iceice
Gudomlig sporthojare
Jag har köpt en trave shims, frågan handlar om hur många jag skall stoppa dit....Annars om det får plats med en distans på utgående axel så är ju det en lösning...
Jag har köpt en trave shims, frågan handlar om hur många jag skall stoppa dit....Annars om det får plats med en distans på utgående axel så är ju det en lösning...
Det är mellanhojen vi pratar om (men jag förstår inte hur det kan påverka svaret)....Vad är det för motor , antal cylindrar, effekt, vridmoment ?...
Så att det bygger 3,5mm.Jag har köpt en trave shims, frågan handlar om hur många jag skall stoppa dit.
Enligt de nominella måtten skall framdrevet flyttas ut (jag har inte mätt hur verkligheten ser ut)....Åt vilket håll behöver dreven justeras och hur ser monteringen ut just nu?
Är du en så'n där som litar på nominella mått?Så att det bygger 3,5mm.
Det är dina grejer, du har mätt, då utgår jag från har koll.Är du en så'n där som litar på nominella mått?
Enligt de nominella måtten skall framdrevet flyttas ut (jag har inte mätt hur verkligheten ser ut).
Framdrevet sitter med en JÄTTEmutter som skall dras till höga ciss.
Det nya drevet är mycket tunnare än det gamla (8.5 i.s.f. 15.0 mm), så jag kommer nog att få det omvända problemet, att muttern tar stopp mot splinsen, innan den når drevet.Blir det för lite gänga kvar om du shimsar ut drevet?...
Då är det ju bara att shimsa ut bakdrevet, möjligen med längre skruv också.Det nya drevet är mycket tunnare än det gamla (8.5 i.s.f. 15.0 mm), så jag kommer nog att få det omvända problemet, att muttern tar stopp mot splinsen, innan den når drevet.
Nu blev det väl lite fel?Då är det ju bara att shimsa ut bakdrevet, möjligen med längre skruv också.
Är bakdrevet tunnare så är det ju närmare mitten av hojen så att säga, och då är framdrevet för långt från mitten av hojen, relativt bakdrevet. För att komma i linje igen så ska väl rimligtvis framdrevet längre in på axeln (svårt, ofta en motor ivägen) eller bakdrevet ut, längre bort från mitten av hojen (lättare, oftast mycket mer plats).Nu blev det väl lite fel?
Framdrevet ska ut (jag hoppas att jag fattat rätt) eller bakdrevet in.
Inte på en bancykel.Tävlingscyklister verkar tycka ett offset på typ 50 mm fungerar bra...
vem har sagt att att 0 är det enda som rullar ??????Jag får hålla med att det är en utopi. Eftersträvansvärt ja, men med det sagt vill jag tro att linjeringen kommer förändras under körning, att kedjan faller när du lutar cykel. Därtil flex i sving och glapp i lagring.
Marginalerna blir mindre med en dålig linjering men att säga att 0 är det enda som rullar är inte sant.
Själv tycker jag det är en viss skillnad om det är en 400 hk turbomatad dragster, en encylindrig 800 cc motor eller en 8 hk veteran hoj.Det är mellanhojen vi pratar om (men jag förstår inte hur det kan påverka svaret).
Nu har jag missat vilken kedja det rör sig om men är det en 5/8" 530 kedja så kan bakdrevet vara 8,7 mm tjockt hela vägen.Enligt de nominella måtten skall framdrevet flyttas ut (jag har inte mätt hur verkligheten ser ut).
Framdrevet sitter med en JÄTTEmutter som skall dras till höga ciss.
Gör inget alls. #Det nya drevet är mycket tunnare än det gamla (8.5 i.s.f. 15.0 mm), så jag kommer nog att få det omvända problemet, att muttern tar stopp mot splinsen, innan den når drevet.
De som pratar om 0 i toleranser och 100% exakt kan man inte ta seriöst.
Mutterns enda uppgift är att hindra drevet åka av splinsen.
Jag har för inte så länge sedan pratat med en person som ifrågasatte användandet av svindyra och årligt kalibrerade Mitutoyo mikrometrar. På Jula finns det ju digitala skjutmått för bara någon hundring och de är ju lika exakta. De visar ju också millimeter med två decimaler...
Jag håller inte med. Med tanke på gat- och racehojars höga åtdragningsmoment så är det uppenbart att man vill skapa en dragkraft i utgående axel som klämmer fast drevets sidor. Alltså att inte använda splinesen mellan utgående axel och drev som ryckutjämnare...
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |