Linköping / Norrköping

IlNino

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Linköping
Hoj
VTR1000F -01 TE 250 -08
Vi sitter bara o väntar på att våren ska komma :(

man de verkar dröja :3freak

(så tid borde man ju ha)
 

lena p

Fortare ska det gå!
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda cbr600rr -07
hjälp med övningskörning!

Finns det finns någon i Linköping som vill hjälpa mig med min övningskörning genom att vara min handledare?

Eftersom jag inte är från stan kan jag inte stans vägar så bra och jag känner inte så många med mc-kort här. Så vad jag önskar hjälp med är att lära mig hitta lite och ja, lära mig att köra.

Jag ska köra på bilskola och har redan en som kan hjälpa mig privat men för att avlasta honom lite tänkte jag att det kunde vara bra med fler. Köra mer på bilskolan blir ju annars ett ganska dyrt nöje.

För mig är all tid på motorcykeln värd mycket eftersom önskan finns att köra upp innan sommaren, så hjälp mig gärna! Det kostar inget att vara registrerad handledare och vad jag kan erbjuda efter det är bensinpengar och en trevlig åktur. :)

Skicka ett pm eller ett mail om du känner att du har något från några timmar att ge i tid.

Tack på förhand!
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Vet att Håkan är en jävel på att vara handledare, Fråga bara Craffe :)

Iofs klarade Craffe sitt körkort för enbart runt 1300-2000 men tror inte det helt va Håkans förtjänst hehe

Hoppas du hittar en handledare. Min hoj är i bitar och ser inte ljust ut just nu då ekonomin tryter lite efter en kollision med bilen men får jag ihop den så har jag väl inte så mycket emot att va handledare. DrZeus (min första och hittils enda elev) fick oxå sitt körkort så helt fel kan jag inte gjort :)

/Stefan
 

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Hej Lena och välkommen till Linköping.
Jag har tyvärr inte haft kortet i 5 år än men ska vara "handledare" för en polare som ska ta kortet under våren. Det jag får göra lagligt är t.ex att köra hojen till ett inhägnat ställe vi brukar träna på, Köpetorp intill Linköpings Flygplats. Förra året hjälpte jag en annan vän med det, vi ritade upp manöverprovsbanorna där och övade, även inbromsningar går bra att öva där då det finns en bra raka. Men jag sålde min egen hoj igår så jag har ingen själv nu, men ska köpa en under april-maj. Så om 1-2 månader kan jag hjälpa till, bara värmen kommer nångång.

Peace!
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
lena p skrev:
Finns det finns någon i Linköping som vill hjälpa mig med min övningskörning genom att vara min handledare?

Eftersom jag inte är från stan kan jag inte stans vägar så bra och jag känner inte så många med mc-kort här. Så vad jag önskar hjälp med är att lära mig hitta lite och ja, lära mig att köra.

Jag ska köra på bilskola och har redan en som kan hjälpa mig privat men för att avlasta honom lite tänkte jag att det kunde vara bra med fler. Köra mer på bilskolan blir ju annars ett ganska dyrt nöje.

För mig är all tid på motorcykeln värd mycket eftersom önskan finns att köra upp innan sommaren, så hjälp mig gärna! Det kostar inget att vara registrerad handledare och vad jag kan erbjuda efter det är bensinpengar och en trevlig åktur. :)

Skicka ett pm eller ett mail om du känner att du har något från några timmar att ge i tid.

Tack på förhand!
Måste inte handledare ingå ett teoritest och avgift nu 2006?
 

lena p

Fortare ska det gå!
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda cbr600rr -07
MostWanted skrev:
Måste inte handledare ingå ett teoritest och avgift nu 2006?

Teorilektionen gäller bara handledare till dem som ska ta b-körkort. Däremot har Länsrätten bestämmt sig för att ta ut en avgift på 120:- för varje ansökan till att varahandledare...
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
RuffRyder skrev:
Hej Lena och välkommen till Linköping.
Jag har tyvärr inte haft kortet i 5 år än men ska vara "handledare" för en polare som ska ta kortet under våren. Det jag får göra lagligt är t.ex att köra hojen till ett inhägnat ställe vi brukar träna på, Köpetorp intill Linköpings Flygplats. Förra året hjälpte jag en annan vän med det, vi ritade upp manöverprovsbanorna där och övade, även inbromsningar går bra att öva där då det finns en bra raka. Men jag sålde min egen hoj igår så jag har ingen själv nu, men ska köpa en under april-maj. Så om 1-2 månader kan jag hjälpa till, bara värmen kommer nångång.

Peace!

Det är ju ett bra sätt att träna på men lagligt.... näe inte värst va?
 

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
enhjuling skrev:
2034613 Det är ju ett bra sätt att träna på men lagligt.... näe inte värst va?

