Linköping / Norrköping

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
det måste ju va ljudet som är relevant väl?
Precis!
Att kräva att t.ex. ett avgassystem skall vara av ett speciellt fabrikat känns liite väl stelbent.
Ex. R1-03 med öppet slipon dånade 93db på Anderstorp, R1-06 med original 96db!

Och hur blev det senast(04?) när det var originalkrav? Deltagarantalet halverades, och röster höjdes att trafikövningarna skulle upphöra pga lågt deltagande...

Eller är det miljöprövningspöket som hoar? Tror knappast trafikövningarna är den tuva som stjälper lasset. Då är nog SAAB/kommunenens landningsbansplaner ett värre spöke.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Eller är det miljöprövningspöket som hoar? Tror knappast trafikövningarna är den tuva som stjälper lasset. Då är nog SAAB/kommunenens landningsbansplaner ett värre spöke.

Det är faktiskt miljöprövningen som hoar... och det inte SAAB eller nåt annat.
Så fort det låter från LMS så är det motorcyklar på asfaltsbanan som kör enligt kringboende (tm)

Spelar ingen roll vad det är egentligen, men det är roadracing/MC som gör ljud.
Är det speedway så är det ju bara härligt ljud! :D

Allmänna åsikten är att roadracing (och dess gelikar som tex trafikövningar, SMC kurser, uthyrningar etc) är nåt man kan va utan.

Som sagt, jag kan tänka mig va där och kontrollmäta vid banan för de som är osäkra.

//håkan
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Som sagt, jag kan tänka mig va där och kontrollmäta vid banan för de som är osäkra.

//håkan

Låter ju skitbra!
Men hur gick det med den fasta ljudmätaren som det pratades om? Tycker något likande dom har på mantorp skulle va perfekt!
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
En fast installation skulle vara optimalt. Att anpassa oss så gott det går efter det rådande antimotorpolitiska klimatet är nog en förutsättning att överhuvudtaget få utöva motorsport. I förlängningen måste säkert även RR gå ned mot 95db precis som ERF.

Fast jag tycker inte om det, trimmade motorer skall låta :D
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
En fast installation skulle vara optimalt. Att anpassa oss så gott det går efter det rådande antimotorpolitiska klimatet är nog en förutsättning att överhuvudtaget få utöva motorsport. I förlängningen måste säkert även RR gå ned mot 95db precis som ERF.

Fast jag tycker inte om det, trimmade motorer skall låta :D

95dB stillastående mätning?

erf.nu skrev:
1.5.4 Ljud / Ljuddämpare *
Högsta tillåtna ljudnivå är 95 dB(A) mätt vid förbifart för samtliga klasser.

Överskridande av ljud nivå 95dB(A) 2 min. Stop & Go.

det är ju samma som all annan roadracing också..

Skillnaden är väl att om man går över gränsen i ERF så blir det straff, i RR är det stillastående mätning som är straffbart.

"Orginalsytem" är ju typ 90dB i förbifart, min suzuki GSXR 1000 -04 hade 92dB i förbifart, mätt på fullgas i depåsvängen i Karlskoga

Då kan man bara glömma å komma ner med duccen då:confused:

beror ju på hur mkt den låter, haru öppet system på så äre kört förmodligen.

men öppet system med dB-killer eller nåt sånt borde ju funka.

"Snablar" som skickar ner ljudet i marken istället är grejer som gör att ljudet "försvinner" mkt bättre tex.
 
Last edited:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
RR är väl mätt stillastående medan ERF är förbifart? Har fått för mig att RR var betydligt mer tollerant. Eller är det samma krav i RR som ERF, nu har du förvirrat mig...

Mätningar på andra banor och Anderstorp verkar skilja sig markant. Jag hade som sagt 96db på Anderstorp och strax över 90 på Kinnekulle, verkar som start/mål på Torpet generar resonanser.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
RR är väl mätt stillastående medan ERF är förbifart? Har fått för mig att RR var betydligt mer tollerant. Eller är det samma krav i RR som ERF, nu har du förvirrat mig...

Precis som jag skrev, straffet i ERF kommer på förbifart, straffet normalt för RR är stillastående mätning.
MEN för att få tag på dom som låter mycket i RR så mäts de ju också såklart i förbifart.

Det är samma gränser, men straffet blir på olika sätt.

Mätningar på andra banor och Anderstorp verkar skilja sig markant. Jag hade som sagt 96db på Anderstorp och strax över 90 på Kinnekulle, verkar som start/mål på Torpet generar resonanser.

eller så mäter de annorlunda helt enkelt ...

vi får se vad en fast installation kan ge... OM det skulle bli fast så måste fler motorsporter än MC/Roadracing-sektionen använda den.
Om bilarna låter för mkt ska ju dom också få straff såklart...
Folk som hyr banan också... osv, annars äre lite meningslöst att sätta upp en mätanläggning för 50+kkr

//håkan
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Givetvis skall alla omfattas av ljudkravet utan undantag, vår överlevnad kanske står på spel, inte bara MC utan hela anläggningen som sådan.

