Linjera framdrev mot bakdrev

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Åt vilket håll behöver dreven justeras och hur ser monteringen ut just nu?
Enligt de nominella måtten skall framdrevet flyttas ut (jag har inte mätt hur verkligheten ser ut).
Framdrevet sitter med en JÄTTEmutter som skall dras till höga ciss.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt de nominella måtten skall framdrevet flyttas ut (jag har inte mätt hur verkligheten ser ut).
Framdrevet sitter med en JÄTTEmutter som skall dras till höga ciss.

Blir det för lite gänga kvar om du shimsar ut drevet?
Går det svarva av 3mm från ryckujämnaren?

En variant är ju att justera lite på flera ställen så att det tillsammans blir bra.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Blir det för lite gänga kvar om du shimsar ut drevet?...
Det nya drevet är mycket tunnare än det gamla (8.5 i.s.f. 15.0 mm), så jag kommer nog att få det omvända problemet, att muttern tar stopp mot splinsen, innan den når drevet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu blev det väl lite fel? :va
Framdrevet ska ut (jag hoppas att jag fattat rätt) eller bakdrevet in.
Är bakdrevet tunnare så är det ju närmare mitten av hojen så att säga, och då är framdrevet för långt från mitten av hojen, relativt bakdrevet. För att komma i linje igen så ska väl rimligtvis framdrevet längre in på axeln (svårt, ofta en motor ivägen) eller bakdrevet ut, längre bort från mitten av hojen (lättare, oftast mycket mer plats).
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Jag får hålla med att det är en utopi. Eftersträvansvärt ja, men med det sagt vill jag tro att linjeringen kommer förändras under körning, att kedjan faller när du lutar cykel. Därtil flex i sving och glapp i lagring.
Marginalerna blir mindre med en dålig linjering men att säga att 0 är det enda som rullar är inte sant.
vem har sagt att att 0 är det enda som rullar ??????
far nu inte med osanning..
när hojen står på bänken o man schimsar in drevet ska det lina exakt.
jag skulle alldrig drömma om att lina upp dreven med 1-2 mm offsett
laser o stålskena är din vän
att det ändrar sej under körning när hojen flexar är ju ren logik,
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Om det gamla framdrevet har korrekt mått så borde väl det i sin fixerade position linjera med den tolerans som tillverkaren anser är ok?
Jag skulle mäta ytterkant axel till centrum på orginaldrevet, det måttet ska sedan det nya smalare drevet shimsas till.
Eller tänker jag helt fel?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är mellanhojen vi pratar om (men jag förstår inte hur det kan påverka svaret).
Själv tycker jag det är en viss skillnad om det är en 400 hk turbomatad dragster, en encylindrig 800 cc motor eller en 8 hk veteran hoj.
I det senaste fallet hade jag inte brytt mig alls om 3,25 mm fel..
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enligt de nominella måtten skall framdrevet flyttas ut (jag har inte mätt hur verkligheten ser ut).
Framdrevet sitter med en JÄTTEmutter som skall dras till höga ciss.
Nu har jag missat vilken kedja det rör sig om men är det en 5/8" 530 kedja så kan bakdrevet vara 8,7 mm tjockt hela vägen.
Är det så kan någon svarva ner det så det bara är 8,7 - 3,25 mm = 5,45 mm där skruvarna sitter (vilket räcker) och så är problemet löst.
Är det redan nersvarvat där skruvarna sitter så var detta tji. :huvet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det nya drevet är mycket tunnare än det gamla (8.5 i.s.f. 15.0 mm), så jag kommer nog att få det omvända problemet, att muttern tar stopp mot splinsen, innan den når drevet.
Gör inget alls. #
Mutterns enda uppgift är att hindra drevet åka av splinsen. Jag kunde på någon av mina hojar skruva av muttern med fingrarna när jag böjt ut låsbrickan vid drivpaketbyte.
Hjälpte en äldreman med hembyggd MC med HD motor vid bankörning i Karlskoga. Han hade tappat muttern till främre kedjedrev och drevet. Hittade drevet, jag hade verktyg för ta av motorkåporna och han satte på drevet på splinsen och hindrade det åka av med två åtdragna buntband på gängorna.
Hans mål var att köra bana, speedway och backe med den här hembyggda hojen på ett år.
Och bodde i Karlstad. Så han körde hem från Karlskoga med buntband som höll framdrevet.
Jag fick senare tackbrev av honom så han kom hem.
Och han körde alla eftermiddagspassen på banan med buntband som höll främre kedjedrevet.


# Men du kan ju ha brickor som hindrar drevet att åka fram och tillbaka på splinsen.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De som pratar om 0 i toleranser och 100% exakt kan man inte ta seriöst.

Jag har för inte så länge sedan pratat med en person som ifrågasatte användandet av svindyra och årligt kalibrerade Mitutoyo mikrometrar. På Jula finns det ju digitala skjutmått för bara någon hundring och de är ju lika exakta. De visar ju också millimeter med två decimaler...

Mutterns enda uppgift är att hindra drevet åka av splinsen.

Jag håller inte med. Med tanke på gat- och racehojars höga åtdragningsmoment så är det uppenbart att man vill skapa en dragkraft i utgående axel som klämmer fast drevets sidor. Alltså att inte använda splinesen mellan utgående axel och drev som ryckutjämnare...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har för inte så länge sedan pratat med en person som ifrågasatte användandet av svindyra och årligt kalibrerade Mitutoyo mikrometrar. På Jula finns det ju digitala skjutmått för bara någon hundring och de är ju lika exakta. De visar ju också millimeter med två decimaler...



Jag håller inte med. Med tanke på gat- och racehojars höga åtdragningsmoment så är det uppenbart att man vill skapa en dragkraft i utgående axel som klämmer fast drevets sidor. Alltså att inte använda splinesen mellan utgående axel och drev som ryckutjämnare...

Beträffande skjutmått med två decimaler så är dom lite förrädiska oavsett fabrikat för de mäter aldrig bättre än plus minus 0.05mm.

Jag brukar kontrollfråga folk hur de mätt när de pratar om hundradelar och nio gånger av tio har de bara haft just ett skjutmått.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top