Tjena Enhjuling, jag hänger inte med riktigt. Vilken del av det jag beskrev tycker du inte är laglig? Vad är det jag missat? :va
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
RuffRyder skrev:
2045395 Tjena Enhjuling, jag hänger inte med riktigt. Vilken del av det jag beskrev tycker du inte är laglig? Vad är det jag missat? :va

Övningsköra utan godkänd handledare får man inte göra, inhägnat eller ej.
Enda gången man får köra utan körkort är på tävlingsområde och då bara om det är avlyst för tävling eller träning och man har nån form av licens.
Hemma på tomten innanför staketet gäller faktiskt vanliga trafikregler också.
Däremot så tycker jag faktiskt att man borde få göra som du beskriver men det är ju inte jag som bestämmer....
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Var ute premiärturen för året idag! :banana
Helt jävla underbart, ju! Snart ska hon fan hem, Ursula, det är ju VÅR!!!!! ;)

Linsurfer skrev:
2033707 Wee! idag blir det en tur i linkotown.. hem från servicen på bikestop :) Nån mer??



Aha, var det du? ;)
Ambitiöst! I helgen skulle inte ens jag ha gett mig ut! :tungan

lena p skrev:
2026207 Finns det finns någon i Linköping som vill hjälpa mig med min övningskörning genom att vara min handledare?

Eftersom jag inte är från stan kan jag inte stans vägar så bra och jag känner inte så många med mc-kort här. Så vad jag önskar hjälp med är att lära mig hitta lite och ja, lära mig att köra.

Jag ska köra på bilskola och har redan en som kan hjälpa mig privat men för att avlasta honom lite tänkte jag att det kunde vara bra med fler. Köra mer på bilskolan blir ju annars ett ganska dyrt nöje.

För mig är all tid på motorcykeln värd mycket eftersom önskan finns att köra upp innan sommaren, så hjälp mig gärna! Det kostar inget att vara registrerad handledare och vad jag kan erbjuda efter det är bensinpengar och en trevlig åktur. :)

Skicka ett pm eller ett mail om du känner att du har något från några timmar att ge i tid.

Tack på förhand!


Har tyvärr haft kortet för kort tid ännu så länge...
Men när jag tränade, gjorde jag faktiskt precis så som RuffRyder beskrev, jag och killen åkte till parkeringar och tränade... Måhända olagligt, men min ena godkända handledare hade aldrig suttit på en hoj, och den andra jobbade 24/7... ;)
Så vill du ha hjälp på det sättet är det inga problem alls! :tummenupp
 

Jone Ass

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 800
Syss skrev:
2047563
Aha, var det du? ;)
Ambitiöst! I helgen skulle inte ens jag ha gett mig ut! :tungan

Hehe jo såg du nån dåre på en röd hoj lr? :hihi
Körde i stort sett bara hem från bikestop till garaget, men igår och idag blev det desto fler mil..
 

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
enhjuling skrev:
2045765 Övningsköra utan godkänd handledare får man inte göra, inhägnat eller ej.
Enda gången man får köra utan körkort är på tävlingsområde och då bara om det är avlyst för tävling eller träning och man har nån form av licens.
Hemma på tomten innanför staketet gäller faktiskt vanliga trafikregler också.
Däremot så tycker jag faktiskt att man borde få göra som du beskriver men det är ju inte jag som bestämmer....

Där ser man, en gammal "sanning" man lärt sig (felaktigt då) var att man får köra utan körkort inom inhägnat område men du verkar mer insatt i frågan så jag får tro dig.

Vilken tur att vi sporthojförare inte är Guds mest laglydiga barn, alla som aldrig kört >170 på 70 väg utanför stan räcker upp en hand :tummenupp



.




.

Ingen? Tänkte väl det :hihi
Peace!
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
FEL FEL FEL!!!!

Jag blev mycket fundersam när jag läste ditt inlägg, har jag och många med mig blivit fellärda???
Så jag mejlade vägverkat, och det är helt klart så att men får köra på inhägnat utan körkort!!!!

Polisen avgör vad som är inhägnat, men grundregeln är att ingen ska kunna råka knalla in på området uten att veta om det.. Så det kan va en motorbana, inhägnat industriområde eller liknande, även en grusgrop kan funka, men deyt är polisen som beslutar från fall till fall.

Vill man va riktigt rätt så ringer man polisen innan men kör och hör!





enhjuling skrev:
2045765 Övningsköra utan godkänd handledare får man inte göra, inhägnat eller ej.
Enda gången man får köra utan körkort är på tävlingsområde och då bara om det är avlyst för tävling eller träning och man har nån form av licens.
Hemma på tomten innanför staketet gäller faktiskt vanliga trafikregler också.
Däremot så tycker jag faktiskt att man borde få göra som du beskriver men det är ju inte jag som bestämmer....
 

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
christer skrev:
2048118 Rätt å redigt Syss, hårdträning inför licenskursen :tummenupp
Haha, det är rätt att Syss ligger i hårdträning :hihi gör hon inte som jag säger så ligger hon illa till.
Igår eftermiddag när jag stod i köket kom det 3 hojjar nerför lasarettsbacken och mullrade så gott.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top