Så detta kan ju knappast vara en för RR-sektionen isolerad fråga. Om det blir hårdare ljudkrav måste naturligvis huvudföreningen stå för det.

Vi kanske inte skall utveckla det här mer i "samåkningstråden" vi får nog ta det i ett annat forum.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Vi kanske inte skall utveckla det här mer i "samåkningstråden" vi får nog ta det i ett annat forum.

Va menaru nu? :D

det är väl sant, men nu kanske fler förstår varför det är de krav som det är och att det inte bara är taget ur luften liksom.

[IRONI MODE]
"Nu ska vi köra orginal system för att det är ROLIGT!" eller nåt
[/IRONI MODE]

det finns viss substans i vad som sägs också..

nu över till nåt helt annat.

I år kanske tillomed jag kan va med på samåkningarna, supermotarden kan man ju åka gata med utan några större problem :D
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
...I år kanske tillomed jag kan va med på samåkningarna, supermotarden kan man ju åka gata med utan några större problem :D
Senast du var med på en gatåkning (05?) fastnade du på en restaurant i Sörping med fylld mage medan vi andra gjorde 210:an :tungan
 

Fragger

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Mantorp
Hoj
KTM Duke -04
Senast du var med på en gatåkning (05?) fastnade du på en restaurant i Sörping med fylld mage medan vi andra gjorde 210:an :tungan

Vore ju kul med en stor samåkning i början avsäsongen nu så alla träffas..
Är ju iof valborgskortegen men där går ju knappt att åka längre. funkade ju med motarden men vete fan om jag vill ligga o åka på 1an i 4 mil :p
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Den där valborgsgrejen fick jag höra från cheyen om.. Är det nåt att va med på eller måste nman va sosse och / eöller åka kromsläde?
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
Den där valborgsgrejen fick jag höra från cheyen om.. Är det nåt att va med på eller måste nman va sosse och / eöller åka kromsläde?

Det är "kul" att hänga på till Vikingstadrondellen, men efter det har jag i alla fall stuckit tillbaka hem till linköping de senaste åren. Men det är mycket krom och nybörjare så man ska se till att man vet vilka det är man har framför sig och ev. bakom sig!

:tummenupp
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
Idag blir det nog första lite längra turen då vädret är så fint som det är. Frågan är om man ska hålla sig till de stora vägarna för att minimalisera risken att stöta på en massa rullgrus.

Hoppas att fler ger sig ut idag och ta det försiktigt då det kan finnas just rullgrus kvar!

Have a nice day!
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Vore ju kul med en stor samåkning i början avsäsongen nu så alla träffas..
Är ju iof valborgskortegen men där går ju knappt att åka längre. funkade ju med motarden men vete fan om jag vill ligga o åka på 1an i 4 mil :p
Ett bättre alternativ tycker jag är 1:a maj i Norrköping. Visserligen krypkörning igenom city men det är inte så långt, tar väl någon halvtimma. Efter kortegen kan ju vi som har hojar som kan svänga ta egen tur...

Och hojtåget är utan politiska eller religiösa kopplingar vad jag vet :)
 

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Ort
På norr
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Ett bättre alternativ tycker jag är 1:a maj i Norrköping. Visserligen krypkörning igenom city men det är inte så långt, tar väl någon halvtimma. Efter kortegen kan ju vi som har hojar som kan svänga ta egen tur...

Och hojtåget är utan politiska eller religiösa kopplingar vad jag vet :)

Låter bra, vi kommer nog ner ett gäng vid bra väder, vart brukar ni träffas??
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Var inte med förra året men jag tror på parkeringen mellan Bauhaus och Teknikhuset. Någon annan som var med förra året kanske vet säkrare...
 

Fragger

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Mantorp
Hoj
KTM Duke -04
Idag blir det nog första lite längra turen då vädret är så fint som det är. Frågan är om man ska hålla sig till de stora vägarna för att minimalisera risken att stöta på en massa rullgrus.

Hoppas att fler ger sig ut idag och ta det försiktigt då det kan finnas just rullgrus kvar!

Have a nice day!

Har åkt ca 70 mil på mindre vägar nu sen i januari. inte mycke rullgrus. det mesta har blåst bort.. har man bara lite koll är det lugnt..

Dom stora vägarna är ju bara fulla med salt o skit.

Jag har åkt kortegen lkpg - skänninge 3 ggr med motard. ingen höjdare. förutom att barnen blir glada när man wheelar varje raka.. sporthoj går inte att åka.. det går för sakta, funderar att åka med street triplen men det funkar nog inte.
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top