen roll, även ledande biltillverkare testar krocksäkerhet genom att klappa till bilen med en gigantisk hammare, blir samma resultat.

nej och nej
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Juggernaut skrev:
2519418 Well skydden med hårda skal har ju en absorberande kärna om jag förstått det hela rätt.
Det verkar bättre att ha ett hårt skal (som skyddar mott böjning och vassa föremål) med material innanför som sprider ut kraften vid kollisionen, än att låta hela skyddet vara mjukt. Det är ju så en hjälm är uppbyggd t.ex.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Vart får man tag i OGK hjälmar i Sverige?

Zee skrev:
2507493
Men då kan man undra (som jag frågade i tråden ovan) vad man får om man köper en OGK-hjälm som ksoatr 6000kr här, men 100£ i UK? :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zee skrev:
Men då kan man undra (som jag frågade i tråden ovan) vad man får om man köper en OGK-hjälm som ksoatr 6000kr här, men 100£ i UK? :)
De kostar inte 6 000 kr här och 100£ där. Du kan hitta dem för 100£, men då är det extrapriser, erbjudanden osv - listpriset för en FF4 var t ex 280£ tidigare och verkar vara 210£ nu. En FF4 kostar här strax under 5 000 kr numera (?) Det är stor skillnad i pris men inte så stor dom du låter påskina.

@ Superbee, Mitonga Racing i Malmö importerar dem. Det finns en ÅF-lista på deras hemsida. www.ogk-shop.com kan man inte beställa till Sverige från. Det är dock rätt vanligt att de säljs mycket billigt på brittiska ebay. En sak du bör ta i beaktande är att kvalitetskontrollen hos tillverkaren inte är den bästa. Det varierar mycket mellan olika exemplar, tom storleken varierar mellan hjälmar med samma storleksmärkning. Bra hjälmar annars, hyggligt tysta och mycket stabila i hög fart.